Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #1 Skrevet 18. oktober 2016 Jeg har en (snart) 2 1/2 år gammel datter som er inne i en skikkelig utfordrende periode. Hun har nylig begynt i barnehagen og sluttet og sove på dagtid. Dette er så klart store omveltninger for henne, og hun har i det siste protestert på absolutt alt. Prøver mitt beste å roe ned, snakke sammen, avlede, gi positiv oppmerksomhet osv, men jeg blir så utrolig sliten. Prøver å velge mine "kamper", men er konsekvent på tingene som er viktig for meg at hun lærer. Hun får ikke lov å bite eller slå feks. Hun har ingen yngre søsken, men en storebror en del eldre enn henne som er kjempesnill og glad i henne. Hun er også veldig glad i ham og de leker ofte fint sammen, men hun er VELDIG sjalu og lekingen ender ofte med at hun slår, biter og spytter på ham ofte, ganske uprovosert. Her er noen eksempler på dagen i går og i dag: Sov dårlig natt til i går. Etter bhg var det hyling fra hun ble satt i bilen og til hun sovnet utmattet på sofaen. Prøvde å roe henne ned, synge sanger, holde henne, få i henne litt mat osv osv osv. Hun skriker STOPP STOPP, NEI, spytter, sparker, biter og slår. Vekket henne etter en stund, da var hun kjempesint i 1 1/2 time og så gikk det plutselig over og hun var smørblid helt til leggetid. Spiste, koste seg og var i godt humør. La seg sent fordi hun hadde sovet på ettermiddagen og i natt var enda en forferdelig natt med mye hoste (forskjølet og astma). I dag: våknet blid og hadde første sinnebyge da hun ikke fikk tegne med kulepenn, inngikk et kompromiss om at hun fikk tegne når hun satt med meg, men ikke alene. Neste sinnebyge var da vi måtte skifte bæsjebleie, klarte å avlede henne med fortellinger osv. Så var det frokost og hun skulle spise yoghurt, men nektet å ha på seg smekke. Dette førte til en liten maktkamp der hun skrek, gren, rømte, kjeftet osv, inngikk tilslutt et kompromiss der hun fikk velge hvilken smekke hun skulle ha på seg, spiste yoghurten og var i godt humør igjen. Hadde 3 lignende episoder da hun ikke ville ha på seg sokker, ikke ville slutte å leke for å pusse tennene og ikke ville gå i barnehagen. Jeg føler hun får ganske masse oppmerksomhet, vi leker mye med henne og roser henne mye. Jeg blir bare så utrolig sliten av 150 sånne episoder for dagen. Vet at trøtthet og sult gjør det mye verre og prøver å unngå dette så godt som mulig, men det går jo så klart ikke alltid. Skal begynne å ha med noe mat i barnehagen så hun får spise det på veien hjem, eller på vei til bilen da griningen ofte begynner fra hun blir satt i bilen. Beklager langt innlegg, vil gjerne ha tips og råd til hvordan håndtere situasjonen uten å bli totalt utslitt. Anonymous poster hash: 0e4f7...73e Anonymous poster hash: 0e4f7...73e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå