Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #1 Skrevet 3. oktober 2016 Hvordan kan man få innvilget å få ta en slik test? Jeg har livmorhalskreft i nærmeste familie og ønsker å teste meg, personen som har hatt det ønsker ikke å ta gentesten. Kan jeg ta den likevel? Det er mamma som har hatt det, så arveligheten er jo høy. Skal til gynekolog for utredning av andre ting om en stund og kommer til å spørre da, men kanskje noen vet noe om hvordan dette blir gjort? Anonymous poster hash: 0c0b4...c3b
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #2 Skrevet 3. oktober 2016 Du har rett til å få sjekket din risiko selv om din mor ikke vil ta testen. Hun er selvfølgelig i sin rett å nekte å ta testen (nesten litt rart at de ikke har testet det siden hun har hatt kreft og gått gjennom behandlingen), men har du spurt henne hvorfor hun ikke ønsker å ta testen? Om hun har genet eller ikke har jo ikke noe å si nå, hun har hatt kreft, enten den var genetisk betinget eller ei. Selv om hun ev. har en genetisk variant så er det jo bare 50 % sjanse for at du skal ha fått samme genfeilen. Og det er ikke noe hun er skyld i eller kunnet endre, selv om det skulle vise seg at du ev. har samme genfeil. Mitt inntrykk er at det er redsel og feilaktig skyldfølelse som gjerne er årsak til at noen i din mors situasjon ikke vil la seg teste. Men - det er uansett hennes rett å nekte å gjøre det. Så ikke la det skape noen konflikt mellom dere. Vi har mye kreft i familien, og jeg tok selv kontakt med avdeling for genetisk rådgivning på Radiumhospitalet og fikk en time der og tok blodprøvene der. Men det skal være mulig å få gjort dette i hele landet. Det er bare en vanlig blodprøve som sendes inn til de sykehusene som tester for dette. Vil nesten tro at legen din eller gynekologen kan ordne det også? (uten at jeg er helt sikker på det) Husk at selv om din mor ev. har genfeilen så er det bare 50 % for at du har arvet samme risiko. Og selv om du skulle ha samme genfeil så betyr det ikke at du vil få kreft, det betyr bare at risikoen for å få det er noe høyere enn de uten genfeilen. Men, du kan også redusere din generelle risiko for å få kreft ved å gjøre alt man vet er med på å redusere kreftrisikoen - sunt kosthold, lite sukker/raske karbohydrater, trening, nok søvn, stresse minst mulig, frisk luft. Les gjerne litt om epigenetikk. Man kan ha gener som disponerer for visse sykdommer, men det må som regel triggere til for at disse genene skal "slå seg på". Ved å ta riktigst mulig livsstilsvalg kan man redusere risikoen for at genene "slår seg på", og dermed redusere risikoen for å få kreft også. Snakk med gynekologen når du skal dit, jeg vil tro h*n kan få sendt inn en prøve for deg. Anonymous poster hash: 71346...cc0
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #3 Skrevet 3. oktober 2016 Tusen takk for svar Du har helt rett når det gjelder hvorfor hun ikke vil, men jeg respekterer det og vi har ingen problemer med dette. Jeg er motsatt og synes det er bedre å vite, da kan jeg være føre var. Har allerede arvet nok til å ville være forberedt på dette. Skal ta det opp med gynekologen, fastlegen min er negativ til slike tester, mener det skaper unødvendig redsel... Anonymous poster hash: 0c0b4...c3b
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #4 Skrevet 3. oktober 2016 Hvordan kan man få innvilget å få ta en slik test? Jeg har livmorhalskreft i nærmeste familie og ønsker å teste meg, personen som har hatt det ønsker ikke å ta gentesten. Kan jeg ta den likevel? Det er mamma som har hatt det, så arveligheten er jo høy. Skal til gynekolog for utredning av andre ting om en stund og kommer til å spørre da, men kanskje noen vet noe om hvordan dette blir gjort? Anonymous poster hash: 0c0b4...c3b Livmorhalskreft er ikke arvelig, i følge gynekologen min (spurte om det samme). Hvis du vil ha kilde så foreslår jeg et googlesøk, jeg fant bl.a. en artikkel fra RELIS hvor "...Arvelige faktorer angis å spille en minimal rolle for utviklingen av livmorhalskreft". Anonymous poster hash: 4d5ab...502
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #5 Skrevet 3. oktober 2016 Hvordan kan man få innvilget å få ta en slik test? Jeg har livmorhalskreft i nærmeste familie og ønsker å teste meg, personen som har hatt det ønsker ikke å ta gentesten. Kan jeg ta den likevel? Det er mamma som har hatt det, så arveligheten er jo høy. Skal til gynekolog for utredning av andre ting om en stund og kommer til å spørre da, men kanskje noen vet noe om hvordan dette blir gjort? Anonymous poster hash: 0c0b4...c3b Livmorhalskreft er ikke arvelig. Det er forbundet med HP-viruset. Du bør derfor sørge for å gå til regelmessige celleprøver. Anonymous poster hash: bfbdc...73b
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #6 Skrevet 3. oktober 2016 Er dessverre ikke bare den kreftformen jeg har i nærmeste familie, men tar til meg infoen om at den typen ikke er arvelig Celleprøver tar jeg regelmessig. Anonymous poster hash: 0c0b4...c3b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå