Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2016 #1 Skrevet 9. oktober 2016 Huff aner ikke hvordan vi skal gripe an dette lengere. Mulig vi bare må vente til det går seg til av seg selv. Barn, 16 mnd. Har i flere mnd. nå våknet på natta og holdt det gående. Med sutring, gråt eller bare klapping og babling. Innsoving er ingen problem. Legger seg ca. 18.45 og sovner på sekundet. Sover da godt til ca. 23. Så tar det gjerne 2- 3 timer før barnet klarer å finne roen igjen. I natt var det fra kl. 23- 04!! Mannen ble så fortvilet at han tok med barnet ut i vogna i håp om at barnet ville finne roen. Men nei... Ikke tar han søvna igjen så ofte grinete. Står gjerne opp kl. 6 fordet om han har vært våken flere timer. Sover stort sett fra 11.45 og har oftest stått opp til 13.30. Sover alt fra 45 min. til 2 timer på dagen men ikke seinere enn kl. 14. Tips og råd? Eller når går det over?! Ikke noen fysiske plager, sjekket ut. Slik er det i snitt 6 netter i uka.. Anonymous poster hash: 19abc...12f
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2016 #2 Skrevet 9. oktober 2016 Selv om det nok ikke virker sånn, så tror jeg han er klar for å kutte ut, eller kraftig ned på, dagsovingen. Kl 14 er nok for sent for ham å sove til, og det å tulle om natten slik han gjør er ofte et tegn på at man bør kutte ned på/kutte ut dagsoving. Alle mine fore barn har hatt perioder der de enten har våknet grytidelig, eller tullet seg om natten, og da har det alltid hjulpet å kutte ut en lur. Det tar litt tid og mye tålmodighet fordi barnet naturlig nok er dautrøtt på dagtid og vedig, veldig grinete i overgangsfasen, men etter en ukes tid har det snudd og problemet har vært løst. Hva med å begynne med en liten dupp på 15-20 min fra rundt 11.30-11.45, og så ikke noe mer? Anonymous poster hash: 7145c...079
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2016 #3 Skrevet 9. oktober 2016 Har vært inne på tanken, derfor jeg ville lufte problemet litt her inne. Men han har jo vært sånn i evigheter, en liten på under året er jo ikke klar for å kutte dagsoving. Så skjønner ikkr at det kan være løsningen. Jeg er redd det blir mer underskudd på søvn, på en som allerede sover altfor lite. Er en som ikke er 1,5 år en gang klar for så lite søvn? Da, om han vil sove sammenhengende om natta, vil han bare sove i underkant av 13 timer i døgnet. Takk så mye for svar! Flere med samme erfaringer her? Anonymous poster hash: 19abc...12f
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2016 #4 Skrevet 9. oktober 2016 Mitt barn på 3,5 år er våken i inntil 4 timer om natten flere ganger per uke. Har alltid vært sånn uavhengig av dagsøvn, sover ikke på dagen nå, og at hun våkner mellom 06 og 06.30. Våkner ikke for å leke, ikke for å stå opp. Hvis hun først våkner, så klarer hun ikke sovne igjen. Ligger og vrir på seg i timesvis. Barnet blir selvfølgelig slitent og i dårlig humør på dagtid. Og vi foreldre holder på å gå på veggen, har også et mindre barn som er mye våkent og våkner rundt 05, så søvn er ikke noe vi får for mye av... Har tatt det opp med helsesøster, men får til svar at vi bare må være strenge på natten. Problemet er jo at barnet ikke vil opp for å leke, eller ha oppmerksomhet. Hun får ligge i sengen vår, ellers tar det enda lenger tid før hun sovner. Hun vrir seg, men ligger i sengen, ber om unnskyldning for at hun ikke sover, men klarer av en eller annen grunn ikke å falle til ro igjen. Anonymous poster hash: 4ad73...572
Mammatassar Skrevet 9. oktober 2016 #5 Skrevet 9. oktober 2016 Legger seg jo tidlig, så hvis dere kutter dagdupp blir det kanskje vanskelig å holde han våken til kvelds? Hva med å forsøke å legge han bittelitt senere istedet?
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2016 #6 Skrevet 9. oktober 2016 Ja ca. 18.45 så sovner han omtrent alltid på sekundet. Men ja, har vurdert å holde han våken litt lengere også. Har gjort det en og annen kveld men det ender ofte med mer tull ved leggetid da. Kjempevanskelig! For alle eksperter sier forskjellig. 1 åringen skal ikke sove etter kl. 14, og legge seg ca. 18.30. Vi gjør jo det. Leser også at våkne barn om natta er overtrøtt barn. Det er det vi har trodd på. For han har sovet dårlig hele sitt liv. Huff fælt dere også sliter med det. Men det er beskjeder vi også har fått. Vær strengere. Men det går på en måte ikke. Det er ikke opp og leke han vil. Ikke spise eller noe. Han vil sove men klarer ikke. Samsover, har også prøvd eget rom. Takk så mye for svar! Setter stor pris på litt friske øyne her så får vi bare teste ut. Men hvor lenge burde man holde en vane før man kan si om den virker eller ei? Anonymous poster hash: 19abc...12f
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2016 #7 Skrevet 9. oktober 2016 Ja ca. 18.45 så sovner han omtrent alltid på sekundet. Men ja, har vurdert å holde han våken litt lengere også. Har gjort det en og annen kveld men det ender ofte med mer tull ved leggetid da. Kjempevanskelig! For alle eksperter sier forskjellig. 1 åringen skal ikke sove etter kl. 14, og legge seg ca. 18.30. Vi gjør jo det. Leser også at våkne barn om natta er overtrøtt barn. Det er det vi har trodd på. For han har sovet dårlig hele sitt liv. Huff fælt dere også sliter med det. Men det er beskjeder vi også har fått. Vær strengere. Men det går på en måte ikke. Det er ikke opp og leke han vil. Ikke spise eller noe. Han vil sove men klarer ikke. Samsover, har også prøvd eget rom. Takk så mye for svar! Setter stor pris på litt friske øyne her så får vi bare teste ut. Men hvor lenge burde man holde en vane før man kan si om den virker eller ei? Anonymous poster hash: 19abc...12f Minst en uke, helst to. Det blir litt som når man skrur klokken de to gangene i året. Jeg har møtt mange foreldre som for eksempel sier at barnet ALLTID våkner klokken 5 uansett når de legger det, men pussig nok er det klokken 5 uansett om det er sommertid eller vintertid, så åpenbart har de klart å snu rytmen, de har antagelig bare aldri prøvd lenge nok i strekk Prøv en stund du, så ser du om det virker. Anonymous poster hash: 7145c...079
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2016 #8 Skrevet 9. oktober 2016 Min på 22 mnd kan IKKE sove lenger enn 1 time på dagtid. Og slik har det vært lenge. Sover ca 11 timer på natt med mange oppvåkonger. Så sover ikke mer enn 12 timer i døgnet iallefall. Så jeg ville virkelig kuttet ned på dupp. Har sover hun ikke etter Kl 13. Hun er jo eldre, men sover jo lite på natta. Hadde villet prøvd å utsette duppe til ca Kl 12 ev. Og som andre sier, han legger seg jo tidlig. Kanskje prøve æ legge han Kl 19 og forsyve det til Kl 19.30 over tid? Ikke alle barn trenger å sove 14 timer i døgnet altså 😊 Anonymous poster hash: 77b46...72d
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2016 #9 Skrevet 9. oktober 2016 Har dessverre ingen konkrete råd til deg, bare en kommentar: vær så snill å ikke følg rådet om bare 15-20 min hvil! For meg høres det helt umenneskelig ut. De bør få minst en time når de først hviler. Det er min mening. Søvn avler søvn. Jenten min er nå 14 mnd, og hun kan periodevis være lik. Egentlig utrolig god åå å finne søvnen selv. Sover fra 18:30-07:30 ca. Sovner veldig fort. Våkner av og til alt mellom 21:00-02:00, og om hun gjør det (som regel pga hosting el. lignende), holder hun det alltid gående i 2 timer. Det er altså på natten at hun sliter med å finne søvnen selv. Har som sagt dessverre ingen råd til deg, men kanskje godt å vite at dere ikke er alene. Hold ut, mener jeg, og la han hvile som han gjør i dag Lykke til! Anonymous poster hash: 96de1...926
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2016 #10 Skrevet 9. oktober 2016 Takk for svarene og tilbakemeldingene! Er 18.45 så tidlig altså.. Anonymous poster hash: 19abc...12f
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2016 #11 Skrevet 9. oktober 2016 Nei jeg er jo i tvil på om det er riktig. Jeg tror egentlig heller at han sover for lite enn for mye. At han har veldig underskudd på søvn som bare har forverret seg, som han ikke klarer snu. Anonymous poster hash: 19abc...12f
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2016 #12 Skrevet 9. oktober 2016 Mitt barn på 3,5 år er våken i inntil 4 timer om natten flere ganger per uke. Har alltid vært sånn uavhengig av dagsøvn, sover ikke på dagen nå, og at hun våkner mellom 06 og 06.30. Våkner ikke for å leke, ikke for å stå opp. Hvis hun først våkner, så klarer hun ikke sovne igjen. Ligger og vrir på seg i timesvis. Barnet blir selvfølgelig slitent og i dårlig humør på dagtid. Og vi foreldre holder på å gå på veggen, har også et mindre barn som er mye våkent og våkner rundt 05, så søvn er ikke noe vi får for mye av... Har tatt det opp med helsesøster, men får til svar at vi bare må være strenge på natten. Problemet er jo at barnet ikke vil opp for å leke, eller ha oppmerksomhet. Hun får ligge i sengen vår, ellers tar det enda lenger tid før hun sovner. Hun vrir seg, men ligger i sengen, ber om unnskyldning for at hun ikke sover, men klarer av en eller annen grunn ikke å falle til ro igjen. Anonymous poster hash: 4ad73...572 Uff, litt utenfor tråden, men har dere vurdert om det kan være reflux? Ingen lett diagnose å få gehør for, så privat barnelege kan være en ide. Anonymous poster hash: 4ee60...851
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2016 #13 Skrevet 9. oktober 2016 Uff, litt utenfor tråden, men har dere vurdert om det kan være reflux? Ingen lett diagnose å få gehør for, så privat barnelege kan være en ide. Anonymous poster hash: 4ee60...851 Barnet har en astmadiagnose, samt vært plaget med ørene (lagt inn dren) og fjernet falske mandler. Så hun har jo en del faktorer som gjør at hun forstyrres på natta Reflux har det ikke vært utredet for. Anonymous poster hash: 4ad73...572
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2016 #14 Skrevet 10. oktober 2016 Nei jeg er jo i tvil på om det er riktig. Jeg tror egentlig heller at han sover for lite enn for mye. At han har veldig underskudd på søvn som bare har forverret seg, som han ikke klarer snu. Anonymous poster hash: 19abc...12f Det er sikkert riktig sånn som du tror. Vi fikk samme beskjed fra helsesøster blant annet om å kutte dagdupp, men så jo at barnet generelt var preget av for lite søvn. Fulgte derfor ikke dette rådet. Var en periode at vårt barn var våken en time eller to på natta. Da satt jeg inne hos henne til hun sovnet igjen. Anonymous poster hash: 94597...de4
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2016 #15 Skrevet 10. oktober 2016 Huff aner ikke hvordan vi skal gripe an dette lengere. Mulig vi bare må vente til det går seg til av seg selv. Barn, 16 mnd. Har i flere mnd. nå våknet på natta og holdt det gående. Med sutring, gråt eller bare klapping og babling. Innsoving er ingen problem. Legger seg ca. 18.45 og sovner på sekundet. Sover da godt til ca. 23. Så tar det gjerne 2- 3 timer før barnet klarer å finne roen igjen. I natt var det fra kl. 23- 04!! Mannen ble så fortvilet at han tok med barnet ut i vogna i håp om at barnet ville finne roen. Men nei... Ikke tar han søvna igjen så ofte grinete. Står gjerne opp kl. 6 fordet om han har vært våken flere timer. Sover stort sett fra 11.45 og har oftest stått opp til 13.30. Sover alt fra 45 min. til 2 timer på dagen men ikke seinere enn kl. 14. Tips og råd? Eller når går det over?! Ikke noen fysiske plager, sjekket ut. Slik er det i snitt 6 netter i uka.. Anonymous poster hash: 19abc...12f Slutt med sove på dagen. Anonymous poster hash: 55891...10e
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2016 #16 Skrevet 10. oktober 2016 Har ikke så mye råd men all medfølelse til deg, å ikke få sove over lang tid er forferdelig, håper du og mannen er flinke å bytte på så dere får sovet ut en natt i blant. Fattig trøst men alt er som regel i perioder og det blir bedre. Håper dere finner ut av det. Klem Anonymous poster hash: cd6c8...fe0
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2016 #17 Skrevet 10. oktober 2016 Hva med å gjøre det motsatte. Innføre en liten hvil mellom 14 og leggetid på 15-30 min. Søvn avler søvn i noen tilfeller. Her er det ikke annet å gjøre enn å prøve seg litt frem over tid. Kan også være en fase som går over av seg selv. Anonymous poster hash: eb5c9...94f
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2016 #18 Skrevet 10. oktober 2016 Har ikke lest rådene du har fått. Min sønn var slik helt frem til noen dager før han fylte 3 år... Han sovnet lett og godt i "Normal tid" men rundt 0100 våknet han, hver j.....natt og holdt det gående i minimum 1,5t.... Neon gang fikk vi ikke ro før 0430 og når han uansett startet dagen 0530, uavhengig av lengde på våkenperioden på natten, ble det slitsomt i lengden. Vi kom oss gjennom det,- tok til oss alt av gode råd, ikke slik at vi bare prøvde ei natt eller to altså, vi gikk inn for de gode rådene,- ingenting funka. Annet enn at vi hadde trua, hver gang, på at DETTE funker,- nå blir det bra. Men var vel mer et overlevelsesinstinkt inni oss som sa det kanskje? Du får prøve litt av hvert, se om det funker,- plutselig gjør det det! Ikke bare gå og vent, da BLIR man gal tror jeg... Selv om vi endte opp med 3 år uten sammenhengende natesøvn, er vi jo glad for at vi hadde disse "tingene" å prøve ut, de gav oss håp i en ellers vanskelig tid mtp minimalt med søvn...Og igjen, følg rådene, gå inn for de, TRO på de, ha HÅP Det verste som kan skje er at det ikke funker.... Men "what if".....Lykke til, all min sympati! Anonymous poster hash: 1c2d9...61d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå