Gå til innhold

Litt større barn og mat. Er jeg slem her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datter hadde med en klassevenninne hjem i går. Første gang hun var her. De er begge seks.

Da de kom hjem var de sultene så de fikk en brødskive for det var nesten to timer til middag.

Når jeg serverer skiva sier denne gjesten, -Jeg skal ha brød uten skorpe jeg.

Jeg svarer at da får du bare la være å spise skorpen. Hun sier da at mamma tar alltid bort skorpa.

Uansett hun spiste skiva, og litt av skorpa.

Når de fikk middagen servert så ville hun jeg skulle mose maten for henne. Jeg spurte om hun ikke ville prøve litt selv først. Nei hun gjorde aldri det, mamma som gjorde slik. Jeg sa, nå deler jeg poteten og kjøttkakene i litt mindre biter for deg så kan du mose selv, får du det ikke til så skal du få hjelp. Hun moste selv og spurte om jeg kunne ta litt på slutten noe jeg gjorde. Hun klarte heller ikke å bruke kniven til å dele opp en potetbit i mindre biter, for hjemme brukte hun ikke kniv.

Er det bare meg eller er det faktisk litt rart at en på seks får brød uten skorpe og får hjelp til å dele opp middagen?

Måtte spørre datter hva hun pleide å ha i matboksen sin og det bar brød uten skorpe delt opp i fire biter.

Ellers var hun en søt og god jente og hyggelig å ha på besøk.

Hva er normalen rundt omkring rundt seksåringer?

Mine barn spiser både skorpe og kan bruke kniv og gaffel. De har vel ikke vært drevne på knivbruk men de har mestret det til skolestart.

Anonymous poster hash: 8c917...9ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min seksåring er en motorisk kløne, han får ikke til å bruke kniv.

Anonymous poster hash: e1213...852

Skrevet

Min seksåring er en motorisk kløne, han får ikke til å bruke kniv.

Anonymous poster hash: e1213...852

Forskjell på å ikke få til og ikke få lov å prøve synes jeg.

Selvsagt kan ikke alle seksåringer det samme, de modnes forskjellig. Din sønn får åpenbart lov å prøve seg siden du sier ham ikke får til foreløpig. Barnet jeg snakker om har aldri brukt kniv, selvsagt kan hun ha en oppfatning av dette som ikke er riktig men sett i lys av at hun får maten servert slik jeg serverer hun på 1,5 år mat så tviler jeg ikke på at hun ikke får bruke kniv.

HI

Anonymous poster hash: 8c917...9ae

Skrevet

Høres ut som foreldre som ikke gjør jobben sin. En seksåring (uten handycap) bør kunne bruke bestikk og bør kunne spise mat som ikke er most. Enebarn, eller driver mor og far og moser og ordner for alle barna?

Anonymous poster hash: 170c6...7d4

Skrevet

Kjenner at jeg hadde brukt svært lite energi på det der. Jenta lærer nok å bruke kniv før eller senere.

Anonymous poster hash: 69380...ef3

Skrevet

Så fin og flink mamma du er HI 😃 👏 Jeg syns det var bra du tok hensyn, men samtidig utfordret henne litt. Jeg syns det er rart at ho ikke spiser skorpe og ikke kan bruke kniv, men det lærer ho forhåpentligvis snart.

Jeg hadde med en venninne hjem til middag engang. Der satt ho med poteten på gaffelen og spurte mamma om hjelp til å skrelle! Ho var 13 år !(!!!)

Anonymous poster hash: f0239...8a1

Skrevet

Min 5-åring spiser nesten ikke middag og har jernmangel, så hvis han ber meg mose maten hans og jeg øyner et håp om at han dermed skal spise så gjør jeg det med glede. :P Men han klarer fint å både dele opp og mose selv også, hvis han vil.

Brødskive uten skorpe har jeg aldri gitt ham, men kanskje denne moren har sine grunner?

Har hatt mange spisegjester her rundt samme alder, og de aller fleste klarer å både forsyne seg og bruke kniv og gaffel selv, samt spiser skorpe. I alle fall når jeg sier at de ikke får mer før de har spist den. :P (Noen av dem spiser veldig mye, og vi har som regel ikke nok brød i hus til at de kan spise enda mer fordi de dropper skorpa.)

Anonymous poster hash: bcb67...b5e
Skrevet

Så fin og flink mamma du er HI 😃 👏 Jeg syns det var bra du tok hensyn, men samtidig utfordret henne litt. Jeg syns det er rart at ho ikke spiser skorpe og ikke kan bruke kniv, men det lærer ho forhåpentligvis snart.

Jeg hadde med en venninne hjem til middag engang. Der satt ho med poteten på gaffelen og spurte mamma om hjelp til å skrelle! Ho var 13 år !(!!!)

Mine barn er 5, 8 og snart 12, de kan sikkert heller ikke skrelle poteter, men det er fordi vi nesten aldri har hatt poteter (med skall) på middagsbordet.

Anonymous poster hash: c1237...0b4

Skrevet

Mine barn er 5, 8 og snart 12, de kan sikkert heller ikke skrelle poteter, men det er fordi vi nesten aldri har hatt poteter (med skall) på middagsbordet.

Da får du la de prøve seg en dag 😆

Skrevet

Signerer denne:) Barna mine ville nok slitt med det samme, de ville dog prøvd å ordne opp selv før de ba om hjelp.

Skrevet

Dette er så typisk. "Mine barn klarer ikke sånn eller slik". Poenget er vel at det faktisk er ganske rart at en frisk unge på 6 år ikke klarer å skjære vekk egne skorper (og hvorfor skal ikke de spises??) eller skjære opp og mose egen mat. Og hvorfor mose mat til store barn? Det er jo noe åpenbart feil i oppdragelsen her, og jeg vet flere som gjør det sånn. De gjør ikke akkurat barna noe tjeneste!

Du var flink og håndterte det fint. Jeg hadde nok ikke vært så pedagogisk....

Anonymous poster hash: 7d307...502

Skrevet

Tja, jeg tenker vel at før eller siden lærer hun seg dette. I mellomtiden synes jeg du taklet det flott, hun fikk prøve seg litt uten å bli stilt til veggs. Bare fint for henne å oppdage at ikke alle driver like høy grad av service som mamma.

Eventuelt kan du ta en prat med moren, om du tror det har noe for seg.

Skrevet

Det syns jeg du taklet veldig bra! Jeg håper jeg hadde gjort det samme som deg i den situasjonen. Du dullet ikke for mye, men ga henne helt rktige utfordringer, og føyset det bare ikke bort. Dette er jo noe hun har blitt lært hjemme. Hun vet jo ikke annet. Bare bra for henne å se at sånn er det ikke andre/alle steder, at de på hennes alder klarer mer/gjør ting på en annen måte enn henne selv. Kanskje hun da også etter hvert vil forsøke å lære mer?

Barna lærer av utfordringer og hva foreldrene legger opp til. Ofte i en hektist hverdag er det lett for å fortsette i samme tralten med å skjære opp maten, mose maten, skjære bort skorpene ect fordi det i bunn og grunn er enklest der og da. Man tenker kanskje at "vi øver på det senere" og lar det skure og gå. Plutselig er barnet 13 år og aner ikke hvordan man skreller en potet eller spiser brødskive uten at skorpen er skjært av. Har lett for det selv. Potetene skrelles før de legges på tallerken, for middagen skal helst gå fort for å rekke alt vi skal rekke i en travel hverdag med fritidsaktiviteter, lekser og husarbeid. Jeg er nok selv altfor slapp der, og skreller potetene til mine to på 9 og 11. Ofte skjærer jeg opp maten til den yngste også, rett og slett for å spare tid, og fordi at hun ikke er "flink" å spise, og da kutter ut å spise det som kan være litt mer styrete å skjære opp. Note to self: Slutt med det, og heller prioriter at barna får lært seg enkle og grunnleggende ting som å skrelle potetene selv og skjære opp egen mat. Ris til egen bak om jeg lar det fortsette mye lenger nå.

Skrevet

Dette er så typisk. "Mine barn klarer ikke sånn eller slik". Poenget er vel at det faktisk er ganske rart at en frisk unge på 6 år ikke klarer å skjære vekk egne skorper (og hvorfor skal ikke de spises??) eller skjære opp og mose egen mat. Og hvorfor mose mat til store barn? Det er jo noe åpenbart feil i oppdragelsen her, og jeg vet flere som gjør det sånn. De gjør ikke akkurat barna noe tjeneste!

Du var flink og håndterte det fint. Jeg hadde nok ikke vært så pedagogisk....

Det er vel ganske naturlig å svare hva ens eget barn kan og ikke kan når HI spør hva som er vanlig for alderen.

Jeg er for øvrig enig i at hun håndterte det fint. Glemte å svare på den biten.

Skrevet

Det er vel ganske naturlig å svare hva ens eget barn kan og ikke kan når HI spør hva som er vanlig for alderen.

Jeg er for øvrig enig i at hun håndterte det fint. Glemte å svare på den biten.

Ja selvsagt, men ofte henger man seg opp i én ting, som f.eks at de ikke kan skrelle poteter. Her var det mer enn bare én ting som skurret...

Skrevet

Signerer denne:) Barna mine ville nok slitt med det samme, de ville dog prøvd å ordne opp selv før de ba om hjelp.

Det sliter jeg også med og jeg nærmer meg 40! Skreller alltid potetene før de kokes.

Anonymous poster hash: f8aee...4b8

Skrevet

Syns du taklet det bra :) vi har hatt flere unger her på besøk som konsekvent ikke har spist grønnsaker/salat og ikke brukt bestikk etc. De får glatt beskjed om at her i huset spiser vi litt grønnsaker og salat. Vi bruker også bestikket og sier takk for maten. Tok ikke mange påminnelsene før de skjønte rutinen. Hva de gjør hjemme er en ting, men her er en annen. Sliter de med å skjære opp etc får de prøve selv først og deretter skal jeg hjelpe dem hvis de har forsøkt selv først. Dette er dog med barn som er 8-9 år gamle. Foreldrene er glade for at de har rutiner og regler her.

Anonymous poster hash: 01c5d...531

Skrevet

Enkelte foreldre lar ikke barna lære og utvikle seg, så de holder barna tilbake på flere stadier 😑 Du løste dette på en god måte hi.☺️

Og dere som har barn som ikke kan skrelle poteter, dere burde virkelig la de prøve og lære seg det. Poteter blir ofte servert rundt hos venner når de spiser middag der, og alle koker ikke poteter uten skall . Vi koker som oftest med skall på, for å få med mest mulig av de gode næringsstoffene. Her skreller barna potetene sine selv fra de er 3-4 år. Kniv bruker de også 👌🏼

Anonymous poster hash: 21192...6e6

Skrevet

Vi spiser poteter med skall, vi da. :)

Men altså, min 6-åring liker også å få ting skåret opp for seg, ihvertfall ting som er litt tungt å skjære, sånn som koteletter og den slags. Han hjelper imidlertid til med å lage mat, så han kan fint håndtere kniv og skjære opp gulrøtter og løk, eller raspe ost for eksempel.

Anonymous poster hash: 7cfa2...fe4
Skrevet

Var sammen med en på 7 år i sommer, der smurte mor alle knekkebrødene (likte visst ikke brød) og moste all middagsmat slik at det så ut som om det var til en ett-åring. Barna mine er så kresne unnskyldte hun seg med. Jeg ble veldig overrasket, men nå skjønner jeg at det ikke var normalt. 

Anonymous poster hash: 0f006...8aa
Skrevet

Har aldri opplevd at en seksåring ikke kan bruke bestikk og må få middagsmaten most av en voksen. Synes det høres litt sært ut. Jeg får med en gang litt "fordommer" mot foreldrene og tenker at de kanskje gjør for mye for barnet, og ikke lærer henne å være selvstendig. Men vi er alle forskjellige - for meg ville det vært helt fjernt å skjære bort skorpa og mose mat for mine barn, da de var på den alderen.

Synes ikke du var slem, tenker at du taklet det veldig bra!

Skrevet

Kan godt skjønne jenta sliter med bestikket, har dere prøvd å skjære noe med gaffel og kniv med puter under armene? Må være skikkelig i veien,ass

Anonymous poster hash: 2ba00...7da

Gjest Antarctica
Skrevet

Min 5-åring spiser nesten ikke middag og har jernmangel, så hvis han ber meg mose maten hans og jeg øyner et håp om at han dermed skal spise så gjør jeg det med glede. :P Men han klarer fint å både dele opp og mose selv også, hvis han vil.

Brødskive uten skorpe har jeg aldri gitt ham, men kanskje denne moren har sine grunner?

Har hatt mange spisegjester her rundt samme alder, og de aller fleste klarer å både forsyne seg og bruke kniv og gaffel selv, samt spiser skorpe. I alle fall når jeg sier at de ikke får mer før de har spist den. :P (Noen av dem spiser veldig mye, og vi har som regel ikke nok brød i hus til at de kan spise enda mer fordi de dropper skorpa.)

Er et barn bortskjemt så har det automatisk spisevegring eller en sjelden sykdom, bare fordi ens eget barn har det?

Samme hvor småspist sønnen din er: det er IKKE normalt at et skolebarn ikke får i seg middag uten hjelp.

Skrevet

Er et barn bortskjemt så har det automatisk spisevegring eller en sjelden sykdom, bare fordi ens eget barn har det?

Samme hvor småspist sønnen din er: det er IKKE normalt at et skolebarn ikke får i seg middag uten hjelp.

Jeg sier da ikke noen av disse tingene, jeg forteller hva mitt barn kan og ikke kan, samt de som er på besøk her, fordi HI lurer på hva som er vanlig. I det siste avsnittet mitt så sier jeg jo nettopp at det hun forteller ikke er normalt. Men om dette barnet har spisevegring eller andre grunner til at moren gjør som hun gjør, det vet både du og jeg veldig lite om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...