Gå til innhold

LÆRER I HELSE- OG OPPVEKSTFAG

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg ønsker å jobbe som lærer i helse- og oppvekstfag med muligheter for andre arbeidsplasser som voksenopplæringen, nav og opplæring i bedrift, derfor ser jeg for meg å ta en mastergrad etter endt bachelor som Yrkesfaglærer. 

Pr dags dato er jeg helsefagarbeider. Jeg må jobbe 2 år og opparbeide arbeidspraksis før jeg kan søke Yrkesfaglærer-studiet på høgskolenivå. Etter endte studier kan jeg søke master i yrkesdidaktikk og yrkespedagogikk. 

Nå ser jeg på studier i spesialpedagogikk, og bare undrer....... Det står beskrevet at bachelor ikke gir undervisningsgrunnlag. -Men muligheter for å søke masterstudie innenfor yrkesdidaktikk. Der står ingenting beskrevet om undervisningsgrunnlag..

Med denne mastergraden- vil jeg da være egnet til å undervise? Er det noen med tilsvarende utdanning der ute som kan svare? Noen som kan forklare meg godt forskjellene på ord. yrkesrettet lærerutdanning kontra sped.ped? 

Forklaringer tas i mot med et stort takk!!!! 

Anonymous poster hash: ae36d...92b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriver en gang til så tråden havner lengre opp på lista..... :-)

Skrevet

Slik jeg til nå forstår "må" jeg fullføre bachelor i spes.ped. for så og ta PPU over ett år hvis jeg "bare" tar det før å søke lærerjobb. Uavhengig av mastergrad. 

Likevel er ikke dette studiet da yrkesrettet- eller rettet mot helse- og oppvekstfag. Stiller jeg da "bare" svakere, eller er jeg ikke egnet som lærer i de forskjellige fagene innenfor helse- og oppvekst? 

Skrevet

For å undervise på helse og oppvekstfag må du ha yrkeslærerutdanning eller en annen 3-årig helsefagutdanning + PPU.

Spes.ped er fint, men du må jo kunne faget du underviser i også😊

Anonymous poster hash: cc68d...0e4

Skrevet

Jeg tror du må ha PPU også. Da jeg tok PPU hadde jeg en på studiet med hovedfag (det som nå tilsvarer mastergrad) i pedagogikk, men hun fikk likevel ikke lektorlønn fordi det ikke var godkjent. Helt merkelig at ikke en master i pedagogikk eller tilsvarende skal være godt nok, men hun måtte altså ta PPU også.

Anonymous poster hash: 15511...307
Skrevet

For å undervise på helse og oppvekstfag må du ha yrkeslærerutdanning eller en annen 3-årig helsefagutdanning + PPU.

Spes.ped er fint, men du må jo kunne faget du underviser i også

Anonymous poster hash: cc68

annen 3-årig helsefagutdanning; ikke fagbrev, nå mener du på høgskolenivå? 

Fagbrev + spes.ped. (3år) + master i yrkespedagogikk og didaktikk +PPU vil få meg fortere "i mål" enn 

Fagbrev + 2 år + yrkesfaglærer (3år) + master i yrkespedagogikk ELLER yrkesdidaktikk.... 

MEN- det er ikke vits i å komme fortere "i mål" om jeg ikke er en reell kandidat til lærerjobben i helsefag. 

Å kunne faget føler jeg ligger litt i fagbrevet også... Men kanskje kravet går mer på at yrkeslærerutdanningen rettet mot hvordan helsesektor ol er bygd opp? 

Skrevet

Jeg tror du må ha PPU også. Da jeg tok PPU hadde jeg en på studiet med hovedfag (det som nå tilsvarer mastergrad) i pedagogikk, men hun fikk likevel ikke lektorlønn fordi det ikke var godkjent. Helt merkelig at ikke en master i pedagogikk eller tilsvarende skal være godt nok, men hun måtte altså ta PPU også.

I mitt svar rett over beskriver jeg løpet med PPU. Da er retningen spes.ped + master + PPU. Da er jeg fortere ferdig.... Men er jeg en kvalifisert lærer i helse- og oppvekstfag da? eller bare feil og/eller overutdannet?

Skrevet

I mitt svar rett over beskriver jeg løpet med PPU. Da er retningen spes.ped + master + PPU. Da er jeg fortere ferdig.... Men er jeg en kvalifisert lærer i helse- og oppvekstfag da? eller bare feil og/eller overutdannet?

Ja, med PPU er du selvsagt kvalifisert, og det godt også med en master i bunn. Du vil bli ansatt som lektor (mulig med tillegg), så da blir ikke lønnen så verst heller :)

Skrevet

Ja, med PPU er du selvsagt kvalifisert, og det godt også med en master i bunn. Du vil bli ansatt som lektor (mulig med tillegg), så da blir ikke lønnen så verst heller :)

OK. Jeg har nå fått nummer til rådgiver på spes.ped. linja. Ser frem til å kanskje få dette bekreftet !!! :-) veldig artig lesning, også mtp lønn.....

Skrevet

annen 3-årig helsefagutdanning; ikke fagbrev, nå mener du på høgskolenivå?

Fagbrev + spes.ped. (3år) + master i yrkespedagogikk og didaktikk +PPU vil få meg fortere "i mål" enn

Fagbrev + 2 år + yrkesfaglærer (3år) + master i yrkespedagogikk ELLER yrkesdidaktikk....

MEN- det er ikke vits i å komme fortere "i mål" om jeg ikke er en reell kandidat til lærerjobben i helsefag.

Å kunne faget føler jeg ligger litt i fagbrevet også... Men kanskje kravet går mer på at yrkeslærerutdanningen rettet mot hvordan helsesektor ol er bygd opp?

Du trenger ikke mer hvis du har 3-årig faglærerutdanning. Da har du undervisningskompetanse. Det holder rent formelt, men det kan hende det er vanskelig å få jobb da de fleste har flere fag, spes.ped eller noe annet.

Skrevet

Har du foresten generell studiekompetanse?

Skrevet

Har du foresten generell studiekompetanse?

Ja, den har jeg tatt som privatist på si, etter 23/5 regelen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...