Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2016 #1 Skrevet 8. oktober 2016 Dere som bor på småbruk - hvilke dyr har dere, bortsett fra katt og hund? Bor på småbruk, og drømmer om å ha dyr. Siden låven ble revet for 30 år siden så må vi eventuelt bygge "husrom" til dyra om vi skal ha....det første som eventuelt blir er sannsynligvis høner. Noen som har kaniner for å ha til mat og ikke bare som kos? Hva trenger de for å ha det best mulig mens de lever, og hvor gamle er de når de kan slaktes? Og kan de være sammen med hønene ute? Anonymous poster hash: 62aa0...3ef
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2016 #2 Skrevet 8. oktober 2016 Jeg har sau og geit. Ponni og to hester. 8 kaniner (omplassering, de ble funnet på gata) skulle egentlig være fosterhjem men nå bor de her fast. Høner, tre katter (omplassering) og én hund. Anonymous poster hash: 174b1...125
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2016 #3 Skrevet 8. oktober 2016 Jeg har sau og geit. Ponni og to hester. 8 kaniner (omplassering, de ble funnet på gata) skulle egentlig være fosterhjem men nå bor de her fast. Høner, tre katter (omplassering) og én hund. Anonymous poster hash: 174b1...125 Hester og ponnier er ikke noe jeg kunne tenke meg å ha, jentungen er nok uenig i det da Men hva trenger man for å ha sau og geit, både av uteområde og fjøs? Har du noen gode tips om litteratur eller noen gode forum for husdyr? De kaninene du har - er det bare for kos? Anonymous poster hash: 62aa0...3ef
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2016 #4 Skrevet 8. oktober 2016 Kan kanskje si hva vi har. Vi har en fuglehund og en katt som er omplassert. Siden vi (jeg) vil ha katt og bor nærme en trafikert vei var det best med en voksen katt som var vant med trafikk - i tillegg til å gjøre en god gjerning siden den hadde blitt avlivet om vi ikke overtok den siden eieren skulle flytte inn i en leilighet hvor det ikke var lov med dyr....Sikkelig musejeger er hun - til og med ene naboen sa de ikke hadde mus lenger Anonymous poster hash: 62aa0...3ef
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2016 #5 Skrevet 8. oktober 2016 Hester og ponnier er ikke noe jeg kunne tenke meg å ha, jentungen er nok uenig i det da Men hva trenger man for å ha sau og geit, både av uteområde og fjøs? Har du noen gode tips om litteratur eller noen gode forum for husdyr? De kaninene du har - er det bare for kos? Anonymous poster hash: 62aa0...3ef Skulle ha sau og geita løs på gården med geita ødelegger ALT. Klatrer på biler, møbler, spiser blomster, stjeler og er en pøbel og vandal. Måtte gjerde de inn. Anbefaler kanskje å kjøpe to sauer, de ødelegger ikke like mye. Kjøp to kopplam, de er tamme og blir fryktelig kosete. Du kan lage eget garn av ulla deres. Jeg klipper min sau hver vår og lager garn til mamma. Kaninene koses med hver dag. De har et oppvarmet rom (likt hønene sitt) har hønseluke i veggen til et uteområde. La ned et drensrør under bakken så har de et inngjerdet område i hagen vår ved frukttrærne som de bruker på sommeren. Vinterstid pakker vi inn nettingen med høyballer og presenning på de første uteområdet deres. De skulle jo omplasseres men den lille flokken går fint sammen og har det godt hos oss, klarte ikke gi de fra oss. Noen av de er gamle så de vandrer kanskje denne vinteren. Har ingen litteratur. Snakk med folk som har peiling på de dyra du vil ha. Skal du ha kaniner så sørg for stort område de kan mosjonere på. De trenger mye plass for å holde kroppen i form. Kaniner som lever under optimale forhold lever mye mye lengre enn burkaniner. Nå brenner jeg generelt for dyr i bur da. INGEN dyr skal være i bur. Anonymous poster hash: 174b1...125
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2016 #6 Skrevet 8. oktober 2016 Ang sau og geit så trenger de et hus på uteområdet (vi bygget halmhus vi fant tips om på nett) på vinterstid. Angående hus, du kan kjøpe gamle brakker. Entreprenører selger ofte slike brukt. Søk etter moelvenbrakke på Finn. Du kan slå sammen to/tre stykker. Husk å regne at du nok bruker én av de til mat til dyra. Vi har et gammel fjøs vi har restaurert. Brukte vel kanskje 100 000,- på å få det i orden. Anonymous poster hash: 174b1...125
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2016 #7 Skrevet 8. oktober 2016 Hvor mye uteplass trenger geitene og sauene? og kan de være i samme innhegning og hus? har ett digert område hvor det bare er plen og på maks kvarte området er det en liten lekestue og sandkasse som kunne vært perfekt å ha sauer, geiter og/eller gris. Eller kanskje gris første sommeren da plenen er fryktelig dårlig der og skulle vært gjort noe med uansett. Og gris kan jo slaktes på høsten så er vi sjølvforsynt med ribbe det året Anonymous poster hash: 62aa0...3ef
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2016 #8 Skrevet 8. oktober 2016 Er det forresten noe papirarbeid som følger av å ha gris/saus/geit/ku (tviler på at vi skal ha ku da) til "eget forbruk"? Har en kokk i familien som jeg antar kan hjelpe oss med å dele opp dyra. Men kan vi slakte de selv (om vi lærer oss hvordan det skal gjøres) eller må vi få tak i en slakter for å gjøre det? Anonymous poster hash: 62aa0...3ef
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2016 #9 Skrevet 8. oktober 2016 Skulle ha sau og geita løs på gården med geita ødelegger ALT. Klatrer på biler, møbler, spiser blomster, stjeler og er en pøbel og vandal. Måtte gjerde de inn. Anbefaler kanskje å kjøpe to sauer, de ødelegger ikke like mye. Kjøp to kopplam, de er tamme og blir fryktelig kosete. Du kan lage eget garn av ulla deres. Jeg klipper min sau hver vår og lager garn til mamma. Kaninene koses med hver dag. De har et oppvarmet rom (likt hønene sitt) har hønseluke i veggen til et uteområde. La ned et drensrør under bakken så har de et inngjerdet område i hagen vår ved frukttrærne som de bruker på sommeren. Vinterstid pakker vi inn nettingen med høyballer og presenning på de første uteområdet deres. De skulle jo omplasseres men den lille flokken går fint sammen og har det godt hos oss, klarte ikke gi de fra oss. Noen av de er gamle så de vandrer kanskje denne vinteren. Har ingen litteratur. Snakk med folk som har peiling på de dyra du vil ha. Skal du ha kaniner så sørg for stort område de kan mosjonere på. De trenger mye plass for å holde kroppen i form. Kaniner som lever under optimale forhold lever mye mye lengre enn burkaniner. Nå brenner jeg generelt for dyr i bur da. INGEN dyr skal være i bur. Anonymous poster hash: 174b1...125 Er det vanskelig å klippe sauene? Anonymous poster hash: 62aa0...3ef
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2016 #10 Skrevet 8. oktober 2016 Hvor mye uteplass trenger geitene og sauene? og kan de være i samme innhegning og hus? har ett digert område hvor det bare er plen og på maks kvarte området er det en liten lekestue og sandkasse som kunne vært perfekt å ha sauer, geiter og/eller gris. Eller kanskje gris første sommeren da plenen er fryktelig dårlig der og skulle vært gjort noe med uansett. Og gris kan jo slaktes på høsten så er vi sjølvforsynt med ribbe det året Anonymous poster hash: 62aa0...3ef Våre har vel to mål. Delt i to, bruker ett mål av gangen. Regner med det er noen formelle krav fra Mattilsynet på hvor store areal dyr skal ha. Distriksveterinæren vet sikkert slikt. Anonymous poster hash: 174b1...125
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2016 #11 Skrevet 8. oktober 2016 Er det vanskelig å klippe sauene? Anonymous poster hash: 62aa0...3ef Kommer en gutt som klipper for oss. Anonymous poster hash: 174b1...125
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2016 #12 Skrevet 8. oktober 2016 Er det noen fler som har dyr på småbruk`? Anonymous poster hash: 62aa0...3ef
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2016 #13 Skrevet 8. oktober 2016 Vi har melkekyr. Må jo da ha fjøs og melkekvote så det er ikke så lettvindt å starte opp med fra bunnen. Sau er jo relativt greie dyr, man kan kjøpe om våren å sende de til slakt på høsten om man ikke ønsker vinterforing. Men det er ikke så mye å tjene på det. Dersom du ønsker å ha dyr for hobbyens skyld kan du jo høre med en sauebonde i nærheten om du kan ha noen sauer på beitet ditt i en periode? Geiter er artige dyr, men krever svært bra inngjerding. Anonymous poster hash: 9388f...2ba
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2016 #14 Skrevet 8. oktober 2016 Geiter er sosiale og morsomme dyr. Men de er svært krevende da de klatrer og "vandaliserer" alt de kommer over. Også stinker de noe helt forferdelig! Vi har holdt oss til katter. Og har planer om høner etterhvert. Sau er også trivelige dyr, men krever sitt og kan stange ganske brutalt når de blir eldre. Anonymous poster hash: 71052...fce
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2016 #15 Skrevet 8. oktober 2016 For å svare deg brutalt ærlig, så høres det ut til at du egentlig har null peiling på dyr og dyrehold, og da må du begynne smått. Du kan vurdere høner, men også de må ha hus, vinterisolert sådan. Du kan også overta kopplam hos bønder med store besetninger, disse kan fores opp i løpet av sommeren, og leveres til slakt om høsten. Må ha mulighet til tak over hodet. Gris, ja, men ikke én gris alene. Kan også anskaffes om våren, fores opp gjennom sommeren og slaktes til høsten, men må ha mulighet for tak over hodet. Er flinke terrengryddere. Geiter er herlige dyr, men et sant helvete å gjerde for. Skal du ha dyr over vinteren, så SKAL de ha ordentlig hus å være i, de SKAL ha fri tilgang på friskt vann og de SKAL fores. Og selvfølgelig stelles med og for. Anonymous poster hash: a6e3b...8da
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2016 #16 Skrevet 8. oktober 2016 For å svare deg brutalt ærlig, så høres det ut til at du egentlig har null peiling på dyr og dyrehold, og da må du begynne smått. Du kan vurdere høner, men også de må ha hus, vinterisolert sådan. Du kan også overta kopplam hos bønder med store besetninger, disse kan fores opp i løpet av sommeren, og leveres til slakt om høsten. Må ha mulighet til tak over hodet. Gris, ja, men ikke én gris alene. Kan også anskaffes om våren, fores opp gjennom sommeren og slaktes til høsten, men må ha mulighet for tak over hodet. Er flinke terrengryddere. Geiter er herlige dyr, men et sant helvete å gjerde for. Skal du ha dyr over vinteren, så SKAL de ha ordentlig hus å være i, de SKAL ha fri tilgang på friskt vann og de SKAL fores. Og selvfølgelig stelles med og for. Anonymous poster hash: a6e3b...8da Jeg veit at jeg har lite peiling å ha dyr utenom katt og hund. Det er derfor jeg spør og vil vite mest mulig før jeg tar en avgjørelse Og da vi skulle ha hund (har ikke hatt hund før i voksen alder) stilte jeg masse spørsmål rundt omkring - en del av dem sikkert veldig dumme, men jeg tenkte som så at det er bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite. Det er tross alt liv man har ansvar for. Og jeg veit nok mer enn det som kommer fram Men som sagt, bedre å spørre en gang for mye enn en for lite. Anonymous poster hash: 62aa0...3ef
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2016 #17 Skrevet 8. oktober 2016 Jeg veit at jeg har lite peiling å ha dyr utenom katt og hund. Det er derfor jeg spør og vil vite mest mulig før jeg tar en avgjørelse Og da vi skulle ha hund (har ikke hatt hund før i voksen alder) stilte jeg masse spørsmål rundt omkring - en del av dem sikkert veldig dumme, men jeg tenkte som så at det er bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite. Det er tross alt liv man har ansvar for. Og jeg veit nok mer enn det som kommer fram Men som sagt, bedre å spørre en gang for mye enn en for lite. Anonymous poster hash: 62aa0...3ef Alle har vært nybegynner en gang. Sikker på du blir en flott småbruker. Det er mange som starter med dyr uten å undersøke litt. Synes det er et sunnhetstegn at man gjør grundige undersøkelser før man starter. Og ingen spørsmål er dumme. Mye er sunt vett for meg, for andre som ikle har holdt på med dyr har de jo ingen erfaring å basere svarene på. Spør masse du og start i det små. Anonymous poster hash: 174b1...125
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2016 #18 Skrevet 8. oktober 2016 Dessuten er det vrient for en nybegynner å vite hvilke spørsmål som er "dumme" og hvilke man bør stille planen er å starte i det små. Mest sannsynlig med høns. Anonymous poster hash: 62aa0...3ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå