Gå til innhold

Er jeg slem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn på halvannet år våkner alltid veldig tidlig. I dag 5.30. Han legger seg ikke så tidlig og sovner ikke før 20.30. I dag var jeg veldig trøtt fordi jeg jobber kveldsskift, så jeg sa det var natten. Det tok 20 min så sovnet han igjen. Ikke noe gråt eller sutring. Sov til nå. Er det greit å si det er natta til dem når de er så små?

Anonymous poster hash: 2152c...25b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nhæ, vil ikke si det, jeg gjorde det med min når hun var liten :) Sovnet hun var det greit, men det funket ikke alltid, og da var det bare til å stå opp :)

Anonymous poster hash: 3add1...3b9

Skrevet

De dagene det funker så er det bra, men sjelden det funker her i huset. Men jeg har latt de få leke litt i senga mi mens jeg sover/slumrer litt til :P

Anonymous poster hash: d814a...1e0

Skrevet

Selvfølgelig er det greit! 5.30 ER det jo faktisk natta! Han må jo få alt for lite søvn hvis han skal sovne 20.30 og opp 5.30. Mine trengte 12-13 timer i den alderen.

Anonymous poster hash: af7af...286
Gjest Antarctica
Skrevet

Det er de voksne som har ansvar for å regulere barnas døgnrytme inn i en fasong der de får nok hvile. Det innebærer å definere hva som er natt. De kan jo ikke klokka...

Hvis han sovnet 20.30 og våknet 05.30, da var han ikke uthvilt. Jeg vil si det er mer "slemt" å la ham stå opp før han er utsovet, enn å roe ham ned når han våkner lenge før tid ...

Skrevet

Selvfølgelig er det greit! 5.30 ER det jo faktisk natta! Han må jo få alt for lite søvn hvis han skal sovne 20.30 og opp 5.30. Mine trengte 12-13 timer i den alderen.

Uh, jeg er vokst opp på landet. Der sto vi opp 4.30. Det var morgen. Jeg våkner, av meg selv, rundt klokken 5.00.

Når jeg var liten hadde vi et uttrykk for late folk som sov hele dagen: syvsover. Det er en som er så lat at vedkommende sover til etter klokken syv...

Anonymous poster hash: 99a42...d99

Skrevet

Alle våre barn må ligge i sengen til kl 06/06.30. Dersom de våkner før, følger vi dem inn i sengen, brer over dynen, trøster, gir tutt etc. Noen ganger sovner de igjen, andre ganger ikke.

Anonymous poster hash: 8d912...ef8

Gjest Antarctica
Skrevet

Uh, jeg er vokst opp på landet. Der sto vi opp 4.30. Det var morgen. Jeg våkner, av meg selv, rundt klokken 5.00.

Når jeg var liten hadde vi et uttrykk for late folk som sov hele dagen: syvsover. Det er en som er så lat at vedkommende sover til etter klokken syv...

Da tror jeg du skal sjekke definisjonen på syvsover... For det er IKKE det ordet betyr!

Hvis du har en jobb og en barnehage som starter kl 06.00 er det selvsagt nødvendig å stå opp 05.00, men siden åpningstidene i samfunnet for øvrig er et par timer senere, så er du jo bare mistilpasset hvis du står opp klokka fem.

Skrevet

Jeg synes ikke det er slemt.

Min eldste våknet stadig oftere kl. 5 i den alderen, og var tilsynelatende lys våken. Det viste seg at om han stod opp da, gikk dagluren i vasken, resten av dagen ble dum for ham og leggingen om kvelden vanskelig.

Det endte med at jeg tok en skikkelig kamp med ham da han rundet to. Jeg satt på rommet med ham mens han raste fordi han ikke fikk gå på stua og leke. Tok vel tre kvarter første dagen før han sovnet igjen.

Etter noen dager begynte han å sove til halv sju, han fikk til å sove en lur på dagen og gikk an å få i seng til kvelden igjen. Opplagt og blid hele dagen. I ettertid tenker jeg det hadde vært snillere mot ham å ta den kampen før, selv om det føltes fryktelig slemt å ikke la ham stå opp mens det stod på.

Skrevet

Vi har slitt med søvn fra han ble født. Han legges kl 19, men holder det gående til 20.30

Skrevet

Her i huset er det natt frem til klokken 7,våkner han før så får han ikke lov å stå opp å forteller han at det er natt.

Etter max 15 minutter er han sovnet igjen å sover gjerne til 7.30-8

Skrevet

Mammaen min kommer fra gård. Når vi var der om sommeren var de jo grytidlig opp. Middag var klokka 12 og etterpå sov de voksne middag. Husker jeg kjedet vettet av meg.

En slik døgnrytme blir en livsstil rett og slett, og jeg regner nesten med at du ikke er noen natteravn.

Skrevet

Her i huset er det natt frem til klokken 7,våkner han før så får han ikke lov å stå opp å forteller han at det er natt.

Etter max 15 minutter er han sovnet igjen å sover gjerne til 7.30-8

Trodde jeg var den eneste med den reglen!!

Skrevet

Vi har slitt med søvn fra han ble født. Han legges kl 19, men holder det gående til 20.30

Jeg skjønte det :) Poenget mitt var at han trenger jo søvn, så hvis du får han til å sove litt lenger, er det ikke slemt men veldig veldig bra :)

Skrevet (endret)

Trodde jeg var den eneste med den reglen!!

Neida den regelen har vi her også,om han så våkner halv sju så får han forsatt beskjed om at det er natt.

For om jeg lar han stå opp halv sju så vil jo hele tiden grensen for når han kan få stå opp bli tidligere og tidligere.

Nå har jeg en gutt som veldig ofte sover til 8-8.30 å det er deilig! :)

Er jo ikke rart om barn våkner klokken 5 om morgenen om foreldre lar de står opp så tidlig å gjerne aktiviserer barna itellegg.

Da lærer barna at det er gøy å stå tidlig opp.

Her er jeg så kjedelig som mulig frem til 7 om han skulle våkner før 7,å det er ikke lov å gå ut av sengen før tidligst 7.

Det har fungert veldig bra her,å småen har som sagt sovnet igjen når han ikke har fått stått opp så tidlig.

Endret av me_87
Skrevet

Sover han fortsatt på dagen da?

Anonymous poster hash: 4bf3a...779
Skrevet

Sover han fortsatt på dagen da?

Ja

Skrevet

Ja

Hvor mye? Min erfaring er at når de begynner å tulle på morgenen og står opp tidlig, må dagsøvnen justeres. Det høres jo slik ut mtp leggetid også...

Skrevet

Hvor mye? Min erfaring er at når de begynner å tulle på morgenen og står opp tidlig, må dagsøvnen justeres. Det høres jo slik ut mtp leggetid også...

1-1,5 time

Skrevet

Neida den regelen har vi her også,om han så våkner halv sju så får han forsatt beskjed om at det er natt.

For om jeg lar han stå opp halv sju så vil jo hele tiden grensen for når han kan få stå opp bli tidligere og tidligere.

Nå har jeg en gutt som veldig ofte sover til 8-8.30 å det er deilig! :)

Er jo ikke rart om barn våkner klokken 5 om morgenen om foreldre lar de står opp så tidlig å gjerne aktiviserer barna itellegg.

Da lærer barna at det er gøy å stå tidlig opp.

Her er jeg så kjedelig som mulig frem til 7 om han skulle våkner før 7,å det er ikke lov å gå ut av sengen før tidligst 7.

Det har fungert veldig bra her,å småen har som sagt sovnet igjen når han ikke har fått stått opp så tidlig.

Jeg gjør det akkurat som deg, men har inntrykk av at svært mange syns jeg er superrar og helt pp jordet🙈

Skrevet

Nei , ikke slemt. Her har det også vært natta frem til kl 07.

Skrevet

Jeg gjør det akkurat som deg, men har inntrykk av at svært mange syns jeg er superrar og helt pp jordet

Jeg syns heller det er helt på jordet å stå opp klokken 5 med barnet også begynne å aktivisere han.

Ble litt sjokket første gang jeg hørte at folk faktisk gjør sånt hehe..

Nei her har vi strenge regler på når det er lov å stå opp,å det fungerer utmerket her :)

Skrevet

Nei, slem er du slett ikke. Du gjør jo barnet en velgjerning.

Men jeg kan ikke forstå at dere kan kalle det natt fram til kl 07. Er jeg ikke langt inne i frokosten kl 07, så blir jeg innmari sein på jobb. Svært mange begynner jo dessuten på jobb kl 07.

Anonymous poster hash: d3c5d...609

Skrevet

Ja, du er slem og er en dårlig mor.

Anonymous poster hash: eb3fd...13c
Skrevet

Nei, slem er du slett ikke. Du gjør jo barnet en velgjerning.

Men jeg kan ikke forstå at dere kan kalle det natt fram til kl 07. Er jeg ikke langt inne i frokosten kl 07, så blir jeg innmari sein på jobb. Svært mange begynner jo dessuten på jobb kl 07. Anonymous poster hash: d3c5d...609

Er jo forskjell på helg og hverdag da!

Selvsagt krever vi at barnet sover til minst 7 i helgene eller ferier!

Anonymous poster hash: 25a7b...7cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...