Gå til innhold

hvor mye hjelp får dere av mannen på natterstid med baby?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Da skal du være ute av stand til å ta deg av ungen tror jeg.

Ungen er bare 3 uker, gi det litt tid. Her ammet jeg 24/7 i 4 mnd så lite hjelp å få 😊 Var sliten de første mnd, men det går faktisk over. Spar krefter, ikke gjør masse annen drit. Konsentrer deg om baby og få mannen til å handle, lage mat og vaske klær. DET klarer han! Gå en tur ut og få frisk luft uten baby.

Det med skole vet jeg alt om. Han var borte på samling flere ganger i hålvåret og jobbet fullt. Og jeg var hjemme med 2 barn. Bah! Det er slitsomt, men jeg savner faktisk den tiden da minste var baby. Rart det der...

 

Anonymous poster hash: c2d29...f0b

Hæ? Jeg gjør alt det der også. Mannen kommer hjem til ferdig middag hver dag... Og nyvasket hus

 

Anonymous poster hash: e2437...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hæ? Jeg gjør alt det der også. Mannen kommer hjem til ferdig middag hver dag... Og nyvasket hus

 

Anonymous poster hash: e2437...64c

Er det noe mer du har lyst til å slenge i fleisen på en nybakt mor som holder på å gå på en smell eller? Kanskje du vil fortelle litt om hvordan du trente 5 dager i uka og lagde all mat fra bunnen av, mens du hjalp naboen med smått og stort og studerte hjemmefra på kvelden?

 

Anonymous poster hash: ba19c...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Jeg gjør alt det der også. Mannen kommer hjem til ferdig middag hver dag... Og nyvasket hus

 

Anonymous poster hash: e2437...64c

Fint at du klarer det, men akkurat nå klarer ikke jeg det. Etterhvert sikkert, når hun sover om natten og jeg får nok søvn. Innrømmer at jeg ikke er en super mamma som gjør alt husarbeid og matlaging pluss 100% overskudd til to andre barn akkurat nå. Skulle ønske, men jeg tenker kun på søvn akkurat nå og det å kunne legge meg til en litt bedre tid en kl 02.

 

Hi

 

 

Anonymous poster hash: c4165...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg tatt alle nettene, men sovet ut en dag i helga :) hatt det sånn i 4 år snart :P men syns ikke det gjør noe.

 

Anonymous poster hash: 81007...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Jeg gjør alt det der også. Mannen kommer hjem til ferdig middag hver dag... Og nyvasket hus

 

Anonymous poster hash: e2437...64c

Og så?

 

Anonymous poster hash: c2d29...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du klarer det, men akkurat nå klarer ikke jeg det. Etterhvert sikkert, når hun sover om natten og jeg får nok søvn. Innrømmer at jeg ikke er en super mamma som gjør alt husarbeid og matlaging pluss 100% overskudd til to andre barn akkurat nå. Skulle ønske, men jeg tenker kun på søvn akkurat nå og det å kunne legge meg til en litt bedre tid en kl 02.

 

Hi

 

 

Anonymous poster hash: c4165...5c7

INGEN forventer et strøkent hus og god mat når baby er så liten. De fleste er slitne etter et langt svangerskap og fødsel i tillegg til våkennetter osv. Tar noen måneder å bli seg selv igjen. Noen er jo wonderwoman og klarer alt. Mens de mer normale må innse våre begrensninger.

Som skrevet over har jeg tatt nettene med alle ungene i 4 år. Men det har gått utover hus og klesvask. Men sånn er det. Ikke tenk at du ikke strekker til, sov når baby sover på dagen :) jeg gjorde det til minste var over 1 år gammel.

 

Anonymous poster hash: 81007...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ammet, så dermed lite mannen kunne bidra med.

Med nr 1 var det mye ork og krangling (fra meg) og styr.

 

Med nr 2 fant vi et system som virket for oss, han hadde babyen fra ca 21 til rundt midtnatt, da sov jeg. Og så hadde jeg ansvaret for babyen etter dette mens han tok toåringen(som stort sett sov veldig godt).

Da fikk jeg minst tre timer sammenhengende søvn i løpet av døgnet, og han fikk nok søvm til å klare jobb.

 

Mitt problem med baby er at når jeg er svært trøtt, og vet at jeg kan bli vekket når som helst, så klarer jeg ikke å sovne, fordi jet gruer meg sånn til å bli vekket.

Når han hadde babyen i stua løste vi det problemet.

 

 

Men hadde vi hatt flaskebarn, som også sov dårlig på dagen (mine har aldri sovet mer enn 30 min sammenhengende på dag før de var 4 mnd), så hadde mannen fått mye større del av natta.

Det går fint å være trøtt på jobb i en periode.

 

Anonymous poster hash: eb8e1...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var/er alenemor så jeg hadde ingen å lempe ungen over på når søvnmangelen tok meg. Og det gjør jeg aldri igjen. Om jeg finner meg ny kjæreste (som vil ha barn) så er det et krav at han hjelper til på nattestid, hvis ikke blir det ikke flere barn. Selvfølgelig skal det ikke gå utover jobb, men i helger for eksempel kan han da fint avlaste litt. Syns godt du kan forvente at mannen hjelper til, jeg. De først månedene er harde, og jeg syns ikke mor skal trenge å gå igjennom det alene.

 

Lykke til og stor klem. Og husk - denne perioden er kort. Den går over! 



Anonymous poster hash: eed0f...3a5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg var/er alenemor så jeg hadde ingen å lempe ungen over på når søvnmangelen tok meg. Og det gjør jeg aldri igjen. Om jeg finner meg ny kjæreste (som vil ha barn) så er det et krav at han hjelper til på nattestid, hvis ikke blir det ikke flere barn. Selvfølgelig skal det ikke gå utover jobb, men i helger for eksempel kan han da fint avlaste litt. Syns godt du kan forvente at mannen hjelper til, jeg. De først månedene er harde, og jeg syns ikke mor skal trenge å gå igjennom det alene.

 

Lykke til og stor klem. Og husk - denne perioden er kort. Den går over!

 

Anonymous poster hash: eed0f...3a5

 

Ja, jeg veit det går over og håper hun sover rundt når hun er 2 mnd som søstrene gjorde..hehe..er en liten trøst at det blir bedre med tiden, men tungt nå. Er ikke babyen som har bedt om å komme til oss, var vi som ønsket hun.

 

Takk for svar alle.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: c4165...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange fine svar, så mange at jeg ikke leste alt ;) og gjentar kanskje noen nå?

Prøv å pump deg, og la mannen gi flaske de nettene han ikke jobber så du får litt søvn. Du må lade litt om ikke blir du alt for sliten :(

 

Anonymous poster hash: 76fa9...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sover lite på natten , så her tar samboer han fra ca 22-02/03 og etter det tar jeg han. Så vi bytter på det:)

 

Anonymous poster hash: c986e...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange fine svar, så mange at jeg ikke leste alt ;) og gjentar kanskje noen nå?

Prøv å pump deg, og la mannen gi flaske de nettene han ikke jobber så du får litt søvn. Du må lade litt om ikke blir du alt for sliten :(

 

Anonymous poster hash: 76fa9...c60

hun får kun flaske så ikke noe i veien for at han kan mate. Ja, har fått mange fine råd så må bare ta det opp med han.

 

hi

 

 

Anonymous poster hash: c4165...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen gjør ingenting, fortsatt ikke. Begge jobber fullt og gutten sover fortsatt veldig dårlig

 

Anonymous poster hash: 887df...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok natten siden jeg hadde permisjon. Hadde en sulten ulv som spiste annenhver time. I noen mnd la jeg meg derfor kl 21 for å få nok søvn. Leste jeg at du sitter oppe til kl 2 om natten?

 

Anonymous poster hash: fc188...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du forventer at han skal hjelpe deg på natterstid når han jobber og du er i permisjon så må du ikke klage hvis du må hjelpe til på natten når du er i jobb og han i permisjon da.

 

Her tok jeg nettene når jeg var i permisjon fordi mannen jobbet og omvendt.

 

Anonymous poster hash: d49ff...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en grunn til at en forelder er i permisjon? Jeg har 3 barn og har vært alene om å stå opp om natts - hverdag som helg, men han har vært flink til å ta de på morgenen i helgene så jeg kan sove ut.

 

Hvorfor velger man 3 barn hvis man har hatt fødselsdepresjon med de to første og allerede sliter etter 3 uker?

 

Anonymous poster hash: bdcfc...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var primært jeg som tok babyen nattestid da jeg var i permisjon, men om vi var inne i en heftig periode med dagevis uten søvn så sier det seg selv at mannen hjalp til en natt eller to selv om han var i jobb og jeg i permisjon. Så firkanta var han ikke at han lot meg holde ut alene med babyen natt etter natt uten søvn og han fikk sine 7 timer sammenhengde bare fordi han skulle på jobb. Jeg ammet jeg og, men da babyen var mett, men allikevel var vanskelig å få til å sove så kunne mannen ta over og jeg prøve å få litt søvn. Jeg hadde gjort akkurat det samme i hans perm, men i pappapermen sov begge barna natta igjennom :)

 

Anonymous poster hash: 9a19f...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nr 1 som stort sett var våken hele natten var det jeg som hadde han da far skulle på jobb. Han var sånn som ammet hele natta, sov intervaller på 5-30 min. Hendte mannen sto opp med han tidlig så jeg fikk sove litt før han dro på jobb og i helgene delte vi også. Sov lenge på separate rom

 

Ved nr 2 nå (2 mnd) har jeg ansvar for baby, pappaen for eldstemann. Minsta har heldigvis ikke arvet sovevanene til eldste. Så mannen er mer oppe på natta enn meg da minste sover natta gjennom 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få barn er et felles prosjekt og selv om du har permisjon så er det for å ta deg av babyen når du ellers skulle vært på jobb. Natt, ettermiddag og helger må selvsagt ansvaret og oppgavene deles på begge to.

 

De første ukene (6-7) bare ammet jeg om natten, så tok far seg av annet stell og kos når han var hjemme. Etter det tok jeg både amming og skift siden jeg alt var våken og baby som regel sovnet når det var gjort. Så tok han heller morgenene.

 

Hos dere kan far også ta seg av matingen, så da bør han ha ansvaret ihvertfall hver tredje natt e.l. Han kan ikke mene at han skal gå rundt helt uthvilt og fin mens du nærmer deg mer og mer en depresjon? Om han er vanskelig å snakke med, kan du kanskje be han med på helsestasjonen og diskutere det med helsesøster til stede?

 

Lykke til med barseltiden, håper dere snart får orden på det.

Endret av *Miss Marple*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du forventer at han skal hjelpe deg på natterstid når han jobber og du er i permisjon så må du ikke klage hvis du må hjelpe til på natten når du er i jobb og han i permisjon da.

 

Her tok jeg nettene når jeg var i permisjon fordi mannen jobbet og omvendt.

 

Anonymous poster hash: d49ff...4e5

Men så er det forskjell på en nyfødt og en 1 åring. Gladelig vil jeg hjelpe til når mannen er i permisjon.

Jeg synes det er feil ha så adskilte liv der den ene er stuptrøtt og går mot depresjon,tar seg av alt og alle og den andre bare tenker på seg selv fordi han jobber 8timer i døgnet. Når babyen kommer,er ett unntakstilstand og selvsagt skal alle trå til.

 

 

Anonymous poster hash: 900f5...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi delte også likt. Jeg ansvaret hvis han våkna frem til tre på natta, mannen etter det. Jeg amma ikke på grunn av brystbetennelser, så det var enkelt å dele. Første barnet hadde kolikk både på dag og kveld. Hadde jeg ikke fått sove, hadde jeg drept noen. Mannen har alltid klart seg med mindre søvn enn meg. Det gikk like fint for mannen som for meg. Da vi fikk nr 2 og 3 gjorde vi det på samme måte. Eneste rette i mine øyne. Fatter meg ikke på dere damer som holder ut alt nattarbeidet. 

 

Anonymous poster hash: ba44b...973

 

De innbiller seg at mannens jobb er SÅÅÅ tung. Som om det ikke er jobb med baby, hus og hjem :P

 

Jeg har ALDRI godtatt mindre enn 50/50, med fleksibilitet.. Altså, la oss si mannen har ungen en natt og drar på jobb, har fri fra ALT som har med barn og hus å gjøre hele dagen, kommer hjem og får middagen servert. Jeg har ungen en natt, står opp og tar (går) med begge barna opp i barnehagen (inkludert trassanfall, forhandlinger, frokostlaging, passe på at alt er i barnehagen), setter på klesvasker, vasker badet, støvsuger stuen, rydder, lager julegaver (hjemmelagde i år), mater, tar møkkableier og tissebleier, underholder babyen, drar på helsestasjonen og måler/veier/har time.

 

Jeg synes det er rimelig at mor får litt fri noen netter, fedrene er alt for bortskjemte. Man er begge foreldre, og begge jobber. Man skal ha en veldig unormal baby dersom man ikke har arbeid med babyen. 

 

Min første skrek fra 0-12 mnd, min andre skrek "bare" til hun var 2 mnd (melkeprot.allergi, skrek tidvis 15t på dagtid). Og det skal liksom moren stå i alene, og i tillegg ikke få sove om natta? Det er tilnærmet kvinnediskriminerende, litt sånn 50-talls-holdninger :P 

 

Anonymous poster hash: c9a8a...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tar endel bleieskift på natta, og det synes jeg er helt innafor.

 

Ja, han skal på jobb, men det må vi som høygravide med flere tisserunder på natt, samt dårlig søvn pga bekkenløsning og stor mage også..

ingen som gir oss fri pga det.

 

Så om mannen må opp litt på natta med babyen, skulle bare mangle.

 

Hvorfor er mannens søvn så mye viktigere enn damens søvn?

 

Anonymous poster hash: aabaf...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ingen hjelp på natten, og det skulle bare mangle. Han jobber på dagen og jeg sov når babyen sov på dagen

 

Anonymous poster hash: 1eb9e...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at han ikke kan ta hele natta alene,han skal jo på jobb, men om han kunne tatt hun til kl 24 eller noe så jeg kunne fått et par timer på forhånd.

 

Jeg la meg i går kl 22 og bråvåknet 0330 og det var ingen mann i senga eller unge, måtte gå ned å se og der sov han godt på sofaen og jenta i babynesten i sofaen. Han kom inn til meg kl 8 og sa at hun hadde sovet fra 24-0630. Hva skjedde? Hvorfor ikke sove så lenge når jeg har sitti oppe?

 

Kan det ha noe med at hun sov i babynest? Han bærte hun opp i den og la den i senga hennes og hun sov til 10. Er det greit at de sover i den på natta?

 

Føler meg uansett som et nytt menneske etter søvn☺

 

Hi

 

Anonymous poster hash: c4165...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kontakte helsestasjonen på mandag HI. Fortell det akkurat hvordan du har det, og at du trenger hjelp. Om du har hatt fødselsdepresjon to ganger før så bør dette forebygges nå, særlig med tanke på at du er i ferd med å gå ned i det samme mørket nå.

 

Mannen din bør se faresignalene på dette, siden det har hendt før. Om han ikke "vil" se det, eller nekter å bli med på helsestasjonen, så må du dra dit selv i første omgang. Vær ærlig om hvordan du har det, og hvor lite mannen din gjør, og be så om et hjemmebesøk, på et tidspunkt han ikke kan unngå å være der. Han trenger å høre at du må ha HJELP fra ham, og at det er en fagperson som sier det.

 

Han må først og fremst la deg få sove et par netter nå, der han tar alt av mating og stell. Så må dere avtale faste netter da han gjør dette, slik at du har konkrete avtaler å forholde deg til. Da kan du tenke "nå er jeg stuptrøtt, men i morgen er det onsdag, og da tar han hele kvelden og natta, og da får jeg sove".

 

Jeg fikk barn nummer to for tre måneder siden. Jeg hadde aldri klart meg gjennom de travle første månedene om ikke mannen min hadde tatt sin del. Det skulle egentlig bare mangle at han tar sin del av arbeidet syns jeg, det er jo hans barn også, og det var jeg som tok med av svangerskap og fødsel. Mannen min har vært kjempeflink i begge babyperiodene, og det gjør at ekteskapet vårt har kommet styrket ut av det hele.

 

Vær så snill og ring helsestasjonen på mandag, og vær så snill og be mannen din om å ta nattevåk og mating i natt.

 

En god klem sendes deg. ❤️

 

Anonymous poster hash: 4e47f...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...