Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #1 Skrevet 6. oktober 2016 Kjenner jeg plutselig er grusomt forbanna på venninna mi etter jeg fødte. Desto mer jeg tenker på det, desto mer forbanna blir jeg. Vi begge har prøvd i mange år på baby, og hun ble gravid ca ett år før meg. Hun røkte da hu ble gravid, men slutta fordi hu ble dårlig. Men hun starta på igjen da babyen var bare noen uker gammel. Jeg røkte også, men slutta etter 3 dager. Min baby ble født for 14 dager siden, og jeg har ikke engang tenkt tanken på å røyke igjen. Kjenner nå at jeg faktisk er illforbannet på denne venninnen, som etter så mange års prøving, kunne ta så lett på det med barnet sitt, når hun VET at røyking er en av de fremste årsakene til krybbedød. at hun kunn ta denne sjansen, spesielt etter å ha prøvd så lenge. Gjør meg så utrolig sint. Nå var vi heldige og ble selv gravide, men tenk på de som ikke klarer. Og så sitter hun her å har sjanset slik med sitt barns liv. Vet ikke hvor dette kommer fra, og nei det er overhodet ikke min sak. Men jeg kjenner meg usikker på om jeg klarer å akseptere dette og fortsett å være venn med henne. Kjenner vi har så forskjellige verdier at jeg ikke vet om bunnen i vennskapet er der mer. Hva tenker dere ? Jeg har så langt ikke sagt noe hverken til henne eller noen andre såklart. Det er kun følelser jeg bærer på inne i meg. Anonymous poster hash: 9d662...2b2
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #2 Skrevet 6. oktober 2016 Du er i hormonutløst beskyttelsesmodus. La dette fare...konsentrer deg om babyen og ikke Gjør noe overilt Anonymous poster hash: bd627...fbe
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #3 Skrevet 6. oktober 2016 Er enig at det er helt dust med røykingen ( dust å røyke generelt). Men tenker at du kanskje skal vente litt til hormonene i kroppen har lagt seg, før du tar noen avgjørelser. Anonymous poster hash: 1da5c...c2c
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #4 Skrevet 6. oktober 2016 Du er i hormonutløst beskyttelsesmodus. La dette fare...konsentrer deg om babyen og ikke Gjør noe overilt Anonymous poster hash: bd627...fbe Du har helt sikkert helt rett. Men samtidig. Verdisynet endres ikke selv om hormonene legger seg eller ? Jeg mener, kommer jeg noen gang til å synes dette er greit uansett ? Hun har jo med vilje satt egne behov foran babyen, sjanset med livet dens. Jeg vet ikke, jeg kommer til å vente og ikke si noe. Men jeg tenker samtidig at jeg tror aldri dette kommer til å være okej for meg. Handler litt om noe grunnleggende. Men samtidig, det kan hende det er som du sier, beskytterinstinktet mitt som tar over. Anonymous poster hash: 9d662...2b2
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #5 Skrevet 6. oktober 2016 Er enig at det er helt dust med røykingen ( dust å røyke generelt). Men tenker at du kanskje skal vente litt til hormonene i kroppen har lagt seg, før du tar noen avgjørelser. Anonymous poster hash: 1da5c...c2c Du har nok rett. Jeg kommer i alle fall til å vente en stund før jeg bestemmer meg for noe. Men alikevel, skal jeg liksom synes dette er okej senere ? Anonymous poster hash: 9d662...2b2
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #6 Skrevet 6. oktober 2016 Du har nok rett. Jeg kommer i alle fall til å vente en stund før jeg bestemmer meg for noe. Men alikevel, skal jeg liksom synes dette er okej senere ? Anonymous poster hash: 9d662...2b2 Det spiller liten rolle om du synes dette er greit eller ikke. Dette er et valg HUN tar,ikke du! Om du vil kaste bort et vennskap pga røyking så får det være opp til deg. Alle har rett til sine egne meninger men det er det, du kan ikke bestemme. Er enig i at det er dumt at hun røker altså, men dette blir for dumt. Anonymous poster hash: 2616f...3e5
