Gå til innhold

Jeg leker minst mulig med barna mine!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men jeg baker, tegner og maler mye sammen med dem. Spiller brettspel osb. Men synes det er viktig at de lærer seg å leke selv, at de utvikler kreativiteten og oppfinnsomheten sin, og lærer å løse konflikter som oppstår selv. Får høre fra bhg at de er flinke å leke. Er jeg helt på jordet når jeg ikke setter meg ned å leker med dukker sammen med jentene mine?

Anonymous poster hash: 8bd2a...eea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er flere.

Anonymous poster hash: 3bf39...8ad

Skrevet

Jeg lar småen leke med pusen jeg,gratis barnevakt :P

Men syns det er gøy å spille brettspill,lage noe mat med småen,gå på tur sammen eller lese en bok for han.

Leke med biler eller med tog syns jeg gørrkjedelig.

Anonymous poster hash: 8e435...fed

Skrevet

Hender at jeg er med på leken om at jeg er kunde hos frisør, restaurant, f.eks lar de ordne meg på håret og servere meg o.l. Men leker ikke med lekene deres. Det opplevde jeg heller aldri som barn at voksne gjorde. Tror ikke det er vanlig i dag heller...

Anonymous poster hash: 95382...d03

Skrevet

Vår 3 åring vil gjerne at vi skal være med på rommet å leke med bilene, men når vi kommer så får vi ikke låne en bil.... så han vil egentlig at vi ser på at han leker 😃

Anonymous poster hash: d3fe0...186

Skrevet

Jeg har fast leketid med toåringen en halvtime hver kveld.

Jeg synes det er viktig å delta litt i barnas fantasiverden og være tilstede på deres nivå. Tror personlig dette er en viktig del av relasjonsbyggingen.

Ellers leker hun selv og leker godt alene.

Jeg vil nok ikke fortsette med dette når hun blir større, da vil vel leken erstattes med det du gjør nå.

Anonymous poster hash: c3576...425

Skrevet

Når barna er små er det ikke så viktig at de blir selvstendige og leker alene. Gjennom lek kan man lære barna masse. Ledelse, turtaking, følelser, kommunikasjon, relasjoner osv. Mange av de viktigste tingene barna lærer seg lærer de gjennom lek og da er det dumt dersom voksne melder seg ut.

Jeg er foreldreveileder (og barnevernspedagog) og bruker ofte lek som arena for læring. Det er utrolig hva man kan bygge opp gjennom lek.

Anonymous poster hash: 41aff...65e
Gjest Antarctica
Skrevet

Du trenger ikke leke. Ditt arbeid blir som en lek for barna hvis de får være med på husarbeid, hagearbeid og annet du driver med. Det er en utbredt misforståelse at foreldrene må begynne å ligne barna for å gi dem en god oppvekst. Å bli større innebærer jo tvert imot at ungene gradvis skal "ligne" oss voksne mer og mer: klare ting alene.

Hvis man er leken fra naturens side kan man jo leke, men det er ikke nødvendigvis verken snilt eller utviklende å tyne seg gjennom en rollelek man syns er kjedelig.

(Jeg er ganske leken fra naturens side, men hvis ungene går inn på en lek med meg, vet de at da er det med livet som innsats. Jeg spiller f eks kubb og slåball med dem, men det er ingen ekstra fordeler ved å være liten, hos oss er det kamp på kniven.)

Skrevet

Jeg elsker å leke boksen av, vannkrig, bygge hytte, lese osv, men jeg synes det er såååå kjedelig å leke mamma og pappa eller prinsesse og heks...

Anonymous poster hash: 3c12b...2bd

Skrevet

Jeg har omtrent aldri lekt med noen av mine fire barn, men det kan være det hadde stilt seg annerledes om jeg bare hadde hatt ett barn. Med fire tette har jo barna mine alltid noen å leke med. Derimot har jeg alltid involvert barna i andre ting, og har vært god på å ta med med på matlaging, gå turer, lese bøker osv. Jeg kan også tegne, perle og bygge litt lego med dem innimellom fordi dette er noe jeg selv synes er gøy (en stund), men rollelek orker jeg ikke. Da blir det mer som en over beskriver, at jeg kan være frisørkunde mens datteren min børster meg og "fletter" meg, eller den store kjempen på parkeringsplassen som alle bilene må passe seg for når jeg likevel sitter i sofaen og leser en bok og poden kjører lekebiler rundt meg ;)

Anonymous poster hash: 28f01...d3e
Skrevet

Jeg gjør begge deler. Har et veldig selvstendig barn. Tror det er personligheten mer enn noe annet som er grunnen til det. Jeg er selv veldig selvstendig og liker å være alene, alltid likt det. Mine foreldre sier mitt barn er veldig likt meg.

Anonymous poster hash: 57fc2...c0d

Skrevet

Jeg elsker å leke med unger. Duplo, lego, dukker. Men da har jeg også styringsrett i leken.

Og jeg leker aldri mer enn hva jeg synes er gøy. Ingen mekanisk eller halvintetessert lek fra meg

Skrevet

Jeg baker, leser, tegner sammen med de, perler, bygger lego/duplo/togbane osv, jeg er hos frisøren og på cafe, jeg danser med de og klatrer i trær. Men noen rollelek med mamma og pappa og østlandsdialekt, nix det fikser jeg ikke. Gjorde det kanskje litt når de var mellom 1-3 år, men ikke mye...

Anonymous poster hash: 641b0...7c3

Skrevet

Vi har enebarn. Vi har lekt en del med henne. Faren er mer tålmodig enn meg. Jeg er mer tålmodig med lesing og sang. Da har vi kunnet sitte i timesvis.

Nå som hun er 8 år, så blir det ikke lek på den måten. MEN vi er mye sammen med henne i form av at vi gjør ting sammen som familie. Ikke lek, men likevel å gjøre ting sammen.

Anonymous poster hash: a22ab...c3e
Skrevet (endret)

Lekte med barna da de var veldig små. Men etterhvert som de ble større gjør jeg akkuratt som deg. Ikke for at de skal bli selvstendige, men syntes ikke det er så veldig gøy. Men har ikke dårlig samvittighet. Jeg både maler, tegner, perler, lager ting, synger, leser, lager mat,spiller spill, går turer og ser på både barnetv og film med de😊

Endret av Fru vims
Skrevet

Og kan og sitte sammen med de når de leker 😊

Skrevet

Jeg er ikkje aktivt med i rollelekene og slikt, men jeg tegner, bygger lego, perler, tuller osv med dem.

Her en kveld tullet jeg med lillesøster (hun kysset meg i panna, jeg kysset henne i panna osv) da storesøster hadde et spørsmål: mamma, er det vanlig at voksne leker så mye med unger? Sånn som du gjør nå når dere leker susseleken.

Skjønte da at selv om vi ikkje regelrett leker så er det vertfall nok for barna;)

Anonymous poster hash: f19ba...c0d

Skrevet

Det er bare bra.

Anbefaler boka "Tiden med barn"

Barn bør leke selv og med hverandre. Og være med oss på ting som matlaging, handling, husarbeid

Anonymous poster hash: 8d774...115

Skrevet

Det er bare bra.

Anbefaler boka "Tiden med barn"

Barn bør leke selv og med hverandre. Og være med oss på ting som matlaging, handling, husarbeid

Anonymous poster hash: 8d774...115

Hun sier ikke at vi IKKE skal leke med barna. Hun sier vi skal være 100% tilstede i leken hvis vi leker. Og at det er bedre å være 100% tilstedeværende i leken i ti minutter fremfor en time hvor du egentlig har hodet et annet sted.

I tillegg til dette kan vi involvere barna i våre daglige gjøremål.

Les en gang til du.

Gjest Antarctica
Skrevet

Hun sier ikke at vi IKKE skal leke med barna. Hun sier vi skal være 100% tilstede i leken hvis vi leker. Og at det er bedre å være 100% tilstedeværende i leken i ti minutter fremfor en time hvor du egentlig har hodet et annet sted.

I tillegg til dette kan vi involvere barna i våre daglige gjøremål.

Les en gang til du.

Men det er da ikke så feil fortolket likevel. Kan man ikke engasjere seg max de ti minuttene, kan man heller la være, og ta barnet med på det en selv gjør.

Skrevet

Jeg leker lite med barna som en lekekamerat. Men jeg er med og leker innimellom, da er det stort sett fordi det de leker frister. Det kan være på trampolinen, bader,  felles lek med hunden eller katten, bygger litt lego, sager litt eller at jeg blir med og tegner noe når de sitter og tegner. Jeg leser for dem, spiller spill eller vi ser noe morsomt på youtube eller tv. Men jeg setter meg ikke ned og styrer små traktorer eller hester. 

Skrevet

Min mor lekte aldri med oss. I mine øyne er hun selvopptatt, nå som da.

Min far la seg ned på gulvet med oss og bygde legobyer, fortalte fantastiske fortellinger fra andre land og tegnet utrolige tegninger og skattekart. Det er de beste barndomsminnene jeg har.

Jeg leker med barna innimellom, fordi jeg vet de blir glade for det og fordi jeg da blir bedre kjent med deres fantasiverden og tenkemåte. Jeg vil kjenne mine barn.

Og det med å leke selvstendig; jeg har lekt like mye med mine tre barn. Likevel er de vidt forskjellige når det gjelder selvstendig lek. Dette kommer mye an på personligheten, ikke på hvor 'flinke' vi har vært som foreldre.

Anonymous poster hash: c75f0...5b6

Skrevet

Jeg leker forresten litt, bygge togbane og lego er gøy, så det gjør vi sammen;-) ellers godt å vere at de fleste er som meg (ihvertfall blant de som har svart her)

Anonymous poster hash: 8bd2a...eea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...