Gå til innhold

Eksponering av barn i sosiale medier


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville dere syntes det var greit om et familimedlem av deres mann brukte bilder av barnet ditt for å fronte sine produkter (I en butikk) UTEN å ha spurt først? Instagram om det har noe å si. Tror heller ikke vedkommende har spurt min samboer, som ikke en gang har instagram. Vedkommende er i nær slekt med ungen, men er ikke forelder såklart - så jeg mener hun i hvertfall kunne spurt om lov...



Anonymous poster hash: 6a84c...b8f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke lov å legge ut bilder av andres barn uten samtykke. 

Så nei, det hadde jeg ikke syntes var greit. 

Skrevet

Nei, det er ikke greit. Vi poster heller aldri bilder av ungene selv uten å spørre dem først. Selv om de yngste er for små til å forstå rekkevidden, mener jeg at det er viktig å legge inn vanen med å alltid spørre, og jeg ser det funker. 14-åringen spør alltid både venner, oss, søsken osv før han ev. poster noe. Ser ut for at familiemedlemmet trenger litt oppdragelse!



Anonymous poster hash: c1f52...ae0
Skrevet

Det er faktisk ulovlig å publisere bilder av andre uten samtykke. Uansett hvilken relasjon vedkommende har til den andre.

Så hadde jeg vært deg hadde vedkommende fått en meget krass telefon om nøyaktig hva jeg mener om å publisere uten samtykke og om å ta seg slike friheter. Jeg hadde også krevd at vedkommende fjernet alle bilder umiddelbart!

Skrevet

Dette er barnets tante. Bildene (Er vel 2-3 bilder tilsammen over forskjellige anledninger) er tatt mens vi ikke er tilstede, men barnet har da vært sammen med bestemor og tante. Uff. Vil ikke være sur og vanskelig, men jeg synes hun tar seg friheter!!! 



Anonymous poster hash: 6a84c...b8f
Skrevet

 

Dette er barnets tante. Bildene (Er vel 2-3 bilder tilsammen over forskjellige anledninger) er tatt mens vi ikke er tilstede, men barnet har da vært sammen med bestemor og tante. Uff. Vil ikke være sur og vanskelig, men jeg synes hun tar seg friheter!!! 

 

Anonymous poster hash: 6a84c...b8f

 

 

Si i fra på en pen måte da. For eksempel: "Hei, jeg så nettopp bildene du hadde lagt ut av xx. De var virkelig kjempefine, du er god på å ta flott bilder :) Men nå er det slik at yy og jeg helst vil ha kontroll over hvilke bilder av xx som blir publisert, og vi vil derfor at du skal fjerne dem. Gi beskjed neste gang du har lyst til å bruke xx, så kanskje vi kan se gjennom bildene sammen først :) " Eller noe sånt.

 

Anonymous poster hash: c1f52...ae0

Skrevet

Jeg hadde blitt ubeskrivelig sint! Vi eksponerer ikke barnet vårt på nettet. De få bildene som finnes av henne er fullt påkledt og med ryggen til hvor omgivelsene er det viktige og ikke hun.



Anonymous poster hash: 106c4...cd1
Skrevet

Selvsagt ikke.

 

Anonymous poster hash: 8dba8...2cc

Skrevet

Snakk med samboeren din før du lager noen sak av dette.

 

Anonymous poster hash: bb67d...20c

Skrevet

 

Si i fra på en pen måte da. For eksempel: "Hei, jeg så nettopp bildene du hadde lagt ut av xx. De var virkelig kjempefine, du er god på å ta flott bilder :) Men nå er det slik at yy og jeg helst vil ha kontroll over hvilke bilder av xx som blir publisert, og vi vil derfor at du skal fjerne dem. Gi beskjed neste gang du har lyst til å bruke xx, så kanskje vi kan se gjennom bildene sammen først :) " Eller noe sånt.

 

Anonymous poster hash: c1f52...ae0

 

 

Nettopp! Så lenge bildene er anstendige og ok er det ingen grunn til å ta en krass telefon, som en foreslår her.  Det er sikkert ikke gjort med vond vilje, heller ubetenksomt, vil jeg tro. Jeg ville i alle fall ha latt tvilen komme tiltalte tilgode. Det er utrolig hvor langt man kommer med en hyggelig tone.

Skrevet

Herregud, krise!!!!!

Er det bilder der barnet er grei i tøyet og et greit bilde, hvorfor lage noe stor greie ut av det?

Skrevet

Faren sin familie, det får han håndtere!

 

Anonymous poster hash: 821df...2e2

Skrevet

Herregud, krise!!!!!

Er det bilder der barnet er grei i tøyet og et greit bilde, hvorfor lage noe stor greie ut av det?

 

Selvfølgelig er ungen påkledd. Men jeg ser ikke hvorfor mitt barn skal være med på å få solgt HENNES butikkprodukter. Blir litt som de rosabloggerne som kler på ungene gud-vet-hva for å reklamere for ting og tang. 

 

Anonymous poster hash: 6a84c...b8f

Skrevet

Faren sin familie, det får han håndtere!

 

Anonymous poster hash: 821df...2e2

Enig. Det er hans familie så jeg synes han må være den som sier i fra. Men ja, jeg hadde blitt dritsur.

 

 

Anonymous poster hash: 49669...ac3

Skrevet

Nei, det er virkelig ikke greit, og faktisk ulovlig. Her må denne tanten få seg en opplæring i hva hun kan og ikke kan legge ut av bilder - og hovedregelen er at man alltid skal ha tillatelse fra den som er avbildet (eller foreldrene) før man legger ut bilde. Særlig når det det er for å fronte egne butikkvarer!



Anonymous poster hash: cda92...07e
Skrevet

Jeg synes det hadde vært koselig, men ville selvsagt blitt spurt og godkjent bildene først.

Skrevet

Vi har valgt å ikke legge ut noen bilder av barna våre på nett. Ingen andre får lov heller. Ikke på Facebook, ikke på blogg, ikke på Instagram. Så jeg hadde blitt rasende (også fordi nær familie vet om dette).

 

Anonymous poster hash: 5c642...0ed

Skrevet

Ååå.. jeg opplevde det samme (eneste forskjell var at jeg ble spurt først, hun måtte jo tross alt ta bilder hos en fotograf), og jeg synes det var såååå stas 😅😍😍😍😍 elsker bildene som ble tatt, selvom det var for å vise frem et produkt

 

 

Anonymous poster hash: 4cb84...21d

Skrevet

Hadde virkelig ikke brydd meg.

Skrevet

Jeg hadde ikke likt at mine barn ble brukt i reklame. Her må faren ordne opp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...