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #7 Skrevet 6. oktober 2016 Det spiller liten rolle om du synes dette er greit eller ikke. Dette er et valg HUN tar,ikke du! Om du vil kaste bort et vennskap pga røyking så får det være opp til deg. Alle har rett til sine egne meninger men det er det, du kan ikke bestemme. Er enig i at det er dumt at hun røker altså, men dette blir for dumt. Anonymous poster hash: 2616f...3e5 Nå har jeg heller ikke sagt jeg vil bestemme over henne jeg da. Eller at det er min sak, snarere tvert imot. Og at du synes det er for dumt, ja det får være opp til deg. Jeg synes at å utsette sitt barn for fare fordi man vil dekke sine egne behov er for dumt so to speak. Men det er meg. Hvorfor synes du det er dumt at jeg ikke syns det er greit å med vilje utsette sitt barn for en så alvorlig fare at det i verste fall kan føre til døden ? Anonymous poster hash: 9d662...2b2
Gjest Antarctica Skrevet 6. oktober 2016 #8 Skrevet 6. oktober 2016 Du har nok rett. Jeg kommer i alle fall til å vente en stund før jeg bestemmer meg for noe. Men alikevel, skal jeg liksom synes dette er okej senere ? Anonymous poster hash: 9d662...2b2 Du trenger ikke å si eller synes at alt dine venner gjør er okei. Men derfra og til å harmdirrende avskrive enhver kontakt med dem er faktisk en lang avstand. Hva med å se på mennesker som nettopp mennesker: feilbarlige fjols - som vi jo alle er? I stedet for å trampe gjennom verden med løftet pekefinger og nekte å snakke med alle som ikke holder din høye standard?
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #9 Skrevet 6. oktober 2016 Nå har jeg heller ikke sagt jeg vil bestemme over henne jeg da. Eller at det er min sak, snarere tvert imot. Og at du synes det er for dumt, ja det får være opp til deg. Jeg synes at å utsette sitt barn for fare fordi man vil dekke sine egne behov er for dumt so to speak. Men det er meg. Hvorfor synes du det er dumt at jeg ikke syns det er greit å med vilje utsette sitt barn for en så alvorlig fare at det i verste fall kan føre til døden ? Anonymous poster hash: 9d662...2b2 Leser du det jeg skriver så ser du jo at jeg også sier at det er dumt at hun røyker. Jeg skjønner hva du mener på mange måter. Men det spørs også om du kanskje styres endel av hormoner? Du gjør det jo til din sak når du påvirkes så av det. Du skjønner du også at ingen synes det er greit med foreldre som utsetter sine egne barn for livsfare med viten og vilje? Jeg kan ikke helt tro at det er det hun gjør. Men føler du for å droppe vennskapet på grunnlag av at din venninne røyker så er det jo helt opp til deg. Anonymous poster hash: 2616f...3e5
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #10 Skrevet 6. oktober 2016 Hvorfor røyket du i de årene du prøvde å bli gravid, og sluttet ikke før du fikk positiv test? Hvem vet hvordan det kan ha påvirket din baby. Anonymous poster hash: 1163b...a19
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #11 Skrevet 6. oktober 2016 Du trenger ikke å si eller synes at alt dine venner gjør er okei. Men derfra og til å harmdirrende avskrive enhver kontakt med dem er faktisk en lang avstand. Hva med å se på mennesker som nettopp mennesker: feilbarlige fjols - som vi jo alle er? I stedet for å trampe gjennom verden med løftet pekefinger og nekte å snakke med alle som ikke holder din høye standard? Synes du tar det litt svart og hvitt her. Jeg har ikke sagt jeg ikke kom til å snakke med henne. Mn et vennskap for meg, er å pleie en relasjon til et annet menneske. Og da må jeg nødvendigvis både like og respektere dette mennesket eller ? Selv om dette handler " bare " om røyking. Så spør jeg - ville du vært venn med en person med totalt annet verdisyn enn du ? En som støttet noe som for deg var helt bak mål ? Ville du klart å pleie et vennskap med disse forutsetningene ? Jeg løper ikke rundt med noen pekefinger, men jeg tenker samtidig. Hvordan pleie vennskap med en person hvis syn på livet er totalt forskjellig fra mitt ? Er det i såfall bare fordi vi er/ var venner fra før av ? Anonymous poster hash: 9d662...2b2
Gjest Antarctica Skrevet 6. oktober 2016 #12 Skrevet 6. oktober 2016 Synes du tar det litt svart og hvitt her. Jeg har ikke sagt jeg ikke kom til å snakke med henne. Mn et vennskap for meg, er å pleie en relasjon til et annet menneske. Og da må jeg nødvendigvis både like og respektere dette mennesket eller ? Selv om dette handler " bare " om røyking. Så spør jeg - ville du vært venn med en person med totalt annet verdisyn enn du ? En som støttet noe som for deg var helt bak mål ? Ville du klart å pleie et vennskap med disse forutsetningene ? Jeg løper ikke rundt med noen pekefinger, men jeg tenker samtidig. Hvordan pleie vennskap med en person hvis syn på livet er totalt forskjellig fra mitt ? Er det i såfall bare fordi vi er/ var venner fra før av ? Anonymous poster hash: 9d662...2b2 Må folk ha samme verdisyn for å være venner? Hvordan ville du ha det med at en venninne ble rasende på deg for at du stemte på et parti, og begrunnet det med at hennes og ditt verdisyn dermed kræsjet (og hennes var selvsagt det "riktige" synet....)
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #13 Skrevet 6. oktober 2016 Hvorfor røyket du i de årene du prøvde å bli gravid, og sluttet ikke før du fikk positiv test? Hvem vet hvordan det kan ha påvirket din baby. Anonymous poster hash: 1163b...a19 Det har jeg ingen unnskyldning eller god argumentasjon for. Noe jeg selvsagt står for. Og derav sluttingen og det at jeg ikke starter på igjen. Anonymous poster hash: 9d662...2b2
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #14 Skrevet 6. oktober 2016 http://www.babycenter.com/404_how-soon-after-quitting-smoking-can-i-try-to-get-pregnant_1932.bc Du har latt babyen din drive passiv røyking i en måned. Anonymous poster hash: 1163b...a19
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #15 Skrevet 6. oktober 2016 Leser du det jeg skriver så ser du jo at jeg også sier at det er dumt at hun røyker. Jeg skjønner hva du mener på mange måter. Men det spørs også om du kanskje styres endel av hormoner? Du gjør det jo til din sak når du påvirkes så av det. Du skjønner du også at ingen synes det er greit med foreldre som utsetter sine egne barn for livsfare med viten og vilje? Jeg kan ikke helt tro at det er det hun gjør. Men føler du for å droppe vennskapet på grunnlag av at din venninne røyker så er det jo helt opp til deg. Anonymous poster hash: 2616f...3e5 Hvordan skal jeg skjønne det ? Når det er opptil flere som synes det er helt greit? Selv om det er en snikende fare, så er det alikevel en fare. Og jeg gjør det ikke til min sak hva hun gjør, jg tar avstand fra det. Hva hun velger å gjøre legger jeg meg ikke opp i. Anonymous poster hash: 9d662...2b2
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #16 Skrevet 6. oktober 2016 Må folk ha samme verdisyn for å være venner? Hvordan ville du ha det med at en venninne ble rasende på deg for at du stemte på et parti, og begrunnet det med at hennes og ditt verdisyn dermed kræsjet (og hennes var selvsagt det "riktige" synet....) Vel, jeg tror at man på noe nivå må dele verdisyn ja, hvor ellers finner man de felles interesser og " årsakene " bak å ønske vennskapet ? Jeg er ikke enig med ditt eksempel, fordi i et valg om politisk verdisyn, er det ingen som utsettes for fare. Det er det derimot i denne saken. Og 99.9 ℅ vil nok si at selv om de mener jeg overreagerer, så ja - er mitt syn selvsagt det riktige i denne situasjonen. Anonymous poster hash: 9d662...2b2
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #17 Skrevet 6. oktober 2016 Ha-ha!!! Dagens mest hysteriske!!!! Anonymous poster hash: a5781...2a6
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #18 Skrevet 6. oktober 2016 Jeg blir provosert over dere begge. Hvilken idiot røyker når man prøver å bli gravid? Da utsetter man bevisst et evt foster for røyk. Sutrer over lang prøvetid når man røyker, ta dere en bolle. Røyk er ikke akkurat kjent for å øke fertiliteten. Du har ikke rett til å være sur. Folk!! Anonymous poster hash: 1b1f5...b7f
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #19 Skrevet 6. oktober 2016 http://www.babycenter.com/404_how-soon-after-quitting-smoking-can-i-try-to-get-pregnant_1932.bc Du har latt babyen din drive passiv røyking i en måned. Anonymous poster hash: 1163b...a19 Du følte dette nødvendig fordi du bare ville være slem eller ? Uten at det egentlig er din sak. Så kan jeg fortelle deg så mye som at jeg hadde fått beskjed om at jeg ikke kom til å bli gravid, vi prøvde i over 7 år. Og ingenting funket. Jeg drev å gikk ned i vekt ( lagt på meg pga sykdom ) og holdt på å slutte å røyke fordi vi tenkte å forsøke ivf. Da testen plutselig ble blå. Hadde jeg trodd eller visst det var NOE som helst slags sjanse for graviditet. Så kan jeg love deg den røyken hadde vært stumpa dårlig fort. Iblant er det alt som hjelper, å ha det lille som holder deg oppe. Men tusen takk skal du uansett ha. Det er alltid trivelig med de som bare MÅ være slemme og ekle bare fordi. Anonymous poster hash: 9d662...2b2
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #20 Skrevet 6. oktober 2016 Jeg blir provosert over dere begge. Hvilken idiot røyker når man prøver å bli gravid? Da utsetter man bevisst et evt foster for røyk. Sutrer over lang prøvetid når man røyker, ta dere en bolle. Røyk er ikke akkurat kjent for å øke fertiliteten. Du har ikke rett til å være sur. Folk!! Anonymous poster hash: 1b1f5...b7f Som forklart lengere nede... Anonymous poster hash: 9d662...2b2
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #21 Skrevet 6. oktober 2016 Ha-ha!!! Dagens mest hysteriske!!!! Anonymous poster hash: a5781...2a6 Man er hysterisk fordi man ikke ønsker å utsette sitt eget barn for unødvendig fare for å dekke eget behov ? Tror du behøver å tenke deg litt om. Hysterisk er å pakke på ungen 15 luer i -1 grader. Det er ikke hyseterisk å ikke ville utsette barnet sitt for en fare man VET er sykdomsfremkallende og i verste fall dødelig. Det håper jeg du forstår. Anonymous poster hash: 9d662...2b2
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #22 Skrevet 6. oktober 2016 Hadde jeg trodd eller visst det var NOE som helst slags sjanse for graviditet. Så kan jeg love deg den røyken hadde vært stumpa dårlig fort. Anonymous poster hash: 9d662...2b2 Hvorfor tok det 3 dager før du slutta å røyke da? Ikke helt perfekt du heller kanskje....? Anonymous poster hash: a5781...2a6
nasse nøffen Skrevet 6. oktober 2016 #23 Skrevet 6. oktober 2016 Hvorfor spør du hva vi tenker her inne, når du argumenterer mot alle som ikke er enig med deg? Du har bestemt deg, og kommer ikke til å endre menig pga hva dibbere her inne sier.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #24 Skrevet 6. oktober 2016 ta dæ ei bolle! Anonymous poster hash: b1778...f7f
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #25 Skrevet 6. oktober 2016 Hvorfor tok det 3 dager før du slutta å røyke da? Ikke helt perfekt du heller kanskje....? Anonymous poster hash: a5781...2a6 Jg har overhodet ikke sagt jeg er perfekt. Absolutt ikke. Det tok meg 3 dager, fordi jeg var i så stort sjokk at hjernen min ikke ville forstå hva som foregikk. Anonymous poster hash: 9d662...2b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå