Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #1 Skrevet 3. oktober 2016 Skrev ned ord min 2 åring bruker i det dagligdagse og kom på 53 ord.. Lite? Hun snakker ikke rent i setninger enda. Kan si feks "Ikke jakke mamma", "Den er min", "Meg, buss (istedet for "jeg vil kjøre buss"). Korte setninger. Forstår alt vi sier da, og kan si mange navn ganske rent (De fleste på hennes avd i bhg, voksne som jobber der, bekjente av oss mm). Forstår alle beskjeder vi gir. Om vi ikke forstår alt er hun flink å vise med kroppsspråk, eller peke ol.. Helsesøster var ikke bekymret. Storesøster pratet rent fra to år omtrent, så vet ikke helt normen. Nettopp blitt 2,5. Anonymous poster hash: af51d...b3e
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #2 Skrevet 3. oktober 2016 Min er akkurat 2 år og har bare 22 ord. Disse 22 inkluderer mamma, pappa og ett kallenavn for storesøsteren. Altså bare 19 "ord". Ingen setninger enda, men har i det siste begynt å si "æsj bei" når det er mer enn tiss i bleia. Helsesøster er ikke bekymret da kroppsspråket er meget godt, det samme med ordforståelsen. Forstår alt og kan gjøre seg forstått på sin måte. Helsesøster sier at barn som er slik gjerne "eksploderer" i språket når den tid kommer. Så da er det bare å vente å se om språket kommer. Anonymous poster hash: 04d70...378
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #3 Skrevet 3. oktober 2016 Lange setninger og enormt ordforråd, men sliter med K og G. Slet med R, men den er på plass nå. Anonymous poster hash: b139c...04a
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #4 Skrevet 3. oktober 2016 Teller dere hvor mange ord barna deres har?!?! Fritidsproblemer much? Hilsen 3-barnsmor med vettet og roen i behold. Anonymous poster hash: b78b6...8d2
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #5 Skrevet 3. oktober 2016 Min eldste snakker rent med R og tydelig uttale da hun var under tre år. De to andre har ikke vært i nærheten av storesøster på samme alder. Tommelfingerregelen er vel 1 ord ved 1 år. 2 ord (setning med to ord) ved 2 år. Og så er variasjonen uendelig. Anonymous poster hash: f2bfc...11a
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #6 Skrevet 3. oktober 2016 Teller dere hvor mange ord barna deres har?!?! Fritidsproblemer much? Hilsen 3-barnsmor med vettet og roen i behold. Anonymous poster hash: b78b6...8d2 Dine barn har ikke vært på 2-års kontroll eller? Man får i forkant tilsendt et skjema på flere sider der man skal krysse av ord barnet sier, og så skrive opp ekstra ord som ikke står på skjemaet, men som barnet bruker. Helsesøster teller antall ord og vurderer om det er innenfor normalen. Slik var det da min eldste var liten (11 år nå) og de gjør det fremdeles. Anonymous poster hash: 54067...8b7
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #7 Skrevet 3. oktober 2016 Hva mener du med rent? Har aldri møtt en 2,5-åring som prater rent.. Anonymous poster hash: 100b9...906
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #8 Skrevet 3. oktober 2016 Teller dere hvor mange ord barna deres har?!?! Fritidsproblemer much? Hilsen 3-barnsmor med vettet og roen i behold. Anonymous poster hash: b78b6...8d2 Er man bekymret for barnets språk er det jo interessant å finne ut antal ord for å evt vurdere om barnet trenger mer språkstimulering. Anonymous poster hash: 7a7bf...756
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #9 Skrevet 3. oktober 2016 Dine barn har ikke vært på 2-års kontroll eller? Man får i forkant tilsendt et skjema på flere sider der man skal krysse av ord barnet sier, og så skrive opp ekstra ord som ikke står på skjemaet, men som barnet bruker. Helsesøster teller antall ord og vurderer om det er innenfor normalen. Slik var det da min eldste var liten (11 år nå) og de gjør det fremdeles. Anonymous poster hash: 54067...8b7 Har hatt to born på toårskontroll og aldri fått skjema, så det varierer vel frå stad til stad sikkert. Anonymous poster hash: ccdf8...0f5
ulenissen Skrevet 3. oktober 2016 #10 Skrevet 3. oktober 2016 Dine barn har ikke vært på 2-års kontroll eller? Man får i forkant tilsendt et skjema på flere sider der man skal krysse av ord barnet sier, og så skrive opp ekstra ord som ikke står på skjemaet, men som barnet bruker. Helsesøster teller antall ord og vurderer om det er innenfor normalen. Slik var det da min eldste var liten (11 år nå) og de gjør det fremdeles. Anonymous poster hash: 54067...8b7 Har ikke giddet og telle ordene fordi om vi fikk skjema. På han i midten krysser vi ut alle ordene og tilførte ikke andre ord, da han snakket i lange setninger på denne alderen. Aner virkelig ikke hvor mange ord han hadde da. Han snakket derimot ikke rent da han manglet r lyden. Eldste krysset vi ut de ordene han kunne, var ikke alle, men hverken telte eller stresset noe mer med det. Minste på 6mnd har ingen ord enda. Her har hs heldigvis vært mer opptatt av barnets språkforståelse og hva barnehagen mener enn å telle ord på et skjema. (Jeg er ikke samme personen som skrev innlegget du sikter til) Spranget på hva to toåringer som begge er innenfor normalen kan, er enorm!
ulenissen Skrevet 3. oktober 2016 #11 Skrevet 3. oktober 2016 Er man bekymret for barnets språk er det jo interessant å finne ut antal ord for å evt vurdere om barnet trenger mer språkstimulering. Anonymous poster hash: 7a7bf...756 Hvor mange ord barnet bruker i egenproduserte setninger er ofte lite i forhold til hvilke ord de kan. Det som er viktig er hvor god språkforståelse de har!
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #12 Skrevet 3. oktober 2016 Dine barn har ikke vært på 2-års kontroll eller? Man får i forkant tilsendt et skjema på flere sider der man skal krysse av ord barnet sier, og så skrive opp ekstra ord som ikke står på skjemaet, men som barnet bruker. Helsesøster teller antall ord og vurderer om det er innenfor normalen. Slik var det da min eldste var liten (11 år nå) og de gjør det fremdeles. Anonymous poster hash: 54067...8b7 Hatt barn på 2 årskontroll ved 2 forskjellige kommuner. Ingen hadde skjema og ordtelling. Anonymous poster hash: a8aa2...fc4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå