Gå til innhold

influensavaksine


Vizzy

Anbefalte innlegg

Jeg har sett at det er begynt å komme anbefalinger om influensavaksine. Gravide i 2 og 3 trimester er i den såkalte risikogruppen. Hva er deres holdninger til sprøyten? skal dere ta den? Jeg vurderer den, men er litt redd for bivirkninger......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har sett at det er begynt å komme anbefalinger om influensavaksine. Gravide i 2 og 3 trimester er i den såkalte risikogruppen. Hva er deres holdninger til sprøyten? skal dere ta den? Jeg vurderer den, men er litt redd for bivirkninger......

Kommer inn her fra 3 trimester. Jeg har tatt den og det gikk helt fint. Var litt småslapp dagen etter, men det kan ha vært av andre grunner :) kjapp og billig forsikring mot alvorlig sykdom/dødfødsel om influensaen slår til. Vaksinen koster forøvrig 150 kr. Influensa hos gravide er meget alvorlig med tanke på nedsatt immunforsvar og som tidligere nevnt dødfødsel. Vært flere tråder om vaksinen på anonymforumet i det siste.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg kommer til å ta den. Fikk ikke bivirkninger da jeg tok den sist.

 

Anonymous poster hash: 3b743...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg også vurderer dette.. Er I veldig tvil.. Fikk et ark I dag hos jordmor, der det sto at vist man tar vaksinasjon når en er gravid vil også barnet være vaksinert til h*n er 6 mnd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ta den etter 12. uke fikk jeg beskjed om. Litt i tvil selv men heller mot å ta den. Legen min mente at man burde ta den uten tvil om termin er i influensasesong med tanke på risiko for at baby kan bli syk, mens er termin senere som hos meg så var det litt opp til meg selv om hun helte mot at jeg burde ta den (mye fordi jeg er allergisk mot penicillin og skulle jeg fått en sekundær lungebetennelse f.eks så er det ikke så lett å behandle). Hmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt den. Tenkte ikke så mye over hvorfor/hvorfor ikke, men jeg jobber med eldre på sykehjem og dagsenter med mange unge med funksjonshemminger hvor smittefaren begge steder er veldig stor, pluss at jeg har barn i barnehage. Jeg er i 2.trimester og valgte da og ta den. Det er et par uker siden nå, og har ikke hatt noen som helst bivirkninger. Dette er ikke samme type vaksine som svineinfluensa eller andre typer vaksiner med "kraftige bivirkninger". En tar den rett og slett for å minste faren for å få influensa, som da kan påvirke barnet. Vet om ei som fikk influensa og havnet i koma, mistet da barnet sitt 27 uker på vei. Bare for å slenge med en worst case scenario.



Anonymous poster hash: 89b6b...7d9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...