Gå til innhold

Når en allergiker blir invitert til middag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og får beskjed om å ta med matpakke.. Er ikke det frekt? Det er mye jeg ikke tåler, men jeg tåler "normal mat", det vil si hvetemel, brokkoli, gulrøtter, potet, blomkål, all salat (inkl kinakål), tomater, stangselleri, asparges, alt krydder, urter, alt kjøtt, ost, smør og oljer, havre, løk, hvitløk, purre, hodekål, paprika, pasta uten egg som jeg kommer på nå i farten. Dvs mer enn nok til å lage en middag. Jeg spiser da middag hver dag selv :P Men å si at jeg skal ta med matpakke fordi de ikke gidder å ta hensyn? Kjenner at jeg synes det var frekt sagt, når det er snakk om middagsselskap. Hadde det vært en bursdag med diverse ukjent mat og kaker, hadde jeg gladelig tatt med meg noe selv, men bah.. Er jeg på viddene eller?

Anonymous poster hash: f847c...b93
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er rart. Virker jo ikke som mye du er allergisk mot. Jeg har en venninne jeg ikke gidder å ta hensyn til lenger, men det er fordi hun hele tiden endrer på hva hun spiser og ikke. Det handler da heller ikke om allergi. Hun er veganer og selvdiagnosert glutenaintolerant. Men noen dager spiser hun plutselig melkeprodukter og plutselig spiser hun vanlig pasta. Jeg gidder ikke forholde meg til det lenger, så hun får ta med egen mat.

Skrevet

Nei, det er rart. Virker jo ikke som mye du er allergisk mot. Jeg har en venninne jeg ikke gidder å ta hensyn til lenger, men det er fordi hun hele tiden endrer på hva hun spiser og ikke. Det handler da heller ikke om allergi. Hun er veganer og selvdiagnosert glutenaintolerant. Men noen dager spiser hun plutselig melkeprodukter og plutselig spiser hun vanlig pasta. Jeg gidder ikke forholde meg til det lenger, så hun får ta med egen mat.

Nei, altså, jeg tåler ikke egg, nøtter, soya, bønner, all frukt, koffein og nesten alle bær (blåbær er unntaket, som jeg vet om :D ). Så det kan ikke lages epler og nøtter, liksom.. synes folk gjør seg vanskelige :( 

Man får jo fin middag med kjøtt, saus, poteter og grønnsaker. Så jeg dropper hele greia..

Skrevet

Veldig rart, som vertinne ønsker man jo at alle skal få noe de liker.

Noen tilfeller skjønner jeg jo, vi er f.eks invitert i hummerlag til helga, da forventes det ikke at vertskapet lager flere retter pga noens skalldyrallergi.

Anonymous poster hash: c4f5a...135

Skrevet

Dette synes jeg var VELDIG frekt faktisk. Helt uhørt! Kan jeg spørre hva slags anledning dette er og hvem denne personen er? Et par? Foreldre? Unge?

Iallefall fullstendig blottet for både empati og alt annet av sosiale antenner.

Skrevet

Veldig rart, som vertinne ønsker man jo at alle skal få noe de liker.

Noen tilfeller skjønner jeg jo, vi er f.eks invitert i hummerlag til helga, da forventes det ikke at vertskapet lager flere retter pga noens skalldyrallergi. Anonymous poster hash: c4f5a...135

Hvis jeg hadde invitert til hummerlag og én ikke hadde tålt maten, ja da hadde jeg slengt sammen noe veldig enkelt og servert denne personen. Om så bare en Toro lasagne, det hadde gjort nytta si

Skrevet

Sikker på at de som inviterer vet at du faktisk kan spise vanlig middag??

Gjest Antarctica
Skrevet

Hva er poenget med å be folk da...?

Skrevet

Når det blir veldig fokus på allergier og "dette kan jeg ikke spise" så kan det hende vertskapet bare vil være på den sikre siden og ikke servere noe andre kan bli syke av...

Skrevet

Når det blir veldig fokus på allergier og "dette kan jeg ikke spise" så kan det hende vertskapet bare vil være på den sikre siden og ikke servere noe andre kan bli syke av...

Hva er poenget med å be folk da...?

Skrevet

Huff, så trasig 😔 Allergikere må man ta hensyn til. Jeg vet ikke om jeg hadde orket å dra i et sånt selskap.

Vi tar alltid hensyn til allergikere når vi får gjester til middag. Det er en selvfølge. Men ei av venninnene mine driver og kutter ut alt mulig av mat, nå sist var det sukker, i håp om at det skulle hjelpe på å bli gravid. Hun krevde at jeg skulle lage middag og dessert uten noe form for sukker. Akkurat det gadd jeg ikke, for hun blir jo ikke syk av å spise sukker.

Anonymous poster hash: 3a849...07d

Skrevet

Du er jo ikke invitert i middagsselskap, Hi. Du er bedt i selskap, og om du vil spise også får du ha med deg niste.

Jeg tror ikke jeg hadde gått.

Men jeg er heller ikke verre enn at jeg på litt pur f... kunne funnet på å lage et ordentlig gourmetmåltid med masse forskjellige ingredienser og tatt med meg en treretters middag til selskapet - og om noen lurte på hvorfor, så ville jeg sagt at jeg ikke tåler egg, nøtter, soya og frukt og fikk beskjed om å ta med egen middag hvis jeg ville komme i selskapet.

Man ber ikke noen til middag og ber dem ta med egen middag. Hadde det vært en person som var ekstremt allergisk mot så mye at det var vanskelig å lage noe til personen, da hadde det vært noe annet, men i dette tilfellet er det jo bare vertinnen som ikke gidder prøve å tenke en gang.

Anonymous poster hash: 20c0b...5e5
Skrevet

Minner meg veldig om dag jeg var forlover for ei venninne, 8 måneder gravid, og de inviterte til spekelag. De har ikke laget noe som helst mat til meg som jeg kunne spise (jeg sa fra på forhånd at gravide ikke han spise fenalår, gravet laks og lignende), så jeg ble sittende og spise potetsalat og kake i 5 timer. Du har ingen ekstreme allergier slik at de burde klare å kokkelere noe uten egg og nøtter. Tragisk.

Anonymous poster hash: 49d0d...dfc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...