Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #1 Skrevet 19. oktober 2016 Har en datter på snart 5 år. Hun begynte å gå opp i vekt ved ca 2 års alderen, på samme tid hun fikk diagnosen astma. Hun har en umettelig matlyst, og vi må hele tiden passe på så hun ikke spiser for mye. Får ikke godteri, is eller lignende, kun litt på lørdager. Har blitt henvist til tester på sykehuset, siden helsestasjon mener hun er for stor. Men legen på sykehuset fant ikke noe feil på stoffskifte eller noe. Hun er veldig aktiv, sitter ikke mye stille. Men hun går ikke ned i vekt, noe hun heller ikke skal. Men vi prøver å bremse vektøkningen. Hun ble født 2 uker for tidlig, vet ikke om det kan ha noe å si? Skjønner ikke hva mer vi kan gjøre. Og helsestasjonen maser.. Blir helt utmattet av alt fokuset på vekten hennes. Føler alle "glemmer" at hun er ei lita jenta, og at alt handler om vekten hennes. Hun veier 27 kilo, sånn at dere vet ca hvordan hun er. Noen med råd i en slik situasjon? Hun har 2 eldre søsken og de er slanke. Men minsta har en annen far enn de to eldste, så jeg tror arv har litt å si. Pappaen var litt rund som barn, samme var søskenene hans. Han er 1.90 nå og kraftig (godt trent da, men stor). Jeg er 1.75 og har ti kilo til overs etter de tre svangerskapene. Anonymous poster hash: 0fcc7...9a7
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #2 Skrevet 19. oktober 2016 Hvor høy er hun? Det er jo litt relevant/ min femåring er 25 kg og 124cm høy. Han er helt normal slank og langt fra overvektig. Jeg tenker som så at når dere passer på kostholdet hennes, lite sukker, vann som tørstedrikk, generelt sunn mat i passende mengder, osv - ja, da er det ikke mer som kan gjøres så lenge hun også er passende akiv. Og hun er jo 5 år så jeg regner med hun er vanlig "barneaktiv". Dere gjør nok! Så er det jo sånn at noen har "litt ekstra", er ikke noe galt i det så lenge kostholdet er sunt. Pass på videre angående kosthold og aktivitet så går det seg nok til Anonymous poster hash: e43bb...d4d
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #3 Skrevet 19. oktober 2016 Hvor høy er hun? Det er jo litt relevant/ min femåring er 25 kg og 124cm høy. Han er helt normal slank og langt fra overvektig. Jeg tenker som så at når dere passer på kostholdet hennes, lite sukker, vann som tørstedrikk, generelt sunn mat i passende mengder, osv - ja, da er det ikke mer som kan gjøres så lenge hun også er passende akiv. Og hun er jo 5 år så jeg regner med hun er vanlig "barneaktiv". Dere gjør nok! Så er det jo sånn at noen har "litt ekstra", er ikke noe galt i det så lenge kostholdet er sunt. Pass på videre angående kosthold og aktivitet så går det seg nok til Anonymous poster hash: e43bb...d4d Hun er 115 cm. Og 4,5 år. Men i følge kurven er hun ekstremt overvektig. Og det er derfor det er så mye styr rundt det. I barnehagen sier de at hun spiser som alle andre og er veldig aktiv, mer aktiv enn endel av de. Av og til blir hun sliten, men henter seg fort inn igjen. Tror det har litt med astmaen å gjøre også. Vi passer på at hun spiser sunt og får som sagt ikke noe usunt annet enn litt på lørdager og en sjelden gang i en bursdag og slikt. På forrige kontroll hadde hun visst flatet litt ut på ene kurven, men de var ikke kjempefornøyd. Hun hadde gått opp 1 kilo på et halvt år. Og de håper hun stopper vekta i allefall et år. Men som sagt, hva mer får vi gjort... Føler meg oppgitt, for vi passer veldig på. Og jeg liker heller ikke alt fokuset på vekten hennes! Jenta mi er nesten glemt, men vekten hennes er i fokus (føler at andre ser på det litt sånn) Huff, vi får bare fortsette og håpe det "retter seg ut" etterhvert.. Anonymous poster hash: 0fcc7...9a7
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #4 Skrevet 19. oktober 2016 Ingen blir ikke overvektig med kun sunn mat og overaktivitet.. Just sayin'..... Anonymous poster hash: e0f2c...9ac
Blondzilla Skrevet 19. oktober 2016 #5 Skrevet 19. oktober 2016 Kan ikke astmamedisin gi økt apetitt? Ellers må dere være kjempestrenge med matinntak, ikke så mange andre måter å gjøre det på.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #6 Skrevet 19. oktober 2016 Hun er 115 cm. Og 4,5 år. Men i følge kurven er hun ekstremt overvektig. Og det er derfor det er så mye styr rundt det. I barnehagen sier de at hun spiser som alle andre og er veldig aktiv, mer aktiv enn endel av de. Av og til blir hun sliten, men henter seg fort inn igjen. Tror det har litt med astmaen å gjøre også. Vi passer på at hun spiser sunt og får som sagt ikke noe usunt annet enn litt på lørdager og en sjelden gang i en bursdag og slikt. På forrige kontroll hadde hun visst flatet litt ut på ene kurven, men de var ikke kjempefornøyd. Hun hadde gått opp 1 kilo på et halvt år. Og de håper hun stopper vekta i allefall et år. Men som sagt, hva mer får vi gjort... Føler meg oppgitt, for vi passer veldig på. Og jeg liker heller ikke alt fokuset på vekten hennes! Jenta mi er nesten glemt, men vekten hennes er i fokus (føler at andre ser på det litt sånn) Huff, vi får bare fortsette og håpe det "retter seg ut" etterhvert.. Anonymous poster hash: 0fcc7...9a7 Jeg forstår deg veldig godt. Ikke noen god følelse når det kun blir fokus på vekt. Jeg tror det er viktig som du sier å ikke ha så mye fokus på vekt. Hun er jo ei lita jente, bare 4,5 år! Dere gjør så godt dere kan! Men jeg mener jeg har lest at astmamedisin kan gjøre at man legger ekstra på seg? Eller er jeg helt på bærtur? Anonymous poster hash: e43bb...d4d
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #7 Skrevet 19. oktober 2016 Ingen blir ikke overvektig med kun sunn mat og overaktivitet.. Just sayin'..... Anonymous poster hash: e0f2c...9ac Nei nå får du gi deg! Noen barn legger på seg frem til de blir tenåringer og de strekker seg. Andre kan ha hormonforstyrrelser eller det kan være astmamedisinene hun går på. Om porsjonene er normale så ville jeg tatt bekymringene det med en klype salt. Anonymous poster hash: e4b0b...a04
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #8 Skrevet 19. oktober 2016 Hva slags astmamedisiner bruker hun? Har et eksempel i nærmiljøet hvor barnet brukte steroidsprayen før trening og aktivitet og ikke den som virker raskt (ventoline?) ved en misforståelse. Barnet tok et drag av denne astmasprayen støtt og stadig og hadde rund mage og runde kinn (noe som kan skje ved bruk av steroider). Nå har barnet strekt seg og er normalt slank. Bruk av steroider gir også økt matlyst. Om hun ikke bruker mye steroidpreparater, så vil hun mest sannsynlig vokse seg inn i vekten sin de nærmeste årene. Det at hun er aktiv og spiser sunt vil jo medvirke til dette. Umettelig matlyst er klart et problem, men til middag kan hun kanskje få spise ubegrenset med grønnsaker men kun 1 potet, 1 kjøttkake osv? 1 brødskive/2 knekkebrød til frokost, men fyll på med oppkuttet gulrot og paprika? Begrens frukt (velg iallefall de som er minst modne=minst sukker) og spe på med gulrøtter, kålrabi, agurk, cherrytomater? Supert at hun er aktiv og det må føles forferdelig at helsestasjonen bare ser vekten og ikke den lille jenta. Anonymous poster hash: 3c1f8...691
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #9 Skrevet 19. oktober 2016 Ingen blir ikke overvektig med kun sunn mat og overaktivitet.. Just sayin'..... Anonymous poster hash: e0f2c...9ac Jo,mange blir ikke overvektig med sunn mat og aktivitet. Når det er sagt så forstår jeg hva du prøvde å si. Og her er det kraftigste barnet det som er i mest aktivitet. Hun har vært kraftig helt siden hun var baby. Anonymous poster hash: 3fa4a...1d2
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #10 Skrevet 19. oktober 2016 Hva slags astmamedisiner bruker hun? Har et eksempel i nærmiljøet hvor barnet brukte steroidsprayen før trening og aktivitet og ikke den som virker raskt (ventoline?) ved en misforståelse. Barnet tok et drag av denne astmasprayen støtt og stadig og hadde rund mage og runde kinn (noe som kan skje ved bruk av steroider). Nå har barnet strekt seg og er normalt slank. Bruk av steroider gir også økt matlyst. Om hun ikke bruker mye steroidpreparater, så vil hun mest sannsynlig vokse seg inn i vekten sin de nærmeste årene. Det at hun er aktiv og spiser sunt vil jo medvirke til dette. Umettelig matlyst er klart et problem, men til middag kan hun kanskje få spise ubegrenset med grønnsaker men kun 1 potet, 1 kjøttkake osv? 1 brødskive/2 knekkebrød til frokost, men fyll på med oppkuttet gulrot og paprika? Begrens frukt (velg iallefall de som er minst modne=minst sukker) og spe på med gulrøtter, kålrabi, agurk, cherrytomater? Supert at hun er aktiv og det må føles forferdelig at helsestasjonen bare ser vekten og ikke den lille jenta. Anonymous poster hash: 3c1f8...691 Hun får to doser av den oransje (Flutide) på morgen og kveld, og skulle bruke minst mulig av ventilene (den blå/grønne). Jeg har sagt ifra til helsestasjon at det var etter hun begynte på medisiner at hun begynte med vektøkningen, men i følge de hadde det visst ikke noe betydning da dette ikke var en bivirkning (?). Hun er rund i kinna og magen er større, og rund ellers. Men ikke sånn at hun har problemer med å bevege seg eller noe. Løper mye og er høyt og lavt, sånn en 4-5 åring skal være 😊 Kan det virkelig være noe med medisinen slik jeg har mistenkt? Anonymous poster hash: 0fcc7...9a7
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #11 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg tenker automatisk at medisinen kanskje kan gi økt matlyst? MEN det løser jo ikke problemet, for hun må jo både ha medisin og mat. Da er det egentlig bare en ting som gjelder: Antall kalorier inn skal forbrennes. Det betyr kosthold og bevegelse som nøkkel. Jeg skjønner det er kjempevanskelig. MEN alle disse som har "fokus" på det på helsestasjon osv, må jo kunne gi deg noen gode praktiske råd mht dette. Hvis ikke, så ber du om henvisning til ernæringsfysiolog. Du og datteren din kan kanskje være i aktivitet sammen? Tulle og tøyse, danse, sykle, trampoline, svømmehall - hva som helst som er bevegelse hvor man blir litt anpusten. Anonymous poster hash: d476a...fed
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #12 Skrevet 19. oktober 2016 Altså.. Flutide er kortison og en kjent bivirkning av kortison er økt matlyst (ulvehunger) og væskeopphopning i kroppen. Dette går seg nok til. 😊👍 Selvfølgelig er det medisinen. Anonymous poster hash: 14caf...c39
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #13 Skrevet 19. oktober 2016 Flutide er kortikosteroider, og noen kan få typisk "steroidutseeende" med rundt ansikt og mage. Steroider kan ig gi økt appetitt. Anonymous poster hash: 7799c...0dd
