Gå til innhold

Å gi vin til helsepersonell. Ok eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en diskusjon gående med søsteren min. Er det greit å gi vin som takk for hjelpen til lege og sykepleier?

Anonymous poster hash: 9dcd9...9bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det. Har fått det selv noen ganger og har alltid satt pris på det. Altså, hva man får er egentlig ikke viktig, det er tilbakemeldingen om at noen føler man har gjort en ekstra god jobb som varmer mest.

Anonymous poster hash: 4b2e8...c93
Skrevet

Tja.

Om du vet at vedkommede liker vin og ikke minst håndterer det er det greit. Men alkoholisme er dessverre utbredt, hva om du forsynte noen som trenger hjelp til å styre unna med noe han/hun ikke kan motstå?

Jeg er forresten helsepersonell som setter pris på vin.

Anonymous poster hash: dab4b...351

Skrevet

Synes ikke man bør gi vin til folk man ikke kjenner (eller ikke vet om drikker alkohol). Olivenolje, sjokolade, te, såper/kremer? En orkidé i en fin potte, gavekort på kino/teater? Bare for å være sikker...

Skrevet

Litt enig med siste svar. Jeg synes det er best med andre gaver til folk jeg er usikker på om drikker vin.

Anonymous poster hash: ca341...fb5

Skrevet

Hi her. Jeg er den som heller ville kjøpt noe annet.

Og jeg er forøvrig helsepersonell selv. Noe som gjør at søsteren min mener jeg ikke kan uttale meg

Anonymous poster hash: 9dcd9...9bb

Skrevet

Det er generelt problematisk å gi gaver til helsepersonell, og man bør ikke gi en gave til en spesifikk person på feks. sykehus. Er man som pasient fornøyd med de som jobber der man har vært innlagt, er det best å gi en genrell gave som ikke koster spesielt mye, som kan settes på pauserommet til alles avbenyttelse. Eksempler på dette er en blomst eller en eske konfekt. Jeg vil generelt ikke det er noen god ide å gi alkohol til folk man ikke kjenner godt. Kanskje er vedkommende avholds, eller enda verre: har et alkoholproblem. (Det er selvsagt en problemstilling satt på spissen, men det var for å få frem et poeng.)

Det finnes faktisk egne forskrifter for helsepersonell når det gjelder å ta imot gaver:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/forskrift-om-begrensninger-i-helseperson/id92492/

Anonymous poster hash: 3444b...686
Skrevet

Yrket har lite å si. Det som er viktig er om man vet de drikker alkohol eller ikke.

Man gir ikke alkohol med mindre man er 100% sikker på at de drikker.

Anonymous poster hash: c924e...845

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...