Gå til innhold

Hjelp en datadummie :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

For to dager siden ble pc'en min plutselig veeeeldig treg (et under om jeg får postet denne tråden).

Jeg har kjørt fullstendig systemsøk gjennom Norton, og det kommer ikke opp noe galt.

Hva annet kan være årsaken?

Pc'en er gammel, men den har fungert normalt helt til den da for to dager siden ble så treg at jeg innimellom ikke får lastet opp noen sider.

Jeg har mobilt bredbånd, om det har noe å si, men det har også fungert, så dekningen skal være grei nok.

Har ingen å spørre og ikke råd til å levere den inn.

Så om noen vet hva jeg kan sjekke, så hadde det vært supert :)

Anonymous poster hash: c4e62...471
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Last ned Advanced System Care fra cnet.com og ta full scan av maskina :)

Anonymous poster hash: 4adcf...dfc

Skrevet

Takk for svar. Jeg er helt blank - er det gratis? Og sikkert?

Jeg har ikke peiling ;)

Og får jeg lastet det ned når maskina går så tregt som nå?

Skrevet

Last ned Advanced System Care fra cnet.com og ta full scan av maskina :)

Nei nei og atter nei!

Dette er klassifisert som et virusprogram. Herlighet - ikke anbefal slike programmer når dere ikke vet hva dere gjør!

Skrevet (endret)

Takk for svar. Jeg er helt blank - er det gratis? Og sikkert?

Jeg har ikke peiling ;)

Og får jeg lastet det ned når maskina går så tregt som nå?

Hvis du har Windows 7 gjør du følgende:

Slå av maskinen. Skru på maskina og trykk f8 gjentatte ganger (klikk om og om igjen) til du får opp en meny hvor du kan velge sikkerhetsmodus med nettverk. Sjekk om Windows fungerer bedre der og gi tilbakemelding. Skal veilede deg videre derfra.

Endret av Froggi83
Skrevet

Nei nei og atter nei!

Dette er klassifisert som et virusprogram. Herlighet - ikke anbefal slike programmer når dere ikke vet hva dere gjør!

SPESIELT!

Jeg har brukt dette og et annet program i MANGE ÅR og har aldri hatt virus! Jeg merker derimot stor forskjell etter en scan.

Men meg om det.

Skrevet

Hvis du har Windows 7 gjør du følgende:

Slå av maskinen. Skru på maskina og trykk f8 gjentatte ganger (klikk om og om igjen) til du får opp en meny hvor du kan velge sikkerhetsmodus med nettverk. Sjekk om Windows fungerer bedre der og gi tilbakemelding. Skal veilede deg videre derfra.

Jeg har nok eldre windowsversjon, aner ikke hvilken. Prøvde å slå av maskinen og trykke f8 mange ganger, men skjedde ikke noe, fikk ikke opp noe.

Argh... er selvhjulpen på det aller meste, men når det kommer til data er jeg frustrerende analfabet!

Skrevet

Hvor gammel er maskinen?

Inne i Windows kan du trykke på start- kjør - skriv inn følgende og trykk på enter/ knappen: msconfig

Gå til oppstartselementer og trykk deaktiver alle. Trykk deretter ok og restart maskinen.

Skrevet

Lastet du ned noe, gikk inn på en side du ikke har vært inne på før eller annet som du husker den dagen pc'en ble treg? Og er det hele pc'en eller bare nettleser?

Skrevet

Får visst ikke til å sitere lenger heller.

Tror pc'en er 7-8 år gammel, men var den gang kjøpt med en god del mer "kapasitet" enn jeg den gang trengte, med tanke på at den skulle vare lenger.

Prøvde det du skrev froggie, men det gjorde ikke noe til eller fra.

Prøvde nettfart.no, og det gikk for tregt til at jeg fikk noe resultet der, det ble avbrutt pga. for lang tid.

Oppdaget så at nettet begynte å falle ut innimellom, og at det gikk litt bedre om jeg satte pc'en ved vinduet (skal være god dekning her), så ringte til slutt telenor. Ble vel ikke så mye klokere, men de la inn en klagemelding. De trodde ikke det var pc'en, men at det er enten signalene (men fant ikke noe galt på mastene i området her), eller pinnen til bredbåndet. Vet ikke om de har gjort noe med den klagen, men av en eller annen grunn virker det som om det fungerer litt bedre nå. Det er i hvert fall mulig å få kontakt med omverdenen igjen... med litt tålmodighet.

Lurer fremdeles på om det er mer jeg burde sjekke på pc?

Trekker tilbake det med at det er mulig å få kontakt med omverdenen... det er bare med x antall forsøk det går.

Til deg som anbefalte å laste ned det som froggie sa ikke fungerte - jeg har ikke forsøkt, men jeg får nok uansett ikke lastet ned noe, for det går så tregt nå at jeg ikke får opp alle sier.

Ann Christin - jeg har forsøkt å tenke på om jeg gikk inn på noen spesielle sider den dagen dette skjedde, men greier ikke komme på noe. Tror ikke jeg har lastet ned noe heller. Men jeg tror kanskje det var en oppdatering kvelden før da jeg slo den av, men jeg er ikke helt sikker på akkurat det, det kan ha vært et par dager før også.

Krysser fingrene og håper det går gjennom nå... har ikke gjort det de tidligere gangene jeg har forsøkt å svare her...

Og takk for svar igjen.

Skrevet

Jeg kan tippe hva som kan ha skjedd.

Du har mest sannsynligvis Windows xp på pc'en din (ved å høyreklikke på min datamaskin/datamaskin og velge egenskaper vil du se det- evt klistremerket på pc'en). Det er er operativsystem som ikke lenger får oppdateringer. Når et operativsystem ikke lenger får oppdateringer blir det ofte større sjanse for virus, tregheter eller åpninger for annen skadevare. Det kan også være andre programmer som har feilet med oppdateringene sine. Det kan alltids være nettverkskortet (prøv med nettverkskabel fra modem hvis du kun kjører trådløst), men sannsynligheten for dette er relativt liten med tanke på at du kommer på nett. Du kan eventuelt laste ned gratisprogrammet nedenfor fra følgende lenke på en annen pc og kjøre det på din egen datamaskin fra minnepennen:

https://www.malwarebytes.com

Hva du enn gjør bør du selvsagt ta ut bilder/video/dokumenter på en minnepenn eller ekstern harddisk (jottacloud fungerer også fint) tilfelle datamaskinen din er på vei mot er lite sammenbrudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...