Gå til innhold

Feirer du thanksgiving?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor?

Hvordan feirer dere? Mat og andre tradisjoner?

Barna mine er store og snart utflyttingsklare. Jeg synes det ser så koselig ut med en dag alle kommer hjem på en slik feiring!

Og joda, jeg er for å feire alt mulig som gir glede og samhold i hverdagen. Vi "feirer" både Halloween, valentinsdag, fastelaven, fars/morsdag osv!

Anonymous poster hash: 17de2...319

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, men det er fordi vi bor i usa, og her er det en såpass stor dag at det er vanskelig å ikke ha denne tradisjonen.

På morgenen ser vi Macy's thanksgiving day parade, og spiser en god brunch.

Det er selvfølgelig amerikansk fotball på tv. Jeg er ikke en fan men det står på i bakgrunnen.

Vi drar som regel en tur i parken og leker litt før det er middag.

Siden vi ikke har familie her så samles vennegjengen (som heller ikke har familie her) til middag. Alle tar med en matrett eller to. På bordet er det alltid kalkun, stuffing, sweetpotato marshmallow casserole, green bean and onion casserole, potetmos, saus til kalkun, cranberry sauce, og cornbread. Til dessert er det hvertfall 3 ulike paier; pecan pie, apple pie og pumpkin pie. Det er også iskrem og pisket krem.

Vi drikker alt fra vann til vin.

Man tar runden rundt bordet og sier hva man er takknemlig for.

Etter maten så leker barna mens de voksne snakker. Og så ruller vi alle hjemover rundt 22 tiden.

Vi spiser rester i sikkert 3 dager etterpå..

Skrevet

Vi feirer det fordi jeg er amerikansk og vil at barna skal bli kjent med mine tradisjoner også. Fordi det ikke er en stor dag her i Norge, hvor alle har fri, legger jeg feiring til helgen før eller etter Thanksgiving (avhengig av mannens turnus). Ellers blir det for kort tid etter jobb/skole på den torsdagen Thanksgiving faktisk er.

Vi har faste venner som kommer til oss som også liker tradisjonen og har god mat. Vi er vegetarianere, så kalkun utgår, men annet godt blir det, pluss søtpotetmos, brun saus, brokkoli, fløtegratinerte poteter, tyttebær, pecanpai og vaniljeis, pumpkinpai eller pumpkin bread (som er mer lik en kake enn brød) og pisket krem. Har måtte ta justeringer i maten fordi ikke alt er tilgjengelig i Norge, men god mat blir det. Maten som er igjen deles med vennene som kommer.

Dette er min favoritt helligdag i USA og jeg skulle ønske at det var denne som kom til Norge og ikke Halloween. Jeg savner Thanksgiving så veldig mye, bare positivt med den dagen og veldig gode barndomsminner, veldig likt det PeppaPig beskrev.

Skrevet

Ja det gjør vi 😀 Mannen min har bodd 9 år i USA og lager verdens beste kalkun! 😀

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...