Gå til innhold

80 % eller 100% dekningsgrad foreldrepenger???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student, han er i fast jobb. (Jeg har ikke lenger lån og stipend fra lånekassen). Jeg jobber 3.hver helg fast. Hva lønner det seg for oss å velge? Klarer ikke navigerer meg/forstå nav sine sider. Noen som kan hjelpe? TUSEN TAKK på forhånd!!!

Anonymous poster hash: d42fc...9f2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok 100% siden alle sa at det var best, siden man fikk mest penger. Når babyen var 8-9 mnd var permisjonen over og jeg som 1. Gangs visste/tenkte ikke over det. De er så små da, og var ikke klar for å levere i bhg da!! Vis vi skal ha et barn til noen gang blir det nok 80%.?

Skrevet

Det dere bør tenke på er at dersom du velger 80% får mannen også det automatisk. Vil tro han tjener en god del mer enn deg og da er det jo snakk om en del penger. Permisjonen blir lenger med 80% ja, men hadde jeg vært deg hadde jeg valgt 100%. Er jo ikke såå ille å begynne å jobbe noen helger når baby er 8-9 måneder. Eventuelt så kan du få ulønnet permisjon noen måneder da.

Skrevet

100% gir mer men i en kortere periode. Velg det, legg til side penger (lurt å starte allerede mens du går gravid) og så supplerer du med ulønnet perm.

Anonymous poster hash: f0107...755

Skrevet

100% gir totalt mest penger. Om en da sparer, kan du forlenge permisjonen med ulønnet permisjon og bruke de oppsparte pengene!vet om flere om velger 80% fordi de synes det er lettere.. så det er jo opp til hver enkelt og hvilket forhold du evt har til økonomi og dparing! Jeg velger 100%! :)

Anonymous poster hash: 904a9...64f

Skrevet

Jeg er student, han er i fast jobb. (Jeg har ikke lenger lån og stipend fra lånekassen). Jeg jobber 3.hver helg fast. Hva lønner det seg for oss å velge? Klarer ikke navigerer meg/forstå nav sine sider. Noen som kan hjelpe? TUSEN TAKK på forhånd!!!

Om du kun jobber 3. hver helg har du nok ikke rett på foreldrepenger.

Anonymous poster hash: 55b4f...22e

Skrevet

Vi velger 100%, med denne løsningen + at vi ikke tar ferie sammen neste år så er hun over 1 år når hun starter i bhg. Synes det er helt grei alder.

(49 uker med 100% -3 uker før fødsel +4 uker ferie hver, det blir 54 uker.)

Anonymous poster hash: 6db9a...333

Skrevet

Man får mer penger utbetalt totalt sett av å velge 100%.

Første gang valgte jeg 100% fordi jeg hadde mulighet til å spare mange tusen hver måned. Jeg gikk hjemme i 13mnd.

Andre gang valgte jeg 80% fordi jeg ikke hadde mulighet til å spare like mye. Jeg gikk hjemme i 13mnd da også. Fikk totalt mindre penger, men det var deilig å slippe å spare så heftig :P

Anonymous poster hash: 78435...014

Skrevet

Ut fra det lille du skriver tror jeg ikke du får foreldrene neger i permisjonen men engangsstønad og støtte fra lånekassa. Faren derimot får sansynlig vis foreldrepenger for den perioden han er hjemme. Da vil det sansynlig vis lønne seg å velge 100% dekning.

Anonymous poster hash: a0f74...9a1

Skrevet

Ut fra det lille du skriver tror jeg ikke du får foreldrene neger i permisjonen men engangsstønad og støtte fra lånekassa. Faren derimot får sansynlig vis foreldrepenger for den perioden han er hjemme. Da vil det sansynlig vis lønne seg å velge 100% dekning.

Om mor ikke har rett på foreldrepenger får ikke far fedrekvoten

Skrevet

100% gir totalt mest penger. Om en da sparer, kan du forlenge permisjonen med ulønnet permisjon og bruke de oppsparte pengene!vet om flere om velger 80% fordi de synes det er lettere.. så det er jo opp til hver enkelt og hvilket forhold du evt har til økonomi og dparing! Jeg velger 100%! :)

Anonymous poster hash: 904a9...64f

Husk at mad ulønnet permisjon mister du rettigheter på jobben som sykepenger og kanskje forsikringer.

Anonymous poster hash: 93b79...604

Skrevet

Om mor ikke har rett på foreldrepenger får ikke far fedrekvoten

Han kan ta ut hele fellesferien.

Skrevet

Fellesdelen, ikke fellesferien

Skrevet

Husk at mad ulønnet permisjon mister du rettigheter på jobben som sykepenger og kanskje forsikringer.

Anonymous poster hash: 93b79...604

Hi jobber så lite at hun sansynlig vis uansett ikke har opparbeidet seg rett til sykepenger.

Skrevet

Ja, men da må hun jobbe minst 75% eller studere 100%

Skrevet

Men, du har vel ikke rett på foreldrepenger? Og da får jo ikke far det heller?

Anonymous poster hash: 0ee5e...cae
Skrevet

Jeg jobber 3.hver helg pluss 2 dager i uken. Er ikke det nok til permisjon??? Hjelp. Klarer ikke jobbe mer tror jeg. Studerer 100% ved siden av og har ikke mer lån igjen:(

HI

Skrevet

Jeg jobber 3.hver helg pluss 2 dager i uken. Er ikke det nok til permisjon??? Hjelp. Klarer ikke jobbe mer tror jeg. Studerer 100% ved siden av og har ikke mer lån igjen:(

HI

Du har ikke skrevet noe om disse to dagene i uken tidligere.

Skrevet

Du har ikke skrevet noe om disse to dagene i uken tidligere.

Nei, det glemte jeg.

Skrevet

Er du på facebook anbefaler jeg deg å spørre på siden: NAV foreldrepenger. Der får man svar raskt og utifra regelverket fra Nav konsulenter.

Anonymous poster hash: da4a9...11a

Skrevet

Ville valgt 80%. Lengre permisjon og like rettigheter når du kommer ut i arbeidslivet igjen.

Skrevet

Det lønner seg stort sett med 100 % dekningsgrad og heller ulønnet perm. Bruk foreldrepengekalkulatoren til nav så ser du hva som lønner seg for dere.

Anonymous poster hash: 40b7b...d20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...