Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2016 #1 Skrevet 17. oktober 2016 Lillevenn har blitt hekta på puppen for å sove! Eller bæring i bæresele. Har endt opp med baby som bare sover halvtimesdupper dag, og som våkner minst hver andre time på natta. I grunn vært slik alltid. Kolikk i starten. Nå er det tydelig at hun får for lite søvn. Og jeg er dausliten. Jeg har derfor begynt å legge henne uten å amme henne i søvn. Og lurer på om det er greit slik jeg gjør det? Pysj, nattaklem fra øvrige i familien, kveldspupp på storsenga. Da sovner hun innimellom, prøver da å legge henne ned i senga si, men hun våkner stort sett til. Legger henne ikke på puppen igjen, men lar henne ligge. Hun gråter øyeblikkelig. Jeg sitter ved siden av, vugger, synger, gir henne smokk av og til, koser på henne. Men det tar så lang tid før hun slutter å skrike! I dag en time. Tar jeg henne opp for å roe henne, blir skrikinga bare desto verre når jeg legger henne ned igjen. For tidlig å nattavvenne henne, så når hun våkner utover natta så ammer jeg som vanlig. Med et håp om at hun skal våkne mindre etterhvert.... Anonymous poster hash: 84c50...2a0
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2016 #2 Skrevet 17. oktober 2016 her er det flaske og lille sovner lett og sover lenge igjennom natten, regner med at det er fordi mme metter mer. en venninne av meg fullammet, men begynte å gi mme før legging for at babyen på 6 mnd skulle få sove mer en bare to timer i slengen som din lille gjør. når han våknet på natten fikk han pupp som vanlig. fikk da mer søvn og virket mye mer tilfreds Anonymous poster hash: eee26...ac1
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2016 #3 Skrevet 17. oktober 2016 Vesla her er bare og legge våken så sovner hun av seg selv men eldstemann var akkurat som din. Han måtte enten trilles eller ammes i søvn lenge, både på dagtid, på kvelden og om natta. Han våknet også annen hver time for pupp - ikke alltid fordi han var sulten men fordi han ikke klarte å sovne igjen uten 🙈 Jeg gjorde akkurat som deg, og tenkte at så lenge jeg var der, holdt i hånda og trøstet så måtte det være greit. Til å begynne med la jeg han i senga sammen med meg for at han skulle få nærhet men ikke pupp. Dette gikk ganske greit og han sovnet etterhvert greit uten pupp. Det vi gjorde "feil" var at vi fortsatte og sitte/ligge hos han lenge. Vi prøvde ikke nok på å få han til å sovne uten at vi var der, så det fortsatte vi med til han var over 2 år. Etterhvert ble det veldig slitsomt, men da var det virkelig krise hvis vi gikk ut. Anonymous poster hash: 5222d...eea
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2016 #4 Skrevet 17. oktober 2016 Hun er jo fortsatt liten. 💛 Gi henne det hun trenger. Nærhet, kos og pupp. Vil tro det er mindre slitsomt å amme henne i søvn, enn å bysse/vugge/la henne gråte? Jeg gir fortsatt pupp til min lille rakker (9 mnd) til han sovner. Samsover gjør vi også. 😊 Vil han ha pupp, får han pupp. Forstår ikke hvorfor folk ønsker å avvenne puppen? Nyt tiden med din lille baby. 💛 Anonymous poster hash: 03448...72c
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2016 #5 Skrevet 17. oktober 2016 Det finnes ingen fasit. Mitt beste råd er at du stoler på deg selv og gjør det du føler er riktig for deg og din baby. Selv har jeg hatt tre sånne babyer. De to første kjørte vi gråtekur på. Mens med tredjemann som nå er 6,5 mnd forsøker jeg å få til å sovne uten gråt. Har holdt på en måneds tid, og det går stort sett bra. Men dessverre våkner han fortsatt ca annen hver time. Det har nok bare blitt en vane. Jeg håper og tror det vil gå seg til. Har forresten flyttet ham på eget rom, men tar han inn til meg rundt kl halv ett. Som er omtrent første oppvåkning etter jeg har lagt meg. Målet er at han skal sove mest mulig på eget rom for ikke å bli forstyrret av meg eller mannen. Men et skritt om gangen Anonymous poster hash: 19f0a...4d2
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2016 #6 Skrevet 17. oktober 2016 Hun er jo fortsatt liten. 💛 Gi henne det hun trenger. Nærhet, kos og pupp. Vil tro det er mindre slitsomt å amme henne i søvn, enn å bysse/vugge/la henne gråte? Jeg gir fortsatt pupp til min lille rakker (9 mnd) til han sovner. Samsover gjør vi også. 😊 Vil han ha pupp, får han pupp. Forstår ikke hvorfor folk ønsker å avvenne puppen? Nyt tiden med din lille baby. 💛 Anonymous poster hash: 03448...72c Vi er jo forskjellige. Noen blir slitne av hyppige oppvåkninger og amminger annen hver time gjennom hele natten. Både mor og baby vil jo ha godt av å sove litt lengre sammenhengende. For min del får jeg i tillegg vondt i ryggen når babyen vil sove med puppen i munnen, for jeg finner ikke en god nok liggestilling. Jeg tenker også at det er greit at de lærer seg å sovne selv slik at det blir lettere med legging når de blir eldre også. Slik at andre kan legge barnet og at barnet kan føle seg trygg selv om mamma og puppen ikke er der. Anonymous poster hash: 19f0a...4d2
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2016 #7 Skrevet 17. oktober 2016 Lillevenn har blitt hekta på puppen for å sove! Eller bæring i bæresele. Har endt opp med baby som bare sover halvtimesdupper dag, og som våkner minst hver andre time på natta. I grunn vært slik alltid. Kolikk i starten. Nå er det tydelig at hun får for lite søvn. Og jeg er dausliten. Jeg har derfor begynt å legge henne uten å amme henne i søvn. Og lurer på om det er greit slik jeg gjør det? Pysj, nattaklem fra øvrige i familien, kveldspupp på storsenga. Da sovner hun innimellom, prøver da å legge henne ned i senga si, men hun våkner stort sett til. Legger henne ikke på puppen igjen, men lar henne ligge. Hun gråter øyeblikkelig. Jeg sitter ved siden av, vugger, synger, gir henne smokk av og til, koser på henne. Men det tar så lang tid før hun slutter å skrike! I dag en time. Tar jeg henne opp for å roe henne, blir skrikinga bare desto verre når jeg legger henne ned igjen. For tidlig å nattavvenne henne, så når hun våkner utover natta så ammer jeg som vanlig. Med et håp om at hun skal våkne mindre etterhvert.... Anonymous poster hash: 84c50...2a0 Helt fint. Men kanskje far skal legge? Så slipper hun å lukte på matfatet når hun ikke får noe? Anonymous poster hash: 8506c...c0a
Chupa chups Skrevet 17. oktober 2016 #8 Skrevet 17. oktober 2016 Jeg har ammet alle mine tre i søvn til de var over året. Kjempekos, og mye lettere (og kjappere) enn å styre med gråting og 'sovne selv'. De har gradvis gått over til melk på flaske, og så vann på flaske ved leggetid, og legging går alltid fint. Viktigste er at de føler seg skikkelig mette og utørste... kjempeviktig å pøse på med kveldsmat og mme/pupp i store mengder. Vi er vel alle forskjellige på hvordan vi føler legging bør være. Så lenge du ikke gjør dette fordi du tror at 'det er sånn det skal gjøres'. Fordi det finnes ingen regel for hvordan barn skal legges. De vil føle trygghet når de skal sovne, det er alt. Vi var unge med førstemann, og fikk beskjed fra HS at baby skal sovne selv, helst kl.19. Og hjelpe oss, som vi strevde og stresset med den leggingen. Hysterisk baby og utslitte foreldre. Jeg ga opp, og begynte å puppe han i søvn mye senere på kvelden enn HS sa... det beste jeg har gjort. Jeg bryter alle reglene; aldri hatt faste kveldsrutiner (foruten det mest grunnleggende som kveldsmat, tannpuss og masse kos), pupping i søvn, nattamming, lar de stå opp før klokken 6. Funker fint for oss.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #9 Skrevet 18. oktober 2016 Takk for gode råd. Til dere som sier amm ivei: jeg vil så gjerne, men hun er så hekta på puppen at hun nesten ikke vil sove uten den? Jeg sliter med å legge henne ned etter at hun har sovnet. Og den skrikinga hennes fordi hun blir trøtt, men ikke får til å sove, den synes jeg er litt hjerteskjærende. I bilen for eks. Håper at hvis hun skjønner at hun kan sovne uten pupp, så vil det ha ringvirkninger slik at hun også sovner godt i andre situasjoner enn ved kveldslegginga. Førstemann var også slik, og der ammet jeg videre i håp om at det ville ordne seg selv. Det gjorde det ikke uansett. Hun slet med innsovning til hun ble fire år. Så jeg vil lære baby innsovning slik at baby får det bedre. Nå får jeg ikke gjort noe når hun skal sove heller, slik at våkentiden med henne fylles opp med husarbeid og div gjøremål. Og jeg sitter inne på soverommet med henne fra kl 19, men har også to barn til. Så det jeg lurte på er om det er greit at baby skriker så lenge som en time. Hun veksler mellom sutring, sinne og fortvilelse. Jeg er der hele tiden. Og når vet jeg om dette evt ikke funker? Kan det bli rutine for baby at hun skriker slik før hun skal sove? Det hadde vært fælt. I natt våknet hun like hyppig selv etter en slik legging. Og har ligget på puppen i timesvis. Hi Anonymous poster hash: 84c50...2a0
Mamma til 2 søte Skrevet 18. oktober 2016 #10 Skrevet 18. oktober 2016 Jeg synes ikke det er greit at hun skriker i en time, når det så lett kan unngås. Hun er 6 mnd og ny i verden, trenger kos og nærhet. Det blir nok lettere når han begynner å spise faste måltider og får mer fast føde. Noen unger trenger tid... Det er ikke alt vi voksne kan kontrollere.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #11 Skrevet 18. oktober 2016 Lillevenn har blitt hekta på puppen for å sove! Eller bæring i bæresele. Har endt opp med baby som bare sover halvtimesdupper dag, og som våkner minst hver andre time på natta. I grunn vært slik alltid. Kolikk i starten. Nå er det tydelig at hun får for lite søvn. Og jeg er dausliten. Jeg har derfor begynt å legge henne uten å amme henne i søvn. Og lurer på om det er greit slik jeg gjør det? Pysj, nattaklem fra øvrige i familien, kveldspupp på storsenga. Da sovner hun innimellom, prøver da å legge henne ned i senga si, men hun våkner stort sett til. Legger henne ikke på puppen igjen, men lar henne ligge. Hun gråter øyeblikkelig. Jeg sitter ved siden av, vugger, synger, gir henne smokk av og til, koser på henne. Men det tar så lang tid før hun slutter å skrike! I dag en time. Tar jeg henne opp for å roe henne, blir skrikinga bare desto verre når jeg legger henne ned igjen. For tidlig å nattavvenne henne, så når hun våkner utover natta så ammer jeg som vanlig. Med et håp om at hun skal våkne mindre etterhvert.... Anonymous poster hash: 84c50...2a0 For tidlig? Med førstemann fikk jeg beskjed at ved 6 mnd kan man starte nattavvenning. Så det er absolutt ikke for tidlig. Men så sa HS til meg at nei, idag gjør vi det sånn at de skal få så lenge de vil ha. For en omveltning av meninger på 2 år, gitt! De vet ikke hva de mener selv, men jeg har aldri hørt om barn som har blitt skadet av nattavvenning. Søvn er viktig. Det vi gjorde, var å gi flaske på senga. Vi ga mme, så det var greit nok. Puttet inn smokken, sa natta, skrudde av lyset og gikk. Grein hun, tok vi aldri (!) opp med mindre det var sykdom osv. De lærer fort å manipulere og at grining = mamma gjør noe gøy. 1 time synes jeg ikke er lenge i det hele tatt Blir det 3 timer kan du begynne å tvile på metodene dine... Husker med førstemann var jeg SÅ stressa fordi hun grein hele tida, gjorde alt som "står i boka", og fulgte alle triks (virkelig, spurte her inne og prøvde alt, leste i bøker, spurte helsesøster) Ingenting hjalp. Noen må bare grine litt. Anonymous poster hash: dd9a0...26e
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #12 Skrevet 18. oktober 2016 Jeg synes ikke det er greit at hun skriker i en time, når det så lett kan unngås. Hun er 6 mnd og ny i verden, trenger kos og nærhet. Det blir nok lettere når han begynner å spise faste måltider og får mer fast føde. Noen unger trenger tid... Det er ikke alt vi voksne kan kontrollere. Baby har tydelig et stort trygghetsbehov. Veldig trygghetssøkende på dagtid, skiller mellom folk, og vil aller helst bare være hos meg. Derfor har jeg i alle fall tenkt til nå at da skal mamma være den som legger slik også i starten. Håpet er at en time skal gå fort ned til ingenting eller bare bittelitt sutring. For jeg orker ikke på hennes vegne at det skal være standard nei.... Anonymous poster hash: 84c50...2a0
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #13 Skrevet 18. oktober 2016 Hi! Anonymous poster hash: 84c50...2a0
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #14 Skrevet 18. oktober 2016 For tidlig? Med førstemann fikk jeg beskjed at ved 6 mnd kan man starte nattavvenning. Så det er absolutt ikke for tidlig. Men så sa HS til meg at nei, idag gjør vi det sånn at de skal få så lenge de vil ha. For en omveltning av meninger på 2 år, gitt! De vet ikke hva de mener selv, men jeg har aldri hørt om barn som har blitt skadet av nattavvenning. Søvn er viktig. Det vi gjorde, var å gi flaske på senga. Vi ga mme, så det var greit nok. Puttet inn smokken, sa natta, skrudde av lyset og gikk. Grein hun, tok vi aldri (!) opp med mindre det var sykdom osv. De lærer fort å manipulere og at grining = mamma gjør noe gøy. 1 time synes jeg ikke er lenge i det hele tatt Blir det 3 timer kan du begynne å tvile på metodene dine... Husker med førstemann var jeg SÅ stressa fordi hun grein hele tida, gjorde alt som "står i boka", og fulgte alle triks (virkelig, spurte her inne og prøvde alt, leste i bøker, spurte helsesøster) Ingenting hjalp. Noen må bare grine litt. Anonymous poster hash: dd9a0...26e Hoi, tre timer! Da hadde jeg ikke hatt hørsel igjen. Hi Anonymous poster hash: 84c50...2a0
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #15 Skrevet 18. oktober 2016 Takk for gode råd. Til dere som sier amm ivei: jeg vil så gjerne, men hun er så hekta på puppen at hun nesten ikke vil sove uten den? Jeg sliter med å legge henne ned etter at hun har sovnet. Og den skrikinga hennes fordi hun blir trøtt, men ikke får til å sove, den synes jeg er litt hjerteskjærende. I bilen for eks. Håper at hvis hun skjønner at hun kan sovne uten pupp, så vil det ha ringvirkninger slik at hun også sovner godt i andre situasjoner enn ved kveldslegginga. Førstemann var også slik, og der ammet jeg videre i håp om at det ville ordne seg selv. Det gjorde det ikke uansett. Hun slet med innsovning til hun ble fire år. Så jeg vil lære baby innsovning slik at baby får det bedre. Nå får jeg ikke gjort noe når hun skal sove heller, slik at våkentiden med henne fylles opp med husarbeid og div gjøremål. Og jeg sitter inne på soverommet med henne fra kl 19, men har også to barn til. Så det jeg lurte på er om det er greit at baby skriker så lenge som en time. Hun veksler mellom sutring, sinne og fortvilelse. Jeg er der hele tiden. Og når vet jeg om dette evt ikke funker? Kan det bli rutine for baby at hun skriker slik før hun skal sove? Det hadde vært fælt. I natt våknet hun like hyppig selv etter en slik legging. Og har ligget på puppen i timesvis. Hi Anonymous poster hash: 84c50...2a0 Mine to eldste gråt hver kveld i månedsvis ved legging. Men det var kun de tre første dagene det var sånn ordentlig gråt som varte lenge. Etter det var det kanskje 5-10 minutter med sutring hver kveld. Men jeg hatet det, og forsøker derfor ny metode med tredjemann. Begynte med å gi ham pupp på mørkt rom. Legger han så ned i vugga. Så lenge han ikke gråter får han ligge der. Om han begynte å nærme seg gråt begynte jeg og vugge til han roet seg. Nå går det lengre mellom hver gang han må vugges. Men har holdt på en måneds tid da... Hvis han hylgråter selv om jeg vugger, så tar jeg ham opp og roer han. Men som regel går det fint hvis jeg vugger litt kraftig i begynnelsen. Har også lest om lirke-metoden. Går ut på at du ammer i søvn, men rett før babyen skal til å sovne lirker du puppen ut. Våkner hun til, så putter du puppen i munnen igjen. Gjentas til det fungerer. Krever en hel del tålmodighet og tid. Men det gjør det jo med den metoden du bruker nå også. Ellers kan det være greit å forsøke å forlenge noen av soveøktene på dagtid. Sover hun lenger i sengen med deg, så ta deg en lur sammen med henne. Det har du sikkert ikke vondt av. Her fungerer det veldig fint. Kan da sove i 2-3 timer. Da har jeg også mer tålmodighet med legging på kveld. Men om du føler at det du gjør nå er verd å forsøke, så forrsett med det. Gi det 2-3 dager til. Da bør du se fremgang. Hvis ikke, kan det være greit med ny taktikk Anonymous poster hash: 19f0a...4d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå