Gå til innhold

Dere som er gravide. Når gikk dere til jormor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det helsesøster man går til på helsestasjonen?

Jeg er i uke 16, føler meg ikke gravid lengre, det er som om magen (den pitte, pitte lille jeg hadde) er borte. Ikke vondt, ikke trøtt osv.

Hvem ringer jeg da?

Legen min lytter ikke til hjertet.

Kan jeg ringe helsestasjonen? Eller er det jormor på sykehuset man bruker?

Mistet her...

Anonymous poster hash: 43127...9a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig at man ikke har så mye symptomer i uke 16. Når avtok det? I uke 12 så er det hvertfall helt vanlig at symptomene avtar.

Du skulle jo ha ringt jordmor for lenge siden å bestilt time. Men du kan jo bare ringe idag :) lykke til

Anonymous poster hash: c29c6...f1f

Skrevet

Det er vanlig at man ikke har så mye symptomer i uke 16. Når avtok det? I uke 12 så er det hvertfall helt vanlig at symptomene avtar.

Du skulle jo ha ringt jordmor for lenge siden å bestilt time. Men du kan jo bare ringe idag :) lykke til

For lenge siden?

Legen min spurte meg sist uke om jeg ville gå på helsestasjonen også?

Jeg sa tja, for følte ikke jeg trengte SÅ mye oppfølging?

Er det lurt og helt vanlig å gå til jordmor i tillegg?

Og hvor? På helsestasjonen?

Skrevet

Du går til jm som er på helsestasjonen om de har der. Du skulle bestilt time for en stund siden ja. Alle følger vanlig program uansett om de føler de trenger det eller ikke. Spør om du kan komme inn å sjekke hjertelyden da du ikke føler deg gravid lenger. Vanlig å gå annenhver gang til lege og jm. Lykke til

Anonymous poster hash: e584a...b9a

Skrevet

For lenge siden?

Legen min spurte meg sist uke om jeg ville gå på helsestasjonen også?

Jeg sa tja, for følte ikke jeg trengte SÅ mye oppfølging?

Er det lurt og helt vanlig å gå til jordmor i tillegg?

Og hvor? På helsestasjonen?

Det er helt vanlig å bestille jordmortime når a er ca 8 uker på vei. Også får man sikkert time når man er 12-14 uker.

Vanlig å gå til jordmor på helsestasjonen :) hun skal jo følge deg opp igjennom hele graviditeten. Har du spørsmål så kan du spørre henne om alt. Også skal hun ta urinprøver av deg for å se at alt er bra. Veie deg. Kjenne på magen. Høre etter hjertelyd osv osv :)

Skrevet

Det er bare å ta kontakt med jm.

Jeg går kun til lege dette svangerskapet. 

Anonymous poster hash: 76f38...7ac
Skrevet

Ring helsestasjonen din og forklar situasjonen hvis du ikke føler legen din tar deg på alvor. Men det kan godt være at du bare er inne i en god periode i svangerskapet! I andre trimester kan både oppblåsthet (som sikkert var hovedgrunn til mage såpass tidlig) gi seg litt og det er vanlig å ikke ha så mange plager. Jeg tror det er en periode mange kan bli litt usikre fordi man ennå ikke begynner å få veldig ofte kontroller - neste kontroll er nok egentlig ultralyd - og man har ikke begynt å kjenne barnet selv ennå. 

Men ring helsestasjonen og forklar bekymringene dine. Det er ikke godt å gå og lure.

Anonymous poster hash: 3573c...95b
Skrevet

Jeg hadde første jordmortime i uke 32 i første svangerskap. Ringte i uke 32, og fikk tilbudt time på dagen siden jeg var så langt på vei.

(Hadde nylig flyttet).

I byen jeg bor nå er det ønskelig å ha første jordmortime i rundt uke 16, og at man ringer for time etter legetimen i uke 12.

Men jordmor setter jo opp timer til oppfølging etter behov, så det er ikke slik at det er 4 ukers ventetid.

Pga (svangerskapsrelatert) høyt blodtrykk har jeg hatt time daglig i perioder.

Jeg ville ringt til jordmor nå jeg dersom du ønsker det. Det er ofte fint hos jordmor, de har bedre tid, og man får lyttet mye mer osv.

Men samtidig helt helt normalt med ingen symptomer i uke 16! 2. trimester er ofte et fint et.

Anonymous poster hash: 3a6f5...2e1

Skrevet

fra uke 12, fastlegen de første 3mnd

Skrevet

Jeg er 19 uker på vei med nr 2. Første er bare året. Jeg gjør likt som forrige gang, fordi at det passet meg.

uke 13 - lege

uke 19 - oul på sykehuset

uke 24 - jordmortime

Herfra lege og jordmor ca annenhver gang.

Om jeg hadde vært bekymret, hadde jeg spurt legen om han kunne tatt meg inn for å lytte etter hjerte. En skal kunne finne det om en er 16 uker på vei.

Anonymous poster hash: 5b540...246

Skrevet

Her får man en perm med informasjon ved første legetime. Der står det når man normalt skal ha time ril jordmor og lege. Men man må ringe selv for å få time. Man kan velge å ikke gå til jordmor også da. Trodde man fikk sånn perm over alt jeg.

Anonymous poster hash: 3e52a...654

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...