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #14 Skrevet 19. oktober 2016 Her ville jeg tatt det opp med lege, og så bedt helsestasjonen om å roe seg kraftig ned. Les litt om medisinene, og eventuelt send en mail til helsestasjonen om dine opplevelser, og litt fakta om disse medisinene. Vi har stor tiltro til helsesøsterne våres, men opplever støtt og stadig at de mangler kunnskap, eventuelt sitter på motstridene kunnskaper. En av mine beste venninner er helsesøster og hun synes det er skremmende hvor stor tillit de får. Anonymous poster hash: 29851...4b4
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #15 Skrevet 19. oktober 2016 Vi har samme problem med helsestasjonen, men motsatt. Undervektig. Orket ikke maset til hs så vi gikk til fastlegen som er barnelege. Sa at vi ble sliten og lei av hs maset så vi får oppfølging hos henne. Gå til fastlegen å si at dere vil ha oppfølging der og ikke på hs. Anonymous poster hash: f478e...605
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #16 Skrevet 19. oktober 2016 Hva spiser hun i løpet av en dag da? Har en 5 åring selv,gutt,110 cm og 18.5 kg. Han spiser godt. Frokost: 2 skiver grovbrød m/salami/leverpostei. 1 glass lettmelk Kl 11:grønnsaker i bhg Kl 12.30: lunsj (3 skiver grovbrød med salami/baconost/brunost). Drikker vann Kl 15:fruktmåltid i bhg Kl 16.30:Middag,(f.eks. 6 kjøttboller,1 potet,brokkoli og fløtesaus) Kl 19: Kvelds, 1 til 2 skiver grovbrød med pålegg som over og 1 glass melk. Han er aktiv som 5 åringer flest ila dagen,og ikke overvektig tross godt matinntak. Anonymous poster hash: 48026...927
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #17 Skrevet 19. oktober 2016 Tusen, tusen takk for alle svar! Jeg tror jeg bestiller en time hos fastlege og tar det derifra. Jeg tror, og har alltid trodd at vektøkningen kommer fra medisinen. Hun var ikke sånn før. Nå følte jeg at jeg ble litt lettet, for syns dette er vanskelig! ❤️ Anonymous poster hash: 0fcc7...9a7
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #18 Skrevet 19. oktober 2016 Hva spiser hun i løpet av en dag da? Har en 5 åring selv,gutt,110 cm og 18.5 kg. Han spiser godt. Frokost: 2 skiver grovbrød m/salami/leverpostei. 1 glass lettmelk Kl 11:grønnsaker i bhg Kl 12.30: lunsj (3 skiver grovbrød med salami/baconost/brunost). Drikker vann Kl 15:fruktmåltid i bhg Kl 16.30:Middag,(f.eks. 6 kjøttboller,1 potet,brokkoli og fløtesaus) Kl 19: Kvelds, 1 til 2 skiver grovbrød med pålegg som over og 1 glass melk. Han er aktiv som 5 åringer flest ila dagen,og ikke overvektig tross godt matinntak. Anonymous poster hash: 48026...927 1-2 grove knekkebrød med feks lettpålegg/magert pålegg. Kl 11; grønnsaker og 1-2 knekkebrød i barnehagen Kl 14: varmmat eller matpakke i barnehagen, alltid sunne alternativer. Kl 16-17; middag. Får alltid mye grønnsaker (som hun elsker) og litt kjøtt feks, og Max 1 potet eller lignende. Kl 18.30-19; kveldsmat (knekkebrød/grovbrød + en frukt) Hun drikker melk (ekstra lett) eller vann til måltider. Får yoghurt kanskje 1-2 ganger i uka, og da en med lite sukker/ingen sukker. Hun spør ofte om mat rundt måltidene. Men da er det ofte slik at vi må finne smarte løsninger slik at det ikke skal ha noe å si for vekten. Enklere dager vil hun ikke annet enn å spise, og dette er uvant for oss. Slik var hun ikke før hun begynte på medisiner. Hun var ca 2 år når vi startet med medisiner og da var hun helt normalvektig. Nå stikk motsatt. Anonymous poster hash: 0fcc7...9a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå