Gå til innhold

Inspirert. Er deres barnehage strenge på kosthold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha lest her inne kjenner jeg at jeg er så glad for vår barnehage.

De har et normalt sunt kosthold men kan kose seg litt innimellom.

De baker kake eller steker vafler kanskje hver tredje uke.

På bursdager til barn har de noe godt etter fruktmåltidet. Saftis på sommeren og fruktsalat med revet sjokolade over på vinteren.

Jeg er ekstremt avslappet til om barnet mitt får i seg mye sukker en dag i ny og ne.

Barn som voksne synes det er godt å kose seg innimellom og kosestund med bolle og eventyrlesing synes jeg er hyggelig for barna en mørk og våt høstdag.

Hvordan er deres barnehage og hva synes du om opplegget?

Anonymous poster hash: c79cc...ab0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Barna har med matpakke, og barnehagen forstår at de ikke har noe med hva foreldrene sender med når fe har overlatt matansvaret.

Når de en sjelden gang lager noe i bhg er det oftest vafler eller grøt, evt pølser. Til bursdag får bursdagsbarnet velge mellom bollemann, muffins eller is.

Jeg synes de godt kunne vte mer bevisst, men det er ikke en stor sak. Jeg bestemmer hva som er i matboksen, og det er ansolutt flest hverdager.

Anonymous poster hash: 5a1b7...f35

Skrevet

De er rimelig beviste, og jeg syns det er bra. Barnehagen står for alle måltider, inkludert varm lunsj. Når foreldrene ikke får velge selv syns jeg det er bra at de har en variert og sunn meny. Til bursdager har de grove vafler eller fruktsalat, og de kjører en sukkerfri linje sånn til vanlig 😊

Anonymous poster hash: deb37...794

Skrevet

De er litt for lite strenge synes jeg. Det er 26 barn og 6 voksne på avdelingen, og det er kake til hver eneste bursdag til både barn og voksne. Det hadde forsåvidt vært greit hvis det var det eneste, men det kommer i tillegg til at varmmaten en dag i uka er "kosemat" som pølser, pannekaker osv, de har ofte noe ekstra godt når de er på tur, hvis det er ekstra fint vær, hvis det er ekstra dårlig vær, samt i flere dager før påske, 17. mai, jul (hele desember) og alle andre "spesielle anledninger". De har kort sagt alltid en unnskyldning.

For hver enkelt anledning så kan man argumentere med at det er bare så og så mye, det er bare en gang i året/måneden/uka osv. Men i sum så blir det ganske store mengder.

Anonymous poster hash: 0a3a6...876
Skrevet

De er litt for lite strenge synes jeg. Det er 26 barn og 6 voksne på avdelingen, og det er kake til hver eneste bursdag til både barn og voksne. Det hadde forsåvidt vært greit hvis det var det eneste, men det kommer i tillegg til at varmmaten en dag i uka er "kosemat" som pølser, pannekaker osv, de har ofte noe ekstra godt når de er på tur, hvis det er ekstra fint vær, hvis det er ekstra dårlig vær, samt i flere dager før påske, 17. mai, jul (hele desember) og alle andre "spesielle anledninger". De har kort sagt alltid en unnskyldning.

For hver enkelt anledning så kan man argumentere med at det er bare så og så mye, det er bare en gang i året/måneden/uka osv. Men i sum så blir det ganske store mengder.

Det var mye ja.

Her er middag ALLTID sunn.

Mye fisk og alltid grønnsaker.

Har aldri kosemiddag.

Brødmåltider er veldig variert men de har tilbud om prim og syltetøy noen ganger i måneden.

Jeg synes bare det er fint at de kan kose seg innimellom. Jeg synes det er viktig å lære barna at man KAN kose seg litt selvom det ikke er lørdag, alt med måte.

Jeg ser feks barn som jeg vet har veldig strikse foreldre som aldri får kose seg med noe usunt er de barna som er mest grådige om de blir tilbudt noe.

Min eldste kan fint takke nei til feks bolle om hun faktisk er mett.

Skrevet

Det var mye ja.

Her er middag ALLTID sunn.

Mye fisk og alltid grønnsaker.

Har aldri kosemiddag.

Brødmåltider er veldig variert men de har tilbud om prim og syltetøy noen ganger i måneden.

Jeg synes bare det er fint at de kan kose seg innimellom. Jeg synes det er viktig å lære barna at man KAN kose seg litt selvom det ikke er lørdag, alt med måte.

Jeg ser feks barn som jeg vet har veldig strikse foreldre som aldri får kose seg med noe usunt er de barna som er mest grådige om de blir tilbudt noe.

Min eldste kan fint takke nei til feks bolle om hun faktisk er mett.

Jeg skulle gjerne vært mindre striks, men barnehagen tvinger meg jo nesten til det ved å bruke opp "kosekvoten" og vel så det. Har et barn som er lite interessert i mat generelt (både sunn og usunn), og han har bl.a. jernmangel, så hjemme føler jeg at jeg må passe på at det meste av det han får i seg er ting som kroppen faktisk trenger.

Skrevet

Jeg synes de er akkurat passe "strenge". 

Barna har med matpakke om de skal spise frokost i bhg. Lunsj og ettermiddagsmat står bhg for. Lunsj er vanlig brød med pålegg, og varm mat en gang i uken. Det får de tilkjørt og det virker som det er variert og spennende mat. Innimellom lager de havregrøt og griller ostesmørbrød ved bålplassen. Ettermiddagsmåltidet er knekkebrød og frukt. Til bursdag har de ingen spesiell mat, men legger heller fokuset på lek,sang og positiv oppmerksomhet rundt bursdagsbarnet. 

På sommeren har det hendt de får en ispinne og på markeringer hvor foreldre er med (sommerfest,lucia etc) er det ofte kaker,boller.

Til nissefest er det risgrøt og en "godtepose" med rosiner og et par seigmenn).

De oppfordrer også foreldrene til å lage sunne matpakker som metter lenge og gir barna nok energi til å få en fin dag.

Jeg synes det er veldig fint at de begrenser kosematen, og heller koser seg litt ekstra en sjelden gang :)

Skrevet

I vår barnehage har de ikke kake når det er bursdager, men den som har bursdag får bestemme hvilen varmmat de vil ha til lunsj. Til vanlig har de et fornuftig utvalg av pålegg, med prim hver fredag. En sjelden gang griller de pølser, baker kake/boller el og ettersom de ikke har kake når det et bursdag er det helt greit at de koser seg litt ellers.

Anonymous poster hash: 20e66...554

Skrevet

De er strenge når det gjelder sukker. Det de ikke skjønner er at pølser og taco også er søppelmat.

Skrevet

Barnehagen har et helt normalt og avslappet forhold.

Ved bursdager er det muffins, smoothie, pinneis og sjokoladekake.

De får servert varmmåltid en gang i uka, ellers er det opp til oss som foreldre å sende med god og sunn mat.

Har fått beskjed om at saft på flaske ikke er nødvendig, og der er jeg enig.

Anonymous poster hash: cff8f...769

Skrevet

Her er det null kaker og kos ved bursdager, ikke engang fruktspyd/salat. Ikke prim, brunost eller syltetøy som pålegg. Av varmmat som blir laget og servert en gang i uken går det kun i fiskeretter. Noen ganger noe skikkelig husmannskost, som fårikål eller kjøttsuppe.

Jeg synes vel egentlig dette er alt for stengt. Ser ikke problemet med og av og til ha prim eller brunost på bordet, eller noe annet slags kosemat innimellom.

Tenker at det er bra de er bevisste, men litt sukker er da ikke skadelig.

Blir nesten litt oppgitt når barnet kommer hjem gang på gang og forteller at de tvinger de til å smake på alle fiskerettene og alt fiskepålegget. Endte opp med brekninger og vegring for å gå i bhg etterpå.

Anonymous poster hash: cf05c...e1c

Skrevet

Vår barnehage bruker ren sunn fornuft i forhold til kosthold. De serverer lunsj laget fra bunn av hver dag, sunn og næringsrik mat. Baker også eget brød og rundstykker hver uke. Is/kake til bursdag. Saft innimellom f.eks ved "kino" i bhg, til påskefrokost, lucia osv. Pølser en gang i blant på tur, men de griller både fisk og andre ting i det daglige. Mest usunne pålegg de serverer er brunost. Ikke kjempestrenge og hysteriske på sukker, men føler de er fornuftige og unner barna noe ekstra godt en gang i blant. Det er det daglige kostholdet som er viktig for oss, så lærer de at det går an å kose seg med andre ting innimellom.

Skrevet

De er strenge når det gjelder sukker. Det de ikke skjønner er at pølser og taco også er søppelmat.

Hva mener du de skal spise på tur? Hyllebærgrøt på termos? Det er jo begrenset hva man får grillet for rimelig penge. Man har ikke råd til biff til alle barn hver gang de drar på tur i nærområdet, i skogen, lengre turer og så videre.

Her er det kun strengt på nugatti/sjokoladepålegg og alt som inneholder nøtter, da vi har et barn som har kraftig nøtteallergi. Det er lov med både yoghurt, middagsrester, havrefras og annet. Jeg bruker ofte å sende omelett, salater, matmuffins, pastaretter og lignende siden brødskiver hele dagen ikke tilhører vårt nasjonale kosthold. Ingen reaksjoner på det hittil. Det samme med skoleungene.

Min venninne har et barn i såkalt "sukkerfri" barnehage, og det gjelder da også høytider. Helt greit i grunn, helt til datteren kom hjem med lussekatter bakt uten sukker med smak av papir. Hvis de skal bake den i utgangspunktet tørre julebaksten uten sukker, kan de drite i å bake sånn egentlig, lussekattene gikk jo i søpla. Synes også det er viktig at barnehagen ikke bidrar til utvikling av mathysteri slik at barn tror enkelte matvarer er livsfarlige når de ikke er det.

Skrevet

Her er det null kaker og kos ved bursdager, ikke engang fruktspyd/salat. Ikke prim, brunost eller syltetøy som pålegg. Av varmmat som blir laget og servert en gang i uken går det kun i fiskeretter. Noen ganger noe skikkelig husmannskost, som fårikål eller kjøttsuppe.

Jeg synes vel egentlig dette er alt for stengt. Ser ikke problemet med og av og til ha prim eller brunost på bordet, eller noe annet slags kosemat innimellom.

Tenker at det er bra de er bevisste, men litt sukker er da ikke skadelig.

Blir nesten litt oppgitt når barnet kommer hjem gang på gang og forteller at de tvinger de til å smake på alle fiskerettene og alt fiskepålegget. Endte opp med brekninger og vegring for å gå i bhg etterpå.

Anonymous poster hash: cf05c...e1c

Det å måtte smake på alt hver gang, også fisk som har spesifikk smak, er jo oppskriften for å få kresne barn. Man får fortere vegring for å spise en bestemt matvaregruppe hvis disse matvarene blir dyttet ned i halsen på deg, kontra der du prøver og utforsker selv.

Skrevet

Hva mener du de skal spise på tur? Hyllebærgrøt på termos? Det er jo begrenset hva man får grillet for rimelig penge. Man har ikke råd til biff til alle barn hver gang de drar på tur i nærområdet, i skogen, lengre turer og så videre.

Her er det kun strengt på nugatti/sjokoladepålegg og alt som inneholder nøtter, da vi har et barn som har kraftig nøtteallergi. Det er lov med både yoghurt, middagsrester, havrefras og annet. Jeg bruker ofte å sende omelett, salater, matmuffins, pastaretter og lignende siden brødskiver hele dagen ikke tilhører vårt nasjonale kosthold. Ingen reaksjoner på det hittil. Det samme med skoleungene.

Min venninne har et barn i såkalt "sukkerfri" barnehage, og det gjelder da også høytider. Helt greit i grunn, helt til datteren kom hjem med lussekatter bakt uten sukker med smak av papir. Hvis de skal bake den i utgangspunktet tørre julebaksten uten sukker, kan de drite i å bake sånn egentlig, lussekattene gikk jo i søpla. Synes også det er viktig at barnehagen ikke bidrar til utvikling av mathysteri slik at barn tror enkelte matvarer er livsfarlige når de ikke er det.

Jeg fikk spørsmål om kostholdet i barnehagen og hva jeg synes. Det har jeg svart på. Hadde jeg brydd meg om å utbrodere hadde jeg gjort så i første svar.

Skrevet

I barnehagen jeg jobber server vi frokost, lunsj,fruktmåltid, og varmt rett på fredagen året rundt, trenger aldri matpakker.

Bursdager får barna velge mellom Smoothie, pannekaker, pizza, fruktsalat med vanilje kesam.

En gang i blant feks i høstferien lager vi pannekaker eller vafler.

Når vi har grøt får barna sukker på.

Når vi har nissefest får barna grøt og saft med sukker, å de får en liten sjokoladebit når nissen kommer.

Vi baker pepperkaker å lussekatter med sukker å barna får smake forskjellige julekaker.

Om sommeren får barna kose seg med is på de varmeste dagene.

Syns det er fantastisk å jobbe i en barnehage som ikke er helt hysterisk på sukker.

Anonymous poster hash: 8a06f...7f1

Skrevet

De er veldig avslappa. Kake, is eller gele på bursdager. Ingen restriksjoner.

Skrevet

Kommer an på hva du ser på som streng. De er i utgangspunktet en sukkerfri barnehage, men ikke alltid. Heldigvis serveres det ikke kake i bursdager. Da serveres det smoothie, ikke det sunneste akkurat, men bedre enn kake.

Vårt barn har med egen mat etter avtale siden vi ikke vil fore barnet med kneipbrød med margarin og syltetøy.

De har servert popcorn en sjelden gang, hellet det en sukker/hvetemel.

Anonymous poster hash: 9cd8f...5e3

Skrevet

Jeg personlig syns de spiser litt vel mye is og kaker, men jeg er i utgangspunktet fornøyd siden de har frokost, varmmat og lunsj hver dag. Da slipper jeg å tenke på matpakker og det er utrolig deilig 🙄

Den forrige barnehagen var fullstendig hysterisk! De hadde grønnsakssmootie (!) til bursdager, og hadde hundrevis av restriksjoner til matpakke. Det var blant annet ulovlig med yoghurt, nugatti, prim, brunost og syltetøy.

Anonymous poster hash: cdb79...c5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...