Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2016 #1 Skrevet 11. oktober 2016 Min datter er faglig flink. Hun er to-fire år foran de andre i klasse i alle fag, og har pensum to-tre år høyere enn klassen hun går i i alle fag med unntak av kunst og håndverk og musikk. Faktisk har hun også gym med elevene to klasser høyere enn henne. Selv i de to idrettene hun spiller utenom skolen er hun også gått opp to årstrinn. Problemet er at hun føler seg annerledes. Hun nekter å gjøre lekser med andre i klassen hennes fordi hun ikke vil vise at hun har andre lekser og synes det er flaut. Hun er redd for å falle utenom sosialt.Læreren sier også at hun gjør seg "dummere" enn hun er i timen, men læreren er flink og motiverer min datter, har samtaler med henne alene og de planlegger sammen skoleukene og leksene. Min datter vil likevel ikke ha andre lekser og alt blir en kamp her hjemme selvom leksene er unnagjort på en-to-tre. Faktisk leser min datter sjelden til prøver osv, men kommer likevel hjem med toppkarakterer. Men det er jo likevel ikke riktig, hun må lære seg å jobbe for resultater. Er det noen som har råd til meg? Anonymous poster hash: 160b4...5c0
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2016 #2 Skrevet 11. oktober 2016 Hviken klasse går hun i? Anonymous poster hash: 3de97...8f9
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2016 #3 Skrevet 11. oktober 2016 8. Klasse, men allerede etter tre uker i 1. Klasse ble hun satt opp til 3. Klasse pensum i flere fag. Anonymous poster hash: 3b29d...edf
Fandens Oldemor Skrevet 11. oktober 2016 #4 Skrevet 11. oktober 2016 Var det sånn på barneskolen også? Jeg tenker at dette kan handle om klassemiljø. Det er ikke alltid "kult" å være flink i en klasse. På ungdomsskolen blir gjerne dette lettere, der er det flere som satser på gode karakterer for å sikre fremtiden sin. Det kan hende at hun har med seg dårlige erfaringer fra barneskolen, men at dette vil gå seg til nå på ungdomstrinnet.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2016 #5 Skrevet 11. oktober 2016 Jeg tror også dette avhenger av klassen. Mine gutter er også langt foran klassen i flere fag. Det ene er flyttet opp et klassetrinn, og følger i tillegg matematikk i trinnet tre år opp, den andre får pensumbøker tre år opp men følger sin egen klasse. Eldste (som er flyttet opp) spiller fotball med de eldre, og har ingen sosial kontakt med sin gamle klasse. For mine gutter går det bra. Begge er populære på alle plan. De er hyggelige og omgjengelige og trives generelt godt. Klassemiljøet i begge klassene er svært godt blant guttene (litt mer trøblete for jentene). Kanskje det er lettere å være flink som gutt enn som jente? Anonymous poster hash: 60580...95b
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2016 #6 Skrevet 11. oktober 2016 Sosialt har hun det fint. Hun blir ikke mobbet, og på fritiden er hun like mye sammen med sin egen klasse, paralellklassen og de hun spiller idrett med. Jeg mistenker dog at hun foretrekker de hun spiller idrett med som er eldre, men det sitter titt og ofte andre jenter fra klassen i sofaen her når jeg kommer hjem:) Anonymous poster hash: 3b29d...edf
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2016 #7 Skrevet 11. oktober 2016 Jeg var faglig sterk og såkalt skoleflink da jeg gikk på barneskolen. Jeg fikk IKKE lov til å få høyere pensum da det "var så synd de de andre og de ville føle seg dumme". Så jeg ble heller tråkket ned av skoleledelsen og lærerene. MEN mine medelever viste at jeg var sterkere faglig enn dem og "skoleflink", så de maset på meg under prøver for å få svar, noe som gjorde at jeg ikke fikk konsentrert meg om min prøve, og når vi hadde gruppearbeid så tvang de meg til å jobbe alene med hele gruppens oppgaver mens de selv sløvet. Lærerene godtok det faktisk når jeg klaget for da fikk jeg jo litt utfordring (ved å ta alt alene). Dette gjorde at jeg "fordummet" meg ned på gjennomsnittsnivået i klassen og forble der ut videregående. Så jeg forstår godt hvorfor hun ikke vil at andre skal vite noe! Men kjempe positivt at skolen tar henne på alvor å gir henne pensum etter henne nivå. Anonymous poster hash: 09bb6...20d
Gjest Antarctica Skrevet 11. oktober 2016 #8 Skrevet 11. oktober 2016 Dette er en evig kattepine, HI. Husk at du lever i byen Jante (den er i hele Norge). Men barnet har krav på tilrettelagt opplæring.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2016 #9 Skrevet 11. oktober 2016 Jeg var faglig sterk og såkalt skoleflink da jeg gikk på barneskolen. Jeg fikk IKKE lov til å få høyere pensum da det "var så synd de de andre og de ville føle seg dumme". Så jeg ble heller tråkket ned av skoleledelsen og lærerene. MEN mine medelever viste at jeg var sterkere faglig enn dem og "skoleflink", så de maset på meg under prøver for å få svar, noe som gjorde at jeg ikke fikk konsentrert meg om min prøve, og når vi hadde gruppearbeid så tvang de meg til å jobbe alene med hele gruppens oppgaver mens de selv sløvet. Lærerene godtok det faktisk når jeg klaget for da fikk jeg jo litt utfordring (ved å ta alt alene). Dette gjorde at jeg "fordummet" meg ned på gjennomsnittsnivået i klassen og forble der ut videregående. Så jeg forstår godt hvorfor hun ikke vil at andre skal vite noe! Men kjempe positivt at skolen tar henne på alvor å gir henne pensum etter henne nivå. Anonymous poster hash: 09bb6...20d Takk for svar:) Kanskje det er noe i det du sier... Jeg har aldri tenkt på det tidligere, og har aldri hørt min datter nevne noe slikt, men jeg skal prate med henne. På spm rundt dette sier hun bare at det er flaut. Det er blitt et evig mas om lekser, for HiN nekter å gjøre de med andre tilstedet som kan se at hun ikke følger vanlig pensum, hin vil ikke engang at mine venner skal vite det. Problemet er ag hun ofte er med venner etter skolen og før og etter trening, gjerne frem til omtrent leggetid, og da er hun for trøtt, skal dusje, trene litt til eller Gud vet hva, så leksene blir bare utsatt. Hun ser heller ikke vitsen med det fordi hun klarer alt så lett uansett, og jeg kan jo faktisk ikke argumentere mot henne der. Hun har VGS pensum i de fleste fag og seiler gjennom det uten anstrengelse. Det bekymrer meg fryktelig! Anonymous poster hash: 3b29d...edf
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2016 #10 Skrevet 11. oktober 2016 Dette er en evig kattepine, HI. Husk at du lever i byen Jante (den er i hele Norge). Men barnet har krav på tilrettelagt opplæring. Hun har jo tilpasset opplæring, og læreren er faktisk kjempeflink. Problemet er at hun nekter å la noen se at hun ikke følger vanlig pensum, og jeg forstår ikke hvorfor. Hun har mange venner både i og utenfor klassen, og er generelt godt likt, aldri blitt mobbet eller noe. Nettopp fordi Hun er såpass sosial samtidig som hun nekter å la andre se at hun har tilpasset opplæring gjør dette med leksene til et evig mas og slit. Anonymous poster hash: 3b29d...edf
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2016 #11 Skrevet 11. oktober 2016 Jeg tror det er veldig viktig at hun selv får lov til å styre "showet" litt. Det ser jo ut til at hun skjønner de sosiale kodene for sitt årskull og samtidig er rasende flink faglig sett. La henne få lov til å lære seg å streve på andre områder. Vi har en som overhode ikke er så flink som din, men som vi ser at tar ting veeeeldig lett. Vi har latt henne spille et instrument. Der kan du absolutt aldri bli god nok og det er alltid mer å lære. OG selv om man tar ting lett, så er det alltid mer å hente. Så langt har hun forsert utviklingen slik at hun er på nivå som de som har spilt 2-3 år etter ett år. MEN det gjør jo ikke noe. I musikkens verden blir talenter sett opp til! Anonymous poster hash: 0aab9...acf
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2016 #12 Skrevet 11. oktober 2016 Mine barn e ikke så store, de går i 5. og 7. og er ganske gjennomsnittlige på skolen. Jeg har aldri hørt dem si noe negativt om dem som er flinkere,ikke om dem som er dårligere heller. Det er rett og slett ingen stor sak. Anonymous poster hash: 36fb9...ef4
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2016 #13 Skrevet 11. oktober 2016 Er hun så innmari nødt til å ha høyere pensum da? Anonymous poster hash: 2138f...b6e
Gjest Antarctica Skrevet 11. oktober 2016 #14 Skrevet 11. oktober 2016 Hun har jo tilpasset opplæring, og læreren er faktisk kjempeflink. Problemet er at hun nekter å la noen se at hun ikke følger vanlig pensum, og jeg forstår ikke hvorfor. Hun har mange venner både i og utenfor klassen, og er generelt godt likt, aldri blitt mobbet eller noe. Nettopp fordi Hun er såpass sosial samtidig som hun nekter å la andre se at hun har tilpasset opplæring gjør dette med leksene til et evig mas og slit. Anonymous poster hash: 3b29d...edf Jenta vet selv at hun bor i Jante...
Yellow Brick Road Skrevet 11. oktober 2016 #15 Skrevet 11. oktober 2016 (endret) Min erfaring er at unger driter i hvor flinke eller dårlige andre elever er rent faglig så lenge de er hyggelige og kjekke å være sammen med, har en grei sosial kompetanse og ellers oppfører seg bra. Om datteren din "fordummer" seg sånn til vanlig, er det på tide med en alvorsprat. Hun er ingen "unge" lenger, hun er ungdom og må lære å stå opp for seg selv. Endret 11. oktober 2016 av Yellow Brick Road
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2016 #16 Skrevet 11. oktober 2016 Kanskje hun skal få styre dette litt selv, om hun uansett klarer seg bra. Det er mye hormoner og styr i 14 årsalderen. Jenta ønsker nok for enhver pris å ikke skille seg ut. Det skjer mye i løpet av ungdomsskolen, og når de starter på vgs er det mye mer aksept fra alle om at det er viktig å jobbe og gjøre det bra. Anonymous poster hash: cb5e1...90e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå