Gå til innhold

Hvor ofte passer dere nevøer/ nieser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg blir litt oppgitt av søsteren til mannen. Hun spør minst en gang i måneden om datteren hennes (2 år), kan overnatte hos oss. Og dersom vi spør tilbake passer det aldri..

Vi har større barn, så jeg synes ærlig talt det er litt pes å passe på en toåring, med bleieskift og tidlig opp om morgenen. (Det meste faller også på meg selv om det er mannens niese).

Må legge til at hun har både mann og besteforeldre som kan stille opp, og jenta er mye hos besteforeldre også. Jeg har også egne søsken med barn, disse passer vi kanskje et par ganger i året, noe jeg synes er mer passe.

Anonymous poster hash: 0138f...20a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må være lov å takke nei i blant. Overnatting hver måned er ganske ofte.

Skrevet

Aldri (bare mannen som har søsken med barn). Jeg er ikke så veldig glad i andres barn og fikk samtidig fire tette barn selv med bl.a. store søvnvansker, så bare tanken på å skulle passe enda et barn var helt uaktuel for meg da nevøer og nieser var små. Alle er noenlunde jevngamle, og nå som de er store er spesielt ene barnet her ganske mye på overnatting. Det er bare kos, men da er de også så store at det kun er kos og ikke noe jobb (12 år nå, vært slik de siste 3-4 årene). Minstefetteren er akkurat blitt 6 år, og vi har hatt ham noen ganger, men han er veldig uselvstendig av seg, så jeg er ikke så glad i å ha ham på overnatting. Mannen min står selvsagt opp da (våre står opp alene og har gjort det siden de var 4 år, men da altså ikke han her) siden det er han som inviterer til overnatting.

I ditt tilfelle ville jeg rett og slett sagt nei. Og om mannen din sier ja, så ville jeg forlangt at han tok seg av bleieskift og det å stå tidelig opp. Den som sier ja tar også jobben. Den andre hjelper så klart til, men den som passer er den som har hovedansvaret.

Nå er det sikkert mange damer som blir helt opprørt, men det er nå min mening. Det ligger ikke for alle damer å automatisk gå inn i "jeg er kvinne derfor må jeg selvsagt ta meg mest av barna uansett hvem som inviterte dem bort her"-holdning.

Anonymous poster hash: 430ac...65b
Skrevet

Vi passer aldri og de spør aldri tilbake heller. Passer egentlig fint, for vi er nok ganske uenige om barneoppdragelse

Anonymous poster hash: ab62c...c9d

Skrevet

Da sier du det samme som hun sier, det passer ikke. Å være barnevakt for småbarn en gang i måneden er mye, det hadde ikke jeg heller orket. 

Vi bor ganske langt unna mine søsken, så vi passer sjelden og gjorde det aldri når de var så små. Nå er de større og min søster sin 13-åring er her hos oss nå i høstferien, min sønn på 12 år er også hos henne av og til. Blir vel kanskje 2-4 ganger i året disse fetterne besøker hverandre, altså vi har besøk 2-4 ganger i året og min sønn reiser dit 2-4 ganger i året. Det er jo bare koselig for alle, ikke noe stress eller ekstraarbeid nå som de er så store.

Mannen min er atpåkladd, så hans søsken er så mye eldre enn han at de har voksne barn.

Anonymous poster hash: 9d5d1...dd1
Skrevet

Vi har tre barn fra 0-5 år, og våre nevøer/nieser er også i alderen 1-3 år. Vi har hatt eldste nevø på overnatting en eller to ganger før vi fikk vår minste. Men slik det er nå, er det uaktuelt med mindre det er et eller annet veldig spesielt foreldrene skal. Jeg tenker det blir lettere når minste vår bli eldre (baby nå), samt når nevøer/nieser blir eldre. Vi er mye sammen med dem på ettermiddag/helg da, barna er jo jevngamle og leker fint sammen.

Anonymous poster hash: 8fc62...720

Skrevet

Jeg har aldri fått lov. Moren deres er så hønemor at ingen får lov til å passe dem. Jeg skulle gjerne passet dem i blant.

Anonymous poster hash: 4c853...cd0

Skrevet

Vi har ikke søskenbarn til barna våre, men jeg må innrømme at bare tanken på å ha enda en toåring i hus er smått overveldende 😂 Det er sånn jeg tenker man har et par ganger i året når de er så små. Man sender da ikke sine småttinger til andre som har barn selv, med mindre de har veeeeldig lyst og nesten ber på sine knær.

Anonymous poster hash: f68d6...488

Skrevet

Nå har nevøene mine blitt så store at jeg bruker dem som barnevakter 😆

Men når de var små nok til å trenge barnevakt, kanskje 5-6 ganger i året på overnatting. Litt oftere når det bare var snakk om noen timer på kvelden.

Anonymous poster hash: 05b13...436

Skrevet

Mannen min og jeg har fire nieser og nevøer, og vi bor også relativt nærme og er endel sammen.

Han som er jevngammel med sønnen min , begge er syv år, sover her innimellom. I natt også faktisk. Det er bare koselig

Har en knapp med tall og andre symboler som ikke funker her, så derfor ingen smilefjes eller tall med siffer

Anonymous poster hash: b830e...739

Skrevet

Passet de masse før, men nå er de store og trenger ikke pass lenger.

Skrevet

Jeg gleder meg så til vi en gang får noen nevøer og nieser til å ha på overnatting. Det hadde vært koselig (hvertfall når jeg tenker på det😊)

Anonymous poster hash: 90965...92c

Skrevet

Min yngste nevø ble 18 i august, så slipper å passe. Har grandtantebarn, da, men sjelden de kommer til oss for overnatting.

Anonymous poster hash: 28224...445

Skrevet

syns du er kjip som syns det holder å passe tantebarn ett par ganger i ÅRET.

Jeg er veldig glad i tantebarna så jeg vil mer enn gjerne passe de oftere enn ett par ganger i året.

Men hadde jeg blitt spurt hver eneste måned så hadde det blitt mye ja ettersom jeg har ett barn på 5 år selv.

Anonymous poster hash: 85a0c...f45
Skrevet

Nå har jeg bare to nieser, men har aldri fått passe de mer enn et par timer. Vi har tilbudt oss mange ganger både med overnatting og ellers, men svigerinnen min spør alltid foreldrene sine uansett. Barnas far og familien er ikke i bildet.

Skrevet

Ble spurt om jeg kan passe niese i påska. I to dager. Er 2 år siden sist gang. 

Anonymous poster hash: de827...914
Skrevet

Totalt kanskje 2 hver måned. Minste til min bror har sovet hos oss kanskje 4-5 ganger, hun er nå 2 år. Søsteren min sine er jevngamle med mine og sover over kanskje6-7 ganger i året. Mine er mer hos henne enn de er hos meg egentlig. Nå er det fordi de selv har lyst og ber om det, da de var mindre passet vi på å bytte helger slik at det var veldig jevnt fordelt hvor mange ganger vi passet. Veldig praktisk, og barna har et utrolig nært forhold til sine søskenbarn.

Skrevet

Jeg har fire barn selv, søsteren min har tre, broren min fire og min manns søster har tre barn. Vi passer ofte barn for hverandre, store (største er 11 år) som små (yngste 1 år). Synes det er utrolig hyggelig og er utrolig glad i tanteungene mine. Min søsters yngste på 1 år har store søvnproblemer og jeg passer han minimum én gang i mnd så de får sove en natt. Mine er 2, 5, 7 og 10 år og alle sover som steiner, så tåler en natt uten søvn.

Hadde det vært som i ditt tilfelle, med enveiskjøring, tror jeg muligens jeg ikke hadde gjort det.

Anonymous poster hash: 5e2e8...958

Skrevet

Ikke kjempeofte.

Tantebarnet mitt er to år, og hun har vært på overnattingsbesøk kanskje 4-5 ganger.

Passer på dagtid veldig skjeldent, da hun går i barnehage. Hun er en drøm å passe da ;)

Har selv straks 3 barn under 5 1/2 år, så det er hektisk her. Sier ja om vi blir spurt, det er koselig.

Andre vegen er det alltid ja å få, så fram til det passer.

Anonymous poster hash: a1719...981

Skrevet

Mye! To av de har bodd hos meg når de var tenåringer . En annen er veldig mye her i helgene. 2 av de bor i USA , men jeg har flere ganger flydd over for å passe de.

Er veldig nære tantebarna mine og de to eldste ser jeg på som lillebroren og lillesøsteren min. Er bare 9 og 11 år mellom oss.

Skrevet

Passet minst en gang i uken i to år, nå et par ganger i måneden pga begges situasjoner er endret.

Skrevet

Det hender mannen sitter barnevakt på kvelden hos søsteren. De har aldri sovet her. De sover hos besteforeldre ganske ofte. Hadde aldri giddet å passe en toåring hver måned! Særlig ikke når tjenesten ikke ble gjengjeldt. Si nei.

Anonymous poster hash: 4cbd6...dbc

Skrevet

Takk for mange svar! Tror vi bare får si nei neste gang ja.. Hater å si nei da.. men kjenner jeg er lei av å gi uten å få noe tilbake.

Anonymous poster hash: 0138f...20a

Skrevet

Jeg passet særlig niese masse, men også nevø innimellom da de var mindre. De er voksne nå og dette var før jeg fikk barn selv. I tillegg til rent "pass", så hadde jeg dem med på faste aktiviteter og var sågar på utenlandstur med den ene i 14 dager da hun var tenåring.

Jeg kan ikke si at jeg akkurat har "fått igjen" for dette.

Anonymous poster hash: eeb62...3da
Skrevet

De er så store at de ikke trenger pass sånn sett, men de overnatter rett som det er og er ofte innom og spiser ol.

Anonymous poster hash: 1cf55...8d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...