Gå til innhold

Fastende blodsukker 5,7 normalt eller forhøyet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid i uke 9 og har vært veldig tørst de siste ukene. Siden det er diabetes i nærmeste familie, satte legen meg opp til glukosebelastning, og fastende blodsukker var 5,7. Da hadde jeg sikkert også brukt litt "sukker" om morgenen, siden jeg hadde dusjet og vasket håret, kjørt bil til legekontoret og så gått et stykke fra parkeringsplass til legekontor. Synes 5,7 høres litt høyt ut. Hva mener dere?

Anonymous poster hash: 03fa1...240

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er godt innenfor normalen:)

Anonymous poster hash: 2f053...d81

Skrevet

Så bra! Trodde det var høyt fordi jeg tidligere har målt blodsukker når jeg ikke var fastende og det da har ligget på 4,5-4,7.

Skrevet

Skal være under 7.

Anonymous poster hash: bc305...a1f

Skrevet

Skal være under 7.

Anonymous poster hash: bc305...a1f

Ok. Noen som vet hvor lang tid det tar før jeg får vite totimersverdien? Prøven skulle sendes til sykehuset.

Skrevet

Fastende skal være under 5,5, så det er bittelitt høyt, men ikke sikkert det er nok til at de regner det som diabetes. Det er målingen etter to timer som skal være under 7.

Jeg fikk svar samme kveld da jeg tok testen.

Anonymous poster hash: 18055...d4e

Skrevet

Fastende skal være under 5,5, så det er bittelitt høyt, men ikke sikkert det er nok til at de regner det som diabetes. Det er målingen etter to timer som skal være under 7.

Jeg fikk svar samme kveld da jeg tok testen.

Tok du prøven på sykehuset eller hos fastlegen som sendte den til sykehuset? Kjenner at jeg gjerne skulle hatt svar med en gang, liker ikke at jeg ikke vet...

Hadde du svangerskapsdiabetes eller ikke og følte du deg dårlig de to timene? Jag hadde en periode omtrent midtveis i de to timene der jeg følte meg veldig svimmel og kvalm, men vet ikke om det har noe å si?

Skrevet

Tok du prøven på sykehuset eller hos fastlegen som sendte den til sykehuset? Kjenner at jeg gjerne skulle hatt svar med en gang, liker ikke at jeg ikke vet...

Hadde du svangerskapsdiabetes eller ikke og følte du deg dårlig de to timene? Jag hadde en periode omtrent midtveis i de to timene der jeg følte meg veldig svimmel og kvalm, men vet ikke om det har noe å si?

Jeg har tatt den flere ganger. Har alltid følt meg svimmel o.l, bortsett fra den gangen jeg faktisk hadde diabetes. Tok den hos fastlegen, og har alltid fått svar samme kveld (fastlegen jobber mye kveld tror jeg)

Skrevet

Har ikke svangerskapsdia, men har nettopp fått påvist dia2(skal til utredning for å se om jeg trenger insulin)

Mitt fastende blodsukker ligger på over 11, og stort sett over 12... så tenker at 5,7 er innafor normalen. Hadde jeg klart å ligge på under 7 hadde jeg vært sjeleglad

Anonymous poster hash: effca...061

Skrevet

Har ikke svangerskapsdia, men har nettopp fått påvist dia2(skal til utredning for å se om jeg trenger insulin)

Mitt fastende blodsukker ligger på over 11, og stort sett over 12... så tenker at 5,7 er innafor normalen. Hadde jeg klart å ligge på under 7 hadde jeg vært sjeleglad

Hvorfor mener de da at det er dia2? Leste nettopp at fastende blodsukker over 11,1 var diagnostisk for dia1.

Skrevet

Jeg har tatt den flere ganger. Har alltid følt meg svimmel o.l, bortsett fra den gangen jeg faktisk hadde diabetes. Tok den hos fastlegen, og har alltid fått svar samme kveld (fastlegen jobber mye kveld tror jeg)

Godt å høre at du følte deg dårlig under testen selv om du ikke hadde diabetes!

Skrevet

Hvorfor mener de da at det er dia2? Leste nettopp at fastende blodsukker over 11,1 var diagnostisk for dia1.

Vel...legens ord...men han sa foreløpig... må følge med, trene og endre kost. Endre kost har jeg, men trene gjør jeg ikke.(går ikke ut på kveldene pga de jævla klovnene)

Er inne å tar langtidsblodsukker ca en gang i mnd..

Men de målingene oå over 11 er mine målinger, men fører dagbok, så legen får se neste gang. Går på metformin

Skrevet

Vel...legens ord...men han sa foreløpig... må følge med, trene og endre kost. Endre kost har jeg, men trene gjør jeg ikke.(går ikke ut på kveldene pga de jævla klovnene)

Men de målingene oå over 11 er mine målinger, men fører dagbok, så legen får se neste gang. Går på metformin

Om det er dia type 1 eller 2 kommer IKKE an på et fastende blodsukker over 11.

Anonymous poster hash: 9df9d...dff

Skrevet

Du må trene og gå ned i vekt! Fastende over 10 over lang tid skader kroppen din! Kontakt dia-spl eller diabetesforeningen og purr på legen din for økt medisinering/ny vurdering! Du vil ikke ende opp blind og med nyresvikt og nevropatier og med hjerteinfarkt!

Skrevet

Om det er dia type 1 eller 2 kommer IKKE an på et fastende blodsukker over 11.

Hva mente du nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...