Gå til innhold

Vil en test vise riktig svar om man tester 14 dpo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså om man er gravid eller ikke? Det er nå 14 dpo (altså siste el-dag), så jeg lurer på om en eventuell test vil vise nå om jeg er gravid eller ikke? Mensen har ikke kommet ennå, men den venter jeg ikke før om ca 10 dager..

Anonymous poster hash: c286e...2be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du hadde eggløsning i går vil ikke en graviditetstest vise positiv i dag nei, du må vente til nærmere forventet mens

Anonymous poster hash: efc87...8ed

Skrevet

Du kan jo ikke være 14 DPO om du venter mensen om 10 dager. Det er ikke mulig å ha en lutealfase på 24 dager.

Dersom du skrev feil og mener at du er 4 dpo og venter mensen om 4 dager, så høres det riktig ut.

Det tidligste mine tester har slått ut er 9 dpo. Jeg har 3 barn og den har slått ut 9 dpo på alle tre :-)

Anonymous poster hash: 99288...c31
Skrevet

Siste anonym; skrev feil selv nå. Dersom du er 4 dpo og venter mensen om 10 dager så høres det riktig ut*

skulle det stå :-)

Anonymous poster hash: 99288...c31
Skrevet

Jeg skrev ikke feil..Hadde siste el-dag 4 dager etter siste mensdag. Og om jeg skal gå ut ifra snitt det siste året, kommer mensen med så store intervaller. Dette er også første gang jeg har klart å fange opp el på de månedene vi har prøvd..

Skrevet

Jeg skrev ikke feil..Hadde siste el-dag 4 dager etter siste mensdag. Og om jeg skal gå ut ifra snitt det siste året, kommer mensen med så store intervaller. Dette er også første gang jeg har klart å fange opp el på de månedene vi har prøvd..

Du bør få deg time hos gynekolog!

Anonymous poster hash: b211f...294

Skrevet

Du bør få deg time hos gynekolog!

Har fått time i desember..

Skrevet

Har fått time i desember..

Så bra! Hadde selv laaaaaange sykluser. Viste seg at jeg har pco. Måtte få hjelp til å lage minsten.

Skrevet

Det er litt vanskelig å forstå hva du mener...

Hvor lang syklus har du egentlig, og når har du eggløsning i den syklusen?

Det går gjerne 14 dager fra eggløsning til mens, noen få har 13 eller 15 dager, men det er ganske sjeldent. Du kan ikke teste positivt dagen etter El, det er helt umulig. Men 2-4 dager før forventet mens er det mulig om du har en sensitiv test

Skrevet

14 dager etter eggløsning skal det være ganske sikkert resultat på en graviditetstest.

Anonymous poster hash: fa3c2...d83
Skrevet

Det er litt vanskelig å forstå hva du mener...

Hvor lang syklus har du egentlig, og når har du eggløsning i den syklusen?

Det går gjerne 14 dager fra eggløsning til mens, noen få har 13 eller 15 dager, men det er ganske sjeldent. Du kan ikke teste positivt dagen etter El, det er helt umulig. Men 2-4 dager før forventet mens er det mulig om du har en sensitiv test

Syklusen min er ustabil, men lang. Jeg har ikke alltid el, har ikke klart å oppdage el siden jeg begynte å teste i juni. Nå hadde jeg el 4 dager etter mensen, og siste el-dag var 26 sept. Så jeg tenker ikke å teste dagen etter el :) Mensen derimot skal jeg iflg appen min ikke ha før 19. okt..

Skrevet

Syklusen min er ustabil, men lang. Jeg har ikke alltid el, har ikke klart å oppdage el siden jeg begynte å teste i juni. Nå hadde jeg el 4 dager etter mensen, og siste el-dag var 26 sept. Så jeg tenker ikke å teste dagen etter el :) Mensen derimot skal jeg iflg appen min ikke ha før 19. okt..

Da kan det godt tenkes at du kan teste positivt må

Anonymous poster hash: c269d...0e6

Skrevet

Da kan det godt tenkes at du kan teste positivt må

Anonymous poster hash: c269d...0e6

Jeg tenker det også, men så gruer jeg meg litt :P Jeg har ingen tegn på graviditet, jeg hadde endel murringer og drag nederst i magen en liten uke etter el, men siden har jeg ikke kjenner noen ting. Så jeg vegrer meg for å teste fordi jeg er redd for å bli skuffet🤔

Skrevet

Det kan være du ikke hadde el eller forsinket el de gangene du hadde lange sykluser. Hvis du hadde el 4 dager etter siste menstruasjonsdagen så vil du også få mensen ca 2 uker etter el. Men så er el-testene heller ikke helt sikkert, det er ikke sikkert du hadde eggløsning. Det beste er å tempe, da kan du se hvordan syklusene dine er og når du hadde eggløsning. Det er mye mer sikkert :)

Anonymous poster hash: 61e8b...b2a

Skrevet

Det kan være du ikke hadde el eller forsinket el de gangene du hadde lange sykluser. Hvis du hadde el 4 dager etter siste menstruasjonsdagen så vil du også få mensen ca 2 uker etter el. Men så er el-testene heller ikke helt sikkert, det er ikke sikkert du hadde eggløsning. Det beste er å tempe, da kan du se hvordan syklusene dine er og når du hadde eggløsning. Det er mye mer sikkert :)

Takker for tips! Men jeg har ikke helt skjønt den tempingen :P

Skrevet

Lurte på hvordan el-tester kan vise feil? Måler ikke de et hormon? Jeg følte jeg hadde el, jeg pleier å kjenne det godt på kroppen, og derfor testet jeg, og fikk det smilet :) Men nå er jeg jo redd for at jeg ikke hadde el..

Skrevet

Dytter denne :)

Skrevet

Lurte på hvordan el-tester kan vise feil? Måler ikke de et hormon? Jeg følte jeg hadde el, jeg pleier å kjenne det godt på kroppen, og derfor testet jeg, og fikk det smilet :) Men nå er jeg jo redd for at jeg ikke hadde el..

Kopierer et utfyllende svar fra Lommelegen;

1. Eggløsning kommer når man har en topp i produksjonen av hormonet ”Luteiniserende hormon” (LH). Det er LH testene fanger opp, og kun når de er over et visst nivå. LH er mest konsentrert i urinen på kvelden. Jeg vil derfor anbefale deg å teste om kvelden.

Noen tester er mer sensitive enn andre, og akkurat som med graviditetstester kan det også variere innenfor samme merke.

Noen kvinner har svært kort periode de har denne LH-toppen. Når man bare tester en gang om dagen, kan man derfor faktisk gå glipp av den. Selv om du har bare hatt negative tester, kan du allikevel altså fortsatt ha hatt eggløsning. Siden du har hatt en syklus du bare testet negativt vil jeg anbefale deg neste syklus å teste de samme dagene, men to ganger om dagen.

Eggløsningstester er dyrt, så om du ikke allerede har gjort det anbefaler jeg deg å kjøpe billige på nettet. Det finnes både norske og danske sider som selger billige og bra tester, både eggløsningstester og graviditetstester. Et raskt søk på Google el.l. vil sikkert gi deg flere.

2. Som sagt tester eggløsningstestene etter toppen av LH-produksjonen. Det vil si at de slår ut når nivået er høyt nok. Noen ganger kan man få høyt nok nivå LH og ha alle tegn på at EL er på gang, uten at egget faktisk slipper. På en måte prøver kroppen å få til en eggløsning, men klarer det av en eller annen grunn ikke. Vanligvis vil egget da slippe noen dager senere, men en sjelden gang opplever man at man ikke har eggløsning. Enten bare den måneden eller i sjeldne tilfeller ikke i det hele tatt.

Eneste virkelig sikre metoden du kan bruke hjemme for å være sikker på at du har/har hatt eggløsning er å måle basal kroppstemperatur. Det gjør du ved å måle temperaturen din hver eneste morgen, til samme tidspunkt etter minst tre timers sammenhengende søvn og samme stedet (enten munnen, i endetarmen eller i skjeden). For å få et mest mulig nøyaktig resultat er det best å bruke et tempmål med to desimaler.

Tempen fører du inn i en kurve. Dagene etter eggløsning vil tempen stige og legge seg på ca en halv grads høyere nivå enn gjennomsnittelig temperatur før eggløsning.

Det finnes gode og gratis dataprogrammer på nett som hjelper deg, hvor du kan føre inn temperaturen og de analyserer og forteller deg når eggløsningen mest sannsynlig fant sted. De jeg synes er enklest i bruk finner du på http://www.fertilityfriend.com og http://www.ovusoft.com. På disse sidene vil du også finne masse god informasjon om det å prøve å bli gravid.

Ulempen med tempingen er at den forteller deg ikke når du skal ha EL, den forteller deg bare at eggløsningen har vært. Allikevel har det god verdi. Etter noen sykluser (dersom du ikke skulle bli gravid snart) vil du se et mønster i syklusene dine, og du vil vite sikkert om du har eggløsning. Fasen etter eggløsning er også ganske konstant med mellom 12-16 dagers lengde. Når du vet når eggløsningen har vært, vet du også nøyaktig når mensen kan ventes eller du kan teste. Smart, hva?

Får så å finne ut når eggløsningen kommer kan du i tillegg til eller i stedet for eggløsningstestene kjenne på livmorhalsen din. Er den høyt oppe i skjeden din så du knapt kan nå den, og gjerne så myk at du kan få en fingertupp inn i den er det tegn på at du er i en fruktbar periode. Følg også med på utfloden din. Når den blir tynt, gjennomsiktig slim som egghvite er du mest sannsynlig noen dager unna eggløsningen og i en fruktbar periode. Om su klikker deg inn på siden http://www.pernille.info vil du finne masse god informasjon om alt jeg har nevnt her.

😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...