Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2016 #1 Skrevet 15. oktober 2016 Hun er 11 år og blitt helt umulig. "Det driter jeg i" sa hun Iallefall 10 ganger i går og hun er skikkelig frekk og obsternasig mot meg. Blir sint, men også trist fordi jeg kjenner ikke igjen lillejenta mi. Dette har pågått ett års tid , men blitt verre etter hun ble storesøster :-( Anonymous poster hash: 8c7d9...62c
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2016 #2 Skrevet 15. oktober 2016 Hva det feiler datteren din? Ingenting,bortsett fra løse grenser. Hadde mine barn våget å snakke sånn til meg,hadde det blitt "klask i ræva og hiv i seng"! Mao, det hadde blitt månelyst etter første gang Anonymous poster hash: aa143...77e
LillaFrue Skrevet 15. oktober 2016 #4 Skrevet 15. oktober 2016 (endret) Ungen min hadde ikke sagt det 10 ganger, for å si det slik! Her hadde det også blitt månelyst, men ikke noe klask. Slik oppførsel er uakseptabel, og jeg har vært klar på det fra ungene var bittesmå så her skjer det ikke, rett og slett. Endret 15. oktober 2016 av LillaFrue
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2016 #5 Skrevet 15. oktober 2016 "lille" /prepubertet? Var hun enebarn frem til det nye barnet kom? Isåfall så kan det godt være at hun føler at du "driter i" henne, siden småbarnet naturlig nok styrer mye av hverdagen. Hun husker nok godt alt dere gjorde og alt dere kunne gjøre uten et småsøsken på slep, som nå ikke går lenger. En form for sorg over mulighetene som ble borte? Og hun begynner jo å bli stor, skal finne ut av seg selv som person, sin vilje, og begynner å se at ikke søt mamma sier nødvendigvis er lov som må følges. Anonymous poster hash: 488bf...cca
Gjest Antarctica Skrevet 15. oktober 2016 #6 Skrevet 15. oktober 2016 Jeg føyer til puberteten. Og sjalusi. Seriøst, HI, du sier selv at det tok fart da hun ble storesøster, men ser ikke at grunnen også ligger der? Forandring er krevende i alles liv.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2016 #7 Skrevet 15. oktober 2016 "lille" /prepubertet? Var hun enebarn frem til det nye barnet kom? Isåfall så kan det godt være at hun føler at du "driter i" henne, siden småbarnet naturlig nok styrer mye av hverdagen. Hun husker nok godt alt dere gjorde og alt dere kunne gjøre uten et småsøsken på slep, som nå ikke går lenger. En form for sorg over mulighetene som ble borte? Og hun begynner jo å bli stor, skal finne ut av seg selv som person, sin vilje, og begynner å se at ikke søt mamma sier nødvendigvis er lov som må følges. Anonymous poster hash: 488bf...cca Ja hun var enebarn og meg og henne var helt alene.. Jeg ønsker å ha alenetid med henne, men hun "saboterer" det m å være frekk og da orker jeg ikke. Jeg tar mye hensyn til henne . Anonymous poster hash: 8c7d9...62c
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2016 #8 Skrevet 15. oktober 2016 Og sjalusi. Seriøst, HI, du sier selv at det tok fart da hun ble storesøster, men ser ikke at grunnen også ligger der? Forandring er krevende i alles liv. Jo jeg ser det, men vet ikke hvordan jeg skal håndtere det:-/ jeg føler jeg har prøvd alt. Anonymous poster hash: 8c7d9...62c
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2016 #9 Skrevet 15. oktober 2016 Ungen min hadde ikke sagt det 10 ganger, for å si det slik! Her hadde det også blitt månelyst, men ikke noe klask. Slik oppførsel er uakseptabel, og jeg har vært klar på det fra ungene var bittesmå så her skjer det ikke, rett og slett. Si meg, har du robotbarn uten egen vilje? Dette er nok en blanding av sjalusi og prepubertet/pubertet. Det har sannsynligvis ingenting med manglende grensesetting å gjøre! At det aldri er noen utbrudd hjemme hos deg tror jeg ikke noe på, og stemmer det er det nesten mer bekymringsverdig og unormalt... Anonymous poster hash: dea66...0cc
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2016 #10 Skrevet 15. oktober 2016 Ungen min hadde ikke sagt det 10 ganger, for å si det slik! Her hadde det også blitt månelyst, men ikke noe klask. Slik oppførsel er uakseptabel, og jeg har vært klar på det fra ungene var bittesmå så her skjer det ikke, rett og slett. Kjære folk ! Jeg har da vært klar på at slik oppførsel er uakseptabel jeg også... Anonymous poster hash: 8c7d9...62c
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2016 #11 Skrevet 15. oktober 2016 Gratulerer ditt barn har kommet i 12- årstrassen🎉🎉 Hun er prepubertal. Det finnes litt litteratur om det, men er lite snakket om. Til tross for at d er ganske vanlig. Anonymous poster hash: b27c6...19a
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2016 #12 Skrevet 15. oktober 2016 Hva det feiler datteren din? Ingenting,bortsett fra løse grenser. Hadde mine barn våget å snakke sånn til meg,hadde det blitt "klask i ræva og hiv i seng"! Mao, det hadde blitt månelyst etter første gang Anonymous poster hash: aa143...77e Klasker du ungene dine på rompa!? Anonymous poster hash: 2dafc...322
Gjest Antarctica Skrevet 15. oktober 2016 #13 Skrevet 15. oktober 2016 Jo jeg ser det, men vet ikke hvordan jeg skal håndtere det:-/ jeg føler jeg har prøvd alt. Anonymous poster hash: 8c7d9...62c Kanskje en lang og god time-out SAMMEN, der babyen ikke får mulighet til å forstyrre og dere får snakke i fred. Hun brenner inne med mye frustrasjon. Hjelp henne å få det sagt i andre ord enn "det driter jeg i" og lignende.
amandine Skrevet 15. oktober 2016 #14 Skrevet 15. oktober 2016 Ungen min hadde ikke sagt det 10 ganger, for å si det slik! Her hadde det også blitt månelyst, men ikke noe klask. Slik oppførsel er uakseptabel, og jeg har vært klar på det fra ungene var bittesmå så her skjer det ikke, rett og slett. Lurer på om du har små barn? Eller iallefall ikke noe i nærheten av tenårene...
amandine Skrevet 15. oktober 2016 #15 Skrevet 15. oktober 2016 Hva det feiler datteren din? Ingenting,bortsett fra løse grenser. Hadde mine barn våget å snakke sånn til meg,hadde det blitt "klask i ræva og hiv i seng"! Mao, det hadde blitt månelyst etter første gang Anonymous poster hash: aa143...77e Og du? Ja du har litt av en reaksjon for å få ned konfliktnivået 😱
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2016 #16 Skrevet 15. oktober 2016 Ja hun var enebarn og meg og henne var helt alene.. Jeg ønsker å ha alenetid med henne, men hun "saboterer" det m å være frekk og da orker jeg ikke. Jeg tar mye hensyn til henne . Anonymous poster hash: 8c7d9...62c Har dere alenetid, eller "alenetid" - "nå sover lillesøsken så NÅ skal vi kose oss nei uffda der gråter lillesøsken så bare vent litt du"? Går dere ut og bort, gjør ting hun har lyst til som lillesøsken ikke kan være med på? Kan også være at hun er slik når dere har alenetid fordi hun vet det tar slutt igjen, og da er det tilbake til andrefiolin? At hun blir minnet på hva hun har mistet? Anonymous poster hash: 488bf...cca
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2016 #17 Skrevet 15. oktober 2016 Har dere snakka sammen? Skikkelig sammen uten filter? "Jeg veit at det er vanskelig med ny lillesøster, det er vanlig å være sjalu, og det er greit. Ikke skam deg over dine følelser. Noen ganger synes jeg også at hun tar for mye tid og jeg savner bare oss" Reis bort en helg/uke til syden dere to? Vær raus. Men - også sett grenser. Minner om: Elsk meg mest når jeg fortjener det minst, for det er da jeg trenger det mest. Anonymous poster hash: 8d172...6a0
Twintipp og himmelblå Skrevet 15. oktober 2016 #18 Skrevet 15. oktober 2016 Jeg tar ikke innover "elsk meg når jeg trenger det mest" osv. dersom urimeligheten er nådd. Her kom det også mer frekkheter rundt 10 års alder, noe jeg ikke aksepterer overhode. Jeg har god erfaring med speiling. Vi har snakket mye om forandringer og hva som skjer kroppslig, og også om hva vi forventer. Ved enkelte anledninger når jeg synes han er vært frekk så speiler jeg ettertrykkelig tilbake, i overdrevent toneleie. Kjører også, når du er sånn mot meg så mister jeg lysten til å gjøre noe hyggelig mot deg! Så spør jeg om han føler gode følelser når jeg oppfører meg slik, og samtlige ganger er det nei. -OK, svarer jeg da, da forventer jeg at du ikke får meg til å føle meg slik også. Det funker her!
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2016 #19 Skrevet 15. oktober 2016 Lurer på om du har små barn? Eller iallefall ikke noe i nærheten av tenårene... Jeg har en 12 åring med temperament ut av en annen verden, men hun hadde heller aldri sagt det 10 ganger!! Det får da være måte på. Anonymous poster hash: 12d57...1c8
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2016 #20 Skrevet 16. oktober 2016 Klasker du ungene dine på rompa!? Anonymous poster hash: 2dafc...322 Nei det gjør jeg ikke. Du ser jeg har skrevet det i hermetegn? Det er et uttrykk vi bruker,og som jeg og flere har vokst opp med. Det betyr at nok er nok. Anonymous poster hash: aa143...77e
LillaFrue Skrevet 16. oktober 2016 #21 Skrevet 16. oktober 2016 Lurer på om du har små barn? Eller iallefall ikke noe i nærheten av tenårene... 21, 16 og 3.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå