Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #1 Skrevet 12. oktober 2016 Nå er det etter hvert førerløse biler. Det betyr at de må programmeres for alle mulige situasjoner, blant annet hvem bilen skal kjøre på hvis den ikke kan unngå å treffe noen. Hvem bør isen vege å treffe, en baby, en voksen mann eller en gammel kvinne? Anonymous poster hash: e607a...452
Gjest Antarctica Skrevet 12. oktober 2016 #2 Skrevet 12. oktober 2016 Tror du har litt for store forventninger til de førerløse bilene. Kategoriene blir vel "fotgjenger" kontra "syklist", "motorsykkel" osv, ikke hvilken type forgjenger.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #3 Skrevet 12. oktober 2016 Tror du har litt for store forventninger til de førerløse bilene. Kategoriene blir vel "fotgjenger" kontra "syklist", "motorsykkel" osv, ikke hvilken type forgjenger.Datamaskiner kan skille mellom slike ting hvis vi bare programmerer dem til det. Vi må være villige til å gjøre Mange zlike valg i årene som kommer. Anonymous poster hash: e607a...452
Gjest Antarctica Skrevet 12. oktober 2016 #4 Skrevet 12. oktober 2016 Datamaskiner kan skille mellom slike ting hvis vi bare programmerer dem til det. Vi må være villige til å gjøre Mange zlike valg i årene som kommer. Anonymous poster hash: e607a...452 Ok. Da sier vi det sånn. Førerløse biler skal vel først og fremst programmeres til å unngå alle sammenstøt.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 12. oktober 2016 #5 Skrevet 12. oktober 2016 Oh, kan du Heinz dilemma også? Ellers ser jeg at sporvogn-dilemma er ganske hot på nettet om dagen. Hva synes du er best, pliktetikk eller dydsetikk?
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #6 Skrevet 12. oktober 2016 Jeg tenker at en gammel mann bør dø før et barn. En multihandikappet barn bør dø før et friskt barn og en gammel mann. En middelaldrende mann uten barn bør dø før en middelalderens kvinne med ansvar for flere barn. Etc etc. Joda, jeg tenker at noen mennesker er mer verdt enn andre. Anonymous poster hash: ae44c...271
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #7 Skrevet 12. oktober 2016 Hva menes det med verdi? Fra et økonomisk perspektiv er en pensjonist en utgiftspost og tapsprosjekt, så en kvinne under 30 vil lønne seg mer å la henne overleve isteden for gamlingen. Jeg syns når førerløs bil har kommet så langt at den kan identifisere traffikanter burde den beregne hvem som har størst sjanse for å overleve. Anonymous poster hash: 87df1...288
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #8 Skrevet 12. oktober 2016 Hva menes det med verdi? Fra et økonomisk perspektiv er en pensjonist en utgiftspost og tapsprosjekt, så en kvinne under 30 vil lønne seg mer å la henne overleve isteden for gamlingen. Jeg syns når førerløs bil har kommet så langt at den kan identifisere traffikanter burde den beregne hvem som har størst sjanse for å overleve. Anonymous poster hash: 87df1...288 Det går jeg ut fra at ville bety at bilen i de aller fleste situasjoner heller ville treffe femtenåring enn nittiårene. Det er i hvertfal en løsning min bestemor bille vært motstander av. Selv heller jeg mest mot å rangere mennesker på rundt 30 på topp og så lavere for både yngre og eldre. Det er et tidspunkt der amfunnet har investert nesten ferdig i utdannelse og oppfostring og man også sansynlig vis har mange produktive år igjen. Anonymous poster hash: e607a...452
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #9 Skrevet 12. oktober 2016 Nå er det etter hvert førerløse biler. Det betyr at de må programmeres for alle mulige situasjoner, blant annet hvem bilen skal kjøre på hvis den ikke kan unngå å treffe noen. Hvem bør isen vege å treffe, en baby, en voksen mann eller en gammel kvinne? Anonymous poster hash: e607a...452 Gammel kvinne Anonymous poster hash: dba95...64e
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #10 Skrevet 12. oktober 2016 Oh, kan du Heinz dilemma også? Ellers ser jeg at sporvogn-dilemma er ganske hot på nettet om dagen. Hva synes du er best, pliktetikk eller dydsetikk? Arbeiderne eller barna? Anonymous poster hash: dba95...64e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå