Gå til innhold

Mitt voksne barn ruser seg! Gi meg råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er over atten og bor ikke hjemme. Har oppdaget at hun ruser deg på div stoffer. Er det noen som har råd til meg? Erfaring? Hun sier hun skal slutte nå, og jeg tror ikke hun har rukket å bli fysisk avhengig. Men hun skjønner ikke hvor farlig det er tror jegr, eller alvoret i det. Hun ønsker ikke mer hjelp fordi hun sier det er over (jeg har hjulpet henne en stund nå).

Anonymous poster hash: 2527a...e3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er dessverre ikke så mye du kan gjøre annet enn å være der for henne nå når hun er myndig.

Anonymous poster hash: c1533...203
Skrevet

Vil hun ikke ha hjelp, så er det ikke stort du kan gjøre..

Men du kan sørge for å ikke låne henne penger, bil o.l. 

Anonymous poster hash: d854d...67b
Skrevet

Det er vanskelig, men ikke gi penger, ikke godta løgner o.l. Men vær så snill å ikke gi penger. Har en bror som døde av overdose, ingen visste det var så ille, brukte ikke sprøyter og var i full jobb osv, men var blitt avhengig av sånne tabletter de som skal slutte med heroin får, husker ikke navnet. Og antagelig morfin :( en dag datt han bare om, var vel 28 år ca. Vi visste han røyka hasj kun :/ det faren min angrer mest på er at han i god tro lånte han penger som har vist seg å finansiere misbruket da disse tablettene er svært dyre.

Anonymous poster hash: 97a5b...5db

Skrevet

Hun er over atten og bor ikke hjemme. Har oppdaget at hun ruser deg på div stoffer. Er det noen som har råd til meg? Erfaring? Hun sier hun skal slutte nå, og jeg tror ikke hun har rukket å bli fysisk avhengig. Men hun skjønner ikke hvor farlig det er tror jegr, eller alvoret i det. Hun ønsker ikke mer hjelp fordi hun sier det er over (jeg har hjulpet henne en stund nå).

Jeg har desverre erfaring, da jeg selv var rusmisbruker fra jeg var 17 frem til jeg var 23. Vil si det samme som de over: ikke lån/gi penger da det er stor sannsynlighet for at dette kan gå til stoff.

Ellers så er det greit å huske at rusmisbrukere ofte kan lyve, for å fortsette misbruket sitt. Ved å feks si at man skal slutte, eller at det ikkje er så alvorlig som det er.. dette sier jeg ikke for å skremme deg, men for at du ikke skal bli lurt til å tro at alt er bra.

Ellers kan det være greit å følge med på tegn som kan tyde på at hun ruser seg, feks: forandringer i humør/oppførsel, unnvikende oppførsel(trekker seg tilbake i fra venner som ikke ruser seg/familie), problemer med å komme seg på jobb/skole, forandringer når det gjelder søvn(sover mer/mindre), forandringer i utseende(vektnedgang, blek, større/mindre pupiller).. viktig å huske at tegnene vil variere fra person til person, og er avhengig av hvilke stoff som blir brukt.

Vet det fins støttegrupper for pårørende du kan ta kontakt med, og der vil du sikkert få flere råd.

Ellers er mitt siste råd: vis at du er der og vis at du er glad i henne uansett. Det skulle jeg ønske noen gjorde for meg da jeg var der selv.

Anonymous poster hash: 243e1...efd

Skrevet

Min erfaring er at når foreldre finner det ut er det allerede et ganske stort problem... og mye verre en de tror. En familie fortalte at de fant ut at deres 19 åring røyket hasj på daglig basis og at de hadde misstanke om at han brukte andre ting om han var på fest. Sannheten var at han allerede var heroinavhengig og satte sprøyter. Det hadde han gjort i 2 år allerede. 

Ikke mye du kan gjøre, annet enn å IKKE gi penger uansett hva det liksom skal gå til. Du kan ikke annet enn å støtte om barnet ditt vil ha hjelp med problemet, og forsøke å ta avstand så lenge det ruser deg aktivt.

Anonymous poster hash: 507b7...bf7
Skrevet

Kjære deg, så fortvilende!

Jeg ville gjort alt som sto i min makt for at hun skulle skifte spor.

Selvsagt kan du ikke tvinge henne til noe, men du er en mye mer erfaren person og du elsker henne betingelsesløst fordi hun er din datter. Personlig tror jeg jeg hadde snakket med henne over lang tid  (reis på hytta, eller ta en tur et sted dere er uforstyrret, en annen by med hotell også mulig). Dette er fremtiden hennes, livet hennes hun nå står i fare for å ødelegge.

Jeg ville lett etter en god psykolog og "tvunget" henne til å gå dit. Finn den beste behandleren ifm disse problemstillingene. Om det så koster flest, betal det. Insister på at hun går dit for eksempel 5 timer. 

Jeg ville ikke latt dette være helt opp til henne selv om hun er myndig. Jeg ville hjulpet til på en aktiv måte. Du kan gjøre en forskjell!

Lykke til!!

Skrevet

Kjære deg, så fortvilende!

Jeg ville gjort alt som sto i min makt for at hun skulle skifte spor.

Selvsagt kan du ikke tvinge henne til noe, men du er en mye mer erfaren person og du elsker henne betingelsesløst fordi hun er din datter. Personlig tror jeg jeg hadde snakket med henne over lang tid  (reis på hytta, eller ta en tur et sted dere er uforstyrret, en annen by med hotell også mulig). Dette er fremtiden hennes, livet hennes hun nå står i fare for å ødelegge.

Jeg ville lett etter en god psykolog og "tvunget" henne til å gå dit. Finn den beste behandleren ifm disse problemstillingene. Om det så koster flest, betal det. Insister på at hun går dit for eksempel 5 timer. 

Jeg ville ikke latt dette være helt opp til henne selv om hun er myndig. Jeg ville hjulpet til på en aktiv måte. Du kan gjøre en forskjell!

Lykke til!!

Faren med å presse på for mye (reise bort, insistere på psykolog) er at hun kan trekke seg vekk fra mammaen sin. Hvis en myndig person mener hun ikke trenger hjelp og mamma/pappa begynner å mase og kjase, er veien bort ganske så kort.

Ville heller lagt det frem som at "kan du ikke bare stryke mammaen din med hårene denne ene gangen? Jeg vet du bestemmer selv, men om du møter opp på én time, så kan du avgjøre selv om du vil fortsette."

Men til syvende og sist så MÅ personen selv ønske hjelp og endring, ellers havner man rett utpå igjen når man har sagt alle de rette tingene for å få folk til å "ligge unna" og tro at man er frisk. 

Skrevet

Ta kontakt med rusteamet i din kommune, de kan veilede deg videre. Ville også kontaktet fastlegen hennes slik at dette blir journalført. I ytterste konsekvens kan det hende dere kan få tvangsvedtak, men da må alle veier være prøvd først.

Anonymous poster hash: da1c4...c9a

Skrevet

Jeg ville ha krevd rusprøver gjennom fastlegen. En kjenning oppdaget at sønnen hadde ruset seg og krevde tvert rusprøver. Far var med til legen. Sønnen var over 20, så det at man er myndig trenger ikke være koen grunn til å sitte på sidelinja. Vet mine foreldre hadde vært slike hauker.

Rusprøve eller FLYTT!

De fleste er ikke istand til å flytte når de er unge.

Kosemosekliss trenger ikke være positivt, lett å lyve!

Anonymous poster hash: d3dac...f6f

Skrevet

Jeg ville ha krevd rusprøver gjennom fastlegen. En kjenning oppdaget at sønnen hadde ruset seg og krevde tvert rusprøver. Far var med til legen. Sønnen var over 20, så det at man er myndig trenger ikke være koen grunn til å sitte på sidelinja. Vet mine foreldre hadde vært slike hauker.

Rusprøve eller FLYTT!

Og, sønnen hadde bare rene prøver ;)

Skrevet

Ta henne med til fastlegen. I morgen!

Skrevet

Vi har vært hos fastlege, rusteamet og jeg har tatt henne med bort i en periode. Men nå må vi hjem, og det er skummelt. Hun sier at det er slutt på å ruse seg nå, men hvem vet hva som skjer når hverdagen kommer igjen... jeg er veldig redd, men tror at hun mener det. Bare så redd for at hun ikke skjønner alvoret på ORDENTLIG. Hun risikerer jo jobben sin bl.a. 😫

Skrevet

Vi har vært hos fastlege, rusteamet og jeg har tatt henne med bort i en periode. Men nå må vi hjem, og det er skummelt. Hun sier at det er slutt på å ruse seg nå, men hvem vet hva som skjer når hverdagen kommer igjen... jeg er veldig redd, men tror at hun mener det. Bare så redd for at hun ikke skjønner alvoret på ORDENTLIG. Hun risikerer jo jobben sin bl.a.

Du har vært effektiv i dag da.. klokka 10 i dag vet du ingenting, i dag har du vært hos lege og rusteam og er på veil tilbake fra "rehab".

Anonymous poster hash: e6b59...2e4

Skrevet

Du har vært effektiv i dag da.. klokka 10 i dag vet du ingenting, i dag har du vært hos lege og rusteam og er på veil tilbake fra "rehab".

Jeg har ikke skrevet at jeg ikke har gjort noe, jeg ber om råd. Det er skummelt å skulle tilbake til hverdagen. Jeg har skrevet et innlegg tidligere også, adressert til folk som har 'flørtet' med rus.

Har ikke vært i denne situasjonen før, men har sett at noen som er her inne har erfaringer enten ved at de selv har brukt, ellerhar familiemedlemmer som harbrukt. Jeg skriver litt kort fordi jeg er sammen med min datter hele tiden, og fordi jeg sitter mye på tlf for å ordne logistikk og oppfølging med jobber, andre barn, reise, familie og venner. Jeg tror folk forstår hva jeg spør etter likevel, jeg er ihvertfall takknemlig for alle svar og innspill!

Skrevet

Jeg skrev jo dessuten at jeg har hjulpet henne en stund, i hovedinnlegget mitt...

Skrevet

Rusprøve eller FLYTT!

Hun bor ikke hjemme. Da har man ikke så mye pressmiddel igjen...

Anonymous poster hash: d404b...0aa

Skrevet

Hun skal videre til rusomsorg på sykehus, henvist fra fastlege. Noen som vet hva som skjer der?

Skrevet

Hvis noen med erfaring har flere innspill/råd så kom gjerne med det - man blir ganske desperat og rådvill... prøver å opprettholde et godt forhold med henne, men for dere som har vært i hennes situasjon: var terskelen for å be om hjelp høy? Og hvor dypt var du inn i det før du skjønte at du trengte hjelp?

Skrevet

Jeg var "festdoper", altså brukte amfetamin og litt ulike piller i helgene og røyka hasj i hverdagen. Alt gikk egentlig ganske bra, jeg hadde best karakterer i klassen, spilte håndball og var sosial i flere ulike "gjenger", både dopgjenger og nyktre. 

For min del skjønte jeg at det begynte å gå feil vei da jeg tok litt amfetamin om morgenen (hverdag, hadde litt rester fra helga) for da "gikk dagen litt enklere". Én morgen skulle jeg til å dra inn i nesa og tenkte "HerreGud, nå er du vei til å bli narkoman". Der og da kastet jeg restene, sluttet å drikke (ble alltid fysen når jeg drakk) og satt hjemme på rommet i ca. 2 år uten å feste eller dra til de vennene jeg festet med før. Jeg fortsatte å røyke da. Nå er det ca. 10 år siden jeg kuttet amfetaminen og røyker ca. 1 gang i måneden eller sjeldnere. Holder jobben fint og er sosial. Røykinga påvirker ikke hverdagen min i noen grad. Jeg kan også drikke uten å få lyst til å ruse meg.

Men jeg har skjønt at det ikke er like "lett" for alle. Jeg har alltid hatt "kontroll" på bruken min. Jeg kunne både spise og sove selv om jeg tok amfetamin og det er heller ikke helt vanlig. Jeg ba altså aldri om hjelp og mamma og pappa har vel hatt sine mistanker, men aldri nevnt noe til meg. Mulig fordi de så det gikk bra i hverdagen

Skrevet

Hun skal videre til rusomsorg på sykehus, henvist fra fastlege. Noen som vet hva som skjer der?

Det spørs hva det er hun er henvist til. Hvis det er en ruspoliklinikk, så er det tilpasset terapi, motivering og utredning. Jeg har jobbet på ruspoliklinikk i 10 år, og i vi hadde pasienter som var inne i systemet lenge. Det er så forskjellig hva som gjør at folk havner der, og når man slutter med rus, eller skal slutte med rus, så kommer ofte det som _egentlig_ er problemet opp til overflaten og må jobbes med. Men det er ikke noe standardsvar på hva som skjer, for det avhenger av den enkelte pasient og den enkelte behandler.

Det du må forberede deg på, er at du ikke vil bli involvert i behandlingen hvis ikke din datter ønsker det selv. Behandleren kan ikke gi deg opplysninger om hva som skjer (for eksempel ved en sprekk eller generelt om den behandlingen din datter får) hvis ikke datteren spesifikt har gitt tillatelse til dette.

Vit også at du, som pårørende kan bli henvist til en ruspoliklinikk for å få hjelp og rådgivning i egenskap av å være pårørende. Man får ikke som pårørende rett til nødvendighelsehjelp, men der jeg jobbet strakk vi oss likevel langt for å hjelpe de som ble henvist.

Skrevet

Rusprøve eller FLYTT!

Det finnes en mellomting mellom å dra ungen etter ørene til legen og "kreve" rusprøver, og "kosemosekliss" som du så fint kaller det altså...

Skrevet

Vanskelig dette, jeg har en stor klump i magen men håper det går bra og at jeg gjør det rette med det lille jeg kan gjøre. Er ikke bra med for mye mas heller, når hun absolutt vil være uavhengig 😔

Skrevet

Jeg ville fått en tidligere narkoman (som har klart å slutte) til å ta en prat med henne. Fortalt henne om livet sitt, helt uten filter.

Anonymous poster hash: a9f25...98f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...