Gå til innhold

"Skalldyr" bord.. tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha en liten vennekveld, tenkte å lage til et lite skalldyrbord på en måte. Med krabbe, kreps, reker osv..

tips til hva vi kan ha til? Hva ville dere hatt på et sånt bord?

Anonymous poster hash: d8225...959

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær forberedt på at alle gjerne ikke er like glad i skalldyr. Jeg ville hatt med noen mer nøytrale ting, som røkelaks. Og en grønn salat. Godt brød, majones og sitron hører jo med. Og blåskjell.

Anonymous poster hash: 5be36...d65

Skrevet (endret)

Dette kan du ha på skalldyrbordet ditt:

- Reker

- Krabbe

- Kreps

Sjekk nettet for hvor mye du beregne pr.pers. Hvis du kun serverer reker bør du ha 500 gram pr pers., 1 kg.kreps ... osv.

- Dill

- Sitron

- Hjemmelaget majones og aioli

- Godt brød

- Avocado

- Grønn salat

- Laks og eggerøre, ev.spekemat til de som ikke er så glad i skalldyr.

Endret av MammantilNurket
Skrevet

For meg er det uvant å skulle ha så mange ulike typer skalldyr på en gang. Jeg bor ved kysten, mannen min fisker mye, og vi har ofte selvfisket krabbe og kreps, eller hummer nå i hummersesongen. Reker kjøper vi. Men vi har sjelden mer enn en type samtidig. Enten hummer, krabbe eller kreps. Reker har vi av og til sammen med kreps, men bare hvis det ikke er nokav det ene eller det andre. Ser egentlig ikke helt poenget med å ha så mange typer? De smaker ikke så veldig ulikt. Tilbehøret er det samme til alt: loff, majones/aioli og sitron. Salatblader til å legge på loffen, men ikke salat i bolle. Synes skalldyr bør være enkelt. Blåskjell har vi aldri sammen med skalldyr - det smaker sterkere og tar bort smaken av skalldyr.

Anonymous poster hash: 8120e...e9b
Skrevet

For meg er det uvant å skulle ha så mange ulike typer skalldyr på en gang. Jeg bor ved kysten, mannen min fisker mye, og vi har ofte selvfisket krabbe og kreps, eller hummer nå i hummersesongen. Reker kjøper vi. Men vi har sjelden mer enn en type samtidig. Enten hummer, krabbe eller kreps. Reker har vi av og til sammen med kreps, men bare hvis det ikke er nokav det ene eller det andre. Ser egentlig ikke helt poenget med å ha så mange typer? De smaker ikke så veldig ulikt. Tilbehøret er det samme til alt: loff, majones/aioli og sitron. Salatblader til å legge på loffen, men ikke salat i bolle. Synes skalldyr bør være enkelt. Blåskjell har vi aldri sammen med skalldyr - det smaker sterkere og tar bort smaken av skalldyr.

Helt enig.

Enten så har man selvfisket krabbe (evt hummer), eller butikkjøpte reker. Rare ting å blande for meg.

Litt som å ha lammelår med indrefilet.

Anonymous poster hash: 8c7f2...36b

Skrevet

Helt enig.

Enten så har man selvfisket krabbe (evt hummer), eller butikkjøpte reker. Rare ting å blande for meg.

Litt som å ha lammelår med indrefilet.

Vi kjøper reker direkte fra tråler, så de er forsåvidt "selvfisket" av noen andre. Mye ferskere enn man får i butikk, kokt på båten. Og de er helt nydelige, men enten spiser jeg reker, eller noe annet. Det er liksom ikke bedre med krabbe, reker og kreps enn bare krabbe. 

Skrevet

Enig i dette med å ha ting til de som ikke er supergiret på skalldyr, men ikke bare røkelaks/spekemat i tilfelle noen er hemmelig gravide og dermed ikke kan spise noe. Hva med en kremet pastasalat?

Anonymous poster hash: 99039...165

Skrevet

Enig i dette med å ha ting til de som ikke er supergiret på skalldyr, men ikke bare røkelaks/spekemat i tilfelle noen er hemmelig gravide og dermed ikke kan spise noe. Hva med en kremet pastasalat?

Blir det ikke litt voldsomt å ha mat i tilfelle en som er invitert på skalldyrsmiddag ikke liker skalldyr, og i tillegg er hemmelig gravid?

Vil det ikke da være naturlig å takke nei?

Skrevet

Blir det ikke litt voldsomt å ha mat i tilfelle en som er invitert på skalldyrsmiddag ikke liker skalldyr, og i tillegg er hemmelig gravid?

Vil det ikke da være naturlig å takke nei?Anonymous poster hash: 8c7f2...36b

Nei, jeg tenker at alternativet til skalldyrene er noe alle kan spise, gravid eller ei. Selv er jeg ikke glad i skalldyr, kan til nøds spise bittelitt, men hadde vært synd å takke nei bare fordi jeg ikke liker skalldyr. Kan selvsagt ta med egen mat,men synes det er en fin gest å ha et alternativ da skalldyr ikke er noe allmenheten spiser ( ikke her hvertfall)

Skrevet

Takk for tips! Har hørt med alle inviterte og de liker alle skalldyr. :-)

Anonymous poster hash: e1af0...298

Skrevet

Dampede blåskjell og østers er også nydelig.

Det er ikke vanskelig å åpne østers - det finnes instruksjonsvideoer på YouTube. Server dem med presset sitron og litt tabasco, eller noen dråper rødvinseddik og litt finhakket vårløk 😊

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Jeg må alltid ha salat med ananas, mango, agurk, avokado og mais til reker😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...