Gå til innhold

5 åring som ikke er tørr enda

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min blir 5 år denne måneden å er langt ifra å bli tørr om natten.

Han får ikke masse drikke før han legger seg,å han går selvsagt på do før han legger seg.

Itellegg tar jeg han på do ca tolv om kvelden før jeg legger meg.

Likevel er han ganske våt om morgenen å noen ganger kald ettersom han er så våt.

Den ene dagen vekket han meg 5 om morgenen av at han var gjennomvåt på nattbuksen og ganske våt på ene armen på nattgenseren.

Nå skal vi selvsagt kontakte lege/helsestasjon men hva gjør vi frem til da?

Forsetter å vaske dyne,laken,dynetrekk og tisselaken hver eneste dag?

Eller ta på bleie om natten frem til vi får hjelp?

Moren min mener jeg må ta på bleie så han ikke blir kald og syk,jeg tenker at det er kanskje ikke så lurt å ta på han bleie igjen når han er stor.

Jeg tenker å kjøpe en liten ovn så han ikke fryser om han blir våt.

Anonymous poster hash: 72d15...523

Anonymous poster hash: 0a90d...818

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der er helt normalt. 20% av alle andreklassinger er nattvætere. Legene gjør som regel ikke noe før de begynner i tredjeklasse.

Anonymous poster hash: cf734...249

Skrevet

Sønnen min blir 5 år denne måneden å er langt ifra å bli tørr om natten.

Han får ikke masse drikke før han legger seg,å han går selvsagt på do før han legger seg.

Itellegg tar jeg han på do ca tolv om kvelden før jeg legger meg.

Likevel er han ganske våt om morgenen å noen ganger kald ettersom han er så våt.

Den ene dagen vekket han meg 5 om morgenen av at han var gjennomvåt på nattbuksen og ganske våt på ene armen på nattgenseren.

Nå skal vi selvsagt kontakte lege/helsestasjon men hva gjør vi frem til da?

Forsetter å vaske dyne,laken,dynetrekk og tisselaken hver eneste dag?

Eller ta på bleie om natten frem til vi får hjelp?

Moren min mener jeg må ta på bleie så han ikke blir kald og syk,jeg tenker at det er kanskje ikke så lurt å ta på han bleie igjen når han er stor.

Jeg tenker å kjøpe en liten ovn så han ikke fryser om han blir våt.

Anonymous poster hash: 72d15...523

Hva vil en ovn hjelpe for? Han må sitte på den for at det skal hjelpe. Eller ha den i senga.

Nei, jeg vet ikke hva jeg ville gjort. Kanskje han kan bruke bleie, bedre det enn å være våt om morningen. Tror ikke han vil bruke det som en sovepute. Å tisse på seg eller bruke bleie der andre ikke gjør det, er nok ikke noe han ønsker selv, uansett.

Anonymous poster hash: 2842a...8c6

Skrevet

Tror det er fra 5 år (eller er det 6?) du får nattbleie på blå resept.

Det er langt fra uvanlig at en femåring tisser om natta enda og det har med hormoner og urinproduksjonen å gjøre

En gang mellom 3 og 6 år skjer det en modning som gjør at urinproduksjonen går ned om natta, men hos noen (sengevætere) skjer det ikke før enda senere.

Det finnes en nesespray med dette hormonet som setter ned produksjonen, det hjelper hos noen. Bestill time hos legen og hør du.

Det er bedre å bruke nattbleie enn å bli våt og kald, og du ødelegger ikke noe ved å sette det på han for dette har ikke noe med øvelse eller flink gutt å gjøre, han produserer rett og slett like mye tiss om natta som om dagen enda

Anonymous poster hash: 76858...40f

Skrevet

Vi fikk nattbleie på resept da sønnen min var 5 år.

Anonymous poster hash: e6576...e7e

Skrevet

Vi har god erfaring med "tissealarm". Startet med det da barnet var ca 5 år (sluttet med dagbleie 2,5 år gammel) og var helt tørr etter mellom to og tre måneder. Alarmen fikk vi låne gjennom helsestasjonen, men vi måtte kjøpe egen sensor da den ikke byttes fra barn til barn. Sensoren kostet 200 eller 250 kr. Eneste vi angrer på er at vi ikke kontaktet helsestasjonen og ba om alarm før! Barnet lærer da å kjenne igjen signalene på at det må på do også på natten. Får også tissematter, men jeg har mye større tro på alarmen. Bruker da to truser utenpå hverandre og sensoren legges mellom trusene. Alarmen går med en gang den blir våt. Bittesmå dråper er nok.

Lykke til. Håper det ordner seg for dere også.

Anonymous poster hash: f9975...051

Skrevet

Jeg visste ikke at man kunne få bleier på resept. Vår femåring tisser også mye om natta fortsatt. Vi har sagt at hun må ha bleier til hun har 3 tørre netter, men tenkte å spørre legen snart.

Er ikke de alarmene fæle? Vi vil ikke traumstisere henne...

Anonymous poster hash: 3b38e...d2a

Skrevet

Jeg visste ikke at man kunne få bleier på resept. Vår femåring tisser også mye om natta fortsatt. Vi har sagt at hun må ha bleier til hun har 3 tørre netter, men tenkte å spørre legen snart.

Er ikke de alarmene fæle? Vi vil ikke traumstisere henne...

Anonymous poster hash: 3b38e...d2a

Første gangen alarmen gikk her måtte vi vekke barnet😂😂 (Vi voksne bråvåkna da)

Ingen traumatisering her i alle fall. De får alarmer med lyd, lys og vibrasjon i alle fall. Vi brukte med lyd da vi prøvde og er godt fornøyde.

Anonymous poster hash: f9975...051

Skrevet

Her klarte han en uke uten uhell om natten å var SÅÅ stolt :)

Men hjelper ikke når han hadde uhell hver dag de to neste ukene

Skrevet

Lyd tviler sterkt på at hjelper,han våkner ikke av brannalarmen enda den hylte i 10 minutter rett utenfor døren hans.

Men vibrasjon kan nok fungere :)

Skrevet

En nabo reiste til Sverige og kjøpte en alarm de bruker der. Hjalp etter et par uker.

Anonymous poster hash: 2424b...877

Skrevet

Min gutt er fire, og sluttet helt med bleie dag og natt. Nå, ett år etter har vi begynt med "nattruser" igjen. De er tøffe og med guttemotiv, sånn at det ikke blir klissete i senga som han sier ;) bedre for alle, og han vil ha den på selv.

Anonymous poster hash: b2dee...6e6

Skrevet

Etter 2 uker bruk, hvor alarmen gikk hvert eneste natt, våknet han selv to ganger, resten av nettene var de vi som måtte vekke han. Vi venter på ny time hos legen og håpet på medisiner da.

Anonymous poster hash: ff7e1...394

Skrevet

Herregud, han er 4år, og så tvinger du jf an til å tisse seg våt i sengen, han er ikke klar for å slutte med bleier om natten. Gi han ett år så kan du vurdere om du vil kontakte legen, legen gjør ingenting med det når han er snart 5år.

Skrevet

Min datter brukte nattbleie til hun var 5 1/2, tisset i den hver natt. Plutselig begynte hun å våkne og gikk på do selv. Ville ikke stresset så mye med det.

Anonymous poster hash: 7122c...443

Skrevet

Herregud, han er 4år, og så tvinger du jf an til å tisse seg våt i sengen, han er ikke klar for å slutte med bleier om natten. Gi han ett år så kan du vurdere om du vil kontakte legen, legen gjør ingenting med det når han er snart 5år.

Han blir 5 år om 2 uker.

Han blir vel forvirret om vi tar på bleien igjen nå.

Syns det er litt vel sent å kontakte lege når han er begynt på skole.

Skrevet

Gi barnet nattbleie. For varmt rom er ikke bra for innemiljøet eller søvnen.

Anonymous poster hash: 7ad9a...8d1

Skrevet

Min datter brukte nattbleie til hun var 5 1/2, tisset i den hver natt. Plutselig begynte hun å våkne og gikk på do selv. Ville ikke stresset så mye med det.

Anonymous poster hash: 7122c...443

Før var bleien ofte tørr derfor vi tok den vekk.Da klarte han som sagt en uke der han ikke hadde noen uhell om natten,men nå er det uhell hver eneste natt.Derfor jeg ble så usikker på om jeg skal ta på han bleie igjen eller ikke.

I natt ble det uten bleie ettersom det ut til at vi har kastet alle bleiene vi hadde.

Vi har nettopp flyttet så har ikke helt oversikten hvor alt er enda :P

Skrevet

Gi barnet nattbleie. For varmt rom er ikke bra for innemiljøet eller søvnen.

Anonymous poster hash: 7ad9a...8d1

Til vinteren må han nok ha en ovn der uansett for syns det var ganske kaldt allerede jeg.

Men blir nok å kjøpe bleier igjen i morgen ja,

Skrevet

Før var bleien ofte tørr derfor vi tok den vekk.Da klarte han som sagt en uke der han ikke hadde noen uhell om natten,men nå er det uhell hver eneste natt.Derfor jeg ble så usikker på om jeg skal ta på han bleie igjen eller ikke.

I natt ble det uten bleie ettersom det ut til at vi har kastet alle bleiene vi hadde.

Vi har nettopp flyttet så har ikke helt oversikten hvor alt er enda :P

Det kan ikke ha noe med flyttingen å gjøre?

Vår 4åring blir verre ved alle endringer, ferie, barnehageoppstart osv

Anonymous poster hash: f4edf...bd1

Skrevet

Det kan ikke ha noe med flyttingen å gjøre?

Vår 4åring blir verre ved alle endringer, ferie, barnehageoppstart osv

Anonymous poster hash: f4edf...bd1

Jo det er ikke så usannsynlig det egentlig for han er veldig sensitiv på forandringer.

Jeg vet at han syns det er veldig kjekt at vi har flyttet å han trives på det nye rommet sitt,men alle uhellene om natten kan kanskje være en konsekvens av flyttingen likevel.

Skrevet

Man får ikke bleier/kladder/minirin på blå resept før barnet er 8 år.

Anonymous poster hash: 2ea2b...bb1

Skrevet

Okey men bleier er jo ikke så dyrt så det skal jeg nok overleve :P

Håper bare jeg kan låne en sånn tissealarm på helsestasjonen.

Skrevet

Det er nok mange 5 åringer som tisser på seg om natta. Har 2 barn selv på 5 og 8 år som er sengevætere. Begge bruker bleie om natta. Hun på 8 har flere venninner som er sengevætere. Når hun har hatt overnattings gjester så har bleien (trusa som de sier) blitt brukt.. jeg husker selv at jeg ikke ble tørr før jeg kom i puberteten..

Anonymous poster hash: f116e...6d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...