Gå til innhold

Tinnitus-gode råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en høy pipelyd hele tiden på ve øre. Har også en del svimmelhet med kvalme delvis. Også trykk i hodet.

Svimmelheten og kvalmen har kommet de siste par mnd men tinnitus har jeg hatt i flere år.

Blir litt smågal noen ganger Og fjern pga lyden i øret. Noen med gode tips?

Anonymous poster hash: 23b3c...2ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be fastlegen om å få gå på mestringskurs - det finnes strategier og teknikker for å håndtere kronisk sykdom generelt og øresus spesielt. Og se om du kan skaffe kontakt med andre i samme situasjon gjennom pasientforening, det lindrer alltid godt å møte noen som umiddelbart forstår.

Anonymous poster hash: a7c99...8e0

Skrevet

Søk hjelp hos spesialist. Det kan f eks hjelpe med motlyd, hvit støy, avspenningsøvelser eller rett og slett metoder for å avlære hjernen til å oppfatte lyden.

Skrevet

Overlegen på ØNH sa til meg at ting som trigger tinnitus er for lite søvn, for lite mat (hoppet over måltid osv), stress både fysisk og psykisk. Så sjekkliste:

Har jeg sovet for lite?

Har jeg spist for lite?

Har jeg stresset mye i det siste?

Har jeg det bra psykisk?

Sier du ja på disse tingene, så "fiks" det. Tinnitusen vil gjerne avta da.

Ellers er det enkelte lyder som kan trigge tinnitus. Disse lydene er forskjellige fra person til person. Når du vet hvilke lyder det er, så unngå de. For meg er en slik triggerlyd den insane lyden på et PS4 spill mannen spiller mye. Enten så må han ha spillet på lydløs eller så må jeg være et annet sted. Og radio er faktisk djevelen selv når det gjelder triggerlyd på tinnitusen for meg.

Og prøv å ikke heng deg opp i tinnituslyden. Veldig vanskelig å la være. Men tren deg på å overse den. Den er en følgesvenn enten du vil eller ikke. Gjerne unngå å ha det knyst stille. Jeg har TVen på lavt når jeg er hjemme alene selv om jeg ikke ser på tv. Er min bakgrunnsstøy for å ikke henge meg opp i tinnituslyden.

En annen ting som også kan hjelpe er å finne noe som du klarer å koble ut hodet med. F.eks en hobby som hekling, kortlaging, brodering osv. For meg er en slik utkobling/avkobling å delta på hundetrening. Da avtar tinnituslyden og er nesten borte når jeg drar hjem igjen.

Overlegen sa også at tinnitus er noe alle mennesker har hele tiden. Det er en lav summetone alle har, men den er så lav at den blir nesten ikke lagt merke til. Så en kan aldri bli absolutt helt kvitt tinnitus. Men med trening kan en lære seg å koble den av slik at den ikke er så dominerende.

Anonymous poster hash: aa466...6e8

Skrevet

Overlegen på ØNH sa til meg at ting som trigger tinnitus er for lite søvn, for lite mat (hoppet over måltid osv), stress både fysisk og psykisk. Så sjekkliste:

Har jeg sovet for lite?

Har jeg spist for lite?

Har jeg stresset mye i det siste?

Har jeg det bra psykisk?

Sier du ja på disse tingene, så "fiks" det. Tinnitusen vil gjerne avta da.

Ellers er det enkelte lyder som kan trigge tinnitus. Disse lydene er forskjellige fra person til person. Når du vet hvilke lyder det er, så unngå de. For meg er en slik triggerlyd den insane lyden på et PS4 spill mannen spiller mye. Enten så må han ha spillet på lydløs eller så må jeg være et annet sted. Og radio er faktisk djevelen selv når det gjelder triggerlyd på tinnitusen for meg.

Og prøv å ikke heng deg opp i tinnituslyden. Veldig vanskelig å la være. Men tren deg på å overse den. Den er en følgesvenn enten du vil eller ikke. Gjerne unngå å ha det knyst stille. Jeg har TVen på lavt når jeg er hjemme alene selv om jeg ikke ser på tv. Er min bakgrunnsstøy for å ikke henge meg opp i tinnituslyden.

En annen ting som også kan hjelpe er å finne noe som du klarer å koble ut hodet med. F.eks en hobby som hekling, kortlaging, brodering osv. For meg er en slik utkobling/avkobling å delta på hundetrening. Da avtar tinnituslyden og er nesten borte når jeg drar hjem igjen.

Overlegen sa også at tinnitus er noe alle mennesker har hele tiden. Det er en lav summetone alle har, men den er så lav at den blir nesten ikke lagt merke til. Så en kan aldri bli absolutt helt kvitt tinnitus. Men med trening kan en lære seg å koble den av slik at den ikke er så dominerende.

Jeg tenker litt at det siste der må være avhengig av hvor kraftig den er. En i min familie har tinnitus målt til 80 desibel (tilsvarende å stå inntil en jetmotor). Det går ikke an å lære å ignorere det, uansett hvor mye man prøver..

Anonymous poster hash: b2ede...fd2

Skrevet

Jeg tenker litt at det siste der må være avhengig av hvor kraftig den er. En i min familie har tinnitus målt til 80 desibel (tilsvarende å stå inntil en jetmotor). Det går ikke an å lære å ignorere det, uansett hvor mye man prøver..

Anonymous poster hash: b2ede...fd2

Ikke alle klarer det. Og jeg har veldig høy tinnitus. Like høy som enn innbruddsalarm som er på 110dB når den er på det aller verste. Så ikke rart jeg hadde lyst til å kjøre hodet i veggen.

Gjest Antarctica
Skrevet

Hvis du har trykkfølelse og svimmelhet, ville jeg ha tenkt at dette skyldtes en sykdomstilstand. Er du sjekket for væskeansamlinger, betennelse, krystallsyke osv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...