Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #1 Skrevet 18. oktober 2016 Kort fortalt: oppdaget min datter ruset og lurer på om noen kan komme med gode råd om hvordan jeg skal forholde meg videre? Har tatt henne med bort og hun begynner å komme til seg selv nå. Har vært kort men intensivt, og dårlige venner. Hun virker å begynne å innse det selv. Trenger råd når vi skal tilbake til hverdagen, gjerne fra noen som skjønner hva det ER liksom... Hun bor ikke hjemme lenger. Anonymous poster hash: 14982...708
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #2 Skrevet 18. oktober 2016 Hvor gammel er hun? Viss hun et under 18 så tar du henne med til politiet så hun får begynne med urinprøver hver uke Det hjelper ikke å lukka øynene sine!! Fordeom hun sier hun aldri skal gjøre det igjen så blir hun nok å gjøre det!!! Så det eneste dette er at hun må ta urinprøver hver uke, det kan redde henne. Jeg snakker av erfaring. Mange i min vennegjeng måtte ta urinprøver... Å det reddet dem! De to som ikke begynte på det(fordi foreldrene ikke ville) er narkomane den dag idag.. Veldig trist å se de på gata Anonymous poster hash: 6bb6b...be9
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #3 Skrevet 18. oktober 2016 Flørt? Hm, skeptisk. Jeg har dopet meg masse. Vet du hva hun bruker? alder? Anonymous poster hash: 4caa7...537
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #4 Skrevet 18. oktober 2016 Hvor gammel er hun? Viss hun et under 18 så tar du henne med til politiet så hun får begynne med urinprøver hver uke Det hjelper ikke å lukka øynene sine!! Fordeom hun sier hun aldri skal gjøre det igjen så blir hun nok å gjøre det!!! Så det eneste dette er at hun må ta urinprøver hver uke, det kan redde henne. Jeg snakker av erfaring. Mange i min vennegjeng måtte ta urinprøver... Å det reddet dem! De to som ikke begynte på det(fordi foreldrene ikke ville) er narkomane den dag idag.. Veldig trist å se de på gata Anonymous poster hash: 6bb6b...be9 Men er hun over 18 så kan det være vanskelig.. Da er det jo hun som bestemmer.... De som bruker rus lyver å manipulerer. Ja alle gjør det Anonymous poster hash: 6bb6b...be9
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #5 Skrevet 18. oktober 2016 De som bruker rus lyver å manipulerer. Ja alle gjør det Anonymous poster hash: 6bb6b...be9 Nettopp! Både når det er snakk om lovlig rus (alkohol) og ulovlig. Det er noe som skjer med de menneskene som ruser seg mye. Vet ikke hvorfor de blir slik, men min erfaring er også at ALLE som ruser seg blir lyvende og manipulerende over tid. Det er ikke bra å være på den måten. Du vet den glede en føler når det går bra med ei venninne? Den blir borte om en lyver og manipulerer over tid. En mister evnen til å føle med andre. Alt blir "dødt", alle mennesker blir bare objekter. Blir ikke noe gjort med det når vedkommende er ungdom så blir det sporet så oppkjørt i hodet at vedkommende ikke klarer å ta seg ut av det på egen hånd. Med mindre noe traumatisk skjer, som snur opp ned på alt. Anonymous poster hash: a1948...3c0
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #6 Skrevet 18. oktober 2016 HI her. Hun er over 18, og har brukt flere forskjellige rusmidler over en kort intens periode. Anonymous poster hash: 208d8...2ce
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #7 Skrevet 18. oktober 2016 Flørt? Hm, skeptisk. Jeg har dopet meg masse. Vet du hva hun bruker? alder? Anonymous poster hash: 4caa7...537 GHB, hasj, knips, mdma... Hvordan kom du ut av det? Anonymous poster hash: 208d8...2ce
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #8 Skrevet 18. oktober 2016 Ta en tur på plata og snakk med livets glade gutter. Anonymous poster hash: 6db8e...3e1
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #9 Skrevet 18. oktober 2016 Flørt? Hm, skeptisk. Jeg har dopet meg masse. Vet du hva hun bruker? alder? Anonymous poster hash: 4caa7...537 Og har du noen råd til foreldre? Jeg er livredd selvsagt, selv om jeg VET at hun ikke har tatt noe på en uke nå og sier hun har lært.... Anonymous poster hash: 208d8...2ce
Iiiiik Skrevet 18. oktober 2016 #10 Skrevet 18. oktober 2016 Og har du noen råd til foreldre? Jeg er livredd selvsagt, selv om jeg VET at hun ikke har tatt noe på en uke nå og sier hun har lært.... Anonymous poster hash: 208d8...2ce Å flørte med rus, er å omskrive noe ganske alvorlig til noe mindre alvorlig. Hun har jo ikke flørtet med rus, hun har ruset seg. Du skriver om flere rusmidler, så det er ikke noen enkeltstående hendelse. Jeg har jobbet med ungdom som har ruset seg, og med voksne. Det er dessverre sånn at det er lettere å si at man har skjønt at det er dumt, enn det er å faktisk ta inn over seg hvor dumt det er. Det er også lettere å ta inn over seg at det er dumt enn å faktisk holde seg unna. Jeg ville anbefalt profesjonell hjelp faktisk, først og fremst for å jobbe med bakgrunnen for at hun havnet borti rus. Hun trenger å lære seg hva som er hennes rusutløsende triggere og hvordan hun skal holde seg unna, og hun trenger kanskje også å jobbe med hvordan hun møter motgang eller hvordan hun motstår det deilige i rusen. Hvem bør hun unngå å være sammen med, hvem bør hun være sammen med, hvor bør hun ikke oppholde seg, hva bør hun gjøre når hun er sliten, når hun er forbanna, når hun er lei seg, når hun vil ha det gøy osv osv.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #11 Skrevet 18. oktober 2016 Jeg ser flere henger seg opp i ordet 'flørtet' her. Jeg prøver å adressere dette innlegget til folk som har ruset seg i en kort periode men gav seg der. Jeg skjønner at min datter har ruset seg. Jeg som forelder lurer på hvordan jeg skal takle dette best mulig, så jeg er veldig glad for svar. Anonymous poster hash: 208d8...2ce
Blondzilla Skrevet 18. oktober 2016 #12 Skrevet 18. oktober 2016 Fra jeg var 16 til jeg var I midten 20 årene jobbet jeg sonvmodell i utIandet. I denne perioden drev jeg mye med partydop, da særlig kokain. Jeg røykte og mye weed. Jeg drakk selvsagt også, men ikke noe voldsomt. For min del ble jeg aldri avhengig. Det var bare noe jeg gjorde fordi det var svært vanlig i det miljøet jeg var en del av. Bare på fest, aldri på dagtid eller når jeg jobbet. Men det var ofte fest da, så en del ble det jo. Weeden sluttet jeg med fordi jeg ble fryktelig sløv og giddaløs av det. Et andre sluttet jeg med fordi det gav meg svært lite, ble bare stresset og masete av det. Jeg har ikke brukt noe siden, og har ikke lyst til det heller. For meg har dette altså ikke hatt noen store konsekvenser, men vi er jo alle forskjellige, pg noen kunne sikkert fått avhengighetsproblemer av min type forbruk. Datteren din må nesten holde seg unna de situasjonene der det vil være naturlig for henne å bruke. Hun må finne annet fokus og kanskje ihvertfall en periode andre venner. Jeg har fortsatt mange venner og bekjente fra den tiden. Noen bruker nok litt fortsatt i festsammenhemg, men ingen er på plata altså. Det er i all hovedsak opiater de folka der holder på med.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #13 Skrevet 18. oktober 2016 Kort fortalt: oppdaget min datter ruset og lurer på om noen kan komme med gode råd om hvordan jeg skal forholde meg videre? Har tatt henne med bort og hun begynner å komme til seg selv nå. Har vært kort men intensivt, og dårlige venner. Hun virker å begynne å innse det selv. Trenger råd når vi skal tilbake til hverdagen, gjerne fra noen som skjønner hva det ER liksom... Hun bor ikke hjemme lenger. Anonymous poster hash: 14982...708 Ruset på hva? Og hvor gammel er hun? Jeg har aldri brukt rusmidler utenom alkohol selv, men hadde en kjæreste i tyveårene som ruset seg på det meste. Anonymous poster hash: b3650...fbc
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #14 Skrevet 18. oktober 2016 HI: Jeg vil påstå at det at du har oppdaget det, helt klart betyr at hun har ruset seg mye og lenge allerede. Ikke stol på det hun sier. Jeg satt på sidelinjen og så hvordan min ruset seg daglig/ ukentlig med hasj, valium, amfetamin, kokain, MDMA og gud vet hva mer, men han mistet aldri en forelesning eller jobbvakt. Trodde lenge jeg kunne hjelpe, men forsto etter hvert at jeg var naiv. Det var så mange løgner og så mye smerte. Først etter flere år med rus, da han var helt nedkjørt, så oppdaget moren det. Og hun hadde hele tiden vært der i livet hans og brydd seg, det var nok helst det at det var vanskelig for henne å kunne tro noe slikt om ham. Anonymous poster hash: b3650...fbc
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #15 Skrevet 18. oktober 2016 HI: Jeg vil påstå at det at du har oppdaget det, helt klart betyr at hun har ruset seg mye og lenge allerede. Ikke stol på det hun sier. Jeg satt på sidelinjen og så hvordan min ruset seg daglig/ ukentlig med hasj, valium, amfetamin, kokain, MDMA og gud vet hva mer, men han mistet aldri en forelesning eller jobbvakt. Trodde lenge jeg kunne hjelpe, men forsto etter hvert at jeg var naiv. Det var så mange løgner og så mye smerte. Først etter flere år med rus, da han var helt nedkjørt, så oppdaget moren det. Og hun hadde hele tiden vært der i livet hans og brydd seg, det var nok helst det at det var vanskelig for henne å kunne tro noe slikt om ham. Anonymous poster hash: b3650...fbc Hvilket forhold hadde du med personen som ruset seg, og kom han seg ut av det? Anonymous poster hash: 208d8...2ce
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #16 Skrevet 18. oktober 2016 Forstår jeg deg rett, HI, så er datteren din over 18, og har ruset seg på GHB, hasj, og ecstasy/MDMA. For å berolige deg litt, så er Europas fremste rusforskere enige om at hasj er både mindre farlig og mindre avhengighetsdannende enn alkohol, og MDMA er ikke avhengighetsdannende i det hele tatt. GHB er det jeg ville bekymret meg mest over. Jeg mener det er viktig med en sober tilnærming, unngå fordømmelse, og masse kjærlighet. Alle som blir rusavhengige blir det fordi de enten bærer på en smerte, eller mangler gode relasjoner og mening i livet sitt. Her er det viktig at du er en god og kjærlig relasjon. Jeg ville fokusert på å gjøre sunne og kjekke ting, gi henne selvtillit, og hjulpet henne med gode relasjoner om hun trenger det. Husk at svært mange ungdom (50% i Oslo) har testet narkotiske stoffer, uten at det for de fleste av dem har hindret dem i livet. Føler du hun er i feil miljø, så styr henne over i et sunnere miljø. Men nesten alle ungdom ruser seg, og alkohol i seg selv er egentlig mer bekymringsverdig hvis man ser bort ifra faren ved langere som pusher. Anonymous poster hash: 8e4c5...5af
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #17 Skrevet 18. oktober 2016 Forstår jeg deg rett, HI, så er datteren din over 18, og har ruset seg på GHB, hasj, og ecstasy/MDMA. For å berolige deg litt, så er Europas fremste rusforskere enige om at hasj er både mindre farlig og mindre avhengighetsdannende enn alkohol, og MDMA er ikke avhengighetsdannende i det hele tatt. GHB er det jeg ville bekymret meg mest over. Jeg mener det er viktig med en sober tilnærming, unngå fordømmelse, og masse kjærlighet. Alle som blir rusavhengige blir det fordi de enten bærer på en smerte, eller mangler gode relasjoner og mening i livet sitt. Her er det viktig at du er en god og kjærlig relasjon. Jeg ville fokusert på å gjøre sunne og kjekke ting, gi henne selvtillit, og hjulpet henne med gode relasjoner om hun trenger det. Husk at svært mange ungdom (50% i Oslo) har testet narkotiske stoffer, uten at det for de fleste av dem har hindret dem i livet. Føler du hun er i feil miljø, så styr henne over i et sunnere miljø. Men nesten alle ungdom ruser seg, og alkohol i seg selv er egentlig mer bekymringsverdig hvis man ser bort ifra faren ved langere som pusher. Anonymous poster hash: 8e4c5...5af Der tar du feil! Hasj er farlig. Vet du hvorfor? Jo fordi det fører til andre farlige stoffer. Jeg har vært rusmisbruker i maaange år. Å ja det begynte med hasj... Så begynte jeg å røyke heroin så begynte jeg å skyte heroin. I mellomtiden tok jeg alt som var narkotika av tabletter å GHB... Nå et jeg endelig rusfri. Vært det i 5 år nå..så folkens plis hør på meg bår jeg sier at hasj er farlig! Det er der det begynner for alle. ... Jeg har mista mange år av livet mitt til den dritten.. Til hi! Du må hjelpe datteren din før det får for langt! Alle er forskjellig.. Men det hjelper ikke å bare prate om det.. Det må være handling. Anonymous poster hash: 6bb6b...be9
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #18 Skrevet 18. oktober 2016 Der tar du feil! Hasj er farlig. Vet du hvorfor? Jo fordi det fører til andre farlige stoffer. Jeg har vært rusmisbruker i maaange år. Å ja det begynte med hasj... Så begynte jeg å røyke heroin så begynte jeg å skyte heroin. I mellomtiden tok jeg alt som var narkotika av tabletter å GHB... Nå et jeg endelig rusfri. Vært det i 5 år nå..så folkens plis hør på meg bår jeg sier at hasj er farlig! Det er der det begynner for alle. ... Jeg har mista mange år av livet mitt til den dritten.. Til hi! Du må hjelpe datteren din før det får for langt! Alle er forskjellig.. Men det hjelper ikke å bare prate om det.. Det må være handling. Anonymous poster hash: 6bb6b...be9 Jeg ønsker å hjelpe, og nå når jeg oppdaget det, handlet jeg. Men hva når hun ikke vil ha hjelp?? Hva gjør jeg. Hun sier jeg må stole på henne nå, men jeg har jo hørt og lest og sett alle historiene om løgn etc. Må jeg bare slippe henne, og si at jeg er der når som helst og alltid hvis hun trenger hjelp?? Anonymous poster hash: 208d8...2ce
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #19 Skrevet 19. oktober 2016 Der tar du feil! Hasj er farlig. Vet du hvorfor? Jo fordi det fører til andre farlige stoffer. Jeg har vært rusmisbruker i maaange år. Å ja det begynte med hasj... Så begynte jeg å røyke heroin så begynte jeg å skyte heroin. I mellomtiden tok jeg alt som var narkotika av tabletter å GHB... Nå et jeg endelig rusfri. Vært det i 5 år nå..så folkens plis hør på meg bår jeg sier at hasj er farlig! Det er der det begynner for alle. ... Jeg har mista mange år av livet mitt til den dritten.. Til hi! Du må hjelpe datteren din før det får for langt! Alle er forskjellig.. Men det hjelper ikke å bare prate om det.. Det må være handling. Anonymous poster hash: 6bb6b...be9 Det er ingenting ved hasj i seg selv som gjør at man plutselig får lyst på heroin. Det er like absurd som å si at alkohol fører til heroinmisbruk. Her var det nok mange flere faktorer som spilte inn i ditt rusmisbruk. Uansett er det fint å høre at du nå er rusfri HI, hvis du har en åpen tone med din datter, kanskje hun vil flytte hjem en periode? Hva med å ta henne med på ferie? Anonymous poster hash: 8e4c5...5af
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #20 Skrevet 19. oktober 2016 Det er ingenting ved hasj i seg selv som gjør at man plutselig får lyst på heroin. Det er like absurd som å si at alkohol fører til heroinmisbruk. Her var det nok mange flere faktorer som spilte inn i ditt rusmisbruk. Uansett er det fint å høre at du nå er rusfri HI, hvis du har en åpen tone med din datter, kanskje hun vil flytte hjem en periode? Hva med å ta henne med på ferie? Anonymous poster hash: 8e4c5...5af Håper virkelig ikke at du går å tror det. Hasj er farlig jo. Røyker man hasj så må man kjøpe hasj. Å da kommer man jo inn i miljøet med en gang! Å der har de ikke bare hasj. Trodde de fleste viste at hasj fører til andre rusmidler.. Når det er "tørke" (altså lite hasj i byen å vabsklig å få tak i så ruser de seg jo på andre ting.. Nå er det jo veldig mye syntetisk hasj også.(å det er livsfarlig) Vær så snill å ikke lær folk at hasj ikke er farlig. Anonymous poster hash: 6bb6b...be9
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #21 Skrevet 19. oktober 2016 Håper virkelig ikke at du går å tror det. Hasj er farlig jo. Røyker man hasj så må man kjøpe hasj. Å da kommer man jo inn i miljøet med en gang! Å der har de ikke bare hasj. Trodde de fleste viste at hasj fører til andre rusmidler.. Når det er "tørke" (altså lite hasj i byen å vabsklig å få tak i så ruser de seg jo på andre ting.. Nå er det jo veldig mye syntetisk hasj også.(å det er livsfarlig) Vær så snill å ikke lær folk at hasj ikke er farlig. Anonymous poster hash: 6bb6b...be9 Det stemmer at man må inn i et miljø for å få tak i hasj og der er det ofte mulighet for å få tak i andre stoffer, MEN... det er ikke ensbetydig med at man ender opp med sprøyta i armen. Jeg begynte å røyke hasj da jeg var 17 år, var i miljøet i 3 år (hvor jeg bare drakk alkohol) før jeg prøvde selv. Det var aldri noe press eller spørsmål, jeg spurte selv ei venninne om hun kunne hjelpe meg å prøve. I miljøet/gjengen jeg var, var det stort forbruk av hasj, piller i alle mulige former, exctacy og amfetamin. Aldri noen som har tilbydd meg eller presset meg til å prøve. Jeg røyka hasj i 2 år før jeg spurte om å få prøve amfetamin. Jeg var i miljøet i 8 år og har aldri prøvd heroin eller sprøyter. Det var faktisk ikke greit i miljøet jeg var i. De som ev. ville holde på med det, måtte dra. Jeg valgte å slutte med alt selv fordi jeg merket at det begynte å gå feil vei. Da satt jeg inne og drakk ikke på 2 år. Kjedelig, men måtte til. Er enig i at man kan komme utfor mye rart om man begynner med hasj, men ALLE blir ikke sprøytenarkomane. Anonymous poster hash: 051e4...8b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå