Gå til innhold

Redd for sykemelding tidlig i svangerskap.. Bekkenløsning


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

​Hei! 
Jeg er gravid i ca uke 14. Det har vært noen vanskelige mnd siden dette ikke var planlagt. Vi bestemte oss for 2 barn og det har vi fått. Men så ble jeg gravid på prevensjon, så det kom som et sjokk... Jeg er i midten av 20 åra og har endelig kommet i gang med bacheloren min pluss at jeg jobber fast og ekstra (en mindre fast %-stilling). 

I begge svangerskapene mine har jeg slitt med bekkenet. Siste svangerskap fikk jeg bekkenløsning ca uke 17-20. Ble sykemeldt og syntes det var kjedelig å gå hjemme hele tiden. 
For en uke siden, etter en jobbhelg så satt jeg med skole. Når jeg reiste meg opp så hadde jeg fryktelig vondt nederst i magen, men ikke type menssmerter. Det føltes som jeg ikke helt klarte å gå. Jeg tenkte at jeg sikkert hadde sittet feil eller lignende, men neste dag når jeg satt i forelesning og pausen kom, så klarte jeg nesten ikke å gå. Da kjente jeg at det satt i symfysen og rundt hoftene. Ble kjempe redd og de påfallende dagene ble det verre. Har vondt i halebeinet, under og rundt. Noen netter nå siste uke har jeg ikke klart å sove pga smerter og siden jeg blir så veldig nedfor... 

 

Jeg vet jeg må til legen, men legen kommer bare til å si at jeg burde sykemelde meg. Jeg vet at det kanskje høres dumt ut, men jeg liker ikke tanken på å sykemeldes så tidlig! Visste trodde egt ikke at det var mulighet å få bekkenløsning så tidlig en gang.. Jeg føler meg svak hvis jeg må sykemeldes. Jeg har 5 eksamener i november-desember og blir redd for hvordan disse kommer til å gå når jeg har så vondt sittende, pluss at jeg faktisk blir mer deprimert av dette her. Jeg vet at jeg aldri vil angre på mine barn, men jeg klarer ikke å godta dette... 

Er det noen som har fått bekkenløsning så tidlig? Hvordan var smertene da mot slutten ?

 



Anonymous poster hash: 11e67...cf6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk tidlig bekkenløsning med gangvansker med nr 1, rundt uke 14-15. Hadde fysisk krevende jobb og pushet meg altfor mye og lenge. Det ble verre og verre, og det verste under hele fødselen var de uutholdelige smertene i bekkenet da de ville jeg skulle ligge i senga under pressriene. Fy faen å vondt det var! Angret som en hund i etterkant på at jeg hadde presset meg sånn, da bekkensmertene satt i en god stund etter fødsel.

 

I svangerskap 2 tok jeg hensyn til kroppen og bekkenet var ikke på langt nær så ille som med nr 1.

 

Mitt råd er lytt til kroppen. Ja det er kjedelig å være hjemme, men det er ingen som takker deg for å trosse kroppens signaler.

 

Jeg hadde også eksamen med bekkenløsning, ja det var også vondt. Fikk en god stol og en krakk med mulighet å støtte bena på. Og fikk opp å gå litt innimellom. (Jeg var dog høygravid så alle så jo jeg var gravid og hadde det vondt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Uff, høres ikke bra ut, men "godt" å høre at det er andre som får det så tidlig også.. Sist gang slet jeg halvannet år etter barnet ble født. Vell, jeg får vel ta en tur til legen da... Høre hva hun sier. Mest redd for å snakke med sjefen kjenner jeg.. Har tatt på meg noen ekstravakter og vil jo helst ha disse....  :glare:



Anonymous poster hash: 11e67...cf6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk for svar. Uff, høres ikke bra ut, men "godt" å høre at det er andre som får det så tidlig også.. Sist gang slet jeg halvannet år etter barnet ble født. Vell, jeg får vel ta en tur til legen da... Høre hva hun sier. Mest redd for å snakke med sjefen kjenner jeg.. Har tatt på meg noen ekstravakter og vil jo helst ha disse.... :glare:

 

Anonymous poster hash: 11e67...cf6

Skjønner det 😑 Vet hvordan du føler det, jeg synes også det var uendelig kjipt. Men det som er enda kjedeligere er å slite på seg kroniske bekkenplager. Tenk på deg selv i denne tiden. Ta det med ro, tenk hvordan du løfter ting, ikke bær tungt, ikke press deg mer enn du kjenner er greit. Du kan også be om henvisning til fysio, vet mange har god effekt av det. Jeg merket ingen særlig bedring da jeg nok hadde gått for lenge med det da jeg endelig fikk time. Bassengtrening skal også være fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det Vet hvordan du føler det, jeg synes også det var uendelig kjipt. Men det som er enda kjedeligere er å slite på seg kroniske bekkenplager. Tenk på deg selv i denne tiden. Ta det med ro, tenk hvordan du løfter ting, ikke bær tungt, ikke press deg mer enn du kjenner er greit. Du kan også be om henvisning til fysio, vet mange har god effekt av det. Jeg merket ingen særlig bedring da jeg nok hadde gått for lenge med det da jeg endelig fikk time. Bassengtrening skal også være fint.

 

Fysio hjalp ikke meg heller. Ble litt bedre i noen timer også gikk det tilbake til det samme. Men tenkte at jeg kan jo uansett prøve. Godt å høre det fra andre ståsted også, andre som har vært i samme situasjon, så takk igjen:)

 

Anonymous poster hash: 11e67...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bekkenløsning er hormonelt, så det kan man få veldig tidlig. Sist fikk jeg smerter før positiv test 😨 Gikk til lege og fikk henvisning til fysioterapeut med en gang. Gikk til behandling og trening 1-2 ganger i uka fra uke 20 nå i tredje svangerskap, og det klarte faktisk å holde det ganske i sjakk. Ble delvis sykemeldt mot slutten, men i de to første svangerskapene har jeg hatt mye mer smerter. Så riktig behandling kan absolutt hjelpe! Men du må først til lege (hvis du ikke vil betale selv). Og sørg for å gå til en fysioterapeut som er ekspert på bekkenløsning.

 

(Legen kan forresten ikke tvinge deg til sykemelding hvis du ikke vil! Om det er lurt av deg å gå i mot legens anbefaling fordi du føler deg svak er jo en annen ting...)

 

Anonymous poster hash: 53a30...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første  (gutt) fikk jeg bekkenløsning allerede i uke 11...Hadde kjempevondt og nådde såvidt 4 mnd før jeg måtte sykemeldes. Klarte såvidt å gå. 
Men, denne gangen (vet ikke kjønn enda), nå er jeg i uke 18 og har faktisk ikke merket noe til bekkenet. Har gått å ventet på at det skulle bli vondt hele veien fordi jeg trodde dette var noe som skulle skje med min kropp i hvert svangerskap. At bekkenet mitt rett og slett bare var sånn. Jeg kjenner det av og til, vondt helt nederst i mage/bekkenbunn når jeg gjør spesielle bevegelser eller anstrenger meg og stresser. Men kan gå lange turer uten å merke noen ting til det. Var faktisk på fjelltur her en dag og merket ingenting før bittelitt på vei nedover. 
Jeg har drevet å trent bekkenbunnen bittelitt denne gangen, ikke ofte nok men av og til. Så jeg vil absolutt anbefale å gjøre noen små bekkenbunnøvelser , kanskje det hjelper :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...