Gå til innhold

Er dette sunn frokost til 10 åringen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Smootie laget av:

Frossene blåbær

Blåbærbiola

1 egg

Spinat

Mager Vaniljekesam

Banan

Sukrinmelis

Hun drakk omlag 2,5 dl.

I går laget vi denne:

Youplait 0% jordbær

Ekstralett melk

Jordbær

Sukrinmelis

Banan

Isbiter

Vann

Prøver jeg meg på sunnere smotie vil ho ikke ha det.

Prøvd med havremel i, men det vil ho ikke ha.

Prøvd å lage med gulerot og epler, men det blir ikke så godt det.....

Anonymous poster hash: db030...682

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor bruker du sukrinmelis? Frukt og bær er jo søtt nok. Og hvorfor bruker du bare lettprodukter? Ungen trenger også fett.

Anonymous poster hash: 27217...55b
Skrevet

Med mindre du har kjøpt norske blåbær og fryst dem, bør de kokes før bruk.

Er mye problemer med ulike bakterier i utenlandske frosne bær.

Anonymous poster hash: 273d2...fbf

Skrevet

Spiser hun noe ved siden av? Hvis ikke var gårsdagens smoothie for næringsfattig, mens den med egg og spinat mye bedre👍 Epler er jo forresten kjempegodt i smoothie!

Anonymous poster hash: 87908...6ee

Skrevet

Det er nok sikkert sunt.

Men jeg synes det høres utrolig styrete ut, og litt eksklusivt. Hjemme hos oss er det brødskiver (men ikke søtt pålegg), havregryn eller havregrøt. Grøten må bestilles dagen før.

Jeg velger å gi barna litt sukker på grynene, heller enn kunstug sukker. Når jeg leser sukkerinnholdet på selv de sunneste frokostblandingene, ser jeg at vi er veldig langt unna det. Men mine barn får, så langt jeg kan unngå det, ikke kunstige søtningsmidler.

Anonymous poster hash: 3d0cb...217

Skrevet

Med mindre det er et overvektig barn bør det inn noe sunt fett i den du beskriver sist. I den uten egg og kesam er det minimalt med proteiner, noe som gjør at hun kan bli raskt sulten igjen.

Kan fint bruke kesam, skyr el gresk youghurt for å få proteiner

Anonymous poster hash: a0170...9ce

Skrevet

Problemet er at hun ikke er sulten om morran. Så for å få i ho noe, så blir det smootie. Ellers blir det 2 tygg av ei brødskive, eller ingenting. Prøver å stå opp kl 06.45, slik at ho skal tekke å bli sulten før ho må gå kl 08, men nei da.

Jeg prøver å ha i enten 1 egg, eller avokado i alle smootiene, for godt fett og proteiner.

Hvorfor bare lett produkter, tja, forde det er den grønne melka, med ekstra d vitmin og det er mager vaniljekesam vi har. Ikke for noe anna grunn......

Nei, overvektig er ho ikke, ho er normal, midt på treet.

33 kg og 147 cm

Skrevet

Hvorfor bruker du ikke heller naturlig søtning som banan?

Anonymous poster hash: a2d5b...254
Skrevet

Ville droppet sukrinmelis og dobbel 0 yoghurt, barn skal ikke ha kunstig søtning. Ellers var det litt lite mat kanskje, men det er jo bedre enn ingenting hvis hun ikke har matlyst.

Anonymous poster hash: 4d355...4a0

Skrevet

Hvorfor bruker du ikke heller naturlig søtning som banan? Anonymous poster hash: a2d5b...254

Bruker banan...men det blr ikje søtt nok......

Skrevet

Det bestemmer jo du. Bruk heller litt honning, og trapp gradvis ned. En uting at akt skal smake søtt!

Anonymous poster hash: 1c25c...9c4

Skrevet

Jeg ville brukt juice og kuttet ned mengden etterhvert, og ikke brukt sukrin. Ananasjuice er søt, kutt mengden litt etter litt og hun vil ikke merke forskjell. Jeg ville også brukt kesam eller lignende, bare for å få i meg litt fett og proteiner. Jeg bruker også å ha i noen blader spinat, det gir "ingen" smak, men er veldig sunt.

Skrevet

Da hadde jeg heller brukt litt vaniljesukker, i stedet for sukrin. Barn trenger ikke sukkerfritt

Skrevet

Det bestemmer jo du. Bruk heller litt honning, og trapp gradvis ned. En uting at akt skal smake søtt!Anonymous poster hash: 1c25c...9c4

Ja jeg kan jo bestemme hur mykke som helst. Men de vil jo ikke ha det dersom det ikke er søtt......

Jeg bruker jo en del mager vaniljekesam da...

Skrevet

Ja jeg kan jo bestemme hur mykke som helst. Men de vil jo ikke ha det dersom det ikke er søtt......

Jeg bruker jo en del mager vaniljekesam da...

Men hvorfor sukrin og mager kesam?  Barn trenger ikke sukkererstatning og magerprodukter

Skrevet

Jeg tror dessverre du er i ferd med å utvikle datteren din til en søtgris.

Blåbærbiola og vanilje kesam er begge deler tilsatt sukker. I tillegg har du fruktsukker i banan. Og på toppen av det så søter du det enda mer.

Du bør sakte redusere det slik at hun starter dagen med mindre søtsmak.

Bytt ut blåbærbiola med biola naturell.

Kutt gradvis ned på søtningsmiddelet, og tilsett heller litt vaniljepulver.

Hun lærer hjemme å måtte ha veldig søtsmak på ting, det vil dessverre trolig gjøre at hun fortsetter å spise ting med mye sukker senere. Begynn gradvis å kutte ned, litt mindre søt hver uke eller annenhver uke, så vil hun trolig ikke merke den store forskjellen.

Anonymous poster hash: 641d5...b0f

Gjest Antarctica
Skrevet

Hva med at hun ikke spiser hvis hun ikke er sulten, da? Og heller får en ekstra banan med i matpakka som hun kan ta i 1.friminutt? Man MÅ ikke spise hvis man ikke føler for det....

Skrevet

Men hvorfor sukrin og mager kesam?  Barn trenger ikke sukkererstatning og magerprodukter Anonymous poster hash: a2d5b...254

Det er ikke handlet inn TIL henne, men til meg og min mann. Vi kutter litt ned på kcal og fett og sånn.

Jeg vetbjo at unger ikke trenger magre produkt.

Skrevet

Jeg tror dessverre du er i ferd med å utvikle datteren din til en søtgris. Blåbærbiola og vanilje kesam er begge deler tilsatt sukker. I tillegg har du fruktsukker i banan. Og på toppen av det så søter du det enda mer. Du bør sakte redusere det slik at hun starter dagen med mindre søtsmak.Bytt ut blåbærbiola med biola naturell.Kutt gradvis ned på søtningsmiddelet, og tilsett heller litt vaniljepulver. Hun lærer hjemme å måtte ha veldig søtsmak på ting, det vil dessverre trolig gjøre at hun fortsetter å spise ting med mye sukker senere. Begynn gradvis å kutte ned, litt mindre søt hver uke eller annenhver uke, så vil hun trolig ikke merke den store forskjellen. Anonymous poster hash: 641d5...b0f

Du har heilt rett. Jeg burde nok kutte ned dette. Jeg vender jo ho på søtt.

Her er dagens smootie: fortsatt mager kesam osv forde jeg ikke har handlet ordentlg.....

200 gr frossen blåbær

1/2 avokado

1 egg

3 spinant biter ( sånne frossene biter)

2 ss cottage cheese

2 dl Blåbærbiola

2 dl lettmelk

1 banan

Vann

2 ts splenda

Nå ser jeg ar jeg byrde kuttet splendaen da.

Men sånn ellers da?

Er denne sunn, eller er det alt for mye kcalorier

Å sende med banan er ikke en ide. Hun liker ikke banan. Og det er så gøy ute i friminuttene at hun har aldrig tid å spise i friminuttet.......

Så hun spiser ikke før kl 11.00

Og da er det havrepolarbrød hun spiser.

Skrevet

Du har heilt rett. Jeg burde nok kutte ned dette. Jeg vender jo ho på søtt.

Her er dagens smootie: fortsatt mager kesam osv forde jeg ikke har handlet ordentlg.....

200 gr frossen blåbær

1/2 avokado

1 egg

3 spinant biter ( sånne frossene biter)

2 ss cottage cheese

2 dl Blåbærbiola

2 dl lettmelk

1 banan

Vann

2 ts splenda

Nå ser jeg ar jeg byrde kuttet splendaen da.

Men sånn ellers da?

Er denne sunn, eller er det alt for mye kcalorier

Å sende med banan er ikke en ide. Hun liker ikke banan. Og det er så gøy ute i friminuttene at hun har aldrig tid å spise i friminuttet.......

Så hun spiser ikke før kl 11.00

Og da er det havrepolarbrød hun spiser. Anonymous poster hash: db030...682

Mindatter drakk 2.5 dl av denne snootien da....

Skrevet

Syns ikke du bør tenke kalorier. Kutt ut splenda + mager kesam (kjøp inn vanlig kesam når du får tid til å handle), så er jo dette bare sunt. Hadde vært sjeleglad om min 9-åring hadde fått i seg dette til frokost. Hun er heller ikke glad i frokost før skolen, og det er ikke mye vi får henne til å spise.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...