Gå til innhold

Gravid med nr 4,fullstendig panikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp kommet tilbake til jobb etter perm m nr 3. Gravid igjen og har panikk. Noen med erfaring? Klarer dere å følge opp barna? De er spredt i alder og ser jo at det er travelt alleede. Hvordan får dere tid til hver enkelt?

Anonymous poster hash: 6ca41...b4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi :) The more, the merrier? 

Du må bare sette av tid til alle barna, og prioritere dem over alt annet (som du sikkert gjør fra før av). 

Anonymous poster hash: f6b69...d41
Skrevet

Kanskje du må kjøpe ny bil?:P hehe (var bare det første jeg tenkte)

Anonymous poster hash: 88110...34e

Skrevet

Ikke få panikk,dette kommer til å gå helt fint!

Vi har fire, med 2-3års mellomrom. Minste er 1 år. Det er hektisk,og det meste av våken tid går til barna. Jeg har redusert jobbinga til 70%,mens mannen min fortsatt jobber ca 120-130. Klarer fint å følge de opp,men må være nøye på planlegging av ALT i hverdagen. Feks er matboksene linet opp om morgenen,klær lagt frem,huset ryddes før legging søndag,så det er klart for uka, handler mat x 1/uke, lage masse mat så man kan spise det samme to dager osv osv osv! Begrenser også antall aktiviteter de går på,og er heller ute med de her hjemme eller har venner på besøk. De leker jo også masse med hverandre. I tillegg har ungene fra tidlig alder hatt ansvar for egne rom,legge klær på plass i skap etter vask,samt hive på vaskerommet(i rett sortering), dekke på/av bord,gå med søppel ol,samt ta ansvar for lekser(ser over og hjelper evt dersom det er behov for det).

Alle disse tingene frigjør tid som vi bruker på ungene og koser oss sammen.

Men egentid,tildels kjærestetid,trening og et veldig sosialt voksent liv er det ikke! Vi forsøker å prioritere ting som gir oss som par lim i hverdagen! Viktig å være obs på parforholdet,da mange barn kan være en belastning. Det meste av våken tid går til arbeid med barna,og da kan lett partneren være den som blir gående for lunt og kaldt vann! Prøver også å invitere familier med barn,slik at vi også får litt sosialt liv!😊

Synes overgangen til fire var mye bedre enn til 3. Med 4 barn er det ingen andre alternativ enn å tilpasse seg. Er det rotete,så er det det! Nytter ikke rydde mens 4 barn leker😊

Det meste går seg til! Det blir hektisk,men fantastisk herlig med en stor flott gjeng!

Vi (og dere) er heldige!!

Anonymous poster hash: da02c...82b

Skrevet

Akkurat det samme skjedde meg...

Hadde begynt å jobbe igjen etter permisjonen med tredje og følte meg så sliten og uggen. Hadde ikke fått mensen igjen etter forrige svangerskap jeg da, så jeg tenkte ikke først og fremst på svangerskap. Tok en test da jeg følte meg kvalm dag etter dag og jammen var den positiv gitt.

Ble 21 mnd mellom de to yngste her.

Jeg gråt da testen ble positiv, hvordan i alle dager skulle jeg klare dette.

Mannen tok det fint, dette skal vi klare, sa han.

Nå har det gått mange år, snart 8 faktisk og barna er 7, 9, 12 og 15 år gamle.

Det har gått over all forventning, det er en så fin gjeng. De to yngste på snart 8 og 9 år har så stor glede av hverandre så vi har mange ganger sagt at vi er så sjeleglad for den lille overraskelsen vi fikk sist i flokken der. De er hverandres beste venn, virkelig. uhyre sjelden de er uvenner eller krangler.

Det er mye logistikk, det er mye klesvask, det er et helt vannvittig matbudsjett, men det er en så fin gjeng, så mye glede, liv og røre, kjærlighet og moro. Jeg ville aldri hatt det annerledes :)

Anonymous poster hash: 0b42d...60f
Skrevet

Tusen takk for oppløftende kommentarer!!! Det roer meg litt😊 ja, ser at det må organisering til, og det er vi ganske god på. Og det går stort sett i unger allerede, men jeg må i allefall lære meg å ikke bli stressa av rot😐 bilen er det minste problemet, verre med huset... Kjenner at jeg ikke er helt klar for dette,men det må jeg vel bare bli. Synes det er flaut i forhold til jobben også. Men det er vel egentlig bare tull. Ser for meg at jeg blir kvalm hele svangerskapet og får en urolig baby og at alt rakner😩

Skrevet

var litt stressa første gangen jeg måtte ha med alle 4 på handletur.ellers har det gått over all forventning. blir mindre tid til å være kjærester og det er aldri stille i huset: )))men plutselig er de store

Anonymous poster hash: f64f4...cb6
Skrevet

Jeg ble uventet gravid mens jeg ventet på sterilisering... Var fullstendig knust, og lurte på hvordan både omverdenen ville reagere og hvordan jeg ville klare det.

Endelig var de tre eldste over det verste småbarnsstadiet.

Men selv om de rundt oss sikkert ble litt sjokkert (jeg var over 40), så har det gått utrolig bra.

Yngste er et sjarmtroll av de sjeldne og de andre ungene forguder henne.

Alt går, med litt planlegging. Men det er travelt, og jeg føler ikke alltid jeg strekker til så mye jeg ønsker.

Anonymous poster hash: 2fadc...af7

Skrevet

Oj😲 det går jo sikkert på et vis, men jeg er redd for at jeg ikke strekker til. Og at jeg ikke får nok tid til alle. Og jeg tenker også litt på hva "folk vil si", selv om jeg vet det er tullete og uten betydning.

Skrevet

Hi, igjen. Dere som har gått gjennom 4 eller flere svangerskap, hadde dere lette eller tunge graviditeter? Ser for meg at det føles tyngre ut for hvert barn man har fra før? Eller kanskje ikke? Noen som ikke var kvalme?

Skrevet

4.svangerskap var fantastisk! Super form hele veien,men litt ekstra behov for hvile de siste 4-5 ukene når jeg veide likemye som en liten flodhest og i tillegg hadde 3 andre som holdt det gående😊

3.svangerskap var det tyngste,følte meg influensa syk fra dag 1(et par dager før jeg tok test). Alle svangerskapene har vært enkle,god form og ingen alvorlige komplikasjoner. Tror ikke jeg hadde orket så mange om jeg hadde vært kvalm fra dag 1 og til fødsel!

Anonymous poster hash: da02c...82b

Skrevet

Man er jo ganske organisert med 3 barn og nr 4 syns jeg gled ganske lydløst inn i gjengen:) har gått kjempe fint. Venter helt uventa nr 5 nå.. NÅ har jeg full panikk

Anonymous poster hash: 8b832...dc8

Skrevet

Tusen takk for gode tilbakemeldinger! Dere er supre😊 Og du med uventa nr 5, stor respekt til deg!!!

HI

Skrevet

Hi, igjen. Dere som har gått gjennom 4 eller flere svangerskap, hadde dere lette eller tunge graviditeter? Ser for meg at det føles tyngre ut for hvert barn man har fra før? Eller kanskje ikke? Noen som ikke var kvalme?

De to siste svangerskapene, spes siste var de letteste :)

Anonymous poster hash: 2fadc...af7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...