Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #1 Skrevet 12. oktober 2016 Hei! Jeg ønsker å jobbe som lærer i helse- og oppvekstfag med muligheter for andre arbeidsplasser som voksenopplæringen, nav og opplæring i bedrift, derfor ser jeg for meg å ta en mastergrad etter endt bachelor som Yrkesfaglærer. Pr dags dato er jeg helsefagarbeider. Jeg må jobbe 2 år og opparbeide arbeidspraksis før jeg kan søke Yrkesfaglærer-studiet på høgskolenivå. Etter endte studier kan jeg søke master i yrkesdidaktikk og yrkespedagogikk. Nå ser jeg på studier i spesialpedagogikk, og bare undrer....... Det står beskrevet at bachelor ikke gir undervisningsgrunnlag. -Men muligheter for å søke masterstudie innenfor yrkesdidaktikk. Der står ingenting beskrevet om undervisningsgrunnlag.. Med denne mastergraden- vil jeg da være egnet til å undervise? Er det noen med tilsvarende utdanning der ute som kan svare? Noen som kan forklare meg godt forskjellene på ord. yrkesrettet lærerutdanning kontra sped.ped? Forklaringer tas i mot med et stort takk!!!! Anonymous poster hash: ae36d...92b
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #2 Skrevet 12. oktober 2016 Skriver en gang til så tråden havner lengre opp på lista..... :-) Anonymous poster hash: ae36d...92b
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #3 Skrevet 12. oktober 2016 Slik jeg til nå forstår "må" jeg fullføre bachelor i spes.ped. for så og ta PPU over ett år hvis jeg "bare" tar det før å søke lærerjobb. Uavhengig av mastergrad. Likevel er ikke dette studiet da yrkesrettet- eller rettet mot helse- og oppvekstfag. Stiller jeg da "bare" svakere, eller er jeg ikke egnet som lærer i de forskjellige fagene innenfor helse- og oppvekst? Anonymous poster hash: ae36d...92b
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #4 Skrevet 12. oktober 2016 For å undervise på helse og oppvekstfag må du ha yrkeslærerutdanning eller en annen 3-årig helsefagutdanning + PPU. Spes.ped er fint, men du må jo kunne faget du underviser i også😊 Anonymous poster hash: cc68d...0e4
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #5 Skrevet 12. oktober 2016 Jeg tror du må ha PPU også. Da jeg tok PPU hadde jeg en på studiet med hovedfag (det som nå tilsvarer mastergrad) i pedagogikk, men hun fikk likevel ikke lektorlønn fordi det ikke var godkjent. Helt merkelig at ikke en master i pedagogikk eller tilsvarende skal være godt nok, men hun måtte altså ta PPU også. Anonymous poster hash: 15511...307
Idachristin7 Skrevet 12. oktober 2016 #6 Skrevet 12. oktober 2016 For å undervise på helse og oppvekstfag må du ha yrkeslærerutdanning eller en annen 3-årig helsefagutdanning + PPU. Spes.ped er fint, men du må jo kunne faget du underviser i også Anonymous poster hash: cc68 annen 3-årig helsefagutdanning; ikke fagbrev, nå mener du på høgskolenivå? Fagbrev + spes.ped. (3år) + master i yrkespedagogikk og didaktikk +PPU vil få meg fortere "i mål" enn Fagbrev + 2 år + yrkesfaglærer (3år) + master i yrkespedagogikk ELLER yrkesdidaktikk.... MEN- det er ikke vits i å komme fortere "i mål" om jeg ikke er en reell kandidat til lærerjobben i helsefag. Å kunne faget føler jeg ligger litt i fagbrevet også... Men kanskje kravet går mer på at yrkeslærerutdanningen rettet mot hvordan helsesektor ol er bygd opp?
Idachristin7 Skrevet 12. oktober 2016 #7 Skrevet 12. oktober 2016 Jeg tror du må ha PPU også. Da jeg tok PPU hadde jeg en på studiet med hovedfag (det som nå tilsvarer mastergrad) i pedagogikk, men hun fikk likevel ikke lektorlønn fordi det ikke var godkjent. Helt merkelig at ikke en master i pedagogikk eller tilsvarende skal være godt nok, men hun måtte altså ta PPU også. Anonymous poster hash: 15511...307 I mitt svar rett over beskriver jeg løpet med PPU. Da er retningen spes.ped + master + PPU. Da er jeg fortere ferdig.... Men er jeg en kvalifisert lærer i helse- og oppvekstfag da? eller bare feil og/eller overutdannet?
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #8 Skrevet 12. oktober 2016 I mitt svar rett over beskriver jeg løpet med PPU. Da er retningen spes.ped + master + PPU. Da er jeg fortere ferdig.... Men er jeg en kvalifisert lærer i helse- og oppvekstfag da? eller bare feil og/eller overutdannet? Ja, med PPU er du selvsagt kvalifisert, og det godt også med en master i bunn. Du vil bli ansatt som lektor (mulig med tillegg), så da blir ikke lønnen så verst heller Anonymous poster hash: 15511...307
Idachristin7 Skrevet 12. oktober 2016 #9 Skrevet 12. oktober 2016 Ja, med PPU er du selvsagt kvalifisert, og det godt også med en master i bunn. Du vil bli ansatt som lektor (mulig med tillegg), så da blir ikke lønnen så verst heller Anonymous poster hash: 15511...307 OK. Jeg har nå fått nummer til rådgiver på spes.ped. linja. Ser frem til å kanskje få dette bekreftet !!! :-) veldig artig lesning, også mtp lønn.....
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #10 Skrevet 12. oktober 2016 annen 3-årig helsefagutdanning; ikke fagbrev, nå mener du på høgskolenivå? Fagbrev + spes.ped. (3år) + master i yrkespedagogikk og didaktikk +PPU vil få meg fortere "i mål" enn Fagbrev + 2 år + yrkesfaglærer (3år) + master i yrkespedagogikk ELLER yrkesdidaktikk.... MEN- det er ikke vits i å komme fortere "i mål" om jeg ikke er en reell kandidat til lærerjobben i helsefag. Å kunne faget føler jeg ligger litt i fagbrevet også... Men kanskje kravet går mer på at yrkeslærerutdanningen rettet mot hvordan helsesektor ol er bygd opp? Du trenger ikke mer hvis du har 3-årig faglærerutdanning. Da har du undervisningskompetanse. Det holder rent formelt, men det kan hende det er vanskelig å få jobb da de fleste har flere fag, spes.ped eller noe annet. Anonymous poster hash: cc68d...0e4
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #11 Skrevet 12. oktober 2016 Har du foresten generell studiekompetanse? Anonymous poster hash: cc68d...0e4
Idachristin7 Skrevet 12. oktober 2016 #12 Skrevet 12. oktober 2016 Har du foresten generell studiekompetanse? Anonymous poster hash: cc68d...0e4 Ja, den har jeg tatt som privatist på si, etter 23/5 regelen :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå