Gå til innhold

Overgang til ungdomsskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en sønn med ganske sterk dysleksi. I tillegge er han under utredning på BUP ift ADD.

Som foreldre har vi hatt ganske tett kontakt med skolen opp igjennom årene med tanken på oppfølging, lekser, tilrettelegging osv. Han har aldri hatt spesialundervisning men ar tettelegging ift bruk av egen PC, lydbøker, tilrettelegging ift gjennomføring av prøver osv.

Nå har han begynt på ungdomsskolen. Ungdommen trives som bare det han. De har jo nesten INGEN lekser, det er ingen ukeplan som vi foreldre kan følge, all informasjon kommer i Its learning osv.

For oss er det en kjempeovergang, for vi klarer jo ikke følge med på hva de gjør i det enkelte fag, hvilket tema de holder på med osv.

For noen uker siden hadde de plutselig hatt kartleggingsprøver i basisfagene (ikke nasjonale prøver), uten at vi visste noen ting. Litt frustrerende da sønnen trenger bistand i forhold til planlegging av dagen, påminnelser om hva han skal ha med seg osv.

Vi har hatt "ørten" mailutvekslinger med kontaktlærer. Han er relativt nyutdannet (26 År) og dette er den første klassen han skal følge som kontaktlærer. Elevene synes han er "hipp og kul", jeg synes han er en "dott" men jeg er velg grå og gammeldags......

vi har f.eks fått tilbakemeldinger på mail som lyde:

-poden klarer seg bra han

- det går seg til vettu, mor

- jeg vil gjerne prøve min metode først før vi ser på tilrettelegging (etter at vi har minst han på rapportene fra PPT og bup ang anbefalt tilrettelegging for 4. Gang)

- han kommer sikkert til å klare seg, ikke alle unger er skolelys vettu

Og flere den sjangeren.

Sønnen forteller også at læreren f.eks lekte med telefonen sin i klasserommet ved å kaste den opp og ned, inntil den gikk i gulvet og skjermen knuste....... Dette var visstnok under en prøve.

Læreren er opptatt av å fortelle om egne idrettsbragder i timene, og hadde sittet og googlet fram gamle bilder a seg selv som han viste på smartboarden....i en time elevene skulle bruke til å jobbe med et prosjekt.

Jeg ER sikker grå og kjedelig, og jeg ER betydelig eldre enn denne læreren.

Men er det normalt at alt skal være så kult, at læreren er mer "kompis" med gutta enn lærer? At man snakker til foreldre på den måten, f.eks ved å kalle eleven for "poden"? at man leker med duppeditter i timene?

For meg blir dette veldig lite "lærer" og vel mye "kul kompis". Er det vanlig eller er det bare jeg som er sur og gammel....?

Anonymous poster hash: 71246...3fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg reagerer mest på her er ordlyden i meldingene. Seriøst; "det går seg til vettu, mor" Jeg flirer!

Tror det er et utslag av usikkerhet i ny rolle, kanskje særlig ift kontakt med foreldre. Dere må gi fyren en sjanse til å bli varm i trøya før dere dømmer ham nord og ned.

Din sønns historier om hva som foregår i timene ville jeg kanskje tatt med en klype salt.

Jeg har selv barn som har begynt på ungdomsskolen i høst og kjenner meg igjen i det du sier med vansker med å følge med. Programmer som ikke fungerer, passord som aldri kommer osv.

Skrevet

Som lærer og mor, bl.a. til en 14-åring med dysleksi og adhd, kjenner jeg at jeg krymper med av opplevelsen din med denne læreren. Dette er IKKE greit, og jeg må bare beklage på vegne av hele yrkesgruppen min at du har fått en slik dott som kontaktlærer for din sønn. De fleste av oss lærere er faktisk både opptatt av å følge anbefalingene fra PPT, tilrettelegge der vi kan, og ikke minst ha en respektfull og ordentelig tone med de foresatte.

I ditt tilfelle ville jeg tatt det opp med læreren en siste gang, og om han fortsetter med slike svar, ville jeg rett og slett bedt om et møte med rektor. Der ville jeg vist mailene du har mottatt og fortalt noe av det sønnen din forteller. Antagelig vil læreren få beskjed om å skjerpe seg og du vil merke endring.

Når det gjelder å ha oversikt og lite lekser, så er dette mer normalt. Det er ganske vanlig at de bare legger ut ukeplanen på f.eks. It's Learning, og at man må inn der selv for å følge den. Mange skoler har også lite lekser i starten av 8. klasse for å gjøre overgangen litt mykere for dem, og unngår å legge vekt på karakterer å prøver. Dette er faktisk positivt, men jeg forstår frustrasjonen. Det blir nok også noe mindre tilrettelegging etterhvert. På VGS er det minimalt av dette, vi får nesten ingen ressurser for å gi ekstra støtte til være svakeste elever.

Anonymous poster hash: 42b0c...e97
Skrevet

Vanligvis ville jeg slått et slag for læreren her, og sagt slapp av, det går seg til, men hei! Du har et barn med spesielle behov, og da kan han ikke utvise den nonchalante holdningen.

Hvor er ppt? Hvis han har sterk dysleksi og behov for tilrettelegging, foreligger det vel en sakkyndig vurdering? Den har han jo ingen mulighet til å overse. Hvor har ppt vært i overgangen? Har ikke den gamle kontaktlæreren gitt opplysninger videre til den nye? Her virker det som om ikke systemene har virket helt som de skal, og det bør skolen få tilbakemelding om.

Læreren bør få en saklig tilbakemelding fra dere som foreldre.

Anonymous poster hash: e101e...6ee

Skrevet

Jeg har en sønn på ungdomsskolen jeg også, og han har en fantastisk lærer som også mannen min hadde den gangen han gikk på skolen (så ingen uerfaren unggutt dette)

Her kalles læreren ved etternavn og er ganske gammeldags og steng (og ungdommene er veldig fornøyd med han).

Uansett, det jeg ville frem til er at det er en veldig stor overgang for oss foreldre å få ungdomsskolebarn, det er meningen vi skal klippe navlestrengen 😉

Her var det også foreldre som etterlyste ukeplan og læreren svarte ganske enkelt: Hva skal du med den? Det som står på ukeplanen er en avtale mellom oss lærere og elevene, ikke dere foreldre. De er 13 år, det er meningen de selv skal ta ansvar

Anonymous poster hash: 90793...d23

Skrevet

Vanligvis ville jeg slått et slag for læreren her, og sagt slapp av, det går seg til, men hei! Du har et barn med spesielle behov, og da kan han ikke utvise den nonchalante holdningen.

Hvor er ppt? Hvis han har sterk dysleksi og behov for tilrettelegging, foreligger det vel en sakkyndig vurdering? Den har han jo ingen mulighet til å overse. Hvor har ppt vært i overgangen? Har ikke den gamle kontaktlæreren gitt opplysninger videre til den nye? Her virker det som om ikke systemene har virket helt som de skal, og det bør skolen få tilbakemelding om.

Læreren bør få en saklig tilbakemelding fra dere som foreldre.

Etter å ha lest innlegget ditt en gang til, vil jeg også råde deg til å kontakte bup og ppt og be dem ta en telefon direkte til læreren og lekse bittelitt opp om sakkyndig vurdering fremfor en ferskings "egen metode".

Skrevet

Jeg har en sønn på ungdomsskolen jeg også, og han har en fantastisk lærer som også mannen min hadde den gangen han gikk på skolen (så ingen uerfaren unggutt dette)

Her kalles læreren ved etternavn og er ganske gammeldags og steng (og ungdommene er veldig fornøyd med han).

Uansett, det jeg ville frem til er at det er en veldig stor overgang for oss foreldre å få ungdomsskolebarn, det er meningen vi skal klippe navlestrengen 😉

Her var det også foreldre som etterlyste ukeplan og læreren svarte ganske enkelt: Hva skal du med den? Det som står på ukeplanen er en avtale mellom oss lærere og elevene, ikke dere foreldre. De er 13 år, det er meningen de selv skal ta ansvar

Det der ville faktisk jeg reagert ganske sterkt på. En 13-åring er ikke nødvendigvis strukturert nok til å ta ansvar for leksene selv, og som mor ville jeg blitt ekstremt skeptisk dersom jeg ble holdt utenfor mitt barns opplæringsløp. Det bør du og de andre foreldrene også bli. Hilsen lærer.

Skrevet

Tenker at denne læreren er ung og usikker og skal finne sin stil og plass, derav de litt overkule meldingene/opptredenene.

Det er jo også en overgang med ungdom skolebarn, og de må også bli mer selvstendige og etter hvert ta mer ansvar.

Men klart at du som mor er den som kjenner gutten og som ønsker å hjelpe best mulig.

Skrevet

Klippe navlestrengen du liksom. 13 år, pubertet, hormoner og følelser. Er det i én periode man bør ha tett dialog med barna sine, er det i denne. Der er det ekstremt mange foreldre som feiler totalt.

Det har ingenting med navlestreng å gjøre.

Skrevet

Meningen at de selv skal ta ansvar.... Det er ikke alle 13 åringer som klarer det. Det er en grunn til at Ppt og bup er i bildet. Faktisk.

Anonymous poster hash: f885e...10c

Skrevet (endret)

Klippe navlestrengen du liksom. 13 år, pubertet, hormoner og følelser. Er det i én periode man bør ha tett dialog med barna sine, er det i denne. Der er det ekstremt mange foreldre som feiler totalt.

Ja oppfølging og dialog er en ting, gjeting noe annet.

Mine foreldre fulgte ikke opp alt som skjedde i min ungdomsskoletid, ikke på barneskolen heller for den saks skyld.

Jeg ser jo godt at det i dag er en annen virkelighet med andre krav til oss som foreldre, men synes allikevel at på et tidspunkt må barna selv få ta mer ansvar og ev selv erfare hva som skjer om de ikke gjør det.

HIs sønn er jo en 13 åring med spesielle behov- da kan jeg skjønne at en tettere oppføging må til.

Endret av Nyttårs barn
Skrevet

For noe tull og komme med!

Foreldre er ansvarlig for barna sine!

Vi har barn fra barneskolen og 22, vi hiver ikke barna uti på dypt vann før de kan svømme, fordi om nabo ungen kan det.

Barn er forskjellige, til og med innen en søskenflokk, og man gambler ikke med ungene sin grunnopplæring!

Grunnopplæring! ✅

Kan ikke få stresset dette nok. Grunnopplæring!

Det er vårt ansvar, om du er villig til å stole på "en dott av en læret, en idiot av en rektor, som ansetter dotter" så du om det!

Det er viktig!

Alle barn trenger å ha foreldre som har kontroll på undervisning og skolegang!

Dette er likt for alle, dysleksi, add, eller de skoleflinke, de sjenerte ALLE!

Jeg mente ikke at diagnoser ikke kunne leve side om side med andre aspekter.

Anonymous poster hash: 10c4e...462

Skrevet

Jeg synes ordlyden i de meldingene var fullstendig til å le av. Men selv om det virker komisk, så er det jo dønn alvorlig og noe du absolutt bør du gå videre med.

Anonymous poster hash: a4792...ea3
Skrevet

Kan dere ikke bare spørre gutten om å få se ukeplanen hver søndag da?

De fleste ungdommer er jo i stand til å passe på sine egne lekser lenge før de begynner på ungdomsskolen. Hvis din sønn trenger mer kontroll er jo det enkelt å ordne bare med å spørre ham.

Anonymous poster hash: e9309...172

Skrevet

Takk for gode tilbakemeldinger!

PPT er absolutt involvert. Det foreligger to sakkyndige vurderinger, den ene kom i mai rett dør han sluttet på barneskolen.

Det har bært overgangsmøte med oss, barneskole og ungdomsskole - etter mye press fra oss.

Han har også oppfølging fra bup nå i høst med tanke på ADD

Den sakkyndige vurderingen er veldig klar. Gutten er smart, men leser svært dårlig og klarer ikke p uttrykke seg skriftlig (for å sammenfatte det enkelt). Det er anbefalt blant annet:

Bruk av PC til alt skrivearbeid, også i alle skoletimer

Lydbøker i alle fag

Skriftlig informasjon fra skole til foreldre fordi sønnen selv ikke klarer å følge opp/huske muntlige beskjeder

Informasjon til foreldre om alt som skal skje av oppgaver/prosjekter/prøver ol. på skolen

Muntlige prøver

Dersom det skal avlegger skriftlige prøver, må han ha mulighet til å lytte til tekst/oppgaver (altså få prøven elektronisk) eller ha en som kan lese tekst/oppgave for han

Opplæring/boost i alle hjelpemidler jevnlig, f.eks lingright/lingdys

Bruk av c-penn (men det fikk vi avslag på fra Nav)

En sakkyndig vurdering er nettopp det - en vurdering og en anbefaling. Det er opp til skolen om de vil følge denne, og det er vanskelig for foreldre å sette makt bak kravene om tilrettelegging.

Han har ikke krav på spesialundervisning eller ekstra ressurs på skolen, bare tilrettelegging innenfor det ordinære reglene. Først dersom han får diagnosen ADD kan vi kreve en individuell plan

Han gjør de bra i fag når han kan uttrykke seg muntlig, han lærer godt når stoff blir presentert muntlig og visuelt, men sliter med orden, huske hva han skal og hva han skal ha med seg, er ukonsentrert når det gjelder å jobbe med oppgaver/innleveringer osv. Han kan holde lange og holde presentasjoner med powerpoint, men klarer f.eks ikke å systematisere infoen i gode powerpoint-bilder. Da blir det "hopp og sprett", litt her og litt der, bilder i usammenhengende rekkefølge osv.

Dersom de faktisk hadde FÅTT en ukeplan, så skulle jeg selvfølgelig spurt sønnen etter den hver uke. Problemet er at de ikke får det - det finnes ikke. Det legges ut noen få info-snutter i enkelte fag, innimellom. Forrige uke skulle de f.eks på tur en hel dag. Det kom ikke info om dette før to dager før turen, og da kun som tre setninger på its learning. For meg og oss betyr jo det at har vanskeligheter med å forberede uka, lage oversikt osv. Vi har på barneskolen satt opp en ukeplan sammen med han vær uke med lekser, trening, aktiviteter osv- for t han og vi skal børe godt forberedt og ha en litt forutsigbar hverdag. Det er jo ikke mulig nå. Det er greit å si at ungdommen skal ta mer ansvar selg. Jeg skulle så gjerne ønske at det kunne fungert her. Men det gjør jo ikke det, og vi må hjelpe han mens strukturere hverdagen......

Ja, meldingene er til å le av. Til å begynne med flirte vi litt og tenkte at det er sikkert usikkerhet, en måte å prøve å være "ovenpå".

Men nå blir jeg faktisk bare mer og mer irritert. Den siste e-posten han skulle sikkert være en positiv tilbakemelding på en prøve de hadde hatt, men jeg blir irritert når han skriver at "poden gjorde det jo faktisk ganske bra, men det beror sikkert på at hele klassen gjennomførte prøven elektronisk"

Eh? Ja? Vi vet jo at han ikke er dum, vi hadde øvd masse og så lenge han får bruke PC går det bedre enn om ting skal skrives for hånd. Han er ingens "pode", læreren kan vel bruke navnene til ungdommen?

Æsj, altså! Jeg blir så innmari irritert, men har ikke lyst til å begynne sønnens skolegang med å klage på læreren heller.....

Skrevet

Hmmm, dette er jo ikke bra. Til deg lenger opp i tråden her med "det er på tide å klippe navlestrengen" og "da jeg var 13 år...", så er det tullete å si sånt. 13-åringer flest trenger faktisk oppfølging, de trenger at noen minner dem på at lekser er viktige og de trenger hjelp til å fokusere. 

Til deg HI - det er klart du kan begynne sønnens skolegang med å klage på læreren. Eller ikke på læreren i seg selv, men på den tilretteleggingen gutten din ikke får. Jeg ville bedt om at det ble innkalt til et møte på skolen der dere skal se på helheten, og hvordan det som fungerte på barneskolen kan videreføres. Jeg ville nok ikke fokusert på SMSene, men helt klart på mangelen på forutsigbarhet, og på guttens behov. Hvis du ikke gjør det nå, har halve åttende klasse gått før dere har fått hentet det inn igjen. Det er mye tid når ungdomsskolen faktisk bare varer i tre år. 

Skrevet

Helt enig!

Hilsen lærer på ungdomsskole.

Anonymous poster hash: 27ee1...94a

Skrevet

Takk for gode tilbakemeldinger!

PPT er absolutt involvert. Det foreligger to sakkyndige vurderinger, den ene kom i mai rett dør han sluttet på barneskolen.

Det har bært overgangsmøte med oss, barneskole og ungdomsskole - etter mye press fra oss.

Han har også oppfølging fra bup nå i høst med tanke på ADD

Den sakkyndige vurderingen er veldig klar. Gutten er smart, men leser svært dårlig og klarer ikke p uttrykke seg skriftlig (for å sammenfatte det enkelt). Det er anbefalt blant annet:

Bruk av PC til alt skrivearbeid, også i alle skoletimer

Lydbøker i alle fag

Skriftlig informasjon fra skole til foreldre fordi sønnen selv ikke klarer å følge opp/huske muntlige beskjeder

Informasjon til foreldre om alt som skal skje av oppgaver/prosjekter/prøver ol. på skolen

Muntlige prøver

Dersom det skal avlegger skriftlige prøver, må han ha mulighet til å lytte til tekst/oppgaver (altså få prøven elektronisk) eller ha en som kan lese tekst/oppgave for han

Opplæring/boost i alle hjelpemidler jevnlig, f.eks lingright/lingdys

Bruk av c-penn (men det fikk vi avslag på fra Nav)

En sakkyndig vurdering er nettopp det - en vurdering og en anbefaling. Det er opp til skolen om de vil følge denne, og det er vanskelig for foreldre å sette makt bak kravene om tilrettelegging.

Han har ikke krav på spesialundervisning eller ekstra ressurs på skolen, bare tilrettelegging innenfor det ordinære reglene. Først dersom han får diagnosen ADD kan vi kreve en individuell plan

Han gjør de bra i fag når han kan uttrykke seg muntlig, han lærer godt når stoff blir presentert muntlig og visuelt, men sliter med orden, huske hva han skal og hva han skal ha med seg, er ukonsentrert når det gjelder å jobbe med oppgaver/innleveringer osv. Han kan holde lange og holde presentasjoner med powerpoint, men klarer f.eks ikke å systematisere infoen i gode powerpoint-bilder. Da blir det "hopp og sprett", litt her og litt der, bilder i usammenhengende rekkefølge osv.

Dersom de faktisk hadde FÅTT en ukeplan, så skulle jeg selvfølgelig spurt sønnen etter den hver uke. Problemet er at de ikke får det - det finnes ikke. Det legges ut noen få info-snutter i enkelte fag, innimellom. Forrige uke skulle de f.eks på tur en hel dag. Det kom ikke info om dette før to dager før turen, og da kun som tre setninger på its learning. For meg og oss betyr jo det at har vanskeligheter med å forberede uka, lage oversikt osv. Vi har på barneskolen satt opp en ukeplan sammen med han vær uke med lekser, trening, aktiviteter osv- for t han og vi skal børe godt forberedt og ha en litt forutsigbar hverdag. Det er jo ikke mulig nå. Det er greit å si at ungdommen skal ta mer ansvar selg. Jeg skulle så gjerne ønske at det kunne fungert her. Men det gjør jo ikke det, og vi må hjelpe han mens strukturere hverdagen......

Ja, meldingene er til å le av. Til å begynne med flirte vi litt og tenkte at det er sikkert usikkerhet, en måte å prøve å være "ovenpå".

Men nå blir jeg faktisk bare mer og mer irritert. Den siste e-posten han skulle sikkert være en positiv tilbakemelding på en prøve de hadde hatt, men jeg blir irritert når han skriver at "poden gjorde det jo faktisk ganske bra, men det beror sikkert på at hele klassen gjennomførte prøven elektronisk"

Eh? Ja? Vi vet jo at han ikke er dum, vi hadde øvd masse og så lenge han får bruke PC går det bedre enn om ting skal skrives for hånd. Han er ingens "pode", læreren kan vel bruke navnene til ungdommen?

Æsj, altså! Jeg blir så innmari irritert, men har ikke lyst til å begynne sønnens skolegang med å klage på læreren heller.....

En sakkyndig vurdering er en anbefaling. Men det er en anbefaling til skoleeier, ikke direkte til læreren, i utgangspunktet, selv om det er lærer som har ansvaret for å følge opp. Skoleeier, som jeg går ut ifra er kommunen skal fatte et vedtak basert på den sakkyndige vurderingen. Det skal fattes enkeltvedtak selv om det eventuelt er et avslag om spesialundervisning. Men den som fatter vedtaket (ofte delegert til rektor) bør likevel henvise til de anbefalingene som den sakkyndige viser til. Dersom skoleeier velger å ikke følge sakkyndig vurdering skal dette begrunnes godt.

Anonymous poster hash: 313a3...a83

Skrevet

En sakkyndig vurdering er en anbefaling. Men det er en anbefaling til skoleeier, ikke direkte til læreren, i utgangspunktet, selv om det er lærer som har ansvaret for å følge opp. Skoleeier, som jeg går ut ifra er kommunen skal fatte et vedtak basert på den sakkyndige vurderingen. Det skal fattes enkeltvedtak selv om det eventuelt er et avslag om spesialundervisning. Men den som fatter vedtaket (ofte delegert til rektor) bør likevel henvise til de anbefalingene som den sakkyndige viser til. Dersom skoleeier velger å ikke følge sakkyndig vurdering skal dette begrunnes godt.Anonymous poster hash: 313a3...a83

Nei, så lenge det kun er snakk om ordinær tilrettelegging innenfor de ressurser som finnes, fattes det ikke enkeltvedtak.

Det mener iallefall både PPT, rektor og skolesjef.....

Hvis noen evt kan finne en lovhjemmel som sier at de SKAL fatte enkeltvedtak uansett, så tar jeg gjerne imot tips. Her i kommunen får ingen med dysleksi enkeltvedtak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...