Gå til innhold

Utseende fremfor smak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal alt handle om utseendet idag? Ser "cookies" og kaker blir pyntet med fondant. Flott utseende! Men det smaker jo BARE SUKKER? (Dvs ingenting). Fondant er ikke godt. Det er pent, men det er ikke godt. Det er ingen dybde i smaken og det tilfører kakene eller "cookiesene" ingenting? 

Hva er greia, liksom? Skal alt handle om utseendet, i alle aspekter av livet? 

Anonymous poster hash: 0a7e0...4a2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal alt handle om utseendet idag? Ser "cookies" og kaker blir pyntet med fondant. Flott utseende! Men det smaker jo BARE SUKKER? (Dvs ingenting). Fondant er ikke godt. Det er pent, men det er ikke godt. Det er ingen dybde i smaken og det tilfører kakene eller "cookiesene" ingenting? 

Hva er greia, liksom? Skal alt handle om utseendet, i alle aspekter av livet? 

enig! Synes det er slik med de fleste "tema"kakene jeg har smakt. De ser superstilige ut men smaker RÆL. Den fondabtsmaken er rett og slett IKKE god. Synes det er slik med mye. Sko som ser superflotte ut men som er skikkelig vonde å gå i...osv.

Anonymous poster hash: a883c...646

Skrevet

Ungene elsker at jeg pynter kaker til dem når de har bursdag, og da bruker jeg ofte mmf eller vanlig fondant. Jeg er veldig opptatt av smak og lager skikkelig gode kaker og cupcakes, men fondanten skreller jeg av rett og slett og jeg gir alltid tydelig beskjed til gjestene også om at det bare er til å ta den av om de synes det blir for søtt (slik jeg selv gjør). På samme måte liker jeg ikke marsipan, og spiser gjerne kaken, men aldri lokket. Det smaker jo også bare kvalmende sukkersøtt.

Anonymous poster hash: 944f4...f3b
Skrevet

Enig. Og alle disse videoene hvor de lager kule kaker... med overstekt, tørr bunn uten dynking (for da synker jo mesterverket sammen), kun kvalmende smørkrem som fyll mellom alt for tykke bunner (det er kake, ikke brød liksom) og med alt for tykt lag fondant utenpå. :grøss:

Anonymous poster hash: 937b6...cc2

Skrevet

Enig. Og alle disse videoene hvor de lager kule kaker... med overstekt, tørr bunn uten dynking (for da synker jo mesterverket sammen), kun kvalmende smørkrem som fyll mellom alt for tykke bunner (det er kake, ikke brød liksom) og med alt for tykt lag fondant utenpå. :grøss:

Altså, det går helt fint an å lage kjempegode kaker selv om man pynter dem fint :) Jeg er som nevnt mest opptatt av smak selv om jeg pynter fint også. For eksempel nå sist laget jeg en saftig sjokoladekake med mye mørk sjokolade i, bringebærmousse som fyll mellom lagen, et tynt lag med smørkrem rundt og et tynt lag med mmf over for pynten sin del (enkelt å skrelle bort når kaken skulle spises). Så hva med ja takk, begge deler!? :)

Skrevet

Som baker, så kaker. De er selv kun overflate og null dybde, og baker deretter.

Anonymous poster hash: e1155...556
Skrevet

Altså, det går helt fint an å lage kjempegode kaker selv om man pynter dem fint :) Jeg er som nevnt mest opptatt av smak selv om jeg pynter fint også. For eksempel nå sist laget jeg en saftig sjokoladekake med mye mørk sjokolade i, bringebærmousse som fyll mellom lagen, et tynt lag med smørkrem rundt og et tynt lag med mmf over for pynten sin del (enkelt å skrelle bort når kaken skulle spises). Så hva med ja takk, begge deler!? :)

Det er bare å slappe av. Du lager sikkert gode kaker, men det er ikke dine kaker vi snakker om nå.

Skrevet

Det er bare å slappe av. Du lager sikkert gode kaker, men det er ikke dine kaker vi snakker om nå.

Det bare virker som det måtte være enten eller, så jeg ville bare presisere at det går an med både og også :)

Skrevet

Det bare virker som det måtte være enten eller, så jeg ville bare presisere at det går an med både og også :)

Anonymous poster hash: 944f4...f3b [/

Det er nok din personlige tolkning av det, kanskje fordi du føler deg truffet? Uansett, så er poenget at de aller fleste slike kaker handler mer om utseende enn om smak, og spesielt de som vises i de kakevideoene på YouTube og Facebook.

Skrevet

En kake som ikke smaker godt er en mislykket kake.

Anonymous poster hash: 9312d...0fc

Skrevet

Som baker, så kaker. De er selv kun overflate og null dybde, og baker deretter.

Anonymous poster hash: e1155...556

Så du følte deg truffet, og skulle synke til et ekstremt lavt nivå og komme med et personangrep på de som ikke liker å spise rent sukker? Tragisk!

Skrevet

Så du følte deg truffet, og skulle synke til et ekstremt lavt nivå og komme med et personangrep på de som ikke liker å spise rent sukker? Tragisk!

Nå tror jeg du misforstår hva som står der ganske kraftig...

Skrevet

Som baker, kan jeg delvis si meg enig i at en god del av disse overpyntede kakene ikke smaker så godt som gode gammeldagse kaker.

Jeg har vært av den gamle skolen, når det kommer til baking, men etter at det ble så populært med kaker i alle former og farger, så får man også inn bestillinger og må dermed lage det kunden ønsker..

Selv foretrekker jeg kaker uten fondantlokk, men der finnes faktisk mennesker, både voksne og barn, som faktisk synest at jo søtere kake, jo bedre, og med et fondantlokk, så blir ihvertfall kakene søte nok..

Anonymous poster hash: 3c0d9...28c

Skrevet

Er helt enig i at fondant ikke er noe godt. Men et pent utseende er ikke synonymt med en vond kake. Man kan jo ha hva som helst under lokket, er kaken god blir den ikke vond av å legge lokk på og pynte. Lokket kan man skrelle av og la være og spise:)

Anonymous poster hash: 7b066...db4

Skrevet

Ah, marshmallow-fondant utenpå en sjokoladekake med sjokoladekrem er så godt!

Anonymous poster hash: 88694...20f

Skrevet

Er helt enig i at fondant ikke er noe godt. Men et pent utseende er ikke synonymt med en vond kake. Man kan jo ha hva som helst under lokket, er kaken god blir den ikke vond av å legge lokk på og pynte. Lokket kan man skrelle av og la være og spise:)

I min verden er det å ta av lokket meget uhøflig. Det er jo det samme som å bare spise fyllet på en kake og la bunnen ligge igjen eller bare spise barne på en kake med mye bær forceksempel. Hvis deler av kaka er så vond at den ikke skal spises er kikka mislykket og verdiløs.

Anonymous poster hash: 198ca...b89

Skrevet

Mens jeg prøver å lære barna mine at de må spise hele kaka, og ikke bare toppen av muffinsen osv.

Anonymous poster hash: f15d3...1d0

Skrevet

Mens jeg prøver å lære barna mine at de må spise hele kaka, og ikke bare toppen av muffinsen osv.

Anonymous poster hash: f15d3...1d0

Hvorfor det? Nå kjente jeg at jeg uendelig glad for at jeg ikke har en snobbete omgangskrets hvor det å måtte spise abslutt alt er en greie. I min krets er det heldigvis lov til å både la lokket ligge igjen etter kaken og diskret skrape bort majonesen fra det elles lekre smørbrødet osv. At man ikke liker absolutt alt i en rett betyr heldigvis ikke at man ikke kan røre den, og det er jeg glad for. Det høres slitsomt ut å være en del av din krets.

Skrevet

Hvorfor det? Nå kjente jeg at jeg uendelig glad for at jeg ikke har en snobbete omgangskrets hvor det å måtte spise abslutt alt er en greie. I min krets er det heldigvis lov til å både la lokket ligge igjen etter kaken og diskret skrape bort majonesen fra det elles lekre smørbrødet osv. At man ikke liker absolutt alt i en rett betyr heldigvis ikke at man ikke kan røre den, og det er jeg glad for. Det høres slitsomt ut å være en del av din krets.

Så ditt barn får lov til å kun spise pålegget på smørbrødet? Kun kremen på muffinsen? Kun kremen på kaken? Uoppdragent

Anonymous poster hash: c65b7...4ef

Skrevet

Så ditt barn får lov til å kun spise pålegget på smørbrødet? Kun kremen på muffinsen? Kun kremen på kaken? Uoppdragent

Anonymous poster hash: c65b7...4ef

Nei, barna skal spise alt så lenge de liker det. De får for eksempel ikke ta en muffins, bare spise glasuren og så ta en til for å bare spise glasuren på den også. De liker tross alt resten av muffinsen også selv om de liker glasuren best. Men om de tar en muffins, spiser glasuren og så ikke vil ha mer, så slipper de å trøkke i seg resten bare for å gjøre det. Det samme gjelder smørbrød ol. Dersom de for eksempel ikke liker tomat, får de lov til å ta den av, men spise skiven, skinken og agurken.

Skrevet

I min verden er det å ta av lokket meget uhøflig. Det er jo det samme som å bare spise fyllet på en kake og la bunnen ligge igjen eller bare spise barne på en kake med mye bær forceksempel. Hvis deler av kaka er så vond at den ikke skal spises er kikka mislykket og verdiløs.

Anonymous poster hash: 198ca...b89

Det er din verden. Finnes ikke uhøflig å fjerne vond fondant eller marsipan.

Anonymous poster hash: 17473...e68

Skrevet (endret)

Men, hva er vitsen med å pynte en kake med noe som må plukkes av for at det skal smake godt? Da kan man jo like gjerne pakke kaken inn i fint gavepapir, cellofan eller pene servietter, eller pynte med plastfigurer og ballonger. Når jeg får servert mat, enten det er et smørbrød, en dessert eller et stykke kake, så regner jeg med at den som har lagd det har tilpasset smakene i bunn, fyll og pynt på en sånn måte at helheten er bedre enn de enkelte ingrediensene, og ikke at jeg skal måtte plukke bort noe for at det skal være balanse i retten. Jeg er ingen fan av fondant. Det smaker bare søtt og ikke noe annet, og er i tillegg ofte lagt på i et tykt lag. Marsipan på ei kake tilfører en annen smak, og kan heldigvis kjevles millimetertynt. 

Endret av Himmel og hav

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...