Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2016 #1 Skrevet 10. oktober 2016 Har en unge på 2,5 år som ENDA våkner på natta/grytidlig om morgenen. Stort sett sovner barnet ikke før 20/21 hver kveld. Går inn på rommet mellom 19-19.30. Sover lite på dagtid. Kan finne på å våkne kl 4-5 de tidligste morgener, men har hun en god natt drøyer hun til 6-7. Tidlig i morges våkna jenta GRYTIDLIG. Samber ba meg stå opp med henne siden han skal på jobb, men jeg hadde et arbeidskrav idag hele dagen og ba han stå opp med henne og ba på mine knær om å få sove LITT mer.... Han sov kjempemasse igår, blant annet mens jeg stelte, badet ungen, pussa tenner, og gjorde skolearbeid selv! (sto ikke opp igår morgest før i ti tiden, og i forrige uke var han på firmatur) Han ble kjempesur. Vanligvis står jeg opp med jentungen uten problemer om jeg jobber sent eller har fri. Morningen ble et rent helvete med sure unger, gubbe og stress. Han "truet" med å kjøre rett på jobb i 7 tiden, enda vi hadde blitt enig om at han skulle kjøre barna bort til skole og barnehage før kl 8. Kjenner jeg er sliten med småunger, studier, jobb.. Ja og jeg skal vel ikke klage for vi er flere i samme båt vel? Denne morgenen kjente jeg ødela dagen min litt. Blåmandag. Anonymous poster hash: 488a0...836
Gjest Antarctica Skrevet 10. oktober 2016 #2 Skrevet 10. oktober 2016 Kanskje du skal sette deg ned med ham og gå igjennom alle oppgavene dere har i heimen? Og så lage lister. For det er jo ingen mening i at noen står opp kl 4 og andre kl 10... I det minste må det gå an å ta annen hver dag.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2016 #3 Skrevet 10. oktober 2016 Ikke småbarnslivet som sliter deg ut. Det er samboeren. Sett han på plass. Anonymous poster hash: 86c0e...0d4
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2016 #4 Skrevet 10. oktober 2016 Har en som var samme type. Legge seg 19 og opp 5-6 tiden. Jeg var alene. Jeg begynte rett og slett å legge henne senere. Kveldsstell begynner 19-19.15. Passer på ro og kos, setter av tid til å lese litt i en bok (flere småhistorier i en bok), kun 1 historie hver kveld. Nå er begge mine på 3 og 5 i seng til 20 hver kveld. Oppe 7-7.30 og noen ganger 8-8.30. Men syns nå du og samboeren må sette dere ned og ta en prat. Du var ikke alene om å få barna og du sa ikke ja til en tenåring i tillegg. Ja, jeg vet det er vanskelig å ta den praten, men mange mannfolk skjønner ikke alltid alt med mindre man sier det konkret. Og ikke ta sånne diskusjoner i en krangel. Sett av tid til det og vær åpne og ærlige med hverandre om dere begges forventninger til både forholdet deres og barna deres/ hvordan dere er som foreldre. Skriv ned både 3 positive ting og 3 negative ting om dere selv OG om hverandre og hvordan dere kan løse opp i det sammen. Hvilke tiltak kan dere selv gjøre og hvilke tiltak trenger dere hjelp til? Anonymous poster hash: 17cd9...fc0
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2016 #5 Skrevet 10. oktober 2016 Her er ikke ungen problemet altså..... ikke ungen..... ikke ungen...... Anonymous poster hash: 9b4d9...326
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2016 #6 Skrevet 10. oktober 2016 Kutt dagsoving!!! Anonymous poster hash: 9b793...bc7
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2016 #7 Skrevet 10. oktober 2016 Ser jeg har vært heldig med mann, han står opp hver dag i helgene. Jeg er hjemmeværende, og han mener jeg må få hvile ut i helga for jeg har jo barna hele uken. + han vil jo tilbringe mest mulig tid med de. Så når jeg står opp lørdag og søndag så er begge barna stelt, oppvaskmaskin er ryddet ut, og de har laget helgefrokost til meg. Da er klokka ca 10:00. Anonymous poster hash: 9bbca...d7b
nasse nøffen Skrevet 10. oktober 2016 #8 Skrevet 10. oktober 2016 Ingen 2,5 åring skal få lov å stå opp klokken 4-5. Da er det natta. Gjør du det sammen om hun står opp klokken 2-3? Ungen ser ikke noe forskjell på det. Jeg forstår godt at det er tøft å få til, men det er mulig. Følg henne i seng igjen, og gjør som du ville gjort om hun stod opp klokken 01.00.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2016 #9 Skrevet 10. oktober 2016 Ingen 2,5 åring skal få lov å stå opp klokken 4-5. Da er det natta. Gjør du det sammen om hun står opp klokken 2-3? Ungen ser ikke noe forskjell på det. Jeg forstår godt at det er tøft å få til, men det er mulig. Følg henne i seng igjen, og gjør som du ville gjort om hun stod opp klokken 01.00. Min 3 åring står opp kl 5. Alternativet er at han vekker resten av huset. Du vet at ikke alle barn og familier er like? Anonymous poster hash: 70b88...810
nasse nøffen Skrevet 10. oktober 2016 #10 Skrevet 10. oktober 2016 (endret) Min 3 åring står opp kl 5. Alternativet er at han vekker resten av huset. Du vet at ikke alle barn og familier er like? Anonymous poster hash: 70b88...810 Synes faktisk synd på deg, som lar 3 åringen stå opp klokken 5. Det er ikke greit. Det er natt. Da får han vekke resten av huset da, i den perioden det står på. Finn på alternative løsninger. Ekstraseng på foreldrerom event. Dette har ingenting med at ikke alle familier er like å gjøre. Det er unormalt å stå opp klokken 05. Og ungene gjør det kun fordi de får lov til det Endret 10. oktober 2016 av nasse nøffen
MammantilNurket Skrevet 10. oktober 2016 #11 Skrevet 10. oktober 2016 Det første jeg tenker er å kutte ned/kutte ut soving på dagen. Det andre jeg tenker er at dere må sette dere ned å fordele oppgaver. Dere er et team og samarbeid er en forutsetning for å få hverdagen, og ikke minst, forholdet dere til å fungere. Kan dere "forskyve" døgnet litt med tanke på den lille morgenfuglen? Stå opp før, dra tidligere på jobb, komme hjem tidligere og legge dere før?
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2016 #12 Skrevet 10. oktober 2016 Kutt ut sovingen på dagtid eller legg han senare. Jeg hadde også problemer med leggingen frem til jeg begynte å legge han en time senare,da sov han plutselig frivellig til klokken 8 om morgenen Anonymous poster hash: 22fa2...79b
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2016 #13 Skrevet 10. oktober 2016 Synes faktisk synd på deg, som lar 3 åringen stå opp klokken 5. Det er ikke greit. Det er natt. Da får han vekke resten av huset da, i den perioden det står på. Finn på alternative løsninger. Ekstraseng på foreldrerom event. Dette har ingenting med at ikke alle familier er like å gjøre. Det er unormalt å stå opp klokken 05. Og ungene gjør det kun fordi de får lov til det Noen er bare A-mennesker og da hjelper det ikke å tvinge barnet til å sove. Synes du det er greit å tvinge barnet til å ligge uthvilt i senga si i 3 timer hver dag? Jeg hadde en gutt som var sånn...han er i dag 14 og står opp kl 7 på helg. Det er vel heller ikke normalt i dine øyne? Men alle barn er ikke "normale"...! Anonymous poster hash: 3111a...03b
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2016 #14 Skrevet 10. oktober 2016 Synes faktisk synd på deg, som lar 3 åringen stå opp klokken 5. Det er ikke greit. Det er natt. Da får han vekke resten av huset da, i den perioden det står på. Finn på alternative løsninger. Ekstraseng på foreldrerom event. Dette har ingenting med at ikke alle familier er like å gjøre. Det er unormalt å stå opp klokken 05. Og ungene gjør det kun fordi de får lov til det Det er ikke bra med sånne som deg som kommer og lager en "normal"definisjon som alle skal passe inn i. En treåring som våkner kl fem fordi hun er uthvilt er ikke det samme som en treåring som ved et uhell våkner kl ett. Akkurat det er ikke så innmari vanskelig å skjønne. Anonymous poster hash: 9b793...bc7
nasse nøffen Skrevet 10. oktober 2016 #15 Skrevet 10. oktober 2016 Noen er bare A-mennesker og da hjelper det ikke å tvinge barnet til å sove. Synes du det er greit å tvinge barnet til å ligge uthvilt i senga si i 3 timer hver dag? Jeg hadde en gutt som var sånn...han er i dag 14 og står opp kl 7 på helg. Det er vel heller ikke normalt i dine øyne? Men alle barn er ikke "normale"...! Anonymous poster hash: 3111a...03b Det at 14 åringen står opp klokken 07 er jo supert. Flott døgnrytme. Ett barn skal selvfølgelig også kunne starte dagen klokken 07. Her var det snakk om alt fra 03 til 05. Det har da ikke noe med å være A menneske å gjøre? Det er ikke normalt å stå opp klokken 05. Og de barna som gjør det har skjønt at de får underholdningen når de våkner. Jeg vil opp, nå skal det skje noe rundt meg. Også holder de det gående. Og hvis mor og far stiller opp, skjer det samme dagen etter. SÅ fort de er på toppen av REM søvnen vil de våkne opp, for de er vant med å bli stimulert. SÅ ja, det er helt innafor at de får ligge våkne i 3 timer ( noe som ikke hadde skjedd, for de hadde sovnet igjen) Det er innafor som en læring til at det ikke er greit.
nasse nøffen Skrevet 10. oktober 2016 #16 Skrevet 10. oktober 2016 Det er ikke bra med sånne som deg som kommer og lager en "normal"definisjon som alle skal passe inn i. En treåring som våkner kl fem fordi hun er uthvilt er ikke det samme som en treåring som ved et uhell våkner kl ett. Akkurat det er ikke så innmari vanskelig å skjønne. Anonymous poster hash: 9b793...bc7 Nå var det vel ikke snakk om de som våknet ved et uhell? De ungene som får lov å stå opp klokken 05 har tillærte dårlige vaner. Som foreldrene gir de tillatelse til å ha. Dersom du hver gang du våknet litt på natta fikk en 1000 lapp, skal jeg garantere deg at du hadde våknet mange ganger. Dersom du lar barn stå opp klokken 05, for å leke i stuen, se tv osv, gir du de et behov for å stå opp
Gjest Antarctica Skrevet 10. oktober 2016 #17 Skrevet 10. oktober 2016 Noen er bare A-mennesker og da hjelper det ikke å tvinge barnet til å sove. Synes du det er greit å tvinge barnet til å ligge uthvilt i senga si i 3 timer hver dag? Jeg hadde en gutt som var sånn...han er i dag 14 og står opp kl 7 på helg. Det er vel heller ikke normalt i dine øyne? Men alle barn er ikke "normale"...! Anonymous poster hash: 3111a...03b Snu på det da. Hvis han var B-menneske og "bestemte" seg for å ikke sove før 2300 - ville du la ham være våken i stua og leke da? Eller ville du definere et klokkeslett der barnets plass var i senga, likegyldig om det var sovende eller våken?
nasse nøffen Skrevet 10. oktober 2016 #18 Skrevet 10. oktober 2016 Snu på det da. Hvis han var B-menneske og "bestemte" seg for å ikke sove før 2300 - ville du la ham være våken i stua og leke da? Eller ville du definere et klokkeslett der barnets plass var i senga, likegyldig om det var sovende eller våken? Nemlig! Vi er foreldre, og bør faktisk sørge for at barna får nok hviletid. Og det får de ikke ved å starte dagen klokken 05. På samme måte som om de legger seg 23.00.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2016 #19 Skrevet 10. oktober 2016 For det første så har du en kjip mann. Barnet er nok helt normalt. Jeg har 3 unger som alle har ønsket å stå opp tidlig (5-6). Og det har de gjort! Men de får ikke reke rundt! Jeg har gjerne hentet dem og tatt dem inn i vår seng. Der sover jeg videre og det får jaggu meg de gjøre også. Er lite gøy for en 2-3 åring å drive rundt når ingen andre er våken og alt er mørkt. Så her funker det utmerket. Og de er innforstått med at om de skal våkne SÅ tidlig så får de være i sengen med meg. Ser selv på det som kos by the way. Har du forsøkt dette? Anonymous poster hash: 2ec80...664
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2016 #20 Skrevet 10. oktober 2016 Synes faktisk synd på deg, som lar 3 åringen stå opp klokken 5. Det er ikke greit. Det er natt. Da får han vekke resten av huset da, i den perioden det står på. Finn på alternative løsninger. Ekstraseng på foreldrerom event. Dette har ingenting med at ikke alle familier er like å gjøre. Det er unormalt å stå opp klokken 05. Og ungene gjør det kun fordi de får lov til det Synd på meg?? Han trenger faktisk ikke så mye søvn som søsknene sine. Hvis han blir tvunget til å ligge i sengen til (når passer det for deg at han står opp??) så vekker han de to andre som trenger å være uthvilt til skolen. Det er ikke plass til noe seng på vårt rom og jeg har ingen planer om å tilegne han den vanen at han kan sove hos oss. Gjorde det med eldste og hun flytta jo aldri ut derfra! Men vi lever fint med at han står opp kl 5 altså. Vi må opp klokka 6 uansett så det spiller egentlig ingen rolle. Poenget var nå bare at noen er sånn. Han sover ikke mer enn 8 timer og det er ikke noe vi får gjort noe med Anonymous poster hash: 70b88...810
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2016 #21 Skrevet 10. oktober 2016 Må si jeg beundrer SS-regimet mange har på morningen med sine. Det funker ikke i dette huset ihverfall! Våkner ungen kl 5 og er klar for dagen så hjelper det lite å si det er natt. Anonymous poster hash: cbd43...c26
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2016 #22 Skrevet 10. oktober 2016 Hei igjen. Må ærlig innrømme jeg synes det er greit å gi jenta litt flaske med kumelk i om hun våkner tidlig på morgenen.. Samboer mener dette er FY, for hun er jo nattavvent og skal ikke ha mat på natta. Derimot mener jeg en flaske tidlig på morgenen (typ kl 5, halv 6) må være greit, siden hun da mange ganger sovner etter det og kan ligge til 7-8 på det lengste. Men la henne ligge å hyle i flere timer, eller vekke meg tydeligvis - det synes han er greit. Vi er litt uenige her. Pusser tenner på morgenen, så jeg mener det e greit da?! Hun sover nå kun på madrass i barnehagen, og mange dager sover hun ikke i det hele tatt i barnehagen (står hun har "hvilt"). Dette har absolutt ingen innvirkning på om hun sover en hel natt eller ikke, det vet jeg. Min eldste på 7 år sov ikke godt om natta før hun var fem år. Har gode rutiner på kvelden med bading, kveldsmat, roe ned osv.. Legge jenta senere hjelper heller ikke en damn shit, mulig hun sovner litt raskere - men thats it. Anonymous poster hash: 488a0...836
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2016 #23 Skrevet 10. oktober 2016 Ingen 2,5 åring skal få lov å stå opp klokken 4-5. Da er det natta. Gjør du det sammen om hun står opp klokken 2-3? Ungen ser ikke noe forskjell på det. Jeg forstår godt at det er tøft å få til, men det er mulig. Følg henne i seng igjen, og gjør som du ville gjort om hun stod opp klokken 01.00. Vi har forresten en madrass til oss selv inne på rommet hennes og går ikke ut av rommet om det er midt på natta. Blir liggende der, men noen netter i det siste har hun vært lysvåken kjempetidlig. Kl 6 nede i stua er smertegrensa mi, frem til da må hun være i sprinkelsenga si. HI Anonymous poster hash: 488a0...836
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå