Gå til innhold

Livskrise - utro mann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fant ut for en uke siden at ektemannen min har vært utro over lenger tid. Jeg har kommet frem til jeg ønsker å separere meg fra han. Men har litt trøbbel med hvordan alt skal løse seg rent praktisk.

Jeg er student, holder på med masteroppgaven min, og ønsker naturligvis å fullføre den til våren som planlagt. Jeg skal søke etter familiebolig hos sib til meg og mine to barn på 3 og 5 år. Jeg har en sparekonto på 30.000, og mottar 7500 i stipend i måneden. Hvilke økonomiske rettigheter har jeg i fra nav? (Jeg tenker at vi skal dele omsorgen 50 %, og ha de annenhver uke) Og hvor lang tid tar det å innvilge disse? (Må jeg ha ny bostedsadresse og separasjonspapirer i orden før jeg kan søke?). Jeg tenker jeg kommer til å slite økonomisk dersom jeg må flytte og vente over lenger tid på behandling av søknad.

Jeg greier ikke å tenke, alt er bare kaos i hodet, så går det ann å løse dette eller burde jeg vente med å flytte fra mannen min til våren når jeg er ferdig med utdanning og får meg jobb? Er det noen som har noen gode råd? 😟

Anonymous poster hash: 40149...9a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får ikke økonomisk støtte fra nav om dere deler 50/50..

60/40 har du krav på eks overgangsstønad (ca15-16.000 pr mnd - kun dersom barnet er under 8 år). En ekstra barnetrygd. Småbarnstillegg på barn under 3 år og bidrag fra far.. pluss omsorgsstipend fra lånekassen. (Utbetalt ca 10.000 i mnd fra lånekassen med fullt stipend/lån)

Anonymous poster hash: 28df1...48c

Skrevet

Først og fremst - du har min største medfølelse, du og barna dine. Mannen din er en premieidiot av en egoist som kunne gjøre noe slikt mot dere. Jeg har opplevd det selv, og jeg vet hvordan det er. Trodde aldri jeg skulle reise meg igjen.

Til spørsmålene dine. Siden du er under utdanning har du krav på overgangsstønad fra Nav. Jeg er usikker på hvordan dette blir med delt omsorg, men her må du sjekke. Mannen din må betale bidrag siden han tjener penger, og ikke du. Igjen er jeg usikker på dette med delt omsorg. Jeg ville oppsøkt både nav og evt familievernkontoret for å få råd og hjelp.

Det med å bli boende til etter eksamen er det bare du som kan svare på om er mulig. Vi klarte oss og er fremdeles sammen, men er det en ting jeg har lært, er det at det ikke er noe fasitsvar. Forholdet vårt blir aldri det samme. Noe er ødelagt, men jeg kom fram til at det allikevel var riktig å kjempe. Du kommer til å klare deg alene også, helt sikkert. Søk støtte i familie og venner. Du og ungene er uskyldige ofre her.

Stor klem.

Anonymous poster hash: 23415...0fe

Skrevet

Du kan be om sosialhjelp, evnt hjelp til å komme deg i ny bolig. Tok ca 2 mnd med overgangsstønad, 1 mnd med barnetrygd og 3 mnd før bidrag var regnet ut via nav. Men det kan du sjekke på nav sine behandlingstidsider.

Meklingsattest må legges ved og da også samværsavtale når du skal søke om støtte. Adresse også, du får jo ikke støtte dersom du bor i samme hus som barnefar.

Skrevet

En annen ting, er dere gift og har felles eierskap på bolig kan du kreve at han kjøper deg ut osv..

Skrevet

Det minste han kan gjøre er å la deg ha barna 60% (ihvertfall på papiret, og ihvertfall til du er ferdig studert)

Da vil du få støtte som enslig forsørger, overgangsstønad, ekstra barnetrygd, støtte til barnetilsyn og særfradrag på skatten

Anonymous poster hash: 5f326...52c

Skrevet

Tjener han veldig bra må han betale deg bidrag. Det er ikke all verden, men sikkert noen tusenlapper i mnd. Forhåpentligvis eier dere slik at han må kjøpe deg ut.

Ring nav og snakk med dem 😊 Håper det ordner seg for deg.

Skrevet

Har ingen svar på det med økonomi, men uff. For en idiot av de grader! Skjønner ikke hvordan menn kan oppføre seg sånn. Når de har noen som elsker dem og stiller opp så mye for dem.

Tror ikke en så kald fyr er bra for barna heller. Får du hovedomsorgen er det til alles beste, tenker jeg.

Anonymous poster hash: 70e17...b4e
Skrevet

Har ingen svar på det med økonomi, men uff. For en idiot av de grader! Skjønner ikke hvordan menn kan oppføre seg sånn. Når de har noen som elsker dem og stiller opp så mye for dem.

Tror ikke en så kald fyr er bra for barna heller. Får du hovedomsorgen er det til alles beste, tenker jeg.

Anonymous poster hash: 70e17...b4e

Så alle som er utro kan ikke være gode foreldre?

Som flere sier, håper han kan kjøpe deg ut. Og han må betale deg bidrag selv om dere har delt bosted på ungene 😊

Anonymous poster hash: 4f4ef...508

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...