Gå til innhold

Julefeiring med svigers fra utlandet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Meldte meg nettopp inn her og vet ikke helt hvordan ting fungerer, men får prøve iallfall..

Jeg er gravid for første gang og har termin i slutten av april. Min kjære er fra Island og vi har vært sammenoen i ca 3 år. Jeg er 29 år og han er 25. I år så har hele familien hans (mor, far, søster med to barn på 6 og 8 år og bror) bestemt seg for at de kommer til oss i jula. Noe som egentlig er veldig koselig. Vi har nettopp flyttet inn i nytt hus, har nok med plass og ser de ikke så altfor ofte... det som er litt problematisk er at de kommer på ettermiddagen 23 desember og skal være frem til 28. Med andre ord, alt av butikk og liknende er stengt fra de kommer til de drar igjen (vet den er åpen på julaften, men jeg går ikke på butikken på julaften...). Jeg går på aap gra nav etter flere års behandling for misbruk tidligere i livet, og mannen har en vanlig jobb med vanlig lønn.. vi klarer oss greit til vanlig, men det er ikke mye ekstra til overs på slutten av måneden, og det som er prøver vi å spare opp til den kommende babyen med de utgifter det innebærer..

Nå blir vi nødt til å kalkulere inn 3 måltider i 5 dager til 4 ekstra voksne og 2 barn. I tillegg er det juletider så da er det gjerne litt ekstra god mat, kaker, godis, brus og evt øl/vin/aquavit... jeg ser hele bunken med oppsparte midler forsvinne til å mate hele svigerfamilien.. jeg har tatt det opp med min kjære og spurt om det er noe mulighet for å snakke med dem da desember allerede er en tøff måned med haugevis av gaver som skal kjøpes i tillegg.. kanskje de kunne være interessert i å bidra litt.. men han ønsker ikke dette, han vil at de skal komme og bli skjemt bort og virkelig kose seg.. og for all del, det vil jo jeg også.. men til hvilken bekostning? Barnevogn og barnestol? Han har ingen oversikt over økonomien og vet ikke hva ting koster da jeg er den som styrer alt, betaler regninger og handler mat etc..

Er det noen som har noe tips? Jeg ønsker naturligvis ikke å være gnien eller noe, og hadde det kun vært snakk om julemiddag så hadde det vært null problem, men her er det snakk om så uendelig mye mer.. jeg kalkulerer at dette kommer sikkert til å koste mellom 6 og 8000 kr.. :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si det som det er. Mtp at familien din kommer i jula, hva greier vi oss uten, stellebord? Vippestil? Skal vi kjøpe billigere bilstol og vogn?

Skrevet

Synes de ærlig talt bidra litt da :/ Greit at flyturen og sånt koster, men det er vel de som har invitert dem selv.

Kunne aldri falle meg inn å dra til barna mine og forlange å bli oppvartet og at de skal bruke pengene sine på en tur der jeg har invitert meg selv. Hadde betalt store deler av summen. Mine barn m/familie skal slippe det, nettopp fordi jeg vet hvordan det er. 

Jeg er mamma, min jobb å passe på at mine barn har det godt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...