Gå til innhold

Urolige barn på fritidsaktiviteter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger noen tips.

Mine barn deltar på noen fritidsaktiviter der andre foreldre stiller gratis opp som ledere. På disse aktivitetene står ofte vi andre foreldrene på sidelinja og ser på. I den sammenheng ser jeg på det som min plikt å rettlede og irettesette mine barn viss de tøyser i køen, skaper uro eller ikke hører på lederne. Problemet mitt er bare det at det er det flere som ikke gjør, og da spesielt de foreldrene til barn som trenger hjelp til oppførsel mest.....

Etter ferien er det min tur til å hjelpe til på en idrettsaktivitet vi starter opp. I den sammenheng har jeg veldig lyst til å samle foreldrene første gangen og forlange at de hjelper sitt barn i hvordan vi oppfører oss. Noen meninger rundt dette?

Anonymous poster hash: da504...c52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger noen tips.

Mine barn deltar på noen fritidsaktiviter der andre foreldre stiller gratis opp som ledere. På disse aktivitetene står ofte vi andre foreldrene på sidelinja og ser på. I den sammenheng ser jeg på det som min plikt å rettlede og irettesette mine barn viss de tøyser i køen, skaper uro eller ikke hører på lederne. Problemet mitt er bare det at det er det flere som ikke gjør, og da spesielt de foreldrene til barn som trenger hjelp til oppførsel mest.....

Etter ferien er det min tur til å hjelpe til på en idrettsaktivitet vi starter opp. I den sammenheng har jeg veldig lyst til å samle foreldrene første gangen og forlange at de hjelper sitt barn i hvordan vi oppfører oss. Noen meninger rundt dette? Anonymous poster hash: da504...c52

Når de er små kan det være litt av en utfordring å holde styr på mange ivrige og ernergiske unger.

Vi hadde problem med et barn på fotballtrening som krevde én voksen alene. Dette gikk utover de andre barna som da ikke fikk god nok oppfølging. Enden på visen ble at vi måtte be foreldrene til dette barnet om å være med aktivt på trening for å hjelpe sitt barn (til tider utagerende oppførsel med spark/slag og munnbruk) ellers måtte han slutte. Rett og slett fordi vi ikke var nok trenere til at en kunne passe på ham hele tiden.

Jeg synes det er helt innenfor å be foreldre være med i starten og sørge for at ungen deres oppfører seg på trening.

Anonymous poster hash: 91d5b...94e

Skrevet

Hvor gamle er barna?for små barn på 2 til 5 kan det være greit at foreldrene står på sidelinjen og rettleder, men når barna blir litt eldre, fra skolealder er det ofte greiere at alle foreldrene holder seg helt unna slik at treneren eller lederen er den viktigste autoritetspersonen. Veldig mange barn oppfører seg bedre da og tar beskjeder mye bedre hvis foreldrene ikke er der.

Anonymous poster hash: 5d8be...f56

Skrevet

Synes det må være helt greit å be foreldrene holde orden på egne barn. Men det kan jo og bli kaotisk om alle skal gi beskjeder. Uklart hvem som har ansvaret da.

Hos oss er problemet at barnet til treneren er det mest krevende. Har vært mange episoder der dette barnet regelrett har angrepet andre barn, og faren/treneren gjør ikke noe med det. Det er litt vanskelig for oss andre foreldre å stå og se på.

Anonymous poster hash: 1803d...294

Skrevet

Hi her. De er 6 år. Det er spesielt 3 gutter som utpeker seg. Når jeg som mor eller trenerne snakker med de svarer de frekt tilbake. Det mest irriterende er at du hører foreldrene deres står og humrer og ler av dette.....

Skrevet

Når de er 6 år kan dere be foreldrene holde seg vekke, det funker i de fleste tilfeller helt supert. De fleste barna oppfører seg bedre når foreldrene ikke er der. I tillegg er det lettere for trenerne å korrigere uønsket oppførsel.

Anonymous poster hash: 3ec18...b86

Skrevet

Jeg må si at jeg synes det er en uting at forledre skal korrigere oppførsel og blande seg inn mens trening pågår! Det blir langt mer bråk, snakk, uro av det. Generelt synes jeg foreldre bør holde seg unna trening, med mindre en eller to skal være med som assistent/trenerens hjelper til å holde styr på flokken. 

Foreldre som står på sidelinja har det med å skravle med hverandre og komme med korrekser og ros til barna sine under trening. Barna har også en tendens til å henvende seg til foreldrene sine for å hvis hva de får til, få trøst hvis noe blir slitsomt/de slår seg osv. I det hele tatt skaper den overdrevne involveringen av foreldre mer støy i treninga enn den gjør godt. 

Det er, som nevnt over her, også lettere for treneren å gi korreks og å håndtere barna dersom foreldrene ikke sitter å våker over hele seansen.

På trening skal barna få lov til å forholde seg til én autoritet, det gjør det også langt enklere for de aller fleste barna. Dersom det er noen spesielle forhold som gjør at noen trenger ekstra oppfølging må det selvsagt løses så det ikke ødelegger for gruppa, og for at også dette barnet skal få utbytte av treningen.

Skrevet

Trenger noen tips.

Etter ferien er det min tur til å hjelpe til på en idrettsaktivitet vi starter opp. I den sammenheng har jeg veldig lyst til å samle foreldrene første gangen og forlange at de hjelper sitt barn i hvordan vi oppfører oss. Noen meninger rundt dette?

Det må jo være helt innafor? Men det hjelper lite på de som trenger det mest. Og de barna trenger sannsynligvis aller mest å få lov å være med...

Anonymous poster hash: fff73...5bc

Skrevet

Jeg var instruktør for små barn i kampsport i 15 år. Aldri i verden om det hadde vært greit at mange foreldre skulle forstyrre treningen.

På foreldremøte sa vi at barna får tilsnakk hvis de ikke oppfører seg. Og må faktisk gå ut og ikke delta på resten av treningen hvis de ikke hører etter. Skulle foreldrene blande seg inn, så fikk de heller gjøre det på avstand med f.eks en pekefinger mot barnet sitt der de satt bak vinduet på venterommet.

At foreldre ler av at barnet svarer HI frekk, forteller veldig mye om disse foreldrene. Og hyggelig av de å undergrave autoriteten til instruktøren. Jeg hadde en slik foreldre, sa i fra at ved at vedkommende sto og lo når barnet var frekk mot meg så ble autoriteten min undergravd. Vedkommende sluttet med akkurat det.

Anonymous poster hash: 8f83f...82f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...