Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #1 Skrevet 3. oktober 2016 Ja eller nei? Og hvorfor? Jeg vil egentlig ikke ta den, men blir litt usikker her. Anonymous poster hash: 0dc56...a73
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #2 Skrevet 3. oktober 2016 Jeg fikk influensa som gravid, for første gang i livet. Var ikke gøy med høy feber som gravid Vaksinen kan ikke tas i første trimester (som var grunnen til at jeg ikke kunne ta). Anonymous poster hash: 3163e...2b8
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #3 Skrevet 3. oktober 2016 Ikke noe å lure på. Følg folkehelseinstituttet sine anbefalinger. Er en grunn for at de anbefaler den, det er det som er det tryggeste for deg og barnet ditt. Anonymous poster hash: 8c560...c4a
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #4 Skrevet 3. oktober 2016 Mye bedre enn influensa som gravid. Jeg tok den og ingen bivirkninger og ingen influensa. Anonymous poster hash: e45d9...9a3
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #5 Skrevet 3. oktober 2016 Men VET man at man ikke får bivirkninger av den? Jeg hører så mange si at de har fått både det ene å det andre av den vaksinen. Trøtt, mer syk, slapp, osv osv Anonymous poster hash: 0dc56...a73
Kjerringa med agurken Skrevet 3. oktober 2016 #6 Skrevet 3. oktober 2016 (endret) Jeg har tatt den. Tar ca 2 uker før du og fosteret har fått virkestoffene helt fullt ut. Influensa er ikke noe å tulle med- spesielt ikke som gravid. Man kan få nok pusteproblemer i 3 trimester av vanlig forkjølelse. Legger du en influensa på toppen der kan det slå kroppen din helt ut og i verste fall ende opp med dødfødsel. Den sjansen vil i alle fall ikke jeg ta. Ved fullamming er også babyen beskyttet mot influensa i ca 6 mnd etterpå. Har hatt influensa flere ganger før så følger definitivt oppfordringene til helsemyndighetene om vaksinen. Edit: fikk forøvrig ingen skikkelige bivirkninger. Var litt småslapp, men det kunne jeg fint ha vært utenom vaksinen Endret 3. oktober 2016 av Froggi83
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #7 Skrevet 3. oktober 2016 Men VET man at man ikke får bivirkninger av den? Jeg hører så mange si at de har fått både det ene å det andre av den vaksinen. Trøtt, mer syk, slapp, osv osv Anonymous poster hash: 0dc56...a73 Mye synsing, på samme måte som mange synser om barnevaksinasjonsprogrammet. Mye verre å få influensa som gravid, og kanskje risikere å miste barnet. Anonymous poster hash: 8c560...c4a
Pobie Skrevet 3. oktober 2016 #8 Skrevet 3. oktober 2016 Jeg tok influensa- og kikhostevaksine på samme dag i uke 28 etter leges og jordmors anbefaling. Ingen bivirkninger i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #9 Skrevet 3. oktober 2016 Man tar ikke vaksiner som gravid. Det er jo risikosport! Ville du tatt vaksinen om du ikke var gravid? Neppe... Anonymous poster hash: cdf25...4d5
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #10 Skrevet 3. oktober 2016 Ikke noe å lure på. Følg folkehelseinstituttet sine anbefalinger. Er en grunn for at de anbefaler den, det er det som er det tryggeste for deg og barnet ditt. Anonymous poster hash: 8c560...c4a Folkehelseinstituttet anbefalte også å ta svineinfluensavaksine... Så man trenger ikke å stole blindt på dem. Anonymous poster hash: 963ed...829
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #11 Skrevet 3. oktober 2016 Man tar ikke vaksiner som gravid. Det er jo risikosport! Ville du tatt vaksinen om du ikke var gravid? Neppe... Anonymous poster hash: cdf25...4d5 Haha, ja, har pratet med leger og jordmødre både da svineinfluensa herjet, og en annen gang jeg var gravid. Samtlige sa at de var pliktige til å anbefale vaksinene, men at de aldri hadde anbefalt det til sine gravide døtre eller tatt dem i svangerskapet selv. Anonymous poster hash: 963ed...829
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #12 Skrevet 3. oktober 2016 Jeg har tatt den. Tar ca 2 uker før du og fosteret har fått virkestoffene helt fullt ut. Influensa er ikke noe å tulle med- spesielt ikke som gravid. Man kan få nok pusteproblemer i 3 trimester av vanlig forkjølelse. Legger du en influensa på toppen der kan det slå kroppen din helt ut og i verste fall ende opp med dødfødsel. Den sjansen vil i alle fall ikke jeg ta. Ved fullamming er også babyen beskyttet mot influensa i ca 6 mnd etterpå. Har hatt influensa flere ganger før så følger definitivt oppfordringene til helsemyndighetene om vaksinen. Edit: fikk forøvrig ingen skikkelige bivirkninger. Var litt småslapp, men det kunne jeg fint ha vært utenom vaksinen Jeg har også tatt den. Det anbefales av FHI, så da føler jeg det ikke er så mye å tenke på. Merker hvor mye dårligere lungekapasiteten er nå i 3tri, og det siste jeg trenger da er influensa! I tillegg veier det tungt at barnet også har en viss beskyttelse. Har hatt spedbarn som har blitt innlagt på sykehuset pga stygg luftveisinfeksjon, og det var ikke noe moro... Vil gjøre alt jeg kan for å unngå det. Anonymous poster hash: 848fd...105
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #13 Skrevet 3. oktober 2016 Man tar ikke vaksiner som gravid. Det er jo risikosport! Ville du tatt vaksinen om du ikke var gravid? Neppe... Anonymous poster hash: cdf25...4d5 Tull. Man skal ikke ta levende, svekkede vaksiner som gravid, men man kan ta inaktiverte (som influensa). Influensavaksinen er anbefalt nettopp FORDI man er gravid. Les deg opp! Anonymous poster hash: 848fd...105
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #14 Skrevet 3. oktober 2016 Tull. Man skal ikke ta levende, svekkede vaksiner som gravid, men man kan ta inaktiverte (som influensa). Influensavaksinen er anbefalt nettopp FORDI man er gravid. Les deg opp!Anonymous poster hash: 848fd...105 Hehe, her er det nok dessverre du som trenger lese deg opp! Jeg har studert og jobbet med immunologi. Og min fastlege har også vært åpen om at de ble pålagt å anbefale vaksiner før fram til svineinfluensavaksinen. Nå er de litt mer åpne om at vaksiner også er styrt av økonomi og politikk og ikke bare fordi det liksom skal være bra for en. Anonymous poster hash: cdf25...4d5
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #15 Skrevet 3. oktober 2016 Hehe, her er det nok dessverre du som trenger lese deg opp! Jeg har studert og jobbet med immunologi. Og min fastlege har også vært åpen om at de ble pålagt å anbefale vaksiner før fram til svineinfluensavaksinen. Nå er de litt mer åpne om at vaksiner også er styrt av økonomi og politikk og ikke bare fordi det liksom skal være bra for en. Anonymous poster hash: cdf25...4d5 Hadde jeg tatt influensavaksine, hadde jeg sluppet å få lungebetennelse, havne i koma og miste jenta i magen... ingen tvil om at jeg skal ta den vaksinen i år. Anonymous poster hash: 3ca46...78c
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #16 Skrevet 3. oktober 2016 Hehe, her er det nok dessverre du som trenger lese deg opp! Jeg har studert og jobbet med immunologi. Og min fastlege har også vært åpen om at de ble pålagt å anbefale vaksiner før fram til svineinfluensavaksinen. Nå er de litt mer åpne om at vaksiner også er styrt av økonomi og politikk og ikke bare fordi det liksom skal være bra for en. Anonymous poster hash: cdf25...4d5 Syns du skal være litt forsiktig med å anbefale andre å ikke beskytte seg. Det kan få katastrofale følger. Anonymous poster hash: 8c560...c4a
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #17 Skrevet 3. oktober 2016 Tok den, ingen bivirkninger. Anonymous poster hash: 2a65c...460
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #18 Skrevet 3. oktober 2016 Syns du skal være litt forsiktig med å anbefale andre å ikke beskytte seg. Det kan få katastrofale følger. Anonymous poster hash: 8c560...c4a Har du ikke lest på forsiden til DiB? Om at man skal utvise forsiktighet med å ta imot medisinske råd da det sitter folk på forumet uten medisinsk utdanning. det her er diskusjonsforum. Anonymous poster hash: 963ed...829
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #19 Skrevet 3. oktober 2016 Hehe, her er det nok dessverre du som trenger lese deg opp! Jeg har studert og jobbet med immunologi. Og min fastlege har også vært åpen om at de ble pålagt å anbefale vaksiner før fram til svineinfluensavaksinen. Nå er de litt mer åpne om at vaksiner også er styrt av økonomi og politikk og ikke bare fordi det liksom skal være bra for en. Anonymous poster hash: cdf25...4d5 Så du og fastlegen har altså mer peiling på vaksiner enn FHI? Anonymous poster hash: 848fd...105
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #20 Skrevet 3. oktober 2016 Haha, ja, har pratet med leger og jordmødre både da svineinfluensa herjet, og en annen gang jeg var gravid. Samtlige sa at de var pliktige til å anbefale vaksinene, men at de aldri hadde anbefalt det til sine gravide døtre eller tatt dem i svangerskapet selv. Anonymous poster hash: 963ed...829 Leger, og spesielt jordmødre, trenger absolutt ikke ha peiling på vaksiner. Anonymous poster hash: 848fd...105
ostepop123 Skrevet 3. oktober 2016 #21 Skrevet 3. oktober 2016 Hehe, her er det nok dessverre du som trenger lese deg opp! Jeg har studert og jobbet med immunologi. Og min fastlege har også vært åpen om at de ble pålagt å anbefale vaksiner før fram til svineinfluensavaksinen. Nå er de litt mer åpne om at vaksiner også er styrt av økonomi og politikk og ikke bare fordi det liksom skal være bra for en. Anonymous poster hash: cdf25...4d5 Om du har jobbet med immunologi er du sannelig min hatt ikke særlig oppdatert. Om det er dette nivået immunologer opererer på idag, er det virkelig grunn til bekymring. Til info: i etterkant av vaksineringen med Pandemrix ble det gjort en studie av nettopp de gravide som fikk denne vaksinen (jeg var forøvrig en av dem som ble vaksinert). Vet du hva de fant? Hovedfunnene fra studien var at: Gravide som ble vaksinert i svangerskapet hadde ikke økt risiko for dødfødsel. Gravide som ble vaksinert i svangerskapet hadde en betraktelig lavere risiko for å få influensa. Gravide som fikk influensadiagnose under pandemien hadde nesten doblet risiko for dødfødsel. Kilde: https://fhi.no/nyheter/2013/pandemivaksinasjon-okte-ikke-risiko/ Studien er forøvrig publisert i New England Journal of Medicine, som er et av verdens mest anerkjente medisinske tidsskrift.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #22 Skrevet 3. oktober 2016 Sist jeg hadde influensa er nesten 10 år siden, er masse forkjøla men det er ikke det samme. Veldig mange forveksler influensa med forkjølelse, som en kollega for ikke så lenge siden som hevdet at hun fikk influesa søndagskvelden men var kun snørrete mandag så hun dro på jobb da. Influensa varer i 1-2 uker og er mye verre enn en forkjølelse selv om en forkjølelse kan føles ille og. Så jeg tok ikke influensavaksinen som gravid og gjør det neppe neste gang, siden jeg ikke får influensa så lett. De av dere som får influensa lett bør ta den Anonymous poster hash: fbfda...541
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #23 Skrevet 3. oktober 2016 Syns du skal være litt forsiktig med å anbefale andre å ikke beskytte seg. Det kan få katastrofale følger. Anonymous poster hash: 8c560...c4a Ikke sikkert man får influensa da. Og jeg ville ikke orket tanken på å vite at jeg påførte meg eller barnet det som kan komme av bivirkninger av vaksinen. Kan være katastrofale de også. Anonymous poster hash: cdf25...4d5
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2016 #24 Skrevet 3. oktober 2016 Så du og fastlegen har altså mer peiling på vaksiner enn FHI? Anonymous poster hash: 848fd...105 Du har fått med deg svineinfluensavaksine skandalen eller? Er du så naiv at du ikke tror de styres av politikk og penger? Du tror de tenker på alles beste? De ser det store bildet, svinn pga bivirkninger må en regne med. Penger brukt på vaksinene må forsvares ved å få brukt de osv. Anonymous poster hash: cdf25...4d5
ostepop123 Skrevet 3. oktober 2016 #25 Skrevet 3. oktober 2016 Hvilke bivirkninger tenker du på? Fint om du viser til forskning som underbygger det du påstår i samme slengen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå