Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #1 Skrevet 12. oktober 2016 Våre foreldre liker å gi ting til oss begge, og alle sine barnebarn. Min søster er så fryktelig opptatt av at det må være på millimeteren likt. Omtrent på 10 øringen. De reiste til syden i høstferien, for penger vi fikk i August. Vi hadde vinterdekk på bilen, betalte litt regninger, og kjøpte en del klær til ungene og oss. Det irriterer meg at hun ikke kan være litt mer generøs, og omtrent ber im kontroll på at det er likt. Vi har fått litt ekstra, og hun vet det ikke. Anonymous poster hash: 9945c...605
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #2 Skrevet 12. oktober 2016 Herregud. Ikke rart det er krig i verden. Anonymous poster hash: 84012...57c
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #3 Skrevet 12. oktober 2016 Sånn er det. Noen er mer nøye på slikt enn andre. Hun frykter vel å bli forskjellsbehandlet. Og nå bekrefter du jo at hun har rett... Anonymous poster hash: c0068...f44
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #4 Skrevet 12. oktober 2016 Ja, hvorfor skal det ikke være likt? Greit nok at det på ti-øringen ikke behøver å være likt, å det å telle på kronene blir helt teit, men det er da ikke dine foreldres oppgave å betale for dere? Brenner det en måned og man trenger umiddalbart økonomisk brannslukking, så er det jo greit å få hjelp av sine foreldre, evt. som et lån, men å gi mye mer til det ene barnet enn det andre er jo ganske urettferdig også da. Anonymous poster hash: 0260f...296
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #5 Skrevet 12. oktober 2016 Det bør jo være likt. Hvorfor skal du få mer enn henne? Anonymous poster hash: e6f68...c36
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #6 Skrevet 12. oktober 2016 Det der skjønte ikke jeg heller, det bør jo være likt? Er da ikke dine foreldres ansvar å sørge for dere økonomisk, og det er da vel klart de og søsteren din syns det er greit å behandle dere likt... Anonymous poster hash: 19f14...02f
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #7 Skrevet 12. oktober 2016 Fordi jeg trenger det mer...... Jeg bruker på må utgifter, eller bedre kvalitet i hverdagen, skulle nok klart oss uten også, men hun bruker alt på ren luksus. Hverdagsutgiftene hos alle blir dekket først, og "luksusen" blir likt fordelt. Anonymous poster hash: 9945c...605
Stina <3 Skrevet 12. oktober 2016 #8 Skrevet 12. oktober 2016 Skjønner søsteren din jeg, ikke hennes feil at de har bedre utdannelse og jobb enn deg og din mann. Jobb mer, ta mer utdannelse så kan kanskje dere også reise til syden i stedenfor å kjøpe vinterdekk. Vær glad for alt dere får.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #9 Skrevet 12. oktober 2016 Fordi jeg trenger det mer...... Jeg bruker på må utgifter, eller bedre kvalitet i hverdagen, skulle nok klart oss uten også, men hun bruker alt på ren luksus. Hverdagsutgiftene hos alle blir dekket først, og "luksusen" blir likt fordelt. Anonymous poster hash: 9945c...605 Så du syns dine foreldre skal betale for dine utgifter pluss gi deg til luksus? Anonymous poster hash: bf087...1ab
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #10 Skrevet 12. oktober 2016 Heh... Grådig er du HI, og misunnelig. Anonymous poster hash: 7f2b1...3cc
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #11 Skrevet 12. oktober 2016 Selvfølgelig bør det være liket! Det kan jo være mange grunner til at de tjener bedre enn dere: - Bedre utdannelse - annen jobb - valgt jobb framfor tull og tøys - valgt jobb framfor redusert arbeid - eldre og mer erfarne - tar mer fornuftige valg osv osv osv Skal din søster få mindre av sine foreldre fordi hun kanskje har tatt bedre valg i livet enn deg? Eller på en annen måta: skal du premieres fordi du kanskje har tatt dårligere valg? Jeg tjener bedre enn min søster. Jeg har lenger utdannelse og jeg valgte å satse på skole og jobb mens hun prioriterte å dra på interrail, gå på folkehøyskole, ta et friår for å reise, ta lusejobber fordi hun "ikke visste hva hun ville med livet sitt" osv. Nå er hun 35 år, uten fast jobb og sutrer over at hun tjener så dårlig....... Anonymous poster hash: e3f04...905
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #12 Skrevet 12. oktober 2016 Så din søster skal straffes for at hun kanskje har bedre utdannelse, jobber mer eller har en mann som har det? Jeg har tre barn, for å være helt ærlig tror jeg det ene av de kommer til å ende opp i et høyere betalt yrke enn de to andre. Det vil si at hun må studere lengre og har mindre å rutte med i et par år ekstra enn de andre før hun så kommer til å tjene mer enn de andre to. Da jevner det seg litt ut. Jeg hadde aldri hatt samvittighet til å gi en av de en tusenlapp ekstra og ikke de to andre, selv ikke som voksne. Hva så om hun bruker pengene på luksus og du på nødvendige utgifter. Hennes og mannen sine opptjente penger er henne sine. De lever tydeligvis et liv der inntekter og forbruk matcher og de kan bruke de ekstra pengene på luksus. Kanskje du heller bør tenke over om deres egne inntekter og utgifter matcher? Seriøst, du mener det er korrekt at dine foreldre å forskjellsbehandle sine egne barn? Anonymous poster hash: f54fa...427
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #13 Skrevet 12. oktober 2016 Ja, alle ser ut til å være enige om at jeg er urimelig i min tankegang, og mine foreldre urimelige i å gi meg litt ekstra. Da må jo min søster ha rett, forskjellsbehandling på penger er visst veldig ille. Om jeg hadde fått mer praktisk hjelp, barnepass ol fordi det var det jeg trengte, så lenge hun også fikk sitt behov dekket så hadde det nok ikke vært like "strengt". Bare fordi det er penger.... Anonymous poster hash: 9945c...605
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #14 Skrevet 12. oktober 2016 Trodde voksne mennesker som satt unger til verden, klarte å brødfø seg selv jeg? Kjære vene! Anonymous poster hash: 6f5ac...5c9
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #15 Skrevet 12. oktober 2016 Mine foreldre er så fordømt opptatt av at alt skal være likt. Jeg er ikke enig, vi er fem søsken, fire av oss har gode jobber og gode inntekter, vi har alt bi trenger og mye mer til. Sistemann, som ikke er yngst, men nesteldst, han har hele veien strevet mye mer enn oss andre, i alle fall økonomisk. Han sliter med helsa og driver et småbruk, ikke spesielt lønnsomt i våre dager, og har alltid vært den som har stått mest på pinne for våre gamle foreldre. Hallo, liksom! I mitt hode er riktig fordeling her at han f.eks. får halvparten, mens vi andre deler den andre halvparten. Anonymous poster hash: 3464a...73d
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #16 Skrevet 12. oktober 2016 Fordi jeg trenger det mer...... Jeg bruker på må utgifter, eller bedre kvalitet i hverdagen, skulle nok klart oss uten også, men hun bruker alt på ren luksus. Hverdagsutgiftene hos alle blir dekket først, og "luksusen" blir likt fordelt. Anonymous poster hash: 9945c...605 For noe sludder! Du er ansvarlig for å brødfø din familie. Din søster er ansvarlig for å brødfø sin. Foreldrene deres bør gi likt til sine barn. Helt patetisk at du mener du fortjener mer fordi du tjener mindre. Skaff deg en bedre betalt jobb da! Ta mer utdanning. Sånne som deg er virkelig utrolig ødeleggende for familier. Anonymous poster hash: e6f68...c36
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #17 Skrevet 12. oktober 2016 Ja, alle ser ut til å være enige om at jeg er urimelig i min tankegang, og mine foreldre urimelige i å gi meg litt ekstra. Da må jo min søster ha rett, forskjellsbehandling på penger er visst veldig ille. Om jeg hadde fått mer praktisk hjelp, barnepass ol fordi det var det jeg trengte, så lenge hun også fikk sitt behov dekket så hadde det nok ikke vært like "strengt". Bare fordi det er penger.... Anonymous poster hash: 9945c...605 Hadde du syns det var greit andre veien? Om din søster feks sa hun trengte noe og fikk penger til det, så fikk hun mer enn deg? Spar opp buffer så har dere til feks dekk, og kan bruke pengegavene som dere ønsker. Anonymous poster hash: bf087...1ab
Superdolly Skrevet 12. oktober 2016 #18 Skrevet 12. oktober 2016 Ja, alle ser ut til å være enige om at jeg er urimelig i min tankegang, og mine foreldre urimelige i å gi meg litt ekstra. Da må jo min søster ha rett, forskjellsbehandling på penger er visst veldig ille. Om jeg hadde fått mer praktisk hjelp, barnepass ol fordi det var det jeg trengte, så lenge hun også fikk sitt behov dekket så hadde det nok ikke vært like "strengt". Bare fordi det er penger.... Anonymous poster hash: 9945c...605 Men mener du at dine foreldre skal kompensere deg for inntektsforskjellen mellom deg og din søster, sånn at dere ender opp med å "tjene" like mye? Og så skal du i tillegg ha gaver hvis hun får noe? Er du så opphengt i at det skal være likt at du vil at dine foreldre skal jevne ut forskjellen mellom deg og din søster? Du bør sette deg ned og tenke litt over konsekvensene et øyeblikk. Sett at du fikk det som du ville: Dine foreldre begynte å gi deg og din mann masse penger fordi din søster og hennes mann tjener mer enn dere. Hva tror du ville skje? Din søster ville sannsynligvis føle seg veldig urettferdig behandlet. Du har tatt noen valg i livet angående utdannelse og jobb, det samme har hun. Dine valg førte til en dårligere betalt jobb enn hennes. Det skal nå dine foreldre rette opp i. Din søster ville sannsynligvis føle at hun blir straffet for sine klokere valg, mens du blir belønnet for dine dårligere. Hva tror du det ville gjøre med søskenforholdet? Og hva tror du det ville gjøre med forholdet mellom din søster og deres foreldre? Og når det gjelder barnepass som du også drar fram: Jeg har lest mange innlegg her inne om folk som er såret og føler seg mindre verdt, og føler at deres barn er mindre verdt, fordi foreldre/ svigerforeldre passer søskens barn så mye og ofte at det ikke blir tid igjen til deres barn. De sitter igjen med en følelse av at deres barn er mindre verdt, at besteforeldrene ikke er like glad i dem som i de andre barnebarna og ikke interessert i å bli kjent med dem. Foreldrene dine har ikke lenger forsørgerplikt for deg. Du og din mann har forsørgerplikt for deres barn. Det lureste dere kan gjøre er å sette dere ned og finne ut hvordan dere kan få det til å gå rundt på en god måte hver måned. Eventuelle gaver fra dine foreldre må ikke inngå som en del av budsjettet, det får komme som en hyggelig overraskelse.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #19 Skrevet 12. oktober 2016 Jeg er enig i at det skal være likt. Forstår st du føler det kipt å bruke pengene på "må" ting og ikke lyst ting. Hvis jeg var deg ville jeg kanskje satt opp budsjett, strammer inn på noe og spart en 2-300kr i mnd til kleskjøp til barna på høst/vinter. Så kanskje neste gang dere får penger kan dere bruke de på en sydentur/opplevelse eller en ny sofa Hvis du hadde vært i din søstersko høres det ut som at du også hadde synes det var urettferdig at søsteren din som tjente mindre fikk dobbelt så mye som deg, og du aldri fikk noe "siden du tjente så bra" så fortjente ikke du og dine barn de pengene. Her har foreldrene deres gjort det helt riktig👍🏼 Delt likt! 🙌🏻 Lykke til med arveoppgjør Anonymous poster hash: 1b480...cee
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #20 Skrevet 12. oktober 2016 Alle har jo lik mulighet til å velge utdannelse. Hva ulike yrker tjener er jo en kjent sak også. Jeg har ikke et høyt lønnet yrke, men klager ikke fordi noen med annen/mer utdannelse tjener mer enn meg. Noen velger kort utdannelse, og får barn tidlig. Andre går mange år på skole, sikter mot en godt betalt jobb og får familie når det passer livssituasjonen. Begge deler er helt greit, men den ene kan ikke syte i forhold til den andre. Kanskje er sistnevnte lei og sliten av å være småbarnsmor langt uti 30 årene, mens venninner har tenåringer og lever livet. Førstnevnte er gjerne som deg HI, hvor du har jobb som ikke krevet lang utdannelse og dermed ikke har så fet lønn. Overnevnte synspunkt gjelder da ikke de som brått blir ufør eller andre forhold som ikke kan forutses. Da stiller det seg litt annerledes. Anonymous poster hash: 7bc41...865
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #21 Skrevet 12. oktober 2016 Foreldre velger selv hva de vil bruke pengene sine på. Det er ikke barnas avgjørelse. Vi er fire søsken og én får definitivt mer enn alle de andre. Det er snakk om flere hundre tusen kroner. Om foreldrene mine skulle gi like mye til alle kunne de ikke ha hjelper noen. Men fordi det ikke er likhetstyrani i vår familie kan de faktisk hjelpe søsteren min, som er i et forferdelig uføre økonomisk sett (det er snakk om å kunne ha et sted å bo eller ikke). Syns det er veldig greit. Jeg hadde i alle fall ikke ville presset mine foreldre til å skulle fordele likt! Frekt, frekt, frekt! Anonymous poster hash: ec14a...3ed
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #22 Skrevet 12. oktober 2016 Helt likt vil alltid blir umulig å få til i praksis. Derfor lærer jeg barna til å tåle at forskjellig og urettferdig ikke er det samme. Dersom et av barna sliter økonomisk en gang, og jeg ønsker å hjelpe, så kan det vel ikke bety at de andre skal ha det samme? Anonymous poster hash: 2da78...da7
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #23 Skrevet 12. oktober 2016 Helt likt vil alltid blir umulig å få til i praksis. Derfor lærer jeg barna til å tåle at forskjellig og urettferdig ikke er det samme. Dersom et av barna sliter økonomisk en gang, og jeg ønsker å hjelpe, så kan det vel ikke bety at de andre skal ha det samme? Anonymous poster hash: 2da78...da7 Du lager hvertfall fort ufred i søskenflokken dersom du forskjellsbehandler med pengegaver. Anonymous poster hash: e6f68...c36
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #24 Skrevet 12. oktober 2016 Så lenge det er snakk om store summer, og det er det sikkert her siden de dro til syden for pengene, så syns jeg absolutt det skal være likt. I mitt tilfelle, så har nok min mor hjulpet meg litt mer enn hun har hjulpet mine søsken. Men det er ikke store summer. Jeg er alenemor til 3, tjener ikke særlig bra, og mine to søsken er enslige, barnløse og tjener godt. Anonymous poster hash: 94bf6...6b5
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #25 Skrevet 12. oktober 2016 Vi er to søstre og vi får ikke likt, trenger jeg hjelp med noe så får jeg det, trenger hu hjelp så får hu det hver sin gang og jeg gidder ikke å reflektere over hvor mye vi får hver. Nå måtte hun ha advokat på noe og hadde ikke penger til det og jeg ble kjempe glad på hennes vegne når mamma kunne hjelpe hu. Samme som at hun ble glad for meg når de tok med barna mine til syden vær heller glad for å få hjelp når det trengs, alle kan komme i trange tider, ikke vær så opptatt av at alt skal være likt. Hver sin gang og hver sine problemer. Anonymous poster hash: 3a53e...790
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå