Gå til innhold

Et spørsmål om foreldrepenger...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er blitt ferdig som lærling hvor jeg fikk utbetalt 80% lønn av full stilling. Da læretiden var over, hadde jeg 1 mnd igjen som yrkesaktiv for å ha rett på foreldrepenger. Jeg hadde altså jobbet 5 av de 10 siste mnd før permisjon, kravet er 6. Uken etter læretiden begynte jeg i ny jobb som tilkallingsvikar, men her varierer det veldig hvor mange vakter jeg får. Noen uker jobber jeg 4-5 vakter, andre bare 2-3.. Har hørt at NAV tar gjennomsnittet av det man har tjent 6 av de 10 siste mnd og at man kunne velge de best betalte mnd, men så leser jeg plutselig at de tar utgangspunkt i de siste månedene før permisjon.. tenk om jeg akuratt de månedene ikke får så mange vakter. Noen som vet hva som stemmer?

Anonymous poster hash: 016fc...9c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er blitt ferdig som lærling hvor jeg fikk utbetalt 80% lønn av full stilling. Da læretiden var over, hadde jeg 1 mnd igjen som yrkesaktiv for å ha rett på foreldrepenger. Jeg hadde altså jobbet 5 av de 10 siste mnd før permisjon, kravet er 6. Uken etter læretiden begynte jeg i ny jobb som tilkallingsvikar, men her varierer det veldig hvor mange vakter jeg får. Noen uker jobber jeg 4-5 vakter, andre bare 2-3.. Har hørt at NAV tar gjennomsnittet av det man har tjent 6 av de 10 siste mnd og at man kunne velge de best betalte mnd, men så leser jeg plutselig at de tar utgangspunkt i de siste månedene før permisjon.. tenk om jeg akuratt de månedene ikke får så mange vakter. Noen som vet hva som stemmer? Anonymous poster hash: 016fc...9c4

Har du fast inntekt, er beregningsperioden de siste 4 ukene,

Har du variabel inntekt vil det bli gjort en gjennomsnittsberegning over en lengre perioden. Det kan være den siste 3, 6 eller 12 månedene - alt etter det som gir et mest riktig bilde av lønnen din..

Når man gjennonsnittsberegner, så tar man IKKE et snitt av 6 av de siste 10 månedene, man kan ikke velge ut de best betalte månedene osv. Gå inn på nav.no og søk i folketrygdloven om beregning av sykepenger (foreldrepenger beregnes på lik linje som sykepenger)

Anonymous poster hash: d4e99...dc8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...