Stooolpåmeg Skrevet 12. oktober 2016 #1 Skrevet 12. oktober 2016 I år skal kjæresten og jeg feire jul sammen for første gang. Gleder meg masse! Og jeg kommer til å være ganske langt på vei med vårt barn. Julen er fantastisk og jeg gleder meg til å lage egne tradisjoner. Så jeg er bare nysgjerrig, hva er deres tradisjoner? ☺️
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #2 Skrevet 12. oktober 2016 Julegrøt med mandel i og premie på julaften formiddag. Nissen kommer med gave i julestrømpen til ungene natt til 1. juledag. Stor frokost med hele familien 1. juledag. Ellers har vi selvsagt de vanlige tradisjonene med pakkekaleder, julemiddag med pinnekjøt og gaveåpning på kvelden. Anonymous poster hash: d44f2...a2d
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #3 Skrevet 12. oktober 2016 Pakkekalender Baker lussekatter Pynter juletre sammen (alt annet fikser jeg) Kvelden lillejulaften setter vi ut riskrem og juleøl til nissen (mannen og jeg koser oss med juleøl og riskrem etter at barna er i seng og kjenner på julefreden, nesten beste kvelden av alle) På julaften: Strømpe til alle mann (må minne mannen på det hvert år 😧) Ser på Julemorgen, Snekker Andersen og Askepott. Og så Disney senere. Det er lov å lese julehefter (pondus og lunch). Jeg må ha lakrispiper som kos på julaften. Og hvite kakemenn. Ribbemiddag 1. juledag er det lov å ta frem julepålegget og lefse. Da har vi sursild, pepperlaks, sylte osv Anonymous poster hash: d5e47...d75
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #4 Skrevet 12. oktober 2016 Har aldri feiret jul Men dere kommer nok til å få det koselig 🤗 Anonymous poster hash: c3fb6...93d
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #5 Skrevet 12. oktober 2016 Og så grøtlunsj på julaften selvfølgelig Anonymous poster hash: d5e47...d75
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #6 Skrevet 12. oktober 2016 Tradisjoner fra min barndom: Vi pynter juletreet ca kl 14 på julaften. Etter pynting må barna være på rommet, ventetid brukes til å se Askepott og å ta på finstasen. Vi bruker levende lys på juletre Vi åpner pakker først, ca kl 18, mat ca kl 20. Barna leker med sine nye ting mens matlaging gjøres ferdig, ingen som spør annenhvert minutt når er vi ferdig med spising. Under selve treet har alle sin egen pyntetallerken med godteri (istedet for julestrømpe) som kan spises fra når som helst så lenge man bare spiser fra egen. Etter middag er det litt dessert, så tas det frem brettspill/terninger til man holder på å slokne. Første juledag er det brunch fordi det er altfor sent for frokost. Jeg er utlending fra et annet vesteuropeisk land, det var bare kjernefamilie som feiret julaften sammen. Jeg har bare gode minner, men ingen av mine tradisjoner har overlevd her i Norge, bortsett fra godtetallerken. Min mann er norsk og har stor familie, så enten er vi borte eller har gjester og da er det enklere at jeg tilpasser meg enn å forvente at de tilpasser seg meg. Savner min jul. Anonymous poster hash: a63ad...f17
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #7 Skrevet 12. oktober 2016 Kjøper mange julehefter og sparer de til 1.søndag i advent. Har en fin adventskalender i tøy som vi bare har sjokoladebiter i. For selve pakkekalender blir bare fjas og fyller opp huset med mikkmakk. På julaften har alle julestrømper så vi sjekker innholdet i før frokost. I den er det gjerne en glasscola til meg, sjokomelk til barnet og favorittgodteriet vårt. Grøt til lunsj. Og pinnekjøtt til middag. Mens barnet er lite får det en og en julegave i ny og ne gjennom hele julaften før felles gaveåpning for alle etter julemiddagen og dessert. Da rekker barnet å leke med nye lekene og det er null mas om gaveåpning. Anonymous poster hash: 44b46...32a
Anyne Skrevet 12. oktober 2016 #8 Skrevet 12. oktober 2016 Kos og ro lillejulaften, våkne til julesokker morgenen julaften. De koser vi oss med foran tv en etter en god frokost. Så dusjer vi og kler oss for kirke ca kl. 14/15. Etter kirke får vi av og til slappet litt av, hvis ikke er det hjem og hente siste ting og kjøre dit vi skal. På kvelden spiser vi god middag ca kl. 18. Spiser lenge. Så er det dessert og gaveopppakning sammen med julekaker og godteri.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #9 Skrevet 12. oktober 2016 Vi høster en del fra naturen gjennom hele året som brukes til julemiddagen og til pynt. Julegrøt med storfamilien lille julaften. Hele huset vaskes før jul og vi baker masse. Pynte juletreet lille julaften om kvelden. Da bytter vi også til røde lys og juleduker i hele huset, setter frem nisser og annen julepynt og bærer inn juleveden. Julaften er vi i kirken, ser de tradisjonelle filmene, spiser God mat og koser oss hjemme. I romjulen har vi et familieselskap og et stort juleselskap for venner. I tillegg er vi i to juleselskap andre steder. Anonymous poster hash: 335fc...a3f
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #10 Skrevet 12. oktober 2016 Pakkekalender til barna. Småting de trenger og aktiviteter. God frokost/lunsj julaften,mannen er som regel på jobb fra morgenen. Pynter til jul 23 desember,slik at barna våkner til julepynten hus juleaften. Ribbe til middag. Feirer med mannen sin slekt i år. Neste år skal vi være hjemme for første gang❤ Middag 17tiden Julebukk juleaften morgen.askepott og Disney på tv. 1 juledag,bransjer hos mine besteforeldre og videre på middag til svigers og feiring av svigermor. 2.juledag er vi på fest med mannens kompiser og damer.denne tradisjonen har de hatt i 20 år, og for 3 år siden ble også damene inkludert. Anonymous poster hash: 28de8...9ff
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #11 Skrevet 12. oktober 2016 Har aldri feiret jul Men dere kommer nok til å få det koselig 🤗 Anonymous poster hash: c3fb6...93d Det var et godt tips! Anonymous poster hash: b35ba...edb
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #12 Skrevet 12. oktober 2016 Vi har tradisjoner helt fra begynnelsen av adventstiden. Vi begynner forberedelsen nå med å samle rekved, mose og kongler. Disse bruker vi i dekorasjoner etc i adventstiden. Vi har alle i familien adventskalender, og en egen seremoni på morgenen når vi åpner en etter en. Første søndag i advent drar vi å ser når julegrana tennes på torget, og synger og går rundt treet. Den samme første søndag i advent blir julegardinene hengt opp, advendtsstaken og julestjerna tent her hjemme. Adventsduker på bordene (vi har ellers så og si aldri duk på bordet) Vi drar hele familien på en juleforestilling før jul. Vi har drar også på familie julebord på et av de lokale hotellene her. Noen ganger i forbindelse med forestillingen. Vi stivpynter oss og koser oss. Ungene både de store og de små drar til bestemor på pepperkake baking, og ikke minst pynting. Jeg og min søster har juleverksted med ungene, samtidig som vi lager julekonfekt. Vi har hele familien, ca 15 stk, på julegrøt med mandel i rett før julaften. Der får vi utvekslet gaver og avtalt julemiddagen i romjulen. På lillejulaften pynter i juletreet alle sammen. Vi ser på kvelden før kvelden, henger opp Julesokk og koser oss. På julaften sover vi voksne lenge og ungene spiser godteri til frokost. Så dekker vi på til en fin felles frokost med julepålegg og juletre osv. Deretter sparket vi til butikken å kjøper avisa og annet småtteri. På veien gauler vi god jul til alle vi treffer. Ikke rent sjeldent treffer vi på en julenisse eller tre som noen ganger har en mandrin i sekken sin. Når vi har vært på butikken sparker vi til kirkegården. Ingenting er så vakkert som kirkegården på julaften, jeg lover! Der tenner vi lys på gravene til kjente og kjære. Så ser vi på Askepott (som vi tok opp når vi var ute på tur). Deretter dusjer eller bader alle mann før middag. I 18 tiden kommer gjestene og så spiser vi litt etter det. Så er det gaveåpningen som tar en evighet siden vi åpner en og en gave og beundrer alle sammen og får høre historier osv. Vi bruker ikke være før dog før rundt midnatt. Faktisk ganske sjarmerende. Så er det litt kaker og litt spill. Kl 2 er ungene i seng. I romjulen er vi å spiser hos familie og venner hver dag. Når jula er over er vi ganske sliten, men alle er enige om at det har vært fint og at vi gjør det igjen til neste år 😉 Enda har vi mye vi gjør som ikke står her 😁 Anonymous poster hash: 524a4...faf
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #13 Skrevet 12. oktober 2016 Åhhh nå gleder jeg meg til jul❤️ Elsker jul og alt som har med jul å gjøre Anonymous poster hash: 81155...226
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #14 Skrevet 12. oktober 2016 Vi har tradisjoner helt fra begynnelsen av adventstiden. Vi begynner forberedelsen nå med å samle rekved, mose og kongler. Disse bruker vi i dekorasjoner etc i adventstiden. Vi har alle i familien adventskalender, og en egen seremoni på morgenen når vi åpner en etter en. Første søndag i advent drar vi å ser når julegrana tennes på torget, og synger og går rundt treet. Den samme første søndag i advent blir julegardinene hengt opp, advendtsstaken og julestjerna tent her hjemme. Adventsduker på bordene (vi har ellers så og si aldri duk på bordet) Vi drar hele familien på en juleforestilling før jul. Vi har drar også på familie julebord på et av de lokale hotellene her. Noen ganger i forbindelse med forestillingen. Vi stivpynter oss og koser oss. Ungene både de store og de små drar til bestemor på pepperkake baking, og ikke minst pynting. Jeg og min søster har juleverksted med ungene, samtidig som vi lager julekonfekt. Vi har hele familien, ca 15 stk, på julegrøt med mandel i rett før julaften. Der får vi utvekslet gaver og avtalt julemiddagen i romjulen. På lillejulaften pynter i juletreet alle sammen. Vi ser på kvelden før kvelden, henger opp Julesokk og koser oss. På julaften sover vi voksne lenge og ungene spiser godteri til frokost. Så dekker vi på til en fin felles frokost med julepålegg og juletre osv. Deretter sparket vi til butikken å kjøper avisa og annet småtteri. På veien gauler vi god jul til alle vi treffer. Ikke rent sjeldent treffer vi på en julenisse eller tre som noen ganger har en mandrin i sekken sin. Når vi har vært på butikken sparker vi til kirkegården. Ingenting er så vakkert som kirkegården på julaften, jeg lover! Der tenner vi lys på gravene til kjente og kjære. Så ser vi på Askepott (som vi tok opp når vi var ute på tur). Deretter dusjer eller bader alle mann før middag. I 18 tiden kommer gjestene og så spiser vi litt etter det. Så er det gaveåpningen som tar en evighet siden vi åpner en og en gave og beundrer alle sammen og får høre historier osv. Vi bruker ikke være før dog før rundt midnatt. Faktisk ganske sjarmerende. Så er det litt kaker og litt spill. Kl 2 er ungene i seng. I romjulen er vi å spiser hos familie og venner hver dag. Når jula er over er vi ganske sliten, men alle er enige om at det har vært fint og at vi gjør det igjen til neste år 😉 Enda har vi mye vi gjør som ikke står her 😁 Anonymous poster hash: 524a4...faf Hvem lager maten mens dere sparker og gauler? Anonymous poster hash: e648d...cb3
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #15 Skrevet 13. oktober 2016 Den lager seg selv i ovnen. Bare sausen som trenger litt overoppsyn, og den blir laget i dusje/bade tiden ☺ Anonymous poster hash: 524a4...faf
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #16 Skrevet 13. oktober 2016 Vi pynter lille julaften. Ser på tv på kvelden og popper er julebrus fra Hamar. Julaften morgen er det julestrømpe og pysjkos foran tven til vi dusjer og pynter oss. Spiser god lunch med godt brød og pålegg, og litt julekake med brunost. Middag kl 17. Gaveåpning etterpå, vi pakker opp en og en. Kaker og kaffe når vi er ferdige :-) Anonymous poster hash: 40112...b77
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #17 Skrevet 13. oktober 2016 Pakkekalender til barna. Finner frem noe julepynt 1. søndag i advent, og pynter med lys ute. Baker store pepperkakehjerter som henges i vinduet med røde bånd. Baker pepperkaker sammen med mange venninner og deres barn en dag i desember. Baker ellers serinekaker, biscotti og lager brente mandler som jeg har til vertinnegaver, små julegaver, til naboen o.l. Treet pyntes lille julaften nå når vi skal være hjemme på julaften. Tidligere har vi reist bort noen dager, så da pyntet vi litt før så vi fikk sett på det litt 😄 Nissen kommer natt til julaften og legger igjen gaver. Oftest et blad/kryssord/oppgavehefte og godteri. På julaften ser barna på tv/film mens vi stresser rundt og ordner alt det siste før gjestene kommer. Mannen lager maten (pinnekjøtt). Anonymous poster hash: 1c4dc...710
skinnfilla Skrevet 13. oktober 2016 #18 Skrevet 13. oktober 2016 Masse fine aktiviteter, en forestilling og kino i adventstida . Pynter fra 1. Desember . Drar på julebesøk og leverer og henter gaver. Lillejulaften er det koldtbord her hjemme med våre foreldre . Kosekveld med kjernefamilie på kvelden , ser kvelden før kvelden på tv, jeg ordner og forbereder julemiddagen. Vi ser også Barne-TV sammen hver kveld i desember. Og de andre adventseriene med de større barna. Setter ut grøt og melk til nissen . Julaften på morgenen, er det strømper med godteri og en gave til hver av barna. Ser TV og koser oss en stund ,så dekker jeg frokostbord med rester fra koldtbordet. Nissen kommer innom en tur i 14 tida. Rundt 15-15.30 kommer gjester og vi spiser middagen i 16 tida. Så dessert. Må ha sølvguttene på kl 17. Åpner gaver fra ca18. En liten pause med kake og kaffe ca 20. Hiver oss på resten av gavene. Ungene ser og leker med det de har fått til de kanter og vi velter oss i sofaen med vin og konfekt😁 Nå kom julegleden kjenner jeg👏🏻
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #19 Skrevet 13. oktober 2016 Både meg å mannen er veldig glad i julen, i år er første gang vi feirer med vår lille gutt 😊 *Jeg pleier å finne frem julepynt 1 søndag i advent eller natt til 1 desember. * vi har julemusikk i bilen fra 1 desember * julebrus og julegodteri er ikke lov før 1 desember * vi pleier å lage pepperkakehus * lager julemiddag til venner eller familie minst en gang før julaften. ( mannen elsker pinnekjøtt) 😉 * jeg pleier alltid å se 3 nøtter til Askepott, da kommer julestemningen for fullt ☺ * Alltid god julefrokost * julemiddag hos familie * Åpner gaver sammen å se hva de andre får * dessert og julekaker ÅååÅ jeg elsker julen 😄😄😄 Anonymous poster hash: 9bb11...6b1
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #20 Skrevet 13. oktober 2016 23.12 pynter vi tre og spiser grøt med mandel i. Ingen av oss er glad i marsipangris så ungene og jeg går i butikken og finner noe til premie. I fjor ble det en sjokoladenisse. 24.12 Ser vi julefilmer på formiddagen og på et tidspunkt blir det ringt på døra og når barna åpner står det en sekk fra julenissen på trappa. Da legger vi pakkene under treet. Så har vi ribbe til middag og riskrem til dessert. Etterpå danser vi om treet før vi åpner pakker. Etter pakkene er åpnet ringer vi familie som bor langt unna. Takker for gaver og ønsker god jul. Til slutt blir det hentet inn skåler med konfekt og kaker og vi koser oss i lag og leker med barnas nye leker. Anonymous poster hash: f14b2...2a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå