Gå til innhold

Sminke.... Hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er lei av å føle meg som en grå mus. Har sett på YouTube, og skjønner jo konseptet. Så jeg har tenkt meg på vita i dag.

Men hva trenger jeg av sminke og utstyr, som børster og slikt, er mange forskjellige. Jeg tenkte å kjøpe inn det meste i dag, men har null peil. Mascara har vært greia mi i alle år

Anonymous poster hash: 45189...bf7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke kjøp foundation etc på vita. Gå for skikkelige merker ifh til dette. Gjelder egentlig all sminke. Sitter bedre og ser finere ut

Anonymous poster hash: 9cf76...d07

Skrevet

Ikke kjøp foundation etc på vita. Gå for skikkelige merker ifh til dette. Gjelder egentlig all sminke. Sitter bedre og ser finere ut

Anonymous poster hash: 9cf76...d07

Hva er skikkelige merker da? Mer sånn parfymeri-merker (Dior, Estee Lauder osv)?

Ikke hi 😊

Anonymous poster hash: c7a2b...947

Skrevet

Har du kicks i nærheten? Isåfall ville jeg heller ha gått dit. De har litt bedre kvalitet på kostene sine. Hva du trenger kommer helt an på hva du ønsker å bruke av sminke. Skal du bruke flytende foundation så er den som heter "buffing brush" fra Real Techniques eller den orange svampen deres et must(merket finnes på hennes og mauritz) skal du bruke pudderfoundation så har vita ofte merket E.l.f de har en pudderkost som er rund og helt flat på busten. Den bruker jeg daglig til min Glo Minerals pressa foundation.

Til øynene har jeg en trio med øyenskygger som jeg har tilpassa selv(her kan du enten handle hos Inglot eller Mac for eksempel. Da kan du ha hvilke farger du vil i paletten) jeg har alt i en liten sminkepung og sminker meg på jobb, så jeg har så lite som mulig.

Øyenskyggekosten har litt stor bust, så den bruker jeg til basefargen som går over lokket og den litt mørkere i globalen.

Blushkosten min er kjempegammel men er skråkuttet og ganske fluffy, jeg får ikke tak i den lenger men elsker den over alt😂

Så har jeg en øyenbrynspenn med farge lik brynene pluss en gel som skal plassere buskebrynene så de ikke flakser👍🏻

For å oppsummere så bruker jeg:

- vippetang og maskara

- presset mineralfoundation og e.l.f sin flate pudderkost.

- blush og skrå kost

- øyenskyggebase(et must) og et lite palett med de fargene jeg bruker mest og kun en kost til disse.

- øyenbrynspenn og gel

Har du oljete hud anbefaler jeg art deco sine "blotting papers". De har det på vita

Håper du ble klokere på dette svaret😂

Anonymous poster hash: 22a02...604

Skrevet

Mitt beste råd er å se an de som arbeider der. Om de har en type sminke du liker kan du sannsynligvis stole på de rådene du får.

Personlig trives jeg best med moderat sminke, så jeg unngår de som bruker full krigsmaling om jeg lurer på noe.

Det er så mange måter å gjøre det på.

Anonymous poster hash: 92bcf...f4f

Skrevet

Det beste er å først bestemme seg for hva du vil ha/prøve ut, og handle etterpå.

Jeg bruker foundation som concealer, som legges på med fingrene.

Mineralpudder fra l'oreal og en børste fra everyday minerals

Blush/rouge eller solpudder, legges på med en kost fra hm

Øyenskygge med en helt liten smal kost fra hm

Flytende eyeliner

Mascara

Jeg bruker ikke mer enn det som står over, sjelden alt på en gang, og det er mengden og kombinasjonene som endrer seg avhengig av hva jeg skal.

Begynn i det små og legg til etterhvert som du føler behov for det.

Jeg har feks 10-15 leppestifter som jeg aldri bruker, en haug med ulike koster, forskjellige øyenskygger som jeg aldri bruker fordi jeg alltid bruker de samme to, osv. Du kan fort komme til å kaste bort mye penger.

Skrevet

Hvilken hudtype du har er rimelig viktig å vite for å kunne si noe om hvilke produkter du bør ha.

F.eks synes jeg pudderfoundation sitter dårlig på meg pga jeg har litt porer og tørr hud, pudderet legger seg da veldig synlig i disse områdene. 

En flytende foundation må legges med en god beauty blender eller kost, bruker man fingre blir det OFTE strekete og man får ikke produktet ned i porer osv. 

Husk å kjøpe en GOD fuktighetskrem og skrubb sånn at du får rengjort og gitt huden fuktighet hver morgen og kveld. Skrubben brukes bare noen ganger i uka.

Når du har lagt på foundation bruker du concealer. Husk at concealeren skal være en del nyanser lysere enn foundationen. 

Når du har kommet så langt legger du bronzer hvis du vil bruke dette, evt. contour hvis du skal ha dette, evt. går rett på rougen. Det er definitivt lurt å bruke noe som gir liv i ansiktet, en god litt matt bronzer eller en rouge som ikke er for knall i fargen er ofte pent. Personlig er jeg kjempelys og har blondt hår, og liker peach-farger på blushen min. Unngår ALT som har orange/gulaktig skjær, det ser grusomt ut på huden min. 

Etter rouge er det mange som highlighter, men dette er absolutt ikke noe must for en hverdagssminke. Noen baker også, det er heller ikke noe som er nødvendig. Ville altså gått rett på et settingpudder eller settingspray. 

Når du har kommet så langt er det på tide å fikse øynene og bryn, og da er det lurt å bruke en god primer på øyelokket. 

Øyenskygge følger du bare en tutorial på youtube for å få ordna på en god måte, husk gode koster! 

Til øyenbryna er det veldig lurt å ha en god brynsgel. Jeg har både en fra Mac og Makeupmekka, men siden jeg vil ha kalde farger ble den fra Mac for gylden til meg.. Jeg bruker en skråkost til å fylle inn bryna, og her er det så viktig å se an ansiktsformen sin så man ikke lager f.eks tynne streker eller noen busker som kan skremme fanden på flatmark. 

Så liker jeg å freshe opp leppene med diverse lipsticks, har hovedsakelig matte, men også noen glosser. Lurt å begynne med noe nøytrald og nude hvis du ikke pleier å bruke noe som helst, så blir ikke overgangen så stor. 

De produktene jeg bruker til hverdags er:

Bareminerals compact powder/Maybelline fit me foundation/Makeupmekka mineralfoundation - alt etter bruk. Bruker oftest Fit Me.

Makeupmekka brynsgel.

5XL mascara fra makeupmekka/2000 calories Max Factor - Bruker begge om hverandre

Isadora bronzer med shimmer - denne bruker jeg kun på sommeren.

Bareminerals mineral foundation Tan - bruker denne som bronzer på vinteren.

Nyx liquid lipstick - billige og greie matte leppestifter.

TheBalm Mary-Lou Manizer - highlighter, kjempefin

Dior concealer - Concealer fra Dior er fantastisk, men Elisabeth Arden har også noen gode. 

Mineral sapphire setting powder fra Makeupmekka - gir glød til ansiktet, nesten litt mye til hverdags men supert til fest:)

Tattoo eyeliner fra Kat von D - Verdens beste flytende eyeliner

Anonymous poster hash: face8...6fd
Skrevet

Glemte å skrive at jeg har en matt peach rouge fra Loreal som er helt ok, samt en med shimmer i en mer lyserosa farge som er kjempefin på solbrun hud.

Anonymous poster hash: face8...6fd
Skrevet

Kjøp litt og litt, kanskje 1-2 ting av gangen og prøv det ut hjemme, be om prøver av foundation på f.eks. Kicks, ikke kjøp med en gang og test ut. Gå for lys og naturlig leppe-og skinnfarge, leppestift og blusj finnes det godt og bra utvalg hos Vita, trenger ikke betale mye for det.

Skrevet

Jeg gjorde det enkelt. Kjøpte primer, fondation, pudder, primer til øyeskygge, eyeliner og tilhørende børster, så blir det å granske YouTube litt. Finne normal sminke og ikke krigsmaling

Skrevet

Har du kicks i nærheten? Isåfall ville jeg heller ha gått dit. De har litt bedre kvalitet på kostene sine. Hva du trenger kommer helt an på hva du ønsker å bruke av sminke. Skal du bruke flytende foundation så er den som heter "buffing brush" fra Real Techniques eller den orange svampen deres et must(merket finnes på hennes og mauritz) skal du bruke pudderfoundation så har vita ofte merket E.l.f de har en pudderkost som er rund og helt flat på busten. Den bruker jeg daglig til min Glo Minerals pressa foundation.

Til øynene har jeg en trio med øyenskygger som jeg har tilpassa selv(her kan du enten handle hos Inglot eller Mac for eksempel. Da kan du ha hvilke farger du vil i paletten) jeg har alt i en liten sminkepung og sminker meg på jobb, så jeg har så lite som mulig.

Øyenskyggekosten har litt stor bust, så den bruker jeg til basefargen som går over lokket og den litt mørkere i globalen.

Blushkosten min er kjempegammel men er skråkuttet og ganske fluffy, jeg får ikke tak i den lenger men elsker den over alt

Så har jeg en øyenbrynspenn med farge lik brynene pluss en gel som skal plassere buskebrynene så de ikke flakser

For å oppsummere så bruker jeg:

- vippetang og maskara

- presset mineralfoundation og e.l.f sin flate pudderkost.

- blush og skrå kost

- øyenskyggebase(et must) og et lite palett med de fargene jeg bruker mest og kun en kost til disse.

- øyenbrynspenn og gel

Har du oljete hud anbefaler jeg art deco sine "blotting papers". De har det på vita

Håper du ble klokere på dette svaret

Anonymous poster hash: 22a02...604

Hva er presset mineralfoundation?

Anonymous poster hash: f2a55...c24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...