Gå til innhold

Dere som har peiling på bøker, hjelp meg :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skriver en oppgave, og en av bøkene jeg skal skrive om er en biografi, men den er fremstilt som en roman. Hvis man leser kun boken uten forord og sluttord så kunne man tro det var en typisk roman. Men det er en 100% sann historie. Kan jeg i min tekst skrive at det er en biografi som er skrevet som en roman? Eller vil dette bli helt feil? 

Anonymous poster hash: ff8be...980
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om dette er en universitets/høgskoleoppgave hadde jeg vært svært forsiktig med å bruke en "100% rett" roman-biografi, da sannsynligheten for at ting er utbrodert er svært stor og du får det ikke godkjent som kilde.

Ta det opp med veileder

Anonymous poster hash: 19aa0...9ac

Skrevet

Om dette er en universitets/høgskoleoppgave hadde jeg vært svært forsiktig med å bruke en "100% rett" roman-biografi, da sannsynligheten for at ting er utbrodert er svært stor og du får det ikke godkjent som kilde.

Ta det opp med veileder

Det er ikke på det nivået nei. Det er en særoppgave. Læreren har høstferie og jeg forventer ikke svar fra henne før ferien er over. Jeg skal sammenlikne en biografi og en selvbiografi. Selvbiografien er jo ganske opplagt da det er forfatterens egen historie, men biografien er jo skrevet av en forfatter og selv om det er en 100% sann historie så kunne man lett tatt den for å være en roman.. 

Skrevet

Enig med anonym over, en sann historie skrevet i romans form er gjerne ikke 100% sann. Historien kan selvfølgelig være sann, men som oftest er hovedpersonen og andre ilagt følelser, tanker osv som forfatteren har "funnet på" for å farge historien.

Anonymous poster hash: f4e1b...052
Skrevet

Enig med anonym over, en sann historie skrevet i romans form er gjerne ikke 100% sann. Historien kan selvfølgelig være sann, men som oftest er hovedpersonen og andre ilagt følelser, tanker osv som forfatteren har "funnet på" for å farge historien.

Anonymous poster hash: f4e1b...052

Boken er 100% sann. Det er det ikke tvil om. Men poenget mitt er om jeg kan skrive at den er skrevet/bygd opp  SOM en roman? 

Skrevet

Dette har jeg skrevet: "Om man ikke visste at det var en biografi man leste, kan man lett forveksle denne boken med en roman. Den begynner med slutten, og forteller en hinsides historie man ikke i sin villeste fantasi kan forestille seg er konkrete skildringer og handlinger fra en ung kvinnes virkelige verden. "

Skrevet

Hvilken bok er det da?

Anonymous poster hash: 1919e...5c9

Skrevet

Du kan ikke si at boka er en biografi når forfatter sier det er en roman. Men du kan dra linjer mot forfatterens virkelige liv, om du kan begrunne dette med kilder. Dette må du ikke gjøre i selve oppgaven, men i konklusjonen, som er mer fri, og hvor du kan komme med egne tanker om at historien har likhetstrekk med virkeligheten. Men dette må du begrunne med fakta, feks at forfatter er fra samme by, jobber med det samme, etc. Eller du kan vise til intervjuer hvor forfatter forteller om likhetstrekk fra sitt liv. Bruk det du har av fakta, men påstå aldri at dette er biografisk uten sikre kilder.

Anonymous poster hash: 7331d...0ad

Skrevet

Du kan ikke si at boka er en biografi når forfatter sier det er en roman. Men du kan dra linjer mot forfatterens virkelige liv, om du kan begrunne dette med kilder. Dette må du ikke gjøre i selve oppgaven, men i konklusjonen, som er mer fri, og hvor du kan komme med egne tanker om at historien har likhetstrekk med virkeligheten. Men dette må du begrunne med fakta, feks at forfatter er fra samme by, jobber med det samme, etc. Eller du kan vise til intervjuer hvor forfatter forteller om likhetstrekk fra sitt liv. Bruk det du har av fakta, men påstå aldri at dette er biografisk uten sikre kilder.Anonymous poster hash: 7331d...0ad

Forøvrig synes jeg det du har skrevet og vist som eksempel, er svært utydelig og grenser til uforståelig.

Gjest Antarctica
Skrevet

Forøvrig synes jeg det du har skrevet og vist som eksempel, er svært utydelig og grenser til uforståelig.

Akkurat der er jeg enig. Diffust, og manglet tegnsetting.

Du kan f eks si at hendelser i romanen er hentet fra figurenes virkelige liv?

Skrevet

Du kan f eks si at hendelser i romanen er hentet fra figurenes virkelige liv?

Ikke sant! Kortere setninger, mer konkret, vise til eksempler som ligner på forfatterens liv.

Skrevet

Ikke sant! Kortere setninger, mer konkret, vise til eksempler som ligner på forfatterens liv.

er jo ikke snakk om forfatterens liv. Dette er ingen selvbiografri, men en biografi. Altså en forfatter som forteller en annen sin historie. Historien er 100% sann.... 

Skrevet

Du kan f eks si at hendelser i romanen er hentet fra figurenes virkelige liv

Det er ingen roman. Det er en biografi. 100% biografi. Alt i boka er sann historie. 

Men forfatteren har lagt opp historien slik at det kan MINNE om en roman. 

Skrevet

Bare dropp det med roman og skriv om til noe mer presist.

Skrevet

Du kan ikke si at boka er en biografi når forfatter sier det er en roman. Men du kan dra linjer mot forfatterens virkelige liv, om du kan begrunne dette med kilder. Dette må du ikke gjøre i selve oppgaven, men i konklusjonen, som er mer fri, og hvor du kan komme med egne tanker om at historien har likhetstrekk med virkeligheten. Men dette må du begrunne med fakta, feks at forfatter er fra samme by, jobber med det samme, etc. Eller du kan vise til intervjuer hvor forfatter forteller om likhetstrekk fra sitt liv. Bruk det du har av fakta, men påstå aldri at dette er biografisk uten sikre kilder.

Jeg sier ingenting. Boka ER en biografi. Det jeg sier er at boka kan minne om en roman på måten den er skrevet. Det er en 100% sann historie. 

Skrevet

Bare dropp det med roman og skriv om til noe mer presist.

Tror det blir slik ja. Ingen her inne skjønte hva jeg mente en gang, like greit å droppe det =P

Skrevet

Tror vi har fått det med oss nå. Det er en 100% sann histore 😂

Anonymous poster hash: 93e4d...0e2

Skrevet

Tror det blir slik ja. Ingen her inne skjønte hva jeg mente en gang, like greit å droppe det =P

Tenk på at sensor skal forstå, du. Og han/hun er også bare et menneske. (Samme hvor sann historien er, må DU klare å uttrykke deg.)

Anonymous poster hash: 652ab...900

Skrevet

Hvilken bok er det snakk om, da?

Skrevet

Bare nysgjerrig; mener du det er mulig at en hustorie blir 100% sann?

Det finnes alltid din versjon, min versjon, hennes versjon, hans versjon, deres versjon. Sannheten ligger gjerne et sted i mellom.

Anonymous poster hash: b928b...64a

Skrevet

Det er lettere å hjelpe deg om du opplyser om hvilke bøker det er. Jeg hjelper elever med særemne ofte og opplever at de ofte tror at sjangeren er veldig streng uten at den er det. En biografisk roman bør kunne brukes om du tilpasser problemstillingen. 

Anonymous poster hash: 92b67...d28
Skrevet

Jeg tror du vil framstå som ganske naiv og umoden i en slik oppgave om du skriver at det er 100% sant det som står. Ingenting er nøytralt og objektivt sant når det framstilles i språket. Du får nok plusspoeng om du heller diskuterer konseptet med sannhet i en særoppgave om en biografisk roman. Det et litterært språk gjør i en sånn sammenheng er kanskje nettopp å tydeliggjøre at det å skrive om historien - enten det er historiske begivenheter eller om enkeltmennesker - innebærer at man skriver OM historien (i betydningen omskriving). Det er nødt til å være et utvalg tatt ut fra et visst perspektiv framstilt i en form som gjør det til fiksjon. All fiksjon bygger jo på virkeligheten på en eller annen måte, hvis ikke vil ikke folk kunne forstå den.

Skrevet

Ville kuttet ut alt som handler om dine ( hi) sine subjektive opplevelser og følelser av den (100% riktige,må vite) roman-biografien.

Altså det med " ...i sine villeste fantasier " osv, dette blir et mer muntlig språk enn fagspråk og virker umodent. Hvem sine villeste fantasier? Din? Sensorene? Den vanlige leser?

Ville også vært svært forsiktig med å insistere på at romanen er 100% garantert superdupert sann, da fremstår du som lite reflekterende og naiv. Du kan skrive at romanen fremstår som sann, eller at forfatteren i innledningen ( side og sitathenvisning) sier den er sann, men du kan ikke si at den ER 100% sann.

Hvilken bok er dette?

( please, ikke la det være Løvekvinnen...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...