Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #1 Skrevet 3. oktober 2016 Det er så creeepy😳 Hva er oddsen for det liksom... De kommer fra et lite sted, i utkanten av et større sted med mange ms-syke.. høy tetthet av MS her, ingen vet hvorfor... i hvertfall sier ingen noe om det. Lurer på om man noen gang finner ut hva som gjør at folk får denne forferdelige sykdommen😕 Anonymous poster hash: 97d56...fc5
Anyne Skrevet 3. oktober 2016 #2 Skrevet 3. oktober 2016 Det sies at det har noe med d-vitamin å gjøre hvertfall. Så nordiske land er overrepresentert og noen har en teori på at barn født på våren er mer utsatt fordi mor mest sannsynlig fikk lite sol i svangerskapet..
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #3 Skrevet 3. oktober 2016 Det er vel også en arvelig tendens, på et lite sted er vel sjansen stor for at de er i slekt langt ute? Anonymous poster hash: f4838...96f
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #4 Skrevet 3. oktober 2016 De som er disponert for å få MS kan som nr. to sier oppleve at sykdommen trigges av lave D-vit.nivåer. Det som er mindre kjent er at noen infeksjoner kan immitere MS (også på MR-bilder) og dermed gi en "falsk" eller sekundær MS. Chlamydia pneumonia er en slik infeksjon som kan bli kronisk (ligner på borreliose) og immitere MS - disse kan bli friske igjen om de får riktig behandling. Om du kjenner dem godt, så kan du jo tipse dem om å undersøke litt om dette selv. De må i så fall google det på engelsk, for det er lite informasjon om det i Norge foreløpig. Men ja, skremmende at så mange på mindre steder får det. Jeg bodde et sted noen år som hadde en slik unormal opphopning av MS. Men om man også kan få en sekundær MS av infeksjoner så er det litt mer forståelig at det kan hope seg opp i visse områder. Anonymous poster hash: 3c1fb...27b
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #5 Skrevet 3. oktober 2016 Skummelt. I min krets har fem damer fått brystkreft. vi er åtte i gjengen. Synes det er skikkelig skummelt. Så usannsynlig. Anonymous poster hash: cb04f...ec4
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #6 Skrevet 3. oktober 2016 Nei, de vet ikke hva ms skyldes så ikke greit å vite. De mener at du har en litt økt risiko gjennom arv og hvis man har hatt lave verdier av d-vitamin, så en liten plass i Nord-Norge med mye innavl kanskje? Neida, skal ikke spøke. Det jeg egentlig vil si er at ms er så mangt og trenger ikke å være grusomt. Det kan også være ganske så overkommelig, så om man ikke sier noe ville ingen ha gjettet det. Medisiner gjør også at man kan leve bra med sykdommen, i alle fall noen. Merker at jeg er tilbakeholden med å fortelle det til noen fordi mange reagerer med å se på meg som en person som er døden nær eller at du ikke er en person det er verdt å satse på i jobbsammenheng. Du blir uansett ikke værende så lenge.. Ja, mange sliter med en vanskelig hverdag, men mange lever også fint med det. Jeg vil bare dithen at dere ikke må dømme hvis dere får vite. MS er så mangt.. Anonymous poster hash: 76049...6a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå