Gå til innhold

Alenemor tips og råd i hverdagen 👍

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine råd (kun 1 mnd erfaring, så jeg trenger flere):

- Legger frem klær til barna på kvelden så alt er klart neste morgen.

- Legger frem alt til jobb og barnehage kvelden før, sko, dresser, alt står klart.

Trenger flere tips for å gjøre hverdagen enklere. Middagsråd med to småspiste barn, frister jo å spise brød hver dag i stedet for å bruke tid på middag.

Hva med fritidsaktiviteter?

Anonymous poster hash: 64d1a...883

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer veldig an på alder på barna. Her er ungen 5 og klarer mye selv. Jeg fikser matpakken.

Her tror jeg ikke at jeg gjør så mye annerledes fordi jeg er alene.

Ellers er middag egentlig veldig enkelt, hvis du bare planlegger litt og saumfarer nettet etter næringsrike, raske middager. Steker du kjøttkaker en søndag, så stek opp mye, sleng i fryseren. Lasagne, gryter, pizza etc kan lages i større mengde og fryses. Også er det lov å ha pannekaker og pølse i lompe innimellom og da ;) 

Er de veldig småspiste så utsett middagen en ekstra time etter barnehage/sfo. Det fungerte iallefall godt her, da de spiser matpakken sent i bhg. Var det jeg kom på nå i farta. :)

Anonymous poster hash: 02812...e11
Skrevet

Ta en matbit etter barnehagen, og spis sen middag om det fungerer bedre. Lag muffins som ikke er søte, med grønnsaker og ost i.

Allier deg med andre i samme situasjon, kanskje dere kan spise sammen en dag i uken for selskap og mindre jobb. Hjelpe hverandre med barnepass også. Ikke vær redd for å be om hjelp om du trenger det.

Er ikke alenemor selv altså..

Skrevet

Det kommer veldig an på alder på barna. Her er ungen 5 og klarer mye selv. Jeg fikser matpakken.

Her tror jeg ikke at jeg gjør så mye annerledes fordi jeg er alene.

Ellers er middag egentlig veldig enkelt, hvis du bare planlegger litt og saumfarer nettet etter næringsrike, raske middager. Steker du kjøttkaker en søndag, så stek opp mye, sleng i fryseren. Lasagne, gryter, pizza etc kan lages i større mengde og fryses. Også er det lov å ha pannekaker og pølse i lompe innimellom og da ;)

Er de veldig småspiste så utsett middagen en ekstra time etter barnehage/sfo. Det fungerte iallefall godt her, da de spiser matpakken sent i bhg. Var det jeg kom på nå i farta. :)

Anonymous poster hash: 02812...e11

Takk,skal absolutt prøves. De er sikkert ikke sultne nok 😊😊 Fryse ordentlige middager skal jeg heller gjøre enn å ty til posesuppe 5 ganger i uka :S

Skrevet

Ta en matbit etter barnehagen, og spis sen middag om det fungerer bedre. Lag muffins som ikke er søte, med grønnsaker og ost i.

Allier deg med andre i samme situasjon, kanskje dere kan spise sammen en dag i uken for selskap og mindre jobb. Hjelpe hverandre med barnepass også. Ikke vær redd for å be om hjelp om du trenger det.

Er ikke alenemor selv altså..

Takk. Har litt sperre for å be om hjelp, men får skjerpe meg litt. Middag sammen var lurt. Naboen min er også alene,gutten har ofte lange dager i bhg. Er det sært om jeg spør om jeg skal ta han med hjem når jeg henter mine barn kl. 14.30? Så kan de leke sammen og alle spiser middag de dagene mamman jobber til.16(henter 16.45). Vi prater sammen daglig, men er ikke "venninner". Kanskje hun synes det er vanskelig og påtrengende av meg :S vet at hun hadde sett til barna mine om jeg måtte ut et ærend.

Skrevet

Takk. Har litt sperre for å be om hjelp, men får skjerpe meg litt. Middag sammen var lurt. Naboen min er også alene,gutten har ofte lange dager i bhg. Er det sært om jeg spør om jeg skal ta han med hjem når jeg henter mine barn kl. 14.30? Så kan de leke sammen og alle spiser middag de dagene mamman jobber til.16(henter 16.45). Vi prater sammen daglig, men er ikke "venninner". Kanskje hun synes det er vanskelig og påtrengende av meg :S vet at hun hadde sett til barna mine om jeg måtte ut et ærend.

herregud det hørtes jo helt fantastisk ut. Det vil hun helt sikkert like=)

Skrevet

Det er jo en kjempefin idé! Gjør det! Så kan sikkert hun gjøre det motsatte innimellom. Og så blir dere kjent med hverandre også!

Anonymous poster hash: eb7ef...d41

Skrevet

Da gjør jeg det, og håper hun blir glad :)

Tar forresten imot flere tips. Alder på barna er ikke så nøye, mine blir jo større de også :)

Skrevet

Jeg sto alltid opp litt før jeg måtte, for å ha tid til å stelle meg selv og drikke en kopp kaffe før dagen begynte. Gull verdt!

Passet på å gi barnet litt mat på vei hjem fra barnehagen, og slo sammen middag /kvelds de dagene jeg jobbet sent.

Anonymous poster hash: 46aa6...007

Skrevet

Oppvaskmaskinen må være tømt om kvelden, sånn at alt kan settes inn etter frokost. Da kommer man ikke hjem etter jobb til rotete kjøkken, og det er enklere å lage ordentlig middag for man må ikke rydde først.

Gjøre klart til middag kvelden før: tine kjøtt/fisk, vaske/kutte grønnsaker osv

Fikse deler av matpakkene som oppskåret frukt og grønt

Anonymous poster hash: 17368...511

